Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[ESXi5] hd's via rdm aan vm geven voor raid datastore

Pagina: 1
Acties:

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:39
Ik heb een vraag over ESXi 5. Is het mogelijk om het volgende te doen:

- 16GB usb-stick met ESXi
- 2 x 3TB harddrive via RDM aan een VM geven, hierop Freenas of OpenIndiana configureren en deze Pool dan terug te geven aan ESX, zodat deze als RAID-datastore gebruikt kan worden zonder dat er een hardware RAID card nodig is?

Mocht dit al eerder besproken zijn dan spijt dat mij, ik kon de juiste zoektermen niet vinden. Pointers naar deze discussies zouden ook goed zijn :)

Ik ben namelijk bezig met beslissen over de aankoop van ofwel een Dedicated server, ofwel een thuissysteem. Echter zouden de extra kosten van een Hardware Raid card bij de Dedicated hoster mij overhalen om het toch thuis te plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door yeehaw op 22-06-2012 23:15 ]

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
yeehaw schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 23:13:
Ik heb een vraag over ESXi 5. Is het mogelijk om het volgende te doen:

- 16GB usb-stick met ESXi
- 2 x 3TB harddrive via RDM aan een VM geven, hierop Freenas of OpenIndiana configureren en deze Pool dan terug te geven aan ESX, zodat deze als RAID-datastore gebruikt kan worden zonder dat er een hardware RAID card nodig is?

Mocht dit al eerder besproken zijn dan spijt dat mij, ik kon de juiste zoektermen niet vinden. Pointers naar deze discussies zouden ook goed zijn :)

Ik ben namelijk bezig met beslissen over de aankoop van ofwel een Dedicated server, ofwel een thuissysteem. Echter zouden de extra kosten van een Hardware Raid card bij de Dedicated hoster mij overhalen om het toch thuis te plaatsen.
Ik heb twee mogelijkheden in gedachte ;)
1:
Je zou een VM kunnen maken binnen ESX met FreeNAS o.i.d erop (zelf vind geef ik de voorkeur aan Openfiler), en daarna de disken aan koppelen, en dan via ESX met iSCSI o.i.d naar die targets verbinden.
Let op: zelf niet getest!
Dit is software raid en heeft niet de stabiliteit die een hardware raid kaart heeft, zodra je FreeNAS vm uitvalt kun je ook niet meer bij de data, maar dat is een open deur lijkt me :)

Ik zou het niet via een RDM doen, maar gewoon normale disken aan je FreeNAS VM. Geef je FreeNAS VM wel voldoende memory als je data vanuit ESX gaat benaderen, want anders loopt je FreeNAS VM uit zijn memory en krijg je een kernel panic ;)
2.
Een andere oplossing zou een Synology/QNAP kopen en daar de disken inzetten, en via iSCSI o.i.d naar je NAS verbinden.

Oplossing 1 zou iets zijn wat ik wel in een testomgeving zou willen proberen, maar nooit in een productieomgeving. Oplossing 2 zou ik aanraden als je het in een productie omgeving gaat doen.

Wat je wil eigenlijk voor data gaan zetten op die disken die je wil aanbieden aan ESX?

[ Voor 14% gewijzigd door Turdie op 22-06-2012 23:32 ]

• yeehaw
Bedankt voor de informatie. Op het moment dat dan de ESX-usb crasht en ik deze weer installeer, is het dan wel mogelijk om dit weer te importeren? En als 1 van de harde schijven crasht, en ik een nieuwe toewijs zal deze dan wel rebuilden?

Ik dacht dat het voordeel van de RDM is dat je dan daadwerkelijk raid in kan stellen, en als ESX crasht je dan geen problemen hebt met het importen van vmdk-bestanden daar je gewoon weer de twee disks aan FreeNas of Openfiler terug geeft en de pool/raid opnieuw importeert. Maar als dat niet uitmaakt dan kan ik natuurlijk ook gewoon de disken geven aan de nas.

Ik wil op die disken de VM's gaan draaien. Het is een test-omgeving die niet in productie gebruikt zal worden, maar enige redundantie is wel handig :-)

[ Voor 11% gewijzigd door yeehaw op 22-06-2012 23:35 ]

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
yeehaw schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 23:34:
Bedankt voor de informatie. Op het moment dat dan de ESX-usb crasht en ik deze weer installeer, is het dan wel mogelijk om dit weer te importeren? En als 1 van de harde schijven crasht, en ik een nieuwe toewijs zal deze dan wel rebuilden?
Dat hangt er vanaf wat voor crash is, sommige crashes kunnen ook data corruptie veroorzaken, en dan heb je niks meer aan je data :).
yeehaw schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 23:34:
Ik dacht dat het voordeel van de RDM is dat je dan daadwerkelijk raid in kan stellen, en als ESX crasht je dan geen problemen hebt met het importen van vmdk-bestanden daar je gewoon weer de twee disks aan FreeNas of Openfiler terug geeft en de pool/raid opnieuw importeert. Maar als dat niet uitmaakt dan kan ik natuurlijk ook gewoon de disken geven aan de nas.
Een RDM is alleen manier van data benaderen, dat heeft niks met RAID te maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Turdie op 22-06-2012 23:37 ]

• yeehaw
Ik ga er nog even over nadenken, blijft lastig om de 'perfecte' configuratie te vinden voor een homelab
shadowman12 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 23:35:

Een RDM is alleen manier van data benaderen, dat heeft niks met RAID te maken.
Dat begrijp ik, maar ik bedoelde eerder dat VMWare dan niets met die disken te maken heeft, omdat ze raw doorgestuurd worden en dan makkelijker te importeren zijn in de NAS-software na een crash. Maar ik weet niet zeker of dat klopt.

[ Voor 68% gewijzigd door yeehaw op 22-06-2012 23:39 ]

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:05

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Je kan de VM die de HDD's in raid zet niet op de USB-stick installeren, je hebt dus nog een HDD nodig.
Oh, en: pointer ;)
shadowman12 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 23:26:
Dit is software raid en heeft niet de stabiliteit die een hardware raid kaart heeft
Soft- en hardware hebben beide hun sterke en zwakke punten. Dit lijkt me wat kort door de bocht.

[ Voor 10% gewijzigd door Nextron op 23-06-2012 00:15 ]

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Let er ook even op dat RDM's aangeboden vanaf local disk niet supported is. Het is werkend te krijgen middels commanline (vmkfstools), maar supported zeker niet. Officieel enkel supported op blockbased lun's via iscsi en FC waardoor NFS ook afvalt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• yeehaw
Nextron schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 00:04:
Je kan de VM die de HDD's in raid zet niet op de USB-stick installeren, je hebt dus nog een HDD nodig.
Oh, en: pointer ;)
Ok, dan is dat duidelijk en wordt de Dedicated optie snel te duur. Ik weet niet of ik het mag posten, maar ik zat aan het volgende te denken: http://www.hetzner.de/en/hosting/produkte_rootserver/ex4s

Maar als ik daar een extra harde schijf bij doe, dan zit ik al bijna op 100 euro per maand. Dat is net even iets te gortig. Dan toch iets leuks zoeken qua thuisbouw :)
Question Mark schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 09:23:
Let er ook even op dat RDM's aangeboden vanaf local disk niet supprted is. Het is werkend te krijgen middels commanline (vmkfstools), maar supported zeker niet. Officieel enkel supported op blockbased lun's via iscsi en FC waardoor NFS ook afvalt.
Goed om te weten, echter gaat dit om een test-setup met de gratis versie van ESXi. Daar wordt in totaal geen support op gegeven als ik het goed heb toch?

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Ik dit zelf thuis met een disk setup van 20 disks.
Hierbij heb ik 4 disken voor esxi en 16 disken voor me nas.
En een usb stick voor esxi 5.0

Als nas gebruik ik server 2008 r2, hierop heb ik 8 rdm disken en 8 disken via een raid controller in passtrough.(lsi2008)

En dit werkt perfect, ik heb mijn server 2008 ook als iscsi target gemaakt voor me vmware dat als ik veel aan het testen ben ik de load van de vm's kan verdelen over verschillende disken.

De performance is gewoon het zelfde als normaal. Dus geen lage snelheden enz.

Echter is dit gewoon een thuis omgeving en niet in een datacenter dus voor mij prima, ik heb ook altijd nog een backup van belangrijke data naar een andere locatie dus als er wat mis gaat waar ik niet vannuit ga zou ik alleen me films kwijd zijn en das geen ramp...

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1