Beste Tweakers,
Op mijn Asus barebone heeft altijd al FreeBSD gedraaid en sinds kort zit er CentOS op. CentOS kan ik makkelijker mee omgaan dan FreeBSD vandaar de keuze.
Het probleem is dat shutdown en reboot op een gegeven moment niet werken. Als ik bijvoorbeeld meteen na het booten een shutdown -p now doe of een reboot now dan werkt het. Na een minuut of 5 werken deze commands niet en krijg ik het volgende te zien:
En vervolgens doet hij niets meer. Telkens komen er berichten van syslogd maar voor de rest zit alles vast.
Na een speurtocht op internet ben ik erachter gekomen dat dit zou komen door ACPI wat problemen geeft op oudere machines. Destijds met FreeBSD heb ik nooit problemen gehad met shutdown en reboot command.
Als ik in grub in de kernel parameter 'acpi=ht' of 'acpi=ht' neerzet dan werkt alles prima maar dan is ACPI uitgeschakeld en moet ik de server uitzetten door op de power knop te drukken. Daar zit ik ook niet op te wachten.
Hoe zorg ik ervoor dat mijn server om kan gaan met ACPI?
Specs:
Asus T2 terminator
Pentium 4 3.00 ghz 1mb cache met hyperthreading
2x 1 GB ram
1x hitachi 250 gb op de onboard SATA 150 controller
1x samsung F1 1tb op ICIDU SATA 150 controller
1x samsung F3 1tb op ICIDU SATA 150 controller
CentOS 6.2 x86
Wat heb ik geprobeerd:
-Spelen met ACPI instelling in de bios(ACPI on/off, ACPI 2.0 support on/off, APIC on/off)
Op mijn Asus barebone heeft altijd al FreeBSD gedraaid en sinds kort zit er CentOS op. CentOS kan ik makkelijker mee omgaan dan FreeBSD vandaar de keuze.
Het probleem is dat shutdown en reboot op een gegeven moment niet werken. Als ik bijvoorbeeld meteen na het booten een shutdown -p now doe of een reboot now dan werkt het. Na een minuut of 5 werken deze commands niet en krijg ik het volgende te zien:
[root@turkiye F3]# reboot now Broadcast message from gokhan@turkiye (/dev/pts/0) at 16:08 ... The system is going down for reboot NOW! Message from syslogd@turkiye at Jun 24 16:09:26 ... kernel:Process plymouthd (pid: 2222, ti=f62a4000 task=f4a5a030 task.ti=f62a4000) Message from syslogd@turkiye at Jun 24 16:09:26 ... kernel:Stack: Message from syslogd@turkiye at Jun 24 16:09:26 ... kernel:Call Trace:
En vervolgens doet hij niets meer. Telkens komen er berichten van syslogd maar voor de rest zit alles vast.
Na een speurtocht op internet ben ik erachter gekomen dat dit zou komen door ACPI wat problemen geeft op oudere machines. Destijds met FreeBSD heb ik nooit problemen gehad met shutdown en reboot command.
Als ik in grub in de kernel parameter 'acpi=ht' of 'acpi=ht' neerzet dan werkt alles prima maar dan is ACPI uitgeschakeld en moet ik de server uitzetten door op de power knop te drukken. Daar zit ik ook niet op te wachten.
Hoe zorg ik ervoor dat mijn server om kan gaan met ACPI?
Specs:
Asus T2 terminator
Pentium 4 3.00 ghz 1mb cache met hyperthreading
2x 1 GB ram
1x hitachi 250 gb op de onboard SATA 150 controller
1x samsung F1 1tb op ICIDU SATA 150 controller
1x samsung F3 1tb op ICIDU SATA 150 controller
CentOS 6.2 x86
Wat heb ik geprobeerd:
-Spelen met ACPI instelling in de bios(ACPI on/off, ACPI 2.0 support on/off, APIC on/off)