Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 16:41
Beste mensen, - eerst een kleine situatieschets,

Voor mijn bedrijf ben ik in bezit van een pinautomaat (Al jaaaaaren ), nu is het zo dat ik alle pinbonnen bewaar om ze wekelijks met de afschriften van de bank te vergelijken.

Dit systeem werkte prima omdat op de afschriften een periodenummering staat, en er slechts 2 'transactiebemiddelaars' zijn dacht ik, 1 voor de normale pinbetalingen en 1 voor de creditcardbetalingen.

Echter, de laatste tijd is er een bijgekomen die veel transacties heeft, nl de genoemde Stichting beheer derdengelden.

Toen het me de eerste keer opviel ben ik gaan googlen en tot de conclusie gekomen dat er iemand betaald heeft die onder Bewind van iemand stond wegens faillisement ofzo.

Echter nu komen er zoveel betalingen binnen dat dat onmogelijk zo kan zijn, is er iemand die hier meer over kan vertellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Daarbij denk ik aan rechtsbijstandsverzekeringen, advocaten, notarissen, andere stichtingen misschien wel beheer van geld van verstandelijk gehandicapten. Er zijn veel mogelijkheden. Geven de aankopen geen indicatie?

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Nee, ik dacht dus ook in eerste instantie in dezelfde richting ; maar het is een recreatiebedrijf met totaal niet aan elkaar gerelateerde gasten en betalingen.

Dus : gast X uit Groningen en gast Y uit Zeeland. zelfs kleine bedragen.

Ter verduidelijking : het gaat hier om zo'n 40-60 transacties per week die via deze stichting binnenkomen.

Wat is nu je probleem zul je denken : nou zoals ik al zei check ik de transacties aan de hand van de periode, echter krijg ik nu dezelfde periode van verschillende instanties en dat werkt niet erg lekker.

Buiten dat begon ik me een beetje af te vragen of Nederland massaal in de schuldhulpverlening zit... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:54
Een derdenrekening is een soort veilige bankrekening. Je hebt vast wel een van de engelse variant gehoord: Escrow.
Vaak gebruikt voor grote aankopen (huis, auto ect). Kopers kunnen makkelijk digitaal (pinpas of via internet) betalen, zonder dat de verkoper het risico loopt dat de transactie achteraf ongedaan wordt gemaakt.

Nu draagt de bank meestal dit risico bij kleine betalingen, omdat ze geen zin hebben om alle transacties vooral te controleren. Maar ik kan me voorstellen dat banken dit tegenwoordig verplichten aan klanten met een slechte krediet geschiedenis.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Hmm, helaas is dat min of meer ook weer waar ik zelf aan dacht en biedt dat geen verklaring van het plotseling aandienen van dit 'probleem'.

De bedragen waar ik het over heb variëren van € 0.60 tot € 2500.

Hmm, word hier een beetje paranoia van : Zijn de banken bezig hun geld veilig te stellen ? - Waarom is hier zo weinig over bekent ? ik denk dat ik Maandag maar even een belletje naar de bank ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Wat staat er precies op je afschriften vermeld? "Stichting Beheer Derdengelden" is niks, daar hoort nog wat achter (namelijk voor welk bedrijf deze stichting de derdengelden beheert). Met bewind oid heeft het in ieder geval niks te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Ben helaas net thuis, Maar als ik het goed herinner staat er "Stichting beheer derdenge " - dus ook echt derdenge, na googlen kwam ik op derdengelden.

Ook staat er een gedeelte van het periodenummer op ; dwz 3 van de vier getallen (Dus alleen 768 van periode 1768)

Vandaag viel me op dat er soms ook mijn bedrijfsnaam bij vermeldt staat, zoiets als Pintransacties <bedrijfsnaam>, + het aantal transacties dat het totale bijgeboekte bedrag vormen.

Ook voor het eerst : 1 transactie die in dezelfde periode valt als 1 van de derdengelden-stortingen - is niet bijgeschreven (Een bedrag van €`4.75).

Ook valt op dat de pasnummers op de bonnen erg laag zijn : nummers onder de 20 (?), mijn pasnummer heeft 3 cijfers ?!

Zoals ik al zei : eigenlijk is er niets aan de hand, ik krijg mijn geld gewoon alleen geeft het een vrij onbevredigend gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:54
MEN-O schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 21:50:
Hmm, helaas is dat min of meer ook weer waar ik zelf aan dacht en biedt dat geen verklaring van het plotseling aandienen van dit 'probleem'.

De bedragen waar ik het over heb variëren van € 0.60 tot € 2500.

Hmm, word hier een beetje paranoia van : Zijn de banken bezig hun geld veilig te stellen ? - Waarom is hier zo weinig over bekent ? ik denk dat ik Maandag maar even een belletje naar de bank ga doen.
Eerder klanten die hun geld veilig stellen.
Bij een gewone bankrekening mag de bank voor elke euro spaargeld, 10 euro uitlenen. Als iedereen dus ineens zn spaargeld komt ophalen (bankrun), of een hoop leningen worden niet meer betaald dan valt de bank om en is iedereen zn geld kwijt.
Bij een derdenrekening mag de beheerder (meestal bank of notaris) niks doen met het geld. Mocht de bank of notaris failliet gaan, dan krijgt de klant zijn geld gewoon terug (valt buiten de boedel).

De andere kant van de medaille is dat de beheerder een veel strengere controle op de rekening heeft dan bij een gewone bankrekening. Daardoor kan fraude worden voorkomen.
Het schijnt tegenwoordig namelijk een hobby te zijn van oost-europeanen. In het ene EU land een stel bankrekeningen openen (mag niet geweigerd worden). Vervolgens in een ander EU land een berg spullen kopen met de pinpas. Omdat de controle 3 dagen duurt op een gewone rekening, komt de winkel/bank er pas na 3 dagen achter dat er helemaal geen geld op de rekening staat.
Tegen die tijd is vogel al lang weer gevlogen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Het zijn niet de maestro betalingen? Die komen anders binnen dan pin.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dat verhaal slaat echt helemaal nergens op, RocketKoen. Het klopt dat de beheerder niets mag doen met het geld op een derdenrekening maar hoe je vanuit daar op klanten die hun geld veilig stellen komt is me een raadsel, daar is een derdenrekening helemaal niet voor bedoeld en ook niet voor te gebruiken.

MEN-O, ik denk dat dit gewoon een nieuwe tussenpersoon is die door de partij die de betalingen afhandelt ertussen is gezet. Het geld wordt van de rekening van de klant afgeschreven, gaat naar de derdenrekening van de afhandelaar (omdat het geld voor jou bestemd is) en vanaf daar naar jouw zakelijke rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
- Nee het zijn niet de maestro betalingen

- Als het de klanten zijn die hun geld beschermen, is er dus iemand die deze dienst beheert en wie is dat en waarom ? (een stichting betekent toch per definitie geen geld verdienen, of is het zo : ik begin zo'n stichting en maak mezelf directeur en de 'winst' is mijn salaris...)

Maar het meest aannemeljike is toch wel wat Cocytus schreef.

[ Voor 6% gewijzigd door MEN-O op 23-06-2012 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

MEN-O schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 22:33:
- Als het de klanten zijn die hun geld beschermen, is er dus iemand die deze dienst beheert en wie is dat en waarom ? (een stichting betekent toch per definitie geen geld verdienen, of is het zo : ik begin zo'n stichting en maak mezelf directeur en de 'winst' is mijn salaris...)
Een stichting mag geen winst uitkeren, maar er is niks mis met het opbouwen van een investeringsreserve. En natuurlijk moet de directie betaald worden en daar zit geen (wettelijk) maximum aan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-06 18:14
Is het niet net zoals pinnen bij een onbemand tankstation? Hierbij wordt voor het tanken 150 euro gereserveerd en later, na het tanken het restand teruggestort.

http://www.bndestem.nl/al...nbemande-tankstations.ece

[ Voor 21% gewijzigd door pacificocean op 24-06-2012 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Of een soort mastercard tranactie via een andere partij? In Belgie geeft tegenwoordig de post ook een creditcard uit, deze staat dan op naam van BPOST. De naam gebruik je dus ook voor betalingen op internet, winkels etc....

Misschien dat er dus een partij is die het op die manier doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Een derdengeldrekening komt inderdaad veel voor in schuldhulpverleningsland, maar niet zoals tot nu toe geschetst.

- beheerders maken vaak gebruik van derdengeldrekeningen om het geld van hun clienten veilig te stellen: als de beheerder faiilliet gaat, vallen de derdengeldrekeningen niet in de boedel.
- incassobureau's laten om diezelfde reden schuldenaren vaak betalen op een derdengeldrekening: zo weet de opdrachtgever (dus degene die een vordering heeft op de schuldenaar) zeker dat de betaling ook bij hem terecht komt.

Ik moet helaas zeggen dat je te weinig info hebt/geeft om meer zinnigs er over te kunnen zeggen. Via je bank moet je wel meer info kunnen achterhalen over de bron van de ontvangsten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Gezien je het over de laatste tijd hebt; is het wellicht dat sommige banken de transacties van 'het nieuwe pinnen' gewoon anders routeren? Bij sommige automaten krijg ik tegenwoordig met het nieuwe pinnen ook eerst de vraag of ik Maestro of Chip wil.

[edit]
http://www.event-engineer...f/EventEngineers_1202.pdf
Per 1 januari is heel Nederland overgestapt op het Nieuwe Pinnen
[...]
Het toezicht op het pinverkeer is per 1 januari overgenomen van Currence door de Betaalvereniging Nederland. Met deze nieuwe toezichthouder en de afhandeling van alle gepinde bedragen door de Stichting Beheer Derdengelden Evenementenpin is de kwaliteit van het betaalverkeer (en daarmee uw geld) gewaarborgd.
Misschien niet noodzakelijkerwijs overal veranderd, maar het lijkt hiermee een goede mogelijkheid dat het er mee te maken heeft.

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 24-06-2012 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Dat komt dan overeen met wat Cocytus ook schreef.

- Overigens ben ik van mening voldoende informatie verstrekt te hebben ? welke informatie is nog meer relevant ?

- Zou toch met het nieuwe pinnen te maken kunnen hebben want ik krijg ook pas sinds dit jaar plotseling maandelijks een rekening(etje) van http://www.ccv.eu/web/NL-...tieverwerking/CCV-Pay.htm, blijkbaar ben ik automagisch van Equens naar CCV gegaan.

(Of heb daar onbewust mee ingestemd :X )

Waarschijnlijk zal bij een boekhouding waarbij de pintransacties automatisch geboekt worden, dit niet worden opgemerkt - maar zoals ik al eerder schreef ben ik lichtelijk paranoia wbt de pinbonnen. ( Bijv. om eventuele kasverschillen te kunnen verklaren /opsporen),

Voorlopig ben ik gerustgesteld, bedankt voor het meedenken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

Veel stichtingen derdengelden hanteren een naam. ALs je kunt uitzoeken welke naam bij de stichtingen hoort, dan kun je uitzoeken welke entiteiten er van deze stichting gebruik hebben gemaakt en wie er dus een aankoop heeft gedaan. Notarissen vragen ook vaak om de koopsom op een stichting derdengelden te storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
MEN-O schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 21:50:... ik denk dat ik Maandag maar even een belletje naar de bank ga doen.
lijkt me een goed plan

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
MEN-O schreef op zondag 24 juni 2012 @ 11:58:
Dat komt dan overeen met wat Cocytus ook schreef.

- Overigens ben ik van mening voldoende informatie verstrekt te hebben ? welke informatie is nog meer relevant ?
!
Zoals reeds gezegd: zo'n stichting heeft een naam en over het algemeen blijkt daaruit ook waar die rekening mee te maken heeft, *maar* het zou ook zo kunnen zijn dat de stortingen die jij ontvangt afkomstig zijn van de stichting derdengelden van CCV. CCV heeft namelijk een eigen stichting derdengelden: http://www.openkvk.nl/09193097.

Kortom: wat is de precieze omschrijving op het bankafschrift?

[ Voor 7% gewijzigd door StevenK op 24-06-2012 21:41 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1