Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zeflbouw NAS herkent HD niet

Pagina: 1
Acties:

• DTHUGGA
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-08 23:01
Ik hoop dat ik deze topic op de juiste plek post.

Ik heb vandaag de spullen voor mijn zelfbouw nas binnen gehad. Installatie ging prima tot het moment dat ik windows moest gaan installeren. Windows herkent met geen mogelijkheid mijn SSD. Schijf wordt wel in de bios herkend maar niet door windows.

Ik heb de sata controller modus omgezet van AHCI naar IDE maar resultaat is exact hetzelfde.

Ook getest met een IDE HD (WD 1600JD van western digital) en ook deze werd niet herkend.
Driver CD van Asus ingeladen en setup verwezen naar de x64 AHCI driver gedeelte van de CDROM. Deze wordt gevonden en vervolgens krijg ik de melding dat er geen nieuwe apparaten gevonden zijn.

Even googlen leverde geen resultaten op die overeenkwamen met dit probleem dus vandaar dat ik mijn vraag hier even stel.

De hardware die ik gebruikt heb is:
Asus E45M1-I DELUXE
OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 30GB
Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case

Gekeken naar op de site van ASUS voor een nieuwere versie van de AHCI driver maar deze staan er niet op.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-11 20:20
Hmm de stroom aangesloten aan de SSD en harde schijf? Kabeltje slecht? Sata poort kapot?

Eigenlijk heb het nog nooit tegengekomen dat een schijf niet gelezen werd. Alleen toen ik vergeten was deze stroom te geven :$.

Windows heeft ook goede drivers beschikbaar op de dvd dus ik kan me niet voorstellen dat het een driver probleem is. Test ook even in een andere pc of de SSD/Schijf daar wel werkt.

• DTHUGGA
Schijf zit goed aangesloten anders zou bios het nooit kunnen herkennen :P
Ook verschillende kabel types geprobeerd en geen verschil :S

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-11 20:20
als de schijf te groot was, zou ik gokken dat het komt wegens de BIOS ipv UEFI maar gezien de grootte lijkt me dit sterk... Ook is dit in feite al getest door een andere harde schijf.

Helaas zijn mijn ideeën ook even op :$

• DTHUGGA
Niemand die een idee heeft wat er aan de hand kan zijn? :(

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-11 10:33
Je zit al op de laatste firmware?

Want deze zoekactie verwijst veel naar de coldstart bug en firmware updates.

User Error -- Please Replace User

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11 16:54
Welke Windows versie? Als het nog Windows XP is kun je bv. beter de drivers van de AMD SATA-controller slipstreamen in de installatie CD. Windows 7 zou hem op zich moeten pakken op standaard drivers en die kun je daarna updaten met de installer van AMD.

Inderdaad firmware versie van je SSD en mainboard bijwerken naar laatste versies en zorg dat je hem op de grijze SATA-poorten hebt (5 stuks volgens specs van je bord).

Desnoods doe je eerst een secure erase op je SSD (bv. via Parted Magic), dan weet je zeker dat je met een lege (en snelle) SSD begint.

• DTHUGGA
Ikke_Niels schreef op maandag 25 juni 2012 @ 15:08:
Je zit al op de laatste firmware?

Want deze zoekactie verwijst veel naar de coldstart bug en firmware updates.
Klopt ik zit op de juiste firmware. Sterker nog het is de vertex plus en niet de vertex 2. Deze hebben momenteel firmware 3.55 die problemen zouden oplossen met op sata 1 aangesloten schijven. Echter heb ik het probleem ook met een ide schjif dus dat is het niet.

• DTHUGGA
rookie no. 1 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 15:26:
Welke Windows versie? Als het nog Windows XP is kun je bv. beter de drivers van de AMD SATA-controller slipstreamen in de installatie CD. Windows 7 zou hem op zich moeten pakken op standaard drivers en die kun je daarna updaten met de installer van AMD.

Inderdaad firmware versie van je SSD en mainboard bijwerken naar laatste versies en zorg dat je hem op de grijze SATA-poorten hebt (5 stuks volgens specs van je bord).

Desnoods doe je eerst een secure erase op je SSD (bv. via Parted Magic), dan weet je zeker dat je met een lege (en snelle) SSD begint.
Versie is windows 7 x64. Firmware versie van SSD en MoBo zijn de laatste versie. SSD via een andere PC geformateerd.

Nogmaals een IDE schijf wordt ook niet herkend. Bios voor de zekerheid gereset om menselijk falen uit te sluiten ;) maar ook dit leverde geen resultaat op.

[ Voor 6% gewijzigd door DTHUGGA op 25-06-2012 16:15 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Controleer je gehele bios of alles aan staat tav controllers.
Normaal heb je meerdere controllers.

Gebruik de hoofd controller.(meestal 4 of 6 aansluitingen).
Zet de boot schijf in de eerste aansluiting, normaal poort 0.(1e poort).

Andere windows cd eens proberen, dus een andere versie.
Wat zegt een ubuntu livecd van je schijven?

[ Voor 18% gewijzigd door jan99999 op 25-06-2012 16:59 ]

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-11 20:27

-36-

Trust me. I'm an amateur

Had hetzelfde probleem met een crucial m4 na wat gerommel met partities in de w7 repair console en een reboot was het probleem opgelost,

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Niet alleen formateren.
Maak de gehele harde schijf leeg, dus vernietig ook de mbr.
Zet op de hele hd nullen.

• DTHUGGA
jan99999 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 19:08:
Niet alleen formateren.
Maak de gehele harde schijf leeg, dus vernietig ook de mbr.
Zet op de hele hd nullen.
Formatteren haalde niks uit. Nog steeds hetzelfde euvel. Ik begin te vermoeden dat misschien de sata controller niet goed is.

[ Voor 47% gewijzigd door DTHUGGA op 27-06-2012 15:18 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Heb je linux al gebruikt? Dat detecteert bijna alles wel als de hardware het goed doet.

• DTHUGGA
johnkeates schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:15:
Heb je linux al gebruikt? Dat detecteert bijna alles wel als de hardware het goed doet.
Nee Linux nog niet geprobeerd. Heb eerlijk gezegd ook niet heel erg veel ervaring met Linux.

Verwijderd

Ik heb onlangs hetzelfde gehad bij een Asus notebook met windows 7 64bit, HDD was zichtbaar in de setup, maar werd niet herkend door de windows opstartschijf, niet door Ubuntu en niet door diverse testsoftware.
Ik kon de partities herstellen met wat geavanceerde sw (heeft uren staan draaien) en heb de schijf opnieuw geformatteerd.
Volgens de gebruiker zou het komen door een virus dat actief werd tijdens het draaien van en YouTube filmpje, scherm zou gaan flikkeren.
Ik heb de laptop niet zien crashen, dus kan het verhaal niet verifiëren, maar ik verwacht dat ik niet de eerste was die deze laptop onderhanden kreeg om te herstellen.
De laptop is daarna wel gewoon blijven draaien.
Pagina: 1