Wanneer gaat mijn cpu de bottleneck vormen?

Pagina: 1
Acties:

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-01 21:20
Beste Tweakers,

Ik vroeg mij af of mijn processor een bottleneck begint te vormen, en zo niet hoe lang zou deze nog mee kunnen totdat de rest van de hardware niet meer volledig benut kan worden omdat de CPU te oud/langzaam is. Ik heb hier geen idee van en zou ook niet weten hoe ik aan deze informatie kom. Mijn PC's hoofddoel is gamen.
Mocht de cpu echt een beetje end of life zijn dat komt hij is een tijdelijke htpc.

Mijn setup:

CPU: AMD Phenom II X4 940 Black Edition
Ram: 8gb ddr2
GPU: gtx 470 maakt één deze dagen plaats voor de gtx 580
HDD: Samsung SSD 830 128 gb
MB: Gigabyte MA790X-UD4

Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden, of mij kan helpen waar ik het antwoord kan vinden. Bedankt.

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:40
Ook handig om te weten: Wat voor moederbord heb je?

• giedo555
oeps vergeten, heb t erbij gezet

• P van H
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ligt er ook een beetje aan of hij op stock draait of overclocked is.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Je CPU zal een bottleneck vormen zodra deze te traag haar werk doet en de overige hardware in je systeem gewoonweg niet meer bij kan benen.

Wanneer dit zal gebeuren is vrijwel onmogelijk te voorspellen, en ligt er ook geheel aan welke programma's je over praat. Het ene spel leunt veel meer op je GPU als op je CPU als de ander.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• giedo555
Ik heb mijn CPU overgeklokt van 3.0 naar 3.4 ghz. Niet heel veel dus.
Het is begrijpelijk dat het heel moeilijk te vertellen is wanneer de CPU de bottleneck gaat vormen. Echter vraag ik me ook een beetje af of een upgrade naar een i7 of i5 mij grote verschillen gaat opleveren. De ivy's vind ik sowieso nog te duur.

• P van H
  • Niet online
Als je vooral aan het gamen bent en hoge fps wil, dan is een upgrade naar een i5 2500k of i7 2600k echt wel aan te raden. Groot verschil in performance. :)

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:15
giedo555 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 22:25:
Ik heb mijn CPU overgeklokt van 3.0 naar 3.4 ghz. Niet heel veel dus.
Het is begrijpelijk dat het heel moeilijk te vertellen is wanneer de CPU de bottleneck gaat vormen. Echter vraag ik me ook een beetje af of een upgrade naar een i7 of i5 mij grote verschillen gaat opleveren. De ivy's vind ik sowieso nog te duur.
Heb je nu er last van dat de pc te langzaam is? Zo nee dan is er geen bottleneck ;). Zo ja dan kun je overwegen een Ivy bridge systeem aan te schaffen.

Welke programma's gebruik je? Gezien je SSD schijf lijkt me de pc snel genoeg voor alle zaken.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Upgraden of nieuw kopen doe je pas als je zelf vind dat het allemaal te traag word. Vind je dat nu het geval? Dan upgrade je of koop je wat nieuws. Vind je dit niet? Gewoon lekker doorgaan op je systeem.

• giedo555
Traag is de pc niet. Ik zou het alleen zonde vinden als ik straks de gtx 580 niet optimaal kan gebruiken omdat mijn CPU het te heet onder zijn voetjes krijgt. Maar aan jullie commentaar te zien kan ik best nog even door met mijn oude vertrouwde phenom II 940 BE.

Ook omdat de prijs van een nieuwe CPU + MOBO al gelijk aardig oploopt.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Nogmaals: Dit is ontzettend afhankelijk van de gespeelden spellen. BF3 of Skyrim zullen het bijv uitstekend doen samen met je GTX580.

En zelfs al zou je CPU je GPU nekken, dan is toch een minimaal percentage 8)7.

• giedo555
Ik speel voornamelijk shooters, soms wat race spellen en adventure zoals Alan Wake vind ik helemaal geweldig. Ik geniet van mooie graphics. Hoe mooier, hoe beter :P Ik blijf gewoon lekker doorspelen op deze processor en verschuif plannen voor een nieuwe processor nog wat verder naar de toekomst :)

Bedankt

• P van H
  • Niet online
Die processor kan zeker nog wel even mee, maar icm een GTX580 is een i5 2500k bijv toch echt wel een stukkie sneller hoor.

Maar doe het alleen als je het geld kan missen, want een nieuwe cpu, mobo en ram upgrade gaat toch wat kosten.

Hier even een klein voorbeeld van de verschillen in prestatie tussen de 2:

http://www.anandtech.com/bench/Product/80?vs=288

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:40
P van H schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 22:29:
Als je vooral aan het gamen bent en hoge fps wil, dan is een upgrade naar een i5 2500k of i7 2600k echt wel aan te raden. Groot verschil in performance. :)
Een i7 voor gamen is onnodig en geldverspelling. Gaming gebruikt HT niet. Een i5 volstaat dus. En met een i5 (2500 sandy of 3500 ivy) ga je er flink op vooruit. Of dit voor je nodig is ligt puur aan de eisen die je zelf stelt en het geld wat je er voor over hebt.
Pagina: 1