Ik gebruik een Sony Vaio VGN-NS21Z, een laptop van enkele jaren oud.
Wou die nog even wat opwaarderen omdat met name de HD toch wat traag wordt.
(CPU ook, maar dat stoort niet echt voor zakelijk werk.)
CPU en Mem zijn al maximaal, SSD dus, een Crucial m4 256GB SSD.
Op de webshop van Crucial UK stond die schijf als mogelijke upgrade voor die Sony, leek dus allemaal ok.
Na clonen (recovery-partitie behouden, dan de Windowspartitie) en inbouwen, komt hij bij booten echter niet verder dan de drie blinkende cursors. Vindt Windows blijkbaar niet, maar er is ook geen enkele foutmelding...
(Oude schijf teruggezet en dat werkt voorlopig weer...)
BIOS dus.
AMI BIOS (Aptio Setup Utility - versie 1.23.1109).
R1040Y3 (de laatste van Sony zelf, met Intel Virtualization mogelijkheid).
Dat BIOS lijkt helemaal uitgekleed. Je kan amper iets veranderen. (Bootvolgorde : optisch - intern - extern.
That's it, zo ongeveer.) Lijkt schandelijk.
Ik zie op internetfora dat mensen met deze machine om een mod vragen, maar die vind ik nergens.
Bij AMI BIOS zelf kom je op een betalende (30 USD voor een jaar en 10 machines...) upgrademogelijkheid. Er zou inderdaad een upgrade zijn, maar geen info vaarover. Weet iemand of dat te betrouwen is. En of dat niet gratis te vinden is?
Mijn vraagjes.
Is dit weeral normaal?
Is het inderdaad het BIOS -lijkt me van wel-, en is er geen omweg mogelijk?
Ben ik die 200 EUR zomaar kwijt omdat Sony geen deftig BIOS meegeleverd heeft? (Als dat zo is, nooit nog Sony Vaio, hoe graag ik die ook had.)
Of zie ik iets over het hoofd?
Wou die nog even wat opwaarderen omdat met name de HD toch wat traag wordt.
(CPU ook, maar dat stoort niet echt voor zakelijk werk.)
CPU en Mem zijn al maximaal, SSD dus, een Crucial m4 256GB SSD.
Op de webshop van Crucial UK stond die schijf als mogelijke upgrade voor die Sony, leek dus allemaal ok.
Na clonen (recovery-partitie behouden, dan de Windowspartitie) en inbouwen, komt hij bij booten echter niet verder dan de drie blinkende cursors. Vindt Windows blijkbaar niet, maar er is ook geen enkele foutmelding...
(Oude schijf teruggezet en dat werkt voorlopig weer...)
BIOS dus.
AMI BIOS (Aptio Setup Utility - versie 1.23.1109).
R1040Y3 (de laatste van Sony zelf, met Intel Virtualization mogelijkheid).
Dat BIOS lijkt helemaal uitgekleed. Je kan amper iets veranderen. (Bootvolgorde : optisch - intern - extern.
That's it, zo ongeveer.) Lijkt schandelijk.
Ik zie op internetfora dat mensen met deze machine om een mod vragen, maar die vind ik nergens.
Bij AMI BIOS zelf kom je op een betalende (30 USD voor een jaar en 10 machines...) upgrademogelijkheid. Er zou inderdaad een upgrade zijn, maar geen info vaarover. Weet iemand of dat te betrouwen is. En of dat niet gratis te vinden is?
Mijn vraagjes.
Is dit weeral normaal?
Is het inderdaad het BIOS -lijkt me van wel-, en is er geen omweg mogelijk?
Ben ik die 200 EUR zomaar kwijt omdat Sony geen deftig BIOS meegeleverd heeft? (Als dat zo is, nooit nog Sony Vaio, hoe graag ik die ook had.)
Of zie ik iets over het hoofd?