In theory: KryoTech + peltier?

Pagina: 1
Acties:

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:43
Is het mogelijk om i.p.v. waterkoeling + peltier een KryoTechkoeling + peltier te bouwen?
Aangezien Kryo koelt tot -40 en een peltier een temp. verschil van zo'n 65 graden haalt moet het dus in theory mogelijk zijn om vrij gemakkelijk -100 te halen, of niet soms??

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:52
Welke idioot wil er nou -100 halen...

• php
  • Niet online

php

Nee, dat kan niet. Over de Kryotech installatie wordt iets te simpel gedacht. Het is niet een simpel koelelementje, wat tegen een processortje wordt geplakt, maar
een compleet geisoleerd en luchtdicht afgesloten "envelop" (ik geloof dat ze dat de "Kryocave" oid noemden) waar enkel een toevoer en afvoerleiding uitkomen. De "Kryocave" is niet uitelkaar te halen zonder het ding permanent onbruikbaar te maken. Processortje wisselen is er dan ook niet bij. En een peltiertje tussenplakken al helemaal niet.

Ik begreep wel dat Kryotech bezig was om met het bestaande systeem en een reeks verfijjningen tot -100 te komen. Nu wordt de soep niet zo heet (koud?) gegeten als hij wordt opgediend, dus is denk dat als ze -70 bereiken dat het een mooie prestatie is. Een ander probleem wat dan gaat spelen is de brosheid van materialen bij die temp. Het is niet uitgesloten dat bij het minste tikje de processor in 1000 stukjes breekt, zoals je tanden in 100 stukken gaan als je op de Mount Everest je tanden iets te hard opelkaar laat landen.

Verwijderd

Wat is dat nou weer voor iets doms om een processor tot -100 te brengen?? Lekker rond 0 graden is toch ook oke??

• php
  • Niet online

php

Hoe kouder de processor is, hoe sneller hij geklokt kan worden. Een temp van -80 is geloof ik genoeg om de processor probleemloos op 2x de "toegestane" snelheid te laten lopen, en dan kan je ook nog de marges van het overclocken benutten.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
hoe lager hoe sneller de electroontjes niet?
als je bij -272 (plusmin) een stroompje door een koperen ring gooit dan blijft ie euwig rondgaan (in theorie dan)

specs

• croxz
  • Laatst online: 10:43
In principe geldt hoe lager de temperatuur hoe lager de snelheid van atomen. Waar jij aan denkt is supergeleiding maar dat is een ander fenomeen. Het treedt ook niet bij -273 op maar een wat hogere temperatuur en wetenschappers halen steeds hogere temperaturen door verbeterde technieken.

En wat betreft de -100, bij CMOS technologie geldt dat hoe lager de temp, de hoger de prestaties, totdat de elektronen te langzaam gaan.

Ik ben overigens niet van plan om een KryoTech systeem om te bouwen, maar was meer geinteresseerd in de werking van de peltier. Als je de warme kant m.b.v. een KryoTech koeling op -40 houdt, zal dan de koude kant naar -100 gaan (in theory)? En is het mischien mogelijk peltiers in cascade te schakelen en zo een groot temp verschil te halen (in theorie)?

Verwijderd

Nog beter een multistage peltier opzet, met een DeltaT van ongeveer 131 graden. Vervolgens waterkoeling en het water weer door een ander koelwaterblok laten afkoelen. Deze ook met peltier ( 2 keer 74watt).
Ik denk dat je dan wel ver komt. Alleen best wat prijzig.

Greetinz

Newt
Pagina: 1