knijpt KPN torrent verkeer

Pagina: 1
Acties:
  • 1.589 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjvleeuwen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-06 15:35
[edit: ter verduidelijking: ik ben er NIET van overtuigd dat dit een KPN specifiek probleem is, ik weet de oorzaak nog steeds niet. De titel van de thread is daarmee misschien misleidend, excuus daarvoor.]

[edit2: nu zeker: KPN was NIET het probleem waarom mijn torrent niet downloadde. Wel een externe trendmeter gevonden die lijkt aan te tonen dat KPN sinds begin dit jaar begonnen is met afknijpen. Lijkt mij een interessante pagina om in de gaten te houden of we onze gekochte bandbreedte te volle mogen gebruiken van KPN en andere ISPs.]

Beste GoT,

Sinds twee weken heb ik problemen met het downloaden van semi populaire (50 seeds / 70 peers) seizoen-torrent. Het eerste stuk ging goed, maar daarna niks. In mijn torrent client zag ik zat er wel pogingen werden gedaan om connecties op te zetten met seeds en peers, maar behalve de overhead geen verkeer. Ik gebruik Deluge op oude Ubuntu, dus meer kon ik er niet van maken. Toen ook een populaire recente episode-torrent begon te haperen begon ik KPN te verdenken.

Nu heb ik Deluge ingesteld om via proxy te downloaden en het verkeer loop weer met mooie snelheid.

Ik heb nog niks in het nieuws gehoord over KPN die torrents afknijpt, dus ik weet niet wat ik ervan moet denken. Een alternatieve test zou zijn om de buren te vragen of ze iets anders dan KPN hebben en te vragen of ik even torrents via hun WIFI mag downloaden... Maar dat doe ik toch liever nog maar even niet :)

Mijn vraag nu aan de GoT: is het terecht dat ik KPN verdenk? zijn er andere verklaringen waar jullie aan denken?

Cheers,
Paul

[ Voor 21% gewijzigd door pjvleeuwen op 14-07-2012 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik heb KPN gehad en kan je vertellen dat KPN geen verkeer 'knijpt', ook niet op basis van protocollen. Als ze dat doen, schenden ze privacy, tenzij ze hiervoor van te voren gewaarschuwd hadden (hebben ze ook niet, want dan had het wel op Tweakers gestaan).

Het hangt vooral van de andere users op die torrent af; zolang zij niet naar jou uploaden zul je dit nooit goed kunnen testen. En aangezien BitTorrent naar mijn idee erg egoïstisch geworden is, ga ik er vanuit dat er weinig ook daadwerkelijk uploaden. Veel seeders of peers zegt anno 2012 niets meer met BitTorrent is mijn idee.

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 24-06-2012 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjvleeuwen
Ik snap je commentaar op de torrent community. Erg spijtig ja. Ik had een paar torrents langer geseed dan 2.5 ratio omdat er verder haast geen seeds waren, maar die had ik ook al (tijdelijk) uitgezet, zodat ik alleen die ene torrent had die niet wilde werken.

Ik had voordat ik die proxy instelde bijna geen connecties, soms kort een poging tot opbouwen en daarna niks meer. Ik had al geprobeerd andere trackers te gebruiken, machine restarten. Lange tijd proberen (1 week lang alleen deze torrent). Niks.

Nu ik die proxy heb ingesteld direct met 18 s/p verbinding die allen uploaden. Waar zou die proxy anders een effect op hebben dat het nu ineens wel werkt?

Iemand, suggesties, ik zie het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik héb KPN en die knijpen inderdaad geen torrents.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjvleeuwen
Dat wil ik graag geloven, daarom vraag ik het de GoT: als het niet iets met KPN is, wat zou dan het verschil met en zonder proxy kunnen verklaren? Iemand een gelijkende ervaring gehad?

[ Voor 13% gewijzigd door pjvleeuwen op 24-06-2012 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

KPN had (toen ik er nog zat) altijd een érg brakke DNS omgeving. Probeer dus bijvoorbeeld Google DNS te gebruiken: 8.8.8.8. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjvleeuwen
@CptChaos: problemen met DNS kan inderdaad problemen geven met het connecten met trackers, want die worden vaak verspreid als domeinnaam. Maar mijn probleem was met het connecten met seeds / peers, wat meestal direct via IP gaat (volgens mij). Dus ik weet niet of ik dat aan DNS servers kan wijten... Desalnietemin een goede tip!

Wat het verhaal nog wat vreemder maakt:
zojuist (na een half uurtje probleemloos te hebben gedownload) heb ik de proxy weer uit gezet ; deluge en router terug geconfigureerd naar de port die ik eerder gebruikte en Deluge herstart. Nu download het nog steeds zonder problemen!

Dat terwijl ik daarvoor meer dan een week problemen had (incl. restarts). Ik snap her niks meer van.

Mijn 'probleem' is dus opgelost, maar nog niet verklaard, dus suggesties blijven welkom. Mocht iemand een vergelijkbaar probleem hebben en ook een proxy willen proberen: dit was voor mij een handig startpunt: http://www.zeropaid.com/n...bittorrent-using-a-proxy/

De proxy die ik gebruikte was 218.152.121.184 poort 8080 type Sockv5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjvleeuwen
Via deze site: http://lifehacker.com/585...est-bittorrent-throttlers
kwam ik op deze pagina: http://dpi.ischool.syr.edu/ISPtable.html
(Lees ook even de hele tekst boven de data voor je interpreteert)

Op deze site kan je per kwartaal, per land (wereldwijde data dus) en per ISP meetgegevens zien waaruit af te lijden is of en hoeveel een ISP BitTorrent verkeer afknijpen. "The column on the far right shows the percentage of tests indicating that the ISP was manipulating BitTorrent using DPI".

Het viel mij op dat KPN vanaf begin dit jaar wel opvallend hoger 'scoort' dan in het verleden. Het percentage van 13% valt volgens de onderzoekers buiten de marge die te verklaren is door 'mismetingen'. Mogelijk knijpt KPN nu dus toch.

Either way: de torrent waarover ik deze thread begon staat al 2 weken op 99.84% stil.
* andere torrents doen het zonder problemen
* wederom een aantal proxies geprobeerd, maar dit maar zonder verbetering

Uiteindelijk het probleem toch gevonden, vandaar deze update:

De torrent verwijderd en de gedownloade content laten staan. De torrent opnieuw gedownload op basis van dezelfde hashcode en er werden direct connecties met peers gemaakt. (ik weet het: stom dat ik dat niet eerder probeerde)

Wat (b)lijkt: mijn torrent client Deluge gaf het probleem, niet KPN, niet de swarm en de torrent was ook goed. De torrent is nu aan het seeden, case closed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 19:53
pjvleeuwen schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 22:52:
Het viel mij op dat KPN vanaf begin dit jaar wel opvallend hoger 'scoort' dan in het verleden. Het percentage van 13% valt volgens de onderzoekers buiten de marge die te verklaren is door 'mismetingen'. Mogelijk knijpt KPN nu dus toch.
Er staat dat 1 op de 10 metingen een false positive is. Er zijn in totaal maar 16 metingen gedaan, waar van dus 13% (2 metingen) aangaven dat er geknepen zou kunnen worden. Dat is wel een hele kleine steekproef om meteen consequenties aan te verbinden. Zeker als je naar de metingen van voorgaande jaren krijgt waarbij de steekproef bestond uit meer dan 100 metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andregroeneveld
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-03 09:29
Ik krijg ook sinds een paar maanden geen hogere download meer als ik torrents download bij KPN. Ik heb al verschillende torrent apps gebruikt maar allemaal blijven ze hangen op 10,1MB/S terwijl dat hiervoor 24MB/S was. Heel irritant maar kan niet de vinger op krijgen.

Groetjes André,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:02

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@andregroeneveld En het eerste topic wat je hierover vond was ruim 6,5 jaar oud?

Zoek het KPN topic even op, of start een eigen topic :) Ouwe koeien uit de sloot halen doen we liever niet ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.