Ik heb een Seagate Barracuda 7200.11 500Gb (Type: ST3500320AS).
De schijf is niet meer toegankelijk. Bij het aanzetten spint hij op en tikt daarna 10 keer waarna hij weer stopt met spinnen. Mijn gedachte is dat de kop ergens op vastloopt en dat de schijf zichzelf uitschakelt na 10 pogingen. De data is belangrijk maar geen honderden euro's aan professionele data recovery waard.
Ik heb een 2e schijf die exact hetzelfde is. Zelfde type, zelfde firmware en zelfde grootte. Ik heb de printplaat al vervangen maar dit maakt niet uit, het resultaat is hetzelfde. Ik heb ook al een keer een tik op de schijf gegeven ter hoogte van de kop (in stilstand) zonder resultaat.
Wat zijn mijn mogelijkheden?
De schijf is niet meer toegankelijk. Bij het aanzetten spint hij op en tikt daarna 10 keer waarna hij weer stopt met spinnen. Mijn gedachte is dat de kop ergens op vastloopt en dat de schijf zichzelf uitschakelt na 10 pogingen. De data is belangrijk maar geen honderden euro's aan professionele data recovery waard.
Ik heb een 2e schijf die exact hetzelfde is. Zelfde type, zelfde firmware en zelfde grootte. Ik heb de printplaat al vervangen maar dit maakt niet uit, het resultaat is hetzelfde. Ik heb ook al een keer een tik op de schijf gegeven ter hoogte van de kop (in stilstand) zonder resultaat.
Wat zijn mijn mogelijkheden?
- Ik las iets over invriezen. Maar dat is volgens mij bedoeld voor een slecht werkende motor? De motor lijkt goed te werken.
- Op de harde schijf tikken tijdens het spinnen zodat de kop los schiet? Kan ernstige schade veroorzaken lijkt me.
- Kan ik de schijf open maken en de kop los maken? Als hij vast loopt moet je hem ook weer los kunnen maken lijkt me? Daarna snel data overzetten voordat stof en erosie toeslaan.
- Kop overzetten vanuit de andere harde schijf? Klinkt bijna onmogelijk.