Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 463829

Topicstarter
Met dit systeem wil ik graag eenvoudige ontwerpen (ongeveer 100 onderdelen) realistisch weergeven met AutoCad Inventor. Het budget heeft een plafond van 600 euro maar goedkoper is wenselijk.
Ik wil het systeem van de grond af opbouwen dus over alle onderdelen zijn op of aanmerkingen welkom.

Ik heb de volgende lijst opgesteld:

AMD Phenom II X4 965 € 96,90
WD Caviar Green WD3200AZRX - Vaste schijf
320 GB - intern - 3.5" - SATA-600 -buffer: 64 MB € 63,77
Sony Optiarc DDU1681S – Schijfstation € 16,08
ATI FirePro V4900 € 160,65
ASRock 970 Extreme4 – Moederbord € 85,45
Gigabyte GZ-X2-BPD – Towermodel € 39,07
Cooler Master GX RS450-ACAAD3 - Voeding ( intern ) € 45,51
Crucial 12 GB DDR3-1333 Tri-Kit € 59,90

Totaal €567,33

Is dit een beetje een uitgebalanceerde samenstelling. En is dit geschikt om realistische beelden te renderen in Inventor? Ik kijk uit naar uw reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:02
Lijkt mij wel. De grafische kaart werd mij ook geadviseerd voor Solidworks 2013. Vergeet je Windows 7 64 bit niet bij je prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:33

amas

Law of Nature: Chaos

Ik heb geen ervaring met FirePro en Quadro kaarten, maar ik kan wel advies over de andere componenten geven. Ten eerste een goedkopere voeding: pricewatch: Antec VP350P. Ook is het zeer, zeer sterk aan te raden om een SSD te nemen ipv de 320GB HDD (die overigens vrij duur is): pricewatch: Samsung 830 series 128GB.

Tot hier gaat mijn kennis een beetje, ik weet namelijk niet of Solidworks profiteert van een goede CPU of dat het baat heeft bij meerdere cores. Je kunt namelijk een goedkoper alternatief overwegen: pricewatch: AMD A8-3870K Black Edition zodat je een nieuwer moederbord kunt nemen: pricewatch: Asus F1A75-M PRO. Dit is een micro-ATX bordje waardoor je ook een iets kleinere behuizing kunt nemen: pricewatch: Fractal Design Core 1000

Alles even op een rijtje/lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M PRO€ 66,08€ 66,08
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,82€ 14,82
1Fractal Design Core 1000€ 29,90€ 29,90
1AMD FirePro V4900 (100-505649)€ 160,10€ 160,10
1AMD A8-3870K Black Edition€ 76,23€ 76,23
1Antec VP350P€ 32,38€ 32,38
1Samsung 830 series 128GB€ 87,12€ 87,12
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 72,20€ 72,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 538,83

Ik weet niet of je het zelf in elkaar zet of dat je het laat doen. Wat dat laatste gaat je tegen de €650 kosten. Dus zelf bouwen is wel aan te raden :)

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 21:39
Een AMD A8 is wel een heel stukje anders dan een Phenom II X4 965 natuurlijk. Zonder wat meer van de systeemeisen van de software te weten praat je hier over compleet verschillende toepassingen waardoor je geen zinnig advies erover kan geven.
Overigens, mocht TS voor deze Phenom II kiezen, dan zou ik als bord een Asus Sabertooth 990FX (eventueel de r2.0) willen adviseren. De 990FX-chipset is namelijk by far de beste keuze, en ook het sabertooth-bord is enorm goed. En inderdaad zal een SSD een behoorlijke verbetering zijn. Nadeel is, as usual, dat het Sabertooth-bord wel zo'n beetje het dubbele kost als het huidige gekozen bord, maar imho is de meerprijs het zeker waard :Y

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:37
Wat doet het sabertooth bord dan beter? IMO echt verspilling van geld.

Ter vergelijking:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Sabertooth 990FX R2.0€ 155,70€ 155,70
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 240,65

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock 970 Extreme3€ 68,60€ 68,60
1AMD FX-8150 Black Edition€ 170,45€ 170,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 239,05

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 172,95€ 172,95
1Asrock B75 Pro3-M€ 60,19€ 60,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 233,14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:33
Mijn ervaring met solidworks leert dat solidworks sterk hangt op de cpu tijdens design, vooral als je samenstellingen complex zijn opgezet en beel onderdelenbevatten. Ook is ontwerpen heel slecht geoptimaliseerd (of helemaal niet) voor multithreading. Renderen daarentegen gaat heel goed op een goede professionele gpu en kan zeer goed multithreaden.

Gezien de processen wel zo'n beetje hetzelfde zijn, zal dit ook wel zo werken voor inventor.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
inventor is geen SW en geen autocad he! (maar SW zal wel in de buurt komen)

wat ik van SW weet is dat het idd erg leunt op 1 core, dus dan wil je een zo snel mogelijk intel chip, liever minder cores en meer mhz dan andersom. AMD zou ik bij CAD niet doen als het niet hoeft.

Inventor is Direct 3D dus een duurdere profi kaart kopen met gecertificeerde opengl drivers is niet echt heel nuttig denk ik. Koop gewoon een betaalbare geforce.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:33
Ik zie het, inventor gebruikt directX. Dan kun je gewoon uit de voeten met een snelle geforce of radeon kaart. Die professionele kaarten hebben veel minder bang for buck.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
mitsumark schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 20:17:
Wat doet het sabertooth bord dan beter? IMO echt verspilling van geld.

Ter vergelijking:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Sabertooth 990FX R2.0€ 155,70€ 155,70
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 84,95€ 84,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 240,65

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock 970 Extreme3€ 68,60€ 68,60
1AMD FX-8150 Black Edition€ 170,45€ 170,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 239,05

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 172,95€ 172,95
1Asrock B75 Pro3-M€ 60,19€ 60,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 233,14
Om te weten waaorm nu specifiek een Sabertooth zo goed is, moet je eerst weten wat er nu precies op dat bord zit. Het belangrijkste onderdeel is (uiteraard) de chipset. De 990FX is de snelste chipset die je kunt krijgen voor deze processoren, en is de enige die 2x 16 lanes PCIe aankan. Mocht je zoveel lanes niet nodig hebben, dan kan je ook naar een 990X of een 970-chipset omdat deze 2 qua specs niet zo heel veel verschillen, buiten het aantal beschikbare lanes. Het nadeel daarvan is weer dat er niet zo heel veel geweldig goede borden zijn die met deze chips zijn voorzien, en dus kom je weer vanzelf bij de wat duurdere borden uit. Vergeet niet dat het bord hét verbindende onderdeel is van je machine. Alle componenten plaats je daarop. Als die bodemplaat al niet goed is, kan je er nog zulke goede onderdelen daarna op plaatsen, maar het blijft niet goed performen. Als je dan de reviews van de borden met deze 3 chipsets gaat bekijken, zal je zien dat met name het Sabertooth-bord er keer op keer heel goed uit komt. En ja, het is een duur bord, maar een goed bord kost nu eenmaal wel wat. Overigens kan het nog vele malen gekker qua prijs, dus een kleine € 150,- vind ik dan helemaal geen gekke prijs voor een mooi stukje techniek.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09-2024
kroegtijger schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 09:42:
[...]

Om te weten waaorm nu specifiek een Sabertooth zo goed is, moet je eerst weten wat er nu precies op dat bord zit. Het belangrijkste onderdeel is (uiteraard) de chipset. De 990FX is de snelste chipset die je kunt krijgen voor deze processoren, en is de enige die 2x 16 lanes PCIe aankan. Mocht je zoveel lanes niet nodig hebben, dan kan je ook naar een 990X of een 970-chipset omdat deze 2 qua specs niet zo heel veel verschillen, buiten het aantal beschikbare lanes. Het nadeel daarvan is weer dat er niet zo heel veel geweldig goede borden zijn die met deze chips zijn voorzien, en dus kom je weer vanzelf bij de wat duurdere borden uit. Vergeet niet dat het bord hét verbindende onderdeel is van je machine. Alle componenten plaats je daarop. Als die bodemplaat al niet goed is, kan je er nog zulke goede onderdelen daarna op plaatsen, maar het blijft niet goed performen. Als je dan de reviews van de borden met deze 3 chipsets gaat bekijken, zal je zien dat met name het Sabertooth-bord er keer op keer heel goed uit komt. En ja, het is een duur bord, maar een goed bord kost nu eenmaal wel wat. Overigens kan het nog vele malen gekker qua prijs, dus een kleine € 150,- vind ik dan helemaal geen gekke prijs voor een mooi stukje techniek.
met dit budget ga je niet voor SLI of Crossfire. Veder is al vaak aangetoond dat huidige grafische kaarten ook genoeg hebben aan PCI 2.0 x8 ( paar procent verlies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:37
@kroegtijger.
We hebben het over een low budget render machine, er komen geen 2 gtx690's in...
Kwa prestaties voegt ie niks toe ten opzicht van goedkopere/oudere bordjes.
http://www.guru3d.com/art...tooth_990fx_review,1.html

Overigens is de 970 chipset net zo oud, en doet op wat (ongebruikte) features na niet onder voor de 990FX.

€150 euro is een kwart van het budget, zoveel geef je simpelweg niet uit om de belangrijke componenten met elkaar te verbinden.

Als je een huis gaat bouwen van 100 vierkante meter, heb je geen 200 vierkante meter fundering nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:06
mitsumark schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:04:

Als je een huis gaat bouwen van 100 vierkante meter, heb je geen 200 vierkante meter fundering nodig.
Hangt een beetje van de hoogte af ;-)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
mitsumark schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:04:
@kroegtijger.
We hebben het over een low budget render machine, er komen geen 2 gtx690's in...
Kwa prestaties voegt ie niks toe ten opzicht van goedkopere/oudere bordjes.
http://www.guru3d.com/art...tooth_990fx_review,1.html

Overigens is de 970 chipset net zo oud, en doet op wat (ongebruikte) features na niet onder voor de 990FX.
Ik geef dan ook aan dat de 970, 990x en de 990fx inderdaad niet zo veel van elkaar verschillen wat betreft de chipset (dit in tegenstelling tot de oudere chipsets waarin nog wel wat verschillen zitten). Daarmee wordt dus de logische keuze om bij een dergelijke processor een bord te kiezen dat beschikt over een van deze 3 chipsets.
De layout en het design van het bord is echter een heel ander verhaal. Kijk maar naar welke componenten op het Sabertooth-bord worden gebruikt, en welke op een 970 asrock-bord worden gebruikt. Het is niet voor niets dat het sabertooth-bord deels military standard componenten gebruikt. Dat is niet omdat het mooi klinkt en leuk verkoopt, maar omdat het kwalitatief heel degelijke producten zijn. Daar betaal je ook iets meer voor. Als je een 970-bord kan vinden met dezelfde kwalificaties als het sabertooth-bord hoor ik het graag, want dat zou zeker een goede optie zijn. Helaas ben ik die nog niet tegen gekomen :{
€150 euro is een kwart van het budget, zoveel geef je simpelweg niet uit om de belangrijke componenten met elkaar te verbinden.
Het bord IS juist een van de belangrijkste componenten, omdat het dus, naast dat het je onderdelen met elkaar verbind, ook de controller is van additionele hardware, waaronder de storage, maar ook alle USB-devices e.d. Dat lijkt me toch wel vrij essentieel in het hele plaatje. Een kwart van het budget is imho dan ook helemaal niet gek, en zelfs als het een derde van het budget was, was het naar mijn mening nog niet eens vreemd als je in overweging neemt hoe belangrijk dat component binnen het hele plaatje is. En tuurlijk geef ik zelf ook liever niet meer uit dan nodig is, maar dan moeten er wel acceptabele alternatieven zijn daarin. Het Asrock-bord dat je aandraagt is imho geen acceptabel alternatief omdat het een kwalitatief veel minder product is. De prijs is er dan ook naar...
heel kort gezegd komt het dus neer op hoeveel je er zelf voor over hebt. Bij mij staat het hoog op het lijstje, en bij jou blijkbaar lager
Maar je hebt wel een stevige fundering nodig wil je een huis kunnen gaan bouwen dat ook lang mee gaat en stabiel staat. De vergelijking die je nu maakt komt niet alleen neer op een kleinere, maar ook een zwakkere fundering. Als je een kleinere, maar net zo sterke fundering zou aandragen kan ik me er zeker in vinden

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-05 08:06

Edmin

Crew Council

get on my horse!

TS heeft sinds 22 juni niet meer gepost. Het lijkt me dan ook niet heel zinvol om hem nog van advies te voorzien dat hij toch niet leest... mocht hij er nog zijn, dan kan hij me altijd een DM sturen om dit topic te heropenen. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.