Game PC €1400

Pagina: 1
Acties:

• FPSMelvin
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-03 16:16
Hallo,

Ik ben van plan om een PC te kopen, wat ik voornamelijk wil gaan gebruiken om te gamen. Ik wil er spellen zoals BF3, SC2 en later nog, Planetside 2 vloeiend op kunnen laten draaien. Mijn budget ligt tussen de €1300-1400 met nog een maximum van €1450, maar het liefst zit ik daar nog onder. In het budget moeten beeldscherm, toetsenbord en muis en OS zitten. Het enige dat ik nog mee wil nemen is een headset, ik hoef dus ook geen speakerset. Ik heb zelf al een lijstje gemaakt van een opstelling waarvan ik denk dat die goed is.

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WDN4800€ 32,57€ 32,57
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 99,50€ 99,50
1Dell Ultrasharp U2312HM (Zwart)€ 169,95€ 169,95
1LG GH22NS70 Zwart€ 16,01€ 16,01
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Nexus Prominent R€ 69,90€ 69,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty)€ 55,03€ 55,03
1Logitech G500€ 43,38€ 43,38
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 205,50€ 205,50
1XFX Radeon HD7950 Black Edition€ 327,13€ 327,13
1Corsair Enthusiast TX650M€ 87,95€ 87,95
1Samsung 830 series 128GB€ 99,-€ 99,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1Asrock H77 Pro4/MVP€ 79,50€ 79,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.448,92

Omdat bij mij thuis een netwerk kabel trekken niet mogelijk is, wil ik WiFi gebruiken. Ik heb daarvoor een aparte kaart gekozen, maar ik weet niet zeker of dat wel nodig is of dat ik het WiFi op een moederbord kan gebruiken. Ook kom ik er nog niet echt uit met de graphische kaart. Ik heb verder geen merk voorkeur.
  • WiFi
  • S/PDIF aansluiting, voor mijn headset die 7.1 ondersteund
  • Games vloeiend op 1080p spelen
  • SSD voor Windows en andere applicaties
Ik stel geen eisen aan de grootte, het geluidsniveau en het energieverbruik. Alleen als het kan wil ik die wel zo minimaal houden.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 11:15
Wil je kunnen overklokken? Zo ja, dan moet je een Z77 moederbord kiezen, zoals deze: pricewatch: Asrock Z77 Extreme4
Wil je een tweede videokaart kunnen toevoegen in CrossFire? Zo nee, dan kun je ook besparen op de voeding, door een lichtere voeding te nemen.
Modulair: pricewatch: Seasonic M12II 520W
Niet modulair: pricewatch: XFX Pro 550W

Verder ziet het er al aardig uit. SSD en HDD zijn een goede combinatie. CPU is goed. Kast is aardig stil te noemen, geheugen is prima. Je zou wat kunnen besparen door een goedkoper toetsenbord te nemen. Wifi ding zal wel goed zijn verwacht ik.
Ik weet niet hoe stil de 7950 is, maar deze is wel erg stil, maar ietsjes duurder: pricewatch: Sapphire HD7950 3GB GDDR5 OC
HD7950 is een prima keuze trouwens voor Full HD. Mocht het niet binnen budget passen, is een 7870 eigenlijk niet veel langzamer en ook erg goed overklokbaar.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• FPSMelvin
Overklokken ben ik niet van plan. Ik ben van plan om over 1-2 jaar een videokaart upgrade te doen, dat word dan of een in CF of een de kaart vervangen door een betere. Is er trouwens een nadeel aan een de voeding die ik nu heb, vergeleken met die 550W? Of kost hij alleen maar meer?

En omdat het prijsverschil €40 is, en ik al heel dicht bij mijn budget zit het niet voor mij waard is. En voor het toetsenbord weet ik ook niets anders. Het enige toetsenbord dat ik in de pricewatch zie is de Razer Arctosa. Maar die heeft geen macro toetsen die ik wel prefereer voor SC2. En ik hoor ook nooit goede verhalen van Razer, vooral hype.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38

Theo

moederbord

FPSMelvin schreef op zondag 24 juni 2012 @ 19:45:
Is er trouwens een nadeel aan een de voeding die ik nu heb, vergeleken met die 550W? Of kost hij alleen maar meer?
Hij kost alleen meer. Jouw systeem zal ook ruim voldoende hebben aan de 550 watt voeding. Het enige waar je het in zal merken is in de aanschafprijs. Verder zul je het echt helemaal nergens in gaan merken.
Sterker nog, een voeding van 450 watt zal ook voldoende zijn voor jouw systeem, en deze is zelfs nog goedkoper (energieverbruik cpu max 77 watt, gpu max 200 watt, mobo max 40 watt, overige verbruikt niet zo veel).

Mocht je trouwens de intentie hebben om over twee jaar een CF opstelling te willen hebben dan is de 650 watt voeding welke je nu heb gekozen goed; de 550 watt voeding zal moeite hebben met jouw CF opstelling.

Nu met WP, PV, EV en PC

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 11:15
Eens met Theo. Als je toch ooit een tweede kaart erbij wilt zetten is het denk ik beter om voor Z77 te gaan, Z77 heeft vaak een betere verdeling van de lanes over de PCIe sloten. Is helaas wel wat duurder, maarja.. Als je de hele eis van 2 videokaarten overboord zet, dan kun je besparen op de voeding, en kun je ook voor een goedkopere i5 gaan, zoals de 3450. Zet daar dan een MSI H77 bord bij wat mooi zuinig is, dan heb je een prima build. Dit is een goed bord: pricewatch: MSI H77MA-G43
Als voeding kun je dan de TX550M nemen, of een van die twee die ik al genoemd had. Dat zijn allemaal goede keuzes, die geen enkele moeite hebben met een dikke overklok op de videokaart.

Persoonlijk denk ik dat het meer loont om over 2 jaar een nieuwe kaart te kopen, heb je geen CF issues, minder warmte, minder energieverbruik en je haalt nieuwe techniek in huis. Tevens denk ik dat je dan de 7950 ook nog redelijk kunt verkopen.

Welke 7950 neem je nu trouwens? :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• FPSMelvin
Dat bord heeft helaas geen S/PDIF aansluiting. Wat vinden jullie van dit bord: pricewatch: Asrock Z77 Pro4-M

CF is niet echt een eis, ik wil gewoon later een nieuwe videokaart OF weer een 7950. Misschien is het dan wel beter om voor een 550W voeding te gaan.

Welke 7950 weet ik nog niet. Ik had ook vernomen dat de XFX 7950 in de lengte 26.2cm is. Past dit in de kast die ik heb gekozen?

• FPSMelvin
Over de voeding trouwens. Moet ik voor modulair of niet-modulair gaan? Ik weet namelijk niet wat het beste is.

• Theo

Theo

moederbord

Dat maakt technisch weinig uit. Bij een gewone voeding komt er één grote bos met kabels uit de voeding zetten. Bij een modulaire voeding zitten dezelfde kabeltjes met stekkerverbindingen aan de voeding vast. Het voordeel is dan dat je de ongebruikte kabels van je voeding los kan klikken en je deze dus niet in je kast hoef weg te proppen.

Functioneel voordeel is dat het er netter uitziet en dat de algemene airflow in de kast heel ietsje beter is, als je er iets van kan merken. Nadeel van een modulaire voeding is dat deze duurder zijn dan niet-modulaire voedingen.

Trouwens; bedenk goed of je nu jouw systeem wilt voorbereiden om over twee jaar een tweede 7950 aan te schaffen. Stel je zal nu een hi-end pc hebben van twee jaar oud met een videokaart van twee jaar oud. Zou het dan de moeite waard zijn om voor veel geld een tweede 2 jaar oude videokaart in dat systeem te zetten? Voor hetzelfde geld heb je ook één nieuwe videokaart.

Nu met WP, PV, EV en PC

• FPSMelvin
Dat zit ik nu dus ook te denken. Over een jaar of 2 is de 7950 in CF waarschijnlijk stukken minder dan de kaarten die er dan in zitten. Maar als ik niet voor de CF optie ga. Is het moederbord pricewatch: Asrock Z77 Pro4-M hiervoor goed?

En ik had ook op hardware.info gelezen dat in 2014 de eerste stappen worden gemaakt naar GDDR6. Ik neem aan dat als ik een kaart met dat wil kopen, ook meteen een nieuw moederbord (en processor?) moet kopen?

Ik denk dat ik dan verder voor een niet modulaire voeding ga. Omdat ik denk dat de meerwaarde heel weinig zou zijn. Bovendien kom ik dan nu uit op €1.419

• Theo

Theo

moederbord

Het maakt niet uit wat voor geheugen op een videokaart zit; de videokaart past en werkt gewoon in een PCI-E slot. Het geheugen wordt gebruikt door de videochip op de videokaart en niet door een component op je moederbord zelf (dit in tegenstelling tot het RAM geheugen welke je in je moederbord klikt) Mocht je nog een oude 7950 hebben liggen (Nvidia maakte deze ±5 jaar geleden als tegenhanger van de Radeon X1000 reeks) dan zou je zelfs deze kaart kunnen gebruiken in jouw systeem; hij is immers voorzien van de PCI-E connector.

Dus als er over een paar jaar een nieuwe videokaart op de markt komt welke een nieuwe videochip heeft, nieuw geheugen, extra video uitgangen en ook nog een een andere koeler heeft; zolang het een PCI-E slot heeft past ie op jouw moederbord. Je hoeft dus niet je moederbord te vervangen als je een nieuwe videokaart aanschaft; ook niet als je van videogeheugen veranderd. :)

Nu met WP, PV, EV en PC

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:46
FPSMelvin schreef op maandag 25 juni 2012 @ 00:06:
En ik had ook op hardware.info gelezen dat in 2014 de eerste stappen worden gemaakt naar GDDR6. Ik neem aan dat als ik een kaart met dat wil kopen, ook meteen een nieuw moederbord (en processor?) moet kopen?
Zo lang de nieuwe kaarten op PCI-e blijven werken, zal je geen ander moederbord moeten kopen.
Zorg er dan wel voor dat je nu een PCI-e 3.0 bord koopt, anders loop je misschien wel 2 versies achter.

De Asrock die je linkt heeft er maar 1, dus CF met de kaarten van 2014 zit er dan misschien niet echt in. :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• FPSMelvin
Malantur schreef op maandag 25 juni 2012 @ 00:15:
[...]

Zo lang de nieuwe kaarten op PCI-e blijven werken, zal je geen ander moederbord moeten kopen.
Zorg er dan wel voor dat je nu een PCI-e 3.0 bord koopt, anders loop je misschien wel 2 versies achter.

De Asrock die je linkt heeft er maar 1, dus CF met de kaarten van 2014 zit er dan misschien niet echt in. :)
Hoe kan ik (in de pricewatch) zoeken op PCI-e sloten? Ik zie overigens bij mijn moederbord bij Link Interface wel ATi Crossfire staan, of is dat een foutje? En vereist de Netwerkkaart ook een PCI-e slot?

Maar ik ben nu er toch van overtuigd dat ik i.p.v. later CF, beter 1 nieuwere videokaart kan nemen.
Het volgende is mijn lijst dus nu:

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WDN4800€ 32,57€ 32,57
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 99,50€ 99,50
1Iiyama E2473HDS-B1€ 168,-€ 168,-
1LG GH22NS70 Zwart€ 16,01€ 16,01
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Nexus Prominent R€ 69,90€ 69,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty)€ 55,03€ 55,03
1Logitech G500€ 43,38€ 43,38
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 205,50€ 205,50
1XFX Radeon HD7950 Black Edition€ 327,13€ 327,13
1XFX Pro 550W€ 54,38€ 54,38
1Samsung 830 series 128GB€ 99,-€ 99,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1Asrock Z77 Pro4-M€ 83,40€ 83,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.417,30

Valt hier nog iets op aan te merken?

Edit: De monitor die ik nu heb gekozen (Dell Ultrasharp U2312HM) heeft een reactietijd van 8ms. Is het daarom niet een beter idee om voor de Iiyama E2473HDS-B1 te kiezen, want de prijs en kwaliteit lijken verder identiek.

[ Voor 3% gewijzigd door FPSMelvin op 26-06-2012 12:11 ]

• FPSMelvin
Iemand?

• Roggel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
De Dell heeft een IPS-paneel en de Iiyama heeft een TN-paneel. Een IPS-paneel heeft een betere kleurweergave en een betere kijkhoek en kost dus ook meer.

• FPSMelvin
Maar is dat het waard tegenover de reactietijd? Want meer dan 5ms lijkt mij voor gamen toch niet echt fijn.

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:53

RoofTurkey

PredatorKalkoen

FPSMelvin schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 13:37:
Maar is dat het waard tegenover de reactietijd? Want meer dan 5ms lijkt mij voor gamen toch niet echt fijn.
Merk je in de praktijk niets van, omdat het belangrijkste vaak input-lag is (toch?). En die is bij de Dell Ultrasharp's over het algemeen gewoon goed (genoeg voor gaming).

Grillmeister

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je niet gaat overklokken is die K-versie overbodig btw. Kan je beter een normaal model nemen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-05 12:20
Voor WiFi adviseer ik wel een losse kaart
zeker ook omdat het een game pc is.

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

• FPSMelvin
RoofTurkey schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 13:39:
[...]

Merk je in de praktijk niets van, omdat het belangrijkste vaak input-lag is (toch?). En die is bij de Dell Ultrasharp's over het algemeen gewoon goed (genoeg voor gaming).
Maar is de input-lag nu juist niet belangrijk voor gaming? Ik weet het nog niet hoor, denk dat ik daar voor maar eens in een winkel moet gaan kijken :l
Borromini schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 13:42:
Als je niet gaat overklokken is die K-versie overbodig btw. Kan je beter een normaal model nemen.
Het verschil tussen de normale en de K versie is plusminus €5. En ik ben het niet van plan, zeker in de eerste 2 jaar niet. Toch wil ik wel de mogelijkheid open houden en daar wil ik wel €5 meer voor betalen.

• Malantur
FPSMelvin schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 13:50:
[...]
Maar is de input-lag nu juist niet belangrijk voor gaming? Ik weet het nog niet hoor, denk dat ik daar voor maar eens in een winkel moet gaan kijken :l
Input lag is wel belangrijk, maar bedenk dat aan 60Hz/60FPS blijft een plaatje 16,7ms staan op je scherm.

Dus een reactietijd van 5ms geeft dat je 1/3 van een frame vertraging ziet, en 8ms is dat 1/2 van een frame.
Ik denk dat die 3 ms het echt niet gaan maken. Maar zoek anders een review van de Dell, kans is groot dat ze er wel iets over zeggen.

• FPSMelvin
Malantur schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 14:45:
[...]

Input lag is wel belangrijk, maar bedenk dat aan 60Hz/60FPS blijft een plaatje 16,7ms staan op je scherm.

Dus een reactietijd van 5ms geeft dat je 1/3 van een frame vertraging ziet, en 8ms is dat 1/2 van een frame.
Ik denk dat die 3 ms het echt niet gaan maken. Maar zoek anders een review van de Dell, kans is groot dat ze er wel iets over zeggen.
Oke, na wat reviews te hebben gelezen heb ik een meer positief beeld erover.
Door tftcentral.co.uk
The input lag of the U2312HM was incredibly low, and in fact the lowest we have ever seen from a TFT display. There was practically no delay at all with most measurements showing 0ms lag compared with the CRT. There was an occasional lag of up to 10ms but over many measurements we had an average lag of only 0.6ms. This was lower than the already very good U2311H (10.3ms) and the new Dell U2412M (9.4ms). Excellent work here from Dell to bring lag down to such a low level. This will present no problem, even to high end gamers.

• FPSMelvin
Ik heb nu trouwens nog een vraag, over de verschillende DVI soorten.
De videokaart die ik heb, heeft een DVI-I aansluiting, terwijl de monitor die ik heb gekozen een DVI-D aansluiting heeft. De monitor heeft ook een Displayport, en de videokaart heeft een Mini Displayport. Welke kabels moet ik hebben?

• Malantur
DVI-D is een digitale poort.
DVI-A is een analoge poort
DVI-I ondersteund beide.

Dus als je via DVI wilt aansluiten, kan heb je een normale DVI kabel nodig.
Wil je via Displayport, dan heb je een omvormer van mini-Displayport naar grote Displayport, en een normale Displayport kabel.

• FPSMelvin
Dus als ik een DVI-I naar DVI-I kabel heb zou dat goed moeten zijn? Of moet dit DVI-D naar DVI-D zijn?
En qua beeldkwaliteit, is er een verschil tussen mini-displayport en displayport?

• Malantur
Een DVI-I kabel heeft uit mijn hoofd 4 pinnetjes meer voor het analoog signaal te vervoeren. Echter is het niet aangesloten aan je beeldscherm, aangezien dat een DVI-D poort is.
Dus een DVI-I kabel zal werken, een DVI-D kabel zal werken.

Qua beeldkwaliteit bestaat er nog steeds Google, die me naar de wikipedia van Displayport stuurt.

De eerste vraag was trouwens ook gemakkelijk te googlen, sneller dan een topic openen en wachten op antwoord ;)

Pagina: 1