Nieuwe subwoofer, maar geen idee welk model

Pagina: 1
Acties:

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-01 22:42
Dag beste mensen,

Ikzelf kijk al een tijdje rond in de topics omtrent Audio en HiFi.
Na heel veel leuke tips, trucs, foto's en reacties te hebben gezien en gelezen vind ik het tijd worden om zelf ook een topic aan te maken.

Ikzelf ben altijd druk bezig met de elektronica die ik in mijn bezit heb en ik vind het dan ook erg leuk om zo nu en dan mijn collectie te upgraden.
Nu vind ik het wel eens tijd worden om een nieuwe subwoofer in de collectie op te nemen.
Op dit moment ben ik in het bezit van de onderstaande HiFi componenten:

- Receiver: Onkyo TX-SR 608
- Subwoofer: Magnat Monitor Supreme 201a
- Center speaker: Magnat Monitor Supreme center 250
- Front en Back: 4x Magnat Supreme 100

Specs zijn te vinden via de volgende link: http://www.magnat.de/inde...8a7fefe9ac2f558e2410fd6e1

Over de receiver en de rest van de speakers ben ik zeer tevreden, alleen de subwoofer blijft een storende factor.
Ik krijg hem maar niet goed afgesteld. Op het ene moment is hij nauwelijks aanwezig en op het volgende moment staan de muren letterlijk mee te trillen.
Nu heb ik gelezen dat meerdere mensen heel veel moeite hebben om hun subwoofer goed af te stellen, zeker als ze in het bezit zijn van een Onkyo receiver.

Nu zou ik graag mijn receiver willen behouden en de subwoofer vervangen.
Ikzelf heb al talloze uren op internet lopen zoeken naar een subwoofer, maar ik kan maar geen keuze maken. Op elke site staat wel weer iets anders en in de winkels word je ook niet altijd even goed geholpen, dus ik heb mijn hoop op dit forum geworpen.

Ik kijk veel films en speel zo af en toe een FPS.
Ik vind het dus belangrijk dat explosies en schoten goed weergegeven worden, maar wel op een niveau dat de muren niet staan mee te trillen.

Qua muziek luister ik veelal naar dance, trance, hardstyle en r&b.
Ik vind het dus prettig als de lage tonen aanwezig zijn, maar ze moeten ook weer niet overmatig aanwezig zijn, wat nu vaak helaas wel het geval is.

Ikzelf had een prijs van ongeveer 4 á 500 euro in gedachten.

Zouden jullie mij misschien kunnen helpen met dit probleem en mij een goede subwoofer kunnen adviseren?

Alvast heel erg bedankt!!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Klinkt idd als een afstellings probleem. Niet iets wat je op gaat lossen door een andere sub te kopen. Mogelijk staat er een crossover of je receiver of sub ongelukkig. Bijvoorbeeld veel te laag. Een te lage crossover met een te hoog volume van de sub kan ongeveer voor het effect zorgen dat je omschrijft.

Met de bookhelfjes die je hebt zou ik de crossover niet al te laag zetten. De fabrikant geeft wel aan dat ze tot 42 Hz gaan maar volgens mij heb je op onder de 80Hz nouwelijks meer opbrengst. Voor audio zou ik met dergelijke kleine bookshelfjes de sub wat laag mee laten pakken vanaf bijv. 100 -150Hz en het volume van de sub vrij bescheiden houden.

Een sub afstellen is best lastig. Voor films mag t ding veel vaak meer volume hebben zonder storend te worden als voor klassieke muziek.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

martijn_tje schreef op zondag 24 juni 2012 @ 19:15:
De fabrikant geeft wel aan dat ze tot 42 Hz gaan...
Het is Magnat hè... die specificaties mag je met een hele grote korrel zout nemen. Er staat nergens bij hoe die frequenties tot stand zijn gekomen. Maar als ik ze zo lees dan zou het me niets verbazen als het minstens bij -6 dB is gemeten, maar kan ook nog wel eens erger zijn. Die subwoofer ook, 8" met een 75 Watt versterker en 20 Hz is behoorlijk...

Ik heb thuis ook een Magnat staan en echt goed af te stellen is die ook niet. Of het is veel te veel laag op de verkeerde momenten of het is gewoon niets. Lijkt me alleen apart dat het aan de receiver zou liggen. Subwoofer aansluiten op een Pre-Out is niet echt lastig en het enige wat je dan nog hoeft de doen is de crossover in te stellen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• YellowCab
Dankjulliewel voor de reacties.

Ik heb de crossover van mijn subwoofer ingesteld op 80Hz,
In mijn receiver kan ik niks instellen voor de subwoofer, de overige speakers (dus front, center en back) staan allemaal op 80Hz

Wat zou ik, volgens jullie aan kunnen passen om alles wat strakker te laten klinken?

Alvast bedankt!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-01 18:37
Ik heb de Magnat sub 301A thuis staan in mijn kamer. Moet zeggen dat ik die nu wel redelijk heb afgesteld. Komt met films vooral veel herrie uit maar tegen verwachting in vind ik hem met muziek muzikaler dan verwacht. Vooral met Trentemoller geeft het een extra dimensie aan de muziek. Maar ook een DTS opname van James Taylor is veel mooier. Vermogen op stand 3 van 10 en de crossover op de receiver op 80hz.

Probeer eens je receiver je boxen op large te zetten en je subwoofer op 80hz te laten staan en het volume iets naar beneden te draaien. Misschien heb je dan minder last van bonken en toch een aanvulling in de overgangszone tussen 60-80hz.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:21
je zegt dat je in je receiver niets kunt instellen, dat vind ik vreemd. Ik heb een 606 (stukje ouder dus), en daarom kan ik oa overgangsfrequentie en gain instellen voor de subwoofer uitgang.

Heb je de receiver met het microfoontje laten inregelen? Sommige ruimtes hebben namelijk hinderlijke resonanties die prima in het berik tussen de 60 en 100Hz kunnen liggen.

• YellowCab
borft schreef op zondag 24 juni 2012 @ 20:03:
je zegt dat je in je receiver niets kunt instellen, dat vind ik vreemd. Ik heb een 606 (stukje ouder dus), en daarom kan ik oa overgangsfrequentie en gain instellen voor de subwoofer uitgang.
Zou je mij kunnen vertellen waar je dat heb gevonden dan?
Al is er wel een instelling, LPF van LFE, deze heb ik ook op 80Hz gezet, misschien bedoelde je deze instelling of niet?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

YellowCab schreef op zondag 24 juni 2012 @ 19:57:
In mijn receiver kan ik niks instellen voor de subwoofer, de overige speakers (dus front, center en back) staan allemaal op 80Hz
Lijkt me zeer sterk dat je niets in de receiver in kan stellen. Sowieso de crossover op de subwoofer helemaal open zetten en in de receiver regelen. Heb nu even geen tijd om in de handleiding te kijken, maar durf er geld op te zetten dat er toch wel een instelling is om dat te regelen.

Edit:
LPF for LFE is default 120 Hz en daar zou ik hem op laten staan.

Nederlandse handleiding:
Pagina 6 over de subwoofer crossover:
Crossover-afregeling
(40/50/60/70/80/90/100/120/150/200 Hz
Pagina 39 en verder over het instellen.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 24-06-2012 20:24 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• YellowCab
FeaR schreef op zondag 24 juni 2012 @ 20:16:
[...]Lijkt me zeer sterk dat je niets in de receiver in kan stellen. Sowieso de crossover op de subwoofer helemaal open zetten en in de receiver regelen. Heb nu even geen tijd om in de handleiding te kijken, maar durf er geld op te zetten dat er toch wel een instelling is om dat te regelen.
Ik heb in mijn menu een kopje staan over 'speaker setup'. In dit kopje kan ik o.a. gaan naar 'speaker configuration'. In dit gedeelte kan ik van elke afzonderlijke speakers het aantal Hz instellen. Elke speaker staat daar op 80Hz ingesteld.
Voor de subwoofer is er een kopje, maar daar kan ik alleen maar selecteren of deze is aangesloten of niet.
Deze optie staat uiteraard op ja.
Voor de rest kan ik niks instellen wat betreft de subwoofer. (behalve de afstand tot de subwoofer en de 'level calibration', daar kan ik de subwoofer een aantal dB harder of zachter zetten)
Pagina: 1