* WFvN gaat ook even eigenwijs doen
First of all.... die W/m/K is nou niet echt lekker.... laten we het ff houden bij W/(m*K) om eventuele spraakverwarring te voorkomen. De officiële eenheid is trouwens J/(s*m*K) (vrijwel hetzelfde natuurlijk; alleen is W geen SI-eenheid, maar een afgeleide van J en s)
Verder:
De warmtestroom door een voorwerp kan berekend worden met:
Q = (k * A * dT * t) / L
met:
Q = hoeveelheid warmte/energie
k = warmtegeleidingscoëfficiënt (die van die eenheid waar we over praten)
A = doorsnede van het voorwerp waardoor de warmte moet verplaatsen
dT = verschil in temperatuur. Dit mag genomen worden in graden celcius, maar ook in kelvin.... in de formule heb ik een hoofdletter T gebruikt, dat duidt in dit geval op Kelvin... maar who cares... verschil in graden celcius of verschil in kelvin is toch precies hetzelfde.
t = gedurende de tijd waarover de warmte moet worden verplaatst
L = lengte waarover de warmte moet worden verplaatst.
Een eind terug werd gesproken over dat koper de beste warmtegeleider zou zijn??? Niet dus... Zilver heeft een waarde van 420 J/(s*m*K). Het gegeven van goud heb ik ff niet bij de hand... maar volgens mij ligt die nog weer een stukkie hoger.... maar dat weet ik dus niet zeker.
Op maandag 26 maart 2001 21:35 schreef DaBit het volgende:
Kan iemand ff voorrekenen, bijvoorbeeld voor dit vraagstukje:
Een koperen plaat van 40x40x10mm, waar aan de ene kant 250W aan warmte in gedumpt word (gelijkmatig verdeeld over de volle 16 cm^2). De andere kant hou ik op, zeg, 25 graden. Hoe warm word nu de kant van het plaatje waar de 250W aan warmte gedumpt wordt?
Maar nu ff antwoord.....
Das wel leuk, maar die warmtegeleidingscoëfficiënt geeft aan HOE SNEL WARMTE ZICH KAN VERPLAATSEN DOOR EEN STOF..... en zegt NIETS over hoeveel warmte wordt afgegeven aan de omgeving...
In jouw situatie kan je beter vragen:
Stel dat aan de ene kant 250 Joule aan warmte erin stop gedurende een tijd van 1 seconde, wat zal dan de temperatuur zijn aan de andere kant na die 1 seconde? Daarbij dient rekening gehouden te worden met GEEN warmte-uitwisseling met de omgeving.
Oftewel... je stelt hier een vraag en verwacht een antwoord wat niet in overeenstemming is met de vraag.... Da's net zoiets als vragen wat een kilo peren kost, en als antwoord verwachten dat Beatrix onze koningin is......
Mgoed... weer theorie genoeg geknald...
owja... nog 1 ding:
Op maandag 26 maart 2001 22:19 schreef DaBit het volgende:
Ik zit niet meer op school. En al zou dat wel zo zijn: leraren weten meestal toch niet veel meer dan wat er in je schoolboekje staat.
Vriendelijk van je.... klopt dus niet... Kgloof toch echt niet dat dit hier mavo of onderbouw havo-stof betreft.....