• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
Ik heb al een aardige tijd een pc samengesteld uit 2e hands onderdelen die het niet lekker doet. het systeem bestaat uit:

mobo: GA 890GPA UD3H(gigabyte)
cpu: AMD Phenom II 1090T
ram: Corsair XMS-3
psu: Corsair HX620w

Nieuwe componenten tot nu toe zonder resultaat:

Scythe Mugen 3 hardware edition
leen Graka Ati Radeon HD4650(HIS)

Wat heb ik al geprobeerd:

geheugen van slots omwisselen en allebei de reepjes los proberen
memtest86 geen fouten opgeleverd en geen freeze
verse windows install geen resultaat(symptomen werden iets anders m.b.t. de freeze zelf)
Drivers updaten voor zover mogelijk

Wat zijn de verschijnselen?

Wanneer ik op de computer iets geheugen belastens doe zoals een download van het een of ander of bijvoorbeeld bestanden op een externe hdd zetten dan wil de computer nog wel eens vastlopen. Dan blijft het scherm hangen zonder artifacts of soms met overal rode puntjes en veelal een geluid dat door merg en been gaat(uit de speakers) het lijkt dus vaker voor te komen wanneer de pc intensiever gebruikt wordt maar de onderdelen worden niet warm en er zit ook geen echte regelmaat in.(soms loopt hij 3 keer achter elkaar vast en de 4e poging werkt opeens alles urenlang prima)

Wat is mijn vraag?

ik speel sinds kort Eve online en inherent aan het spelen van een online RPG met player versus player elementen is de noodzaak om er op te kunnen vertrouwen dat de hardware je niet in de steek laat 8)7 Nou vroeg ik mij af wat jullie denken welk onderdeel ik het beste kan vervangen of wat ik hier aan kan doen?

• oddy
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-01 20:14
Hey Llama,

Allereerst, welke windows draai je, hoeveel geheugen heb je en welke test in memtest heb je al geprobeerd?
Het doet inderdaad een beetje denken aan warmlopen, maar daar mag je met de huidige componenten geen last van hebben me dunkt.
Heb je je temperaturen al eens gecheked met bv. Speedfan?
Misschien ook eens proberen met ander geheugen of een ander moederbord?
Kan je ook wat specifieker zijn met wat hij vastloopt of niet vastloopt als dat gaat?

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
Windows 7 64 bit
geheugen is 2 x 4gb

memtest weet ik even niet meer uit mn hoofd(was een troubleshoot sessie van een paar maanden terug) ga morgen denk ik een nieuwe test doen.

Speedfan geeft geen temps van de cpu bij mij en gpu loopt op tot 70 maar is niet schokkend en de rest zweeft ergens rond de 35.

ik heb globaal het idee dat des te meer ik doe hoe sneller hij vastloopt. Dit is niet perce afhankelijk van de tijd dat de computer aanstaat maar heeft meer te maken met hoeveel geheugen vretende applicaties ik draai. Veel bestanden overschieten doen het goed op de schaal van vastloopfrustratie. Maar downloaden scoort tot nu toe het beste met een bijna gegarandeerde freeze binnen een kwartier.

Er zit geen echte regelmaat in verder. Daarom verwacht ik niet dat het een warmte kwestie is. Hij kan ook na vastlopen daarna weer goed een game draaien en bijvoorbeeld uren stabiel blijven. Ook loopt hij vaak binnen een paar minuten vast nadat hij uit slaapstand ontwaakt.

Hoop dat je er wat mee kunt :P