Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Medetweakers :) ,

Een huis gekocht, super tof! Maar ik wil wat kleine klussen goed aanpakken, maar kosten-efficient. Dat wil niet zeggen goedkoop, maar niet nodeloos duur. Het originele werk is gespoten spachtelputz. Nu zijn er drie situaties:

1. Gewoon ... gaten :) .
Gaten

2. Pluggen die zijn overgeplamuurd.
Plug normaal

3. Pluggen met "randen" die zijn overgeplamuurd (handig ...)
Plug met rand

Nu zat ik aan het volgende te denk (zelfde aanpak voor allemaal). Verwijder de pluggen uit situatie 2 en 3 - dan houd ik wel wat lelijkere / grotere gaten over dan in situatie 1, maar vooruit. Daarna weet ik het niet zeker omdat ik nieuw ben in het klussen.

a. Hoe verwijder ik al die plamuur zooi die bovenop de muur zit ... ? Dat moet er iig af zonder grote beschadigingen.
b. Gaten netjes dicht plamuren (zoveel mogelijk weg blijven van het intacte spuitwerk, anders smeer ik dat glad).
c. Op de een of andere manier een mm minder hoog plamuren dan het spuitwerk en dan iets uitvoeren / aanbrengen dat het gelijk maakt qua textuur en hoogte van de normale muur. Spons zal hier niet kunnen, hoe pak ik dit aan?
d. Muur verven als ik de kleur niet goed krijg, maar dit is prima, zal waarschijnlijk toch gebeuren.

Ik zit vooral met stap a-b-c. Hoe krijg ik die plamuur zooi eraf? Hoe krijg ik de vulling gelijk qua look and feel met de rest van de muur? Dat er niet ineens een glad stukje op de muur zit of een deuk of whatever. Ik zie vast iets simpels over het hoofd ... toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Cassius op 24-06-2012 14:34 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-06 22:49

boesOne

meuh

Zelfde issue had ik hier. Pluggen er uit gehaald, soms zelfs met een dikke boor ze er uit moeten boren.
Geplamuurd, en de gladde stukken met structuurverf ontglad. Redelijk resultaat at a glance, houdt geen stand bij nadere inspectie, maar who cares..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Dat is alvast handig haha, bedankt! Dan zal ik het sowieso wel moeten verven, maar boeiend. Ook een goed idee over hoe ik die rommel op foto 2 (die wat mij betreft er lomp teveel is naast gesmeerd) vanaf krijg?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je kunt dat met een staalborstel proberen. Vaak is plamuur toch wat zachter dan dat spuitwerk en borstel je het er tussen uit.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Sloop ik daar de muur niet mee ...

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45
Volgens mij heb je ook nog een variant specifiek voor spachtelputz. Ik heb ooit eens een gat van > 5x5cm gevuld met redelijk resultaat :P (tip: hanteer nooit een hamerboor met boortje 22 in combinatie met wat frustratie)

En verder: plamuur kun je gewoon wegschuren normaal gesproken.

Pluggen kun je eruit krijgen door heel even met een scherp iets erlangs te gaan zodat er geen plamuur of spachtelputz met de plug meekomt. Vervolgens draai je een schroef een stuk erin en trek je het geheel er met een tang uit.

In vrijwel alle gevallen zul je de hele muur moeten overschilderen, maar: in een muur met structuur valt het niet altijd heel erg op als je lokale oneffenheden in oppervlakte en/of kleur gewoon laat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Lekker lomp,

gewoon eruit trekken en vullen met vulmiddel. Als je dat gaat deppen (geeft wat profiel) met een badstoffen doek is het alsof er nooit wat heeft gezeten

vieze gele meuk zou ik met chloor te lijf gaan (anti schimmel spray is de dure makkelijke versie)

[ Voor 23% gewijzigd door Fish op 24-06-2012 19:44 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:21

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Hmm, slordig dat de vorige bewoner gewoon met een tube overal overheen is gegaan. Ik zou dat niet geaccepteerd hebben... In mijn huurflat moest ik ook alle gaten netjes dichten, en het is een kleine moeite...

Wat je moet doen: zoals hierboven al wordt beschreven, gewoon schroefjes in de plugjes draaien (klein stukje) en met een tang eruit trekken. Gaatjes vullen met albastine.
Dit laat je drogen... en naderhand maak je het een beetje nat en breng je wat structuur aan met de ruwe kant van een schuursponsje o.i.d.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-06 22:58
Zoals wij bij alle muren hebben gedaan, zelf.

Pluggen eruit.
Gaten vullen met Sierpleister.
En daarna de helemuur gestuced en daarna schilderen.

Kosten alleen het materiaal en een paar flinke dagen pijn aan je arm van het smeren om te stuce
Nyarlathotep schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 17:10:
Hmm, slordig dat de vorige bewoner gewoon met een tube overal overheen is gegaan. Ik zou dat niet geaccepteerd hebben... In mijn huurflat moest ik ook alle gaten netjes dichten, en het is een kleine moeite...

Wat je moet doen: zoals hierboven al wordt beschreven, gewoon schroefjes in de plugjes draaien (klein stukje) en met een tang eruit trekken. Gaatjes vullen met albastine.
Dit laat je drogen... en naderhand maak je het een beetje nat en breng je wat structuur aan met de ruwe kant van een schuursponsje o.i.d.
Tegenwoordig nemen ze het niet zo nauw meer daarmee hoor, sommige woning corporaties vinden het zelfs ok als de OUDE vloer en Behang etc allemaal gewoon blijft.
Dat haalt de nieuwe bewoner maar weg.

[ Voor 77% gewijzigd door Mektheb op 26-06-2012 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Dit is een koophuis en we hebben dit zelf geaccepteerd. Ik heb aan jullie tips genoeg om die pluggen te verwijderen en gelijkend op te vullen. Enige waar ik nu uit moet kiezen is ...

- Staalborstel
- Iets scherps (klein mesje)
- Chloor

Om de overbodige plamuur te verwijderen. Chloor staat me niet echt direct aan :X ... ik ga denk ik beginnen met een klein scherp voorwerp.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denza
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-07-2023
Polyfilla (vroeger Probastine) heeft ook nog een spuitbus waarmee je spachtelputz kan herstellen. Het is niet echt makkelijk of goedkoop, maar met een beetje oefening kan je wel een aardig resultaat krijgen.

Meer informatie is te vinden op:
http://www.polyfillapro.nl/s230.html
http://www.verfenglas.nl/...atiespack-500-ml-spuitbus
Pagina: 1