NAS benaderen via windows schijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L01
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 11:29
Ik zou jullie graag een situatie willen voorleggen waar een oplossing voor moet komen.

Huidige situatie

In een vereniging zijn er een aantal bestuursleden die onafhankelijk van elkaar administratieve werkzaamheden uitvoeren. Deze gegevens worden allemaal bijgehouden in verschillende documenten die bij deze bestuursleden op hun eigen pc worden bijgehouden.

Hierbij is het probleem dat als er iemand overlijdt of iemands pc stuk gaat dat dan deze waardevolle documenten verloren gaan.

Gewenste situatie

Alle documenten die worden gemaakt moeten worden opgeslagen op een centrale plek waarvan op een reguliere basis een backup wordt gemaakt.

Oplossing

Ik zit zelf te denken om ergens een NAS neer te zetten. Via FTP kunnen deze bestanden dan benaderd worden via het internet. Dit is geen probleem, ik ben technisch genoeg om een NAS uit te zoeken en dit in te kunnen richten.

Ik zit nu alleen met de volgende vragen:

Hoe kan ik voorkomen dat meerdere mensen tegelijkertijd een bestand kunnen bewerken (de een overschrijft de wijzigingen van de ander)

Hoe veilig is dit? FTP is natuurlijk niet het meest veilige protocol, wellicht moet dit worden gedaan via VPN of SSH? Kan dit?

Is het mogelijk om een netwerkschijf oid te koppelen aan een ftp, dit is voor de eindgebruikers (voornamelijk digibeet) het meest ideale denk ik. (wellicht http://www.netdrive.net/ ?)

Heeft iemand wel eens zo'n soort situatie opgezet? Zijn er wellicht alternatieven die beter zijn dan mijn oplossing?

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkCreative
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 07:35
Wat je in Windows kan doen is bij "Deze Computer":

1. rechter muisknop
2. Nieuwe netwerklocatie toevoegen
3. ftp://[ftp webadres hier]

Zo kun je binnen windows explorer op de locatie klikken en de benodigden username/password invullen.
Je hebt ook nog SFTP, wat veiliger is dan normale FTP, omdat het volgens mij over een SSL verbinding gaat. Maar ik weet niet precies hoe het zit met het opzetten van een server daarvoor.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkCreative op 24-06-2012 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je zou de gebruikers alleen scrijfrechten in hun eigen directory kunnen geven, en leesrechten bij anderen. Dat zou het probleem met overschrijven misschien oplossen, maar krijg je wel meerdere versies enzo.

Ftp zou ik zeker goed beveiligen, een vpn is mooi, maar misschien weer lastig voor de gebruikers om op te zetten.

Een heel ander alternatief: Google Docs, of soortgelijke alternatieven. Je kunt met meerdere mensen tegelijk in je documenten werken etc.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Google zoekwoord: tegelijk in word werken: http://office.microsoft.c...van-2003-HA101631587.aspx
Wat je nodig hebt: je NAS en wat handigheid, en een handleiding die gegarandeerd ergens op het wereldwijdeweb staat geplempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L01
Bedankt voor jullie antwoorden.

Google docs en de MS word oplossing is niet echt praktisch. Het gaat om verschillende typen documenten (niet alleen office documenten) en niet iedereen heeft dezelfde office versie.

Helaas kent FTP geen write lock, is er niet iets anders wat dat wel kan (zoals netwerkschijven op een windows server in een lokaal netwerk)

[ Voor 84% gewijzigd door L01 op 24-06-2012 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een dienst als Dropbox lijkt me meer voor de hand liggen in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Is github.com een mogelijkheid? Of SVN?

Of als alternatief voor DropBox SkyDrive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L01
Ik zie deze gebruikers geen repository ophalen, inchecken en merge conflicten oplossen. :P

Is het met dropbox ook mogelijk om rechten te geven op bepaalde mappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
L01 schreef op zondag 24 juni 2012 @ 16:43:
Ik zie deze gebruikers geen repository ophalen, inchecken en merge conflicten oplossen. :P
;)
L01 schreef op zondag 24 juni 2012 @ 16:43:
Is het met dropbox ook mogelijk om rechten te geven op bepaalde mappen?
Dat heet daar: Shared folders
Pagina: 1