Processor of moederbord kapot? PC doet niets

Pagina: 1
Acties:

• tsjeck
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-02 08:19
Beste tweakers,

Heb vandaag een nieuwe processor en moederbord in huis gekregen (intel i5 3450 en asus p8h61). Het probleem is echter dat als ik de power knop van de computer indruk er helemaal niets gebeurd. Ik zie het lampje van het moederbord branden. Heb de voeding gecheckt, daar kan het niet aan liggen. Heb 2 redelijk nieuwe voedingen maar beiden deden niks, wel in dit systeem waar ik nu mee typ. Geheugen is het hoogstwaarschijnlijk ook niet. Want ik heb ook het geheugen van de pc waar ik nu op typ geprobeerd. Heb verder de hdd, videokaart en alles ontkoppelt maar nog steeds niets. Wat is nu waarschijnlijk kapot? De processor of moederbord? Hoe kom je daar achter? Beetje jammer dat ik de producten niet bij de zelfde leverancier heb besteld..Wordt denk ik allebei terugsturen?

Edit: misschien dat het kan liggen aan de system panel connector op mobo? (een halve slag draaien?). Nog iets: bij installatie van cpu ging het vrij stroef om''t hendeltje van de socket op z'n plaats te krijgen. Bijna knarsend geluid :S..en daarna ruzie gehad met de cpu koeler die van geen kanten wilde blijven zitten. Dus die had ik ook meerdere keren los, en er weer op gezet. Verder ging het mobo ook niet eenvoudig in mijn kast. Moest veel kabels wegduwen..en ging niet soepel. Misschien dat hiermee schade is ontstaan?

Alvast bedankt

[ Voor 18% gewijzigd door tsjeck op 22-06-2012 21:52 ]

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 06:19
Begin nog een opnieuw met je topic:

* Wat is de hardware (alles benoemen)
* Ondersteunt je mobo je processor wel -> uitzoeken op site fabrikant (wellicht bios update)
* Heb je afstandhouders tussen mobo en kast?
* wat bedoel je met system panel connector?
* Hoe heb je het aangesloten (foto's maken en hier plaatsen), kabels vergeten of teveel?
* Volg deze troubleshooter en laat weten wanneer je er niet meer uitkomt

Edit: Wanneer jij zelf schade hebt toegebracht kan je natuurlijk geen aanspraak meer maken op garantie ;) Bij inbouwen is het vaak handig om alles uit je kast te halen. Ook is het advies om eerst de koeler te monteren en dan pas het mobo in te bouwen.

[ Voor 51% gewijzigd door Lumics op 22-06-2012 21:58 ]

• tsjeck
*De hardware is als volgt (kaal)
Processor is een i5 3450 ivy bridge pricewatch: Intel Core i5 3450 Boxed
Moederbord is een Asus p8h61-M LE/USB3 pricewatch: Asus P8H61-M LE/USB3 (B3)
Voeding (op dit moment) Corsair Builder CX430 V2 pricewatch: Corsair Builder CX430 V2
geheugen wat ik geprobeerd heb zijn (op dit moment) Corsair VS2GB1333D3 pricewatch: Corsair Builder CX430 V2

*Er zitten afstandhouders tussen mobo en kast
*Heb overigens vaker een pc in elkaar gezet
*fotos eh ja...hoop dat het zo werkt..
https://picasaweb.google....LC1evb7gE&feat=directlink

• janvk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-01 15:25

janvk

No OnE LiVeS 4-Ever

H61 ondersteund in eerste bios versies niet de nieuwe ivy bridge cpu's dus zou even op de site van asus kijken welke bios er nu op je mobo zit.

Heb het zelf ook gehad namelijk. Eventueel terugsturen naar leverancier met verzoek tot bios update of zelf een 3de generatie cup op scharrelen i3-2100 i5-2500 i7-2600

Suc6

• tsjeck
Had gisteren de leverancier aan de telefoon met dan ook de vraag of er de nieuwste bios op zat. Medewerker was niet zo thuis op het gebied van BIOS en zei dat het wel goed kwam met een zelfde socket. Volgens Asus is er een nieuwe bios uit. Nu nog de vraag of een oude bios echt zorgt voor een niet werkende processor en welke versie ik sowieso heb. Heb geen zin om het hele retourneren proces te doorlopen ;(

[ Voor 10% gewijzigd door tsjeck op 22-06-2012 22:25 ]

• tsjeck
Lumics schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 21:53:
Begin nog een opnieuw met je topic:

* Ondersteunt je mobo je processor wel -> uitzoeken op site fabrikant (wellicht bios update)
* wat bedoel je met system panel connector?
* Hoe heb je het aangesloten, kabels vergeten of teveel?

Ook is het advies om eerst de koeler te monteren en dan pas het mobo in te bouwen.
punt 1. Volgens de website ondersteunt de laatste bios de processor. Heb leverancier gebeld maar suste mij soort van, dat het wel snor zit.
Punt 2. Daarmee bedoel ik de bedrading naar de power knop op je pc past..de power led, hdd led, etc etc
Punt 3. Kabels ben ik niet vergeten. Heb alles zitten checken :(

Heb de moederbord ook eerst voorzien van processor en koeler en geheugen voor ik het plaatste in de kast. Denk dat ik morgen mailtjes mag typen ....JAY |:(

• Lumics
tsjeck schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 22:29:
[...]

punt 1. Volgens de website ondersteunt de laatste bios de processor. Heb leverancier gebeld maar suste mij soort van, dat het wel snor zit.
Punt 2. Daarmee bedoel ik de bedrading naar de power knop op je pc past..de power led, hdd led, etc etc
Punt 3. Kabels ben ik niet vergeten. Heb alles zitten checken :(

Heb de moederbord ook eerst voorzien van processor en koeler en geheugen voor ik het plaatste in de kast. Denk dat ik morgen mailtjes mag typen ....JAY |:(
En de troubleshooter ook helemaal doorlopen binnen 30 minuten?

• tsjeck
Alleen nog ff die met die paperclip proberen :p. Maar verder ziet het er somber uit. Gewoon balen dat je niet kan achterhalen welke van de 2 kapot is. Scheelt enorm

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:14
Moederborden hebben nooit de nieuwste bios, omdat ze maanden geleden geproduceerd kunnen zijn.
Probeer een oud ondersteund cpu te lenen of ga naar een pc-boertje om je bios te flashen.
Misschien zit er een tweaker bij jou in de buurt die een oud cputje te leen heeft.

• tsjeck
OK, ff update

Heb zojuist een nieuw moederbord. Er schijnt verbetering te zijn want er gebeurd nu wel degelijk iets als ik de power knop van de pc indruk. Echter sluit de pc na 5 seconden af, herstart weer, sluit na 5 seconden af etc etc..Waar kan dit aan liggen? Zit de cpu fan niet goed? Heb verschillende geheugensticks geprobeerd en de pc is verder kaal. Of is de cpu stuk? Een andere voeding helpt ook niet...

[ Voor 4% gewijzigd door tsjeck op 23-06-2012 16:48 ]

• grippa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2025
tsjeck schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 16:25:
OK, ff update

Heb zojuist een nieuw moederbord. Er schijnt verbetering te zijn want er gebeurd nu wel degelijk iets als ik de power knop van de pc indruk. Echter sluit de pc na 5 seconden af, herstart weer, sluit na 5 seconden af etc etc..Waar kan dit aan liggen? Zit de cpu fan niet goed? Heb verschillende geheugensticks geprobeerd en de pc is verder kaal. Of is de cpu stuk? Een andere voeding helpt ook niet...
Gister een nieuwe pc gebouwt en had precies hetzelfde =] toen zat er een geheugen module aan 1 kant niet goed vastgeklikt. krijg je ook een piep? ik weet niet of je ervaring hebt met pcs bouwen maar kijk nog ff goed of je alles aangesloten hebt waar het moet (zie moederbord handleiding)

Verwijderd

tsjeck schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 16:25:
OK, ff update

Waarschijnlijk iets niet goed aangesloten. Sluit alles eens aan buiten je kast om kortsluiting uit te sluiten. Heb je gecontroleerd of dit moederbord je processor wel ondersteunt? Heb je beeld of zie je helemaal niets?

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-02 20:17
Wat ook kan helpen is onderdelen eruit trekken. Kijk of het systeem dan nog op dezelfde manier opstart. Zo kun je mogelijk ook onderdelen uitsluiten.

• tsjeck
Geheugen zit goed in de slots en heb alleen de hoognodige componenten op dit moment erin zitten (mobo, ram, cpu en voeding)..Ik zal straks nog even proberen om het buiten de kast aan te sluiten (nog ff uitzoeken hoe)..Moederbord ondersteunt de cpu alleen met nieuwste bios. Maar daar zou een melding van moeten krijgen als ik de boel weet op te starten. Echter blijf het beeld zwart en hoor ik het moederbord (speaker) niet piepen :/. Heb wel ervaring met het bouwen van wat computers, maar denk dat ik maar naar een service punt ga die ff onderdelen willen checken op defecten...Weet iemand hoeveel daarvoor gerekend kan worden? Heb geen zin om me scheel te betalen ofcourse :X

Aangezien ik een andere voeding, geheugen en een nieuwe mobo heb en de power switch bedrading is getest..zit denk ik het probleem bij de cpu. Als de cpu heatsink niet goed zit, zou het best logisch kunnen zijn dat dat het probleem is. Maar heb dat ding er nu goed op zitten. Wellicht dat de koelpasta droog is en de pc daardoor uitvalt?..jaja, dit is niet zo eenvoudig opgelost.

[ Voor 36% gewijzigd door tsjeck op 23-06-2012 19:31 ]

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:04

H.Boss

Hugo Boss

De CPU power connector ( kan 4 of 8 pins zijn). DIe zit bij de CPU in de buurt. Kijk of die kabel er goed ingeklikt zit.

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• tsjeck
Kabels zitten op de plekken waar ze horen en zitten goed vast helaas. Ook de cpu power connector. Thanks anyway :)

• Lumics
tsjeck schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 19:54:
Kabels zitten op de plekken waar ze horen en zitten goed vast helaas. Ook de cpu power connector. Thanks anyway :)
Kan ook een voedingsprobleem zijn. Tijd om een voeding te lenen. Dit was ook onderdeel van de troubleshooter..

Waarom zou de koelpast trouwens droog zijn? Ik neem aan dat je even verse pasta hebt gesmeerd..

Tenslotte, heeft het moederboard wel een speaker? Dat ook ook de reden zijn dat je niets hoort piepen.. Wellicht een externe speaker aansluiten vanuit je kast?

Nogmaals: Foto's maken en hier plaatsen wil ook wel eens helpen..

[ Voor 61% gewijzigd door Lumics op 23-06-2012 23:55 ]

• zmeding
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik wil voor 100 euro wedden dat na BIOS update alles wel werkt. Alleen maar dit soort problemen voorbij zien komen met ivy bridge op h61 of p67 moederborden.

My iRacing

• tsjeck
Lumics schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 23:50:
[...]

Kan ook een voedingsprobleem zijn. Tijd om een voeding te lenen. Dit was ook onderdeel van de troubleshooter..

Waarom zou de koelpast trouwens droog zijn? Ik neem aan dat je even verse pasta hebt gesmeerd..

Tenslotte, heeft het moederboard wel een speaker? Dat ook ook de reden zijn dat je niets hoort piepen.. Wellicht een externe speaker aansluiten vanuit je kast?

Nogmaals: Foto's maken en hier plaatsen wil ook wel eens helpen..
Dat de voeding het probleem is, is zo'n beetje uitgesloten. Heb 2 voedingen geprobeerd en allebei werken gewoon wel op de pc waarmee ik nu typ.

Koelpasta kan droog zijn ja. Heb een nachtje de heatsink van de cpu gehad. Heb 'm er gewoon weer even opgezet om alleen te kijken of de pc het überhaupt doet na aanschaf van nieuw moederbord. En ja, die doet het nu 5 sec. max en restart daarna weer zonder bliepjes of iets op het scherm. Denk niet dat, dat aan de koelpasta ligt. Hoewel ik natuurlijk wel moet oppassen met mijn cpu.

Moederbord heeft een speaker. Is zo'n extern dingetje die je op het mobo kan pluggen.
zmeding schreef op zondag 24 juni 2012 @ 00:47:
Ik wil voor 100 euro wedden dat na BIOS update alles wel werkt. Alleen maar dit soort problemen voorbij zien komen met ivy bridge op h61 of p67 moederborden.
Ik ga dinsdag met het hele systeem naar de leverancier (service punt) van mijn moederbord. Je kan wel eens gelijk hebben. Maar lijkt mij ergens wel raar dat de pc gewoon uitvalt en niet eerst een melding op het scherm geeft van..Joh, update de bios eens. Als het een bios probleem is. Hoe snel weten ze de bios up te daten/flashen? Moet mijn mobo dan helemaal terug naar het oorspronkelijke magazijn of? ..

EDIT: http://www.tomshardware.c...core-i7-3770k,3181-8.html heel interessant dit...Als ik hun woord moet geloven wil een pc niet eens booten zonder de nieuwste bios..Nou, duimen dat dit dinsdag simpel kan worden opgelost en of dit het probleem is. If not, dan..ja..terug bij het begin en waarschijnlijk mijn cpu de schuld geven :/

Ik hoop dat hiermee wat foto's zijn te bezichtigen?
https://picasaweb.google....LC1evb7gE&feat=directlink

[ Voor 11% gewijzigd door tsjeck op 24-06-2012 01:26 ]

Verwijderd

Als je nou bij je tweede mobo had gevraagd of ze die direct hadden geflasht had je het geweten...

• janvk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-01 15:25

janvk

No OnE LiVeS 4-Ever

5 seconden aan en dan weer uit en weer 5 sec aan is precies wat ik ook had met een 6 series mobo. Daarna Bios update en probleem opgelost.

update is 5 min werk dus dat zal wel meevallen.

Dus echt waar of leverancier verzoeken om update te doen of ergens een ouder type 1155 cpu tje te lenen.

Suc6

[ Voor 9% gewijzigd door janvk op 24-06-2012 12:00 ]

• Lumics
1) Koelpast is niet te hergebruiken
2) Op de foto is te zien dt je in de 4pins naas de CPU een kabel hebt gestop die oorspronkelijk is bedoeld voro een externe GPU (immers de overige 4pins hangt ernaast). UIt je voeding komt als het goed is ook nog een overige 4 pins, die moet je daarop aansluiten. --> volgens handleiding is dit idd je enig optie..

3) Het is mij niet duidelijk waarom er een molex in de backpanel welke naar de fan loopt.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-N3T99CzQpEc/T-TSeQp4CbI/AAAAAAAAABE/cIw6AT-Kz9c/s640/IMG030.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Lumics op 24-06-2012 13:51 ]

• Nielson
  • Laatst online: 13:27
Lumics schreef op zondag 24 juni 2012 @ 13:45:
2) Op de foto is te zien dt je in de 4pins naas de CPU een kabel hebt gestop die oorspronkelijk is bedoeld voro een externe GPU (immers de overige 4pins hangt ernaast). UIt je voeding komt als het goed is ook nog een overige 4 pins, die moet je daarop aansluiten.
Nee, dat klopt wel. PCI-e stekkers zijn 6, 8 of 6+2 pins, die voor de cpu 4, 8 of 4+4 pins.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-01 15:26
BIOS flashen. Klaar.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Lumics
Nielson schreef op zondag 24 juni 2012 @ 13:49:
[...]
Nee, dat klopt wel. PCI-e stekkers zijn 6, 8 of 6+2 pins, die voor de cpu 4, 8 of 4+4 pins.
Heb idd even handleiding opgezocht, twijfelde over mijn uitspraak. Dit is idd enig optie.

• Nielson
  • Laatst online: 13:27
Wat voor een kast heb je trouwens, want het lijkt alsof er een firewire connector op die ene usb header zit (of is die kabel van een cardreader oid)?

• tsjeck
Lumics schreef op zondag 24 juni 2012 @ 13:45:
1) Koelpast is niet te hergebruiken

3) Het is mij niet duidelijk waarom er een molex in de backpanel welke naar de fan loopt.
Dinsdag ga ik naar de leverancier, vragen of ze 'm kunnen flashen. Vraag ik ook meteen ff of ze nieuw koelpasta erop willen smeren als het syteem werkt. En dan ga ik heel hard duimen!
Ehm, ja..die molex bij de backpanel is afkomstig van de casefan. Die heeft een 3 pin connector en een molex connector aan het draad. Aangezien ik niet wilde hebben dat die molex boven het bord gaat hangen, heb ik 'm tussen usb en audip 'blokken' geplaatst. Past precies :9

• tsjeck
Kast is deze: pricewatch: Aerocool Qs-200
Kabel die je bedoelt is denk ik van de cardreader voor in de kast.
Pagina: 1