Allround/Mainstream Game ~ €800

Pagina: 1
Acties:

• klimpton
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09-2025
UPDATE: Ik heb het advies van vele mensen ergens anders gevolgd. Wijzigingen: een processorkoeler, ander moederbord, 64 GB SSD & 1TB HD, de prijs is nu ook wel wat omhoog gegaan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Gamen: ik ben van plan Guild Wars 2 toch wel vloeiend (>40 fps) op hoge tot zeer hoge instellingen te kunnen spelen, terwijl ik ook nog op de achtergrond een screenrecorder, VoIP-client (TeamSpeak en andere) & een browser kan draaien. League Of Legends zou wel op perfect (=60 fps) moeten draaien met op alles max.

Ik zou ook graag games zoals BF3, Skyrim... kortom alle huidige AAA games vloeiend willen spelen (>40 fps) met een hoge, maar niet perse de hoogste, grafische kwaliteit. Daarnaast mag het systeem wel goed voorbereid zijn op de toekomst, zodat ik de games van over 3-4 jaar nog op gemiddelde instellingen kan spelen.

Ik wil ook nog huidige en toekomstige Indie games & over het algemeen oudere games op max instellingen kunnen spelen, maar dat zou geen probleem mogen zijn met de benodigde specs voor hierboven.

Andere: natuurlijk moet er ook gemultitasked kunnen worden met de standaard dingen zoals een browser, office, mailclient, mediaplayers, fotobeheer, Skype... Windows Media Center (TV) moet ook tesamen met andere programma’s kunnen draaien.. Ik ga ook werken met beeldbewerking (Wacom tablet - GIMP), soms eens videobewerking en misschien later ook nog een beetje modelleren met Blender. Er gaat normaalgezien ook altijd een antivirus-suite draaien op de achtergrond (ik let er wel op dat die weinig resource gebruikt).

Ook zou de PC capabel genoeg moeten zijn voor een beginnende developer, maar dat is geen speciale vereiste (misschien ga ik later een beetje met Unity3D expermimenteren). Soms eens een vitual machine om OS’s uit te testen (ik ga waarschijnlijk ook dual booten met Ubuntu).

Wat mag het systeem gaan kosten?

Dit is eigenlijk hetgeen wat ik van plan ben te kopen, dus als het niet afwijkt van de €917 inclusief verzending nu dan is dat goed :D.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ik weet het niet, het vorige desktop-systeem is ongeveer 10 jaar oud, maar er zitten wel 2 DVD lezers in (DVD-RW & DVD-ROM), ik kan misschien voorlopig de RW nog gebruiken als deze compatibel is met het nieuwe moederbord, maar hoe ik dat check weet ik niet. Anders is €15 voor een nieuwe niet erg...

Ik heb nog speakers, een headset, een 1080p scherm. Ik wil wel een nieuw toetsenbord aanschaffen, het huidige is net zo oud als de vorige desktop en zit daardoor ook vol met bacterieënkolonies, wat zorgt voor een hel om op te typen :-( .

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Blue WD10EALX, 1TB€ 81,-€ 81,-
1Corsair Carbide 500R Black€ 93,95€ 93,95
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 205,50€ 205,50
1Sapphire HD7850 2GB GDDR5€ 210,-€ 210,-
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,95€ 49,95
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 60,37€ 60,37
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1Gigabyte GA-Z77M-D3H€ 85,56€ 85,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 864,83

Ik heb gekozen door de voorbije week naar Pricewatch te kijken, het basisgamesysteem BBG van mei ‘12, hardwareinfo.nl, en andere en het advies van vrienden. Hier mijn redeneringen:

[list]
Kast: Volgens de review van Tweakers is hij zeer degelijk, ik heb nog wat extra rondgekeken en ik vind het heel mooi, voor een degelijk prijsje.
CPU: €205 lijkt me een goede prijs/prestatie voor deze Ivy Bridge chip
GPU: Ik weet het echt niet zeker, de 7850 schijnt degene te zijn die ik moet hebben, maar wat is het verschil tussen al die uitgaven van Asus, AMD zelf, Sapphire... en heeft een OC-editie veel voordeel qua prestatie :?. De 7850 is blijkbaar ook stil, en dat is dus wat ik wil.
RAM: 8GB lijkt mij meer dan voldoende, en die extra snelheid van 1600 MHz is mooi meegenomen :).
Moederbord: Het goedkoopste moederbord met een Z77 chipset, met de meeste functies en een goede beoordeling op Pricewatch.
Voeding: deze wordt hier bijna in elk topic genomen op de DAA, hij zal dan wel goed zijn zeker xP. Ook stil, zo te zien.
Opslag: De Caviar Blue is snel en niet te duur, de Samsung SSD werd bij de Tweakers.net Review als zeer goed beoordeeld, en is ook nog goed betaalbaar.
Processorkoeling: De Scythe Mugen 2 Rev. B is volgens de Tweakers.net review een heel gode prijs/prestatie koeler.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

De prijs/prestatie moet vooral goed zijn. Ik heb wel de neiging om naar Intel te gaan voor processors en naar AMD voor grafische kaarten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
  • Dit zal de eerste PC worden die ik bouw, dus het “installatiegemak” van de kast, zoals het hier genoemd wordt, zou om het leuk te houden goed moeten zijn :).
  • Een beetje geluid tijdens het gamen kan geen kwaad, maar bij alle andere dingen (niet zo zware) dingen moet het wel echt stil zijn. Een goed hoorbare GPU, Fan, DVD-lezer... kan de filmervaring verpesten...
  • De grootte is van weinig belang.
  • De PC moet nog uitbreidbaar zijn, ik wil namelijk later nog een TV-kaart installeren.
  • Ik ben hier vrij nieuw in, dus het zou leuk zijn als ik later als ik er wat meer van ken niet tot de verassing kom dat ik voor een beetje meer geld iets had kunnen kopen dat mij die ene mogelijkheid toeliet te doen.

[ Voor 15% gewijzigd door klimpton op 28-06-2012 16:29 ]

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-03 01:10

Koenvh

Hier tekenen: ______

Vervang de HDD met deze: pricewatch: Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB

Deze HDD draait op 7200 RPM ipv 5400, dus een stukje sneller en een euro duurder.

🠕 This side up

• klimpton
Koenvh.nl schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 14:00:
Vervang de HDD met deze: pricewatch: Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB

Deze HDD draait op 7200 RPM ipv 5400, dus een stukje sneller en een euro duurder.
Ja bedankt, een vriend had dat ook juist opgemerkt. Ik ben wel van plan de schijf als bootschijf te gebruiken, is deze daar snel genoeg voor? Als de prijs (ongeveer) onder de 100 euro kan blijven, zou ik liever een snellere hebben (doch nog steeds stil) van 1TB, 2TB is misschien een overbodige luxe...

Ik was nog de koeling voor de processor vergeten, die blijkbaar wel nodig is aangezien het 'boxed' exemplaar zijn werk niet altijd goed doet. Wat kunnen jullie me aanraden voor een stille (alleszins stil op niet-high load) en goedkopere processorkoeler? De Scythe Mugen 2 Rev. B wordt hier alom genomen en lijkt me ook een goede prijs/prestatie te hebben.

• Kayakyak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:32
Pak lekker 1TB schijfje met een 64GB SSD ernaast ;) Het is de meerprijs meer dan waard.

• klimpton
Kayakyak schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 14:32:
Pak lekker 1TB schijfje met een 64GB SSD ernaast ;) Het is de meerprijs meer dan waard.
De 1TB is idd een goed idee, en ik wil idd nog wel een SSD. Die SSD komt later wel, als ik weer wat budget vrijheb voor een SSD :). Maar welke 1TB HD? Ik heb er nog geen gevonden die significant goedkoper is dan de 2TB hierboven en ook nog eens goedkoper is...

[ Voor 16% gewijzigd door klimpton op 23-06-2012 14:42 ]