Computer installeren zonder GPU?

Pagina: 1
Acties:

• Yostie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09-2025
Mijn GPU (Asus GTX 670 DirectCU II Top) is verlaat t.o.v. de rest van mijn configuratie. Daarom vraag ik mij af of er problemen/nadelen verbonden zitten aan het naderhand installeren van je GPU.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05 18:15
nee hoor in principe maakt dat helemaal niets uit. Gewoon de juiste drivers pakken en de handleiding volgen.

• stardusk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-04-2021
Wat zijn de specificaties van de rest van het systeem? Het is wel belangrijk om te weten of je moederbord een videouitgang heeft. Anders wordt het toch wel lastig ;)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

2 verschillende dingen. De titel wijkt wel heel erg af van het bericht.

Nee, je kan een computer niet installeren zonder scherm, want dan zie je niks.
Ja, je kan een andere GPU installeren als je oude kapot is gegaan.

Ey!! Macarena \o/

• CaPtAiNCaRnAgE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2025

CaPtAiNCaRnAgE

conventies boven 3-laags Popla

Als je moederbord al een onboard VGA/DVI/HDMI uitgang heeft kan het een klein nadeel zijn als deze aan een ATI chip hangt, omdat je dan na installatie van je Nvidia-kaart weer met ATI-drivers op je systeem zit, die zich weer niet heel erg makkelijk volledig laten verwijderen.
Als je een mooi schoon systeem wil, om bijvoorbeeld een image van te trekken, zou ik lekker wachten tot je configuratie compleet is alvorens je OS te installeren.
En anders ritsel je ergens een simpel Nvidiakaartje vandaan in de tussentijd.

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• Yostie
Sorry, ik zal het duidelijker uitleggen (kost jullie wel meer tijd om te lezen :9 )

Ik heb vanmiddag een mailtje gekregen van Afuture (waar ik mijn hele setup gekocht heb, onder andere de i5 3570K met onboard-graphics (Intel HD Graphics 4000)) dat ze mijn GPU niet meer op voorraad hebben en dat zij deze van de leverancier moeten krijgen wat betekent dat ik de GPU waarschijnlijk ergens volgende week krijg (als het goed is zou de rest morgen moeten komen). Nu vraag ik mij af of ik dus zonder dat het problemen/nadelen gaat opleveren morgen mijn computer al in elkaar kan zetten en volledig kan gebruiken, en dan (hopelijk) volgende week de GPU erin kan zetten zonder dat dit problemen/nadelen zal opleveren (opnieuw Windows installeren en alle programma's kwijt o.i.d.). Ondertussen moet ik het dus met de onboard-graphics doen (wat kan toch?).

Edit: Moederboard: pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-D3H (dus wel onboard HDMI als ik goed kan lezen ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door Yostie op 22-06-2012 19:04 ]

• CaPtAiNCaRnAgE

CaPtAiNCaRnAgE

Ja dat kan, en mocht je de onboard uitgang daarna willen ernaast blijven gebruiken, maakt het natuurlijk helemaal niet uit.

i7 2600k | Z68A-GD65-G3 | 4 * 4 GB PC12800CL9 | MSI N470GTX Twin Frozr II | 2x Dell US 2007WFP

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:21
Wat al gezegd is, moet dat geen probleem zijn als op het moederbord een aansluiting zit voor je monitor. Het beste is wel de Intel videodrivers te verwijderen voordat je overstapt naar de nVidia kaart. Daarna gewoon drivers erop zetten, en genieten ;)

Heb wel vaker een systeem met andere kaart voorzien van Windows, en later de videokaart omgezet. Is eigenlijk hetzelfde als wisselen.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De onboard GPU is er 1, de gene die je er los bijbesteld hebt, zou op nummer 2 komen.

Je hebt dus gewoon een GPU in het systseem, want die zit onboard.

Oftewel, je kan je scherm gewoon aansluiten, en de boel installeren. Zodra je losse GPU binnen is, inbouwen, en die ook installeren.

Ey!! Macarena \o/

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:33
Het enige nadeel is dat je volgende week je kast weer open moet schroeven.
Onboard werkt verder prima, met uitzondering op de beperkingen die je hebt waar je een extra GPU voor hebt aangeschaft natuurlijk.

- knip -

• Yostie
John767 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 19:06:
Het beste is wel de Intel videodrivers te verwijderen voordat je overstapt naar de nVidia kaart.
Dit is toch niet moeilijk? Zoals CaptainCarnage zei dat het met ATI-drivers zou zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Yostie op 22-06-2012 19:10 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Is niet moeilijk, maar ook niet nodig. Mik je de drivers weg, vind ie de hardware toch weer, en installeert ie hem alsnog bij een volgende opstart. Heeft echt 0,0 nut eerst de intel drivers weg te gooien.

Straks heb je gewoon 2 videokaarten, en kan je met 2 (en misschien wel meerdere) beeldschermen aansluiten.

Ey!! Macarena \o/

• w4v3g0d
  • Laatst online: 14-04 23:10
Yostie schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 19:08:
[...]

Dit is toch niet moeilijk?
sommige drivers kunnen behoorlijk hardnekkig zijn, zoals die van de 2 GFX concurrenten Nvidia & ATI, ik weet niet of het bij Intel's GMA zooi ook zo is :S
Maar de drivers van Nvidia en ATI zijn in ieder geval met veel moeite van je computer te verwijderen!
RaZ schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 19:10:
Is niet moeilijk, maar ook niet nodig. Mik je de drivers weg, vind ie de hardware toch weer, en installeert ie hem alsnog bij een volgende opstart. Heeft echt 0,0 nut eerst de intel drivers weg te gooien.

Straks heb je gewoon 2 videokaarten, en kan je met 2 (en misschien wel meerdere) beeldschermen aansluiten.
en als je de nieuwe Ivy bridge hebt, dan heb je die Intel GMA driver ook nodig voor Lucid Virtu MVP, die gebruikt namelijk je Interne GPU ook!

[ Voor 41% gewijzigd door w4v3g0d op 22-06-2012 19:12 ]

• keup
  • Laatst online: 31-03-2024
Wellicht kan TS de krachten bundelen? Asus heeft deze mogelijkheid ingebouwd in sommige moederborden, Lucid Virtu. Deinstalleren lijkt niet handig, tenzij de videokaart in de bios volledig uitgeschakeld kan worden en TS dit wil.

[ Voor 39% gewijzigd door keup op 22-06-2012 19:13 ]

• w4v3g0d
keup schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 19:12:
Wellicht kan TS de krachten bundelen? Asus heeft deze mogelijkheid ingebouwd in sommige moederborden, Lucid Virtu. Deinstalleren lijkt niet handig, tenzij de videokaart in de bios volledig uitgeschakeld kan worden en TS dit wil.
Dude, Lucid Virtu MVP zit op alle Z77 (ivy dus :P ) mobo's ;)

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

Misschien tot die tijd Ubuntu erop mikken als je je computer wilt gebruiken maar niet met oude drivers wilt zitten? (Ubuntu heeft standaard veel geïnstalleerd, dus voor standaard behoeftes genoeg)

[ Voor 26% gewijzigd door Koenvh op 22-06-2012 19:19 ]

🠕 This side up

• CaPtAiNCaRnAgE

CaPtAiNCaRnAgE

Tja, je kan ook ook je drivers voor je onboard intel graphics verwijderen, evt. met Driversweeper o.i.d. gevolgd door Regclean en na een herstart de onboard graphics disabelen in je BIOS.
Heel omslachtig, nergens voor nodig en heeft als nadeel dat je je BIOS moet resetten mocht je Nvidakaart het ooit begeven en je wil je onboard chip weer wil gebruiken.

Gewoon lekker naast elkaar geinstalleerd laten staan. Lucid Virtu is wel een beetje overrated (en is er al sinds de Z68 chipset), kun je je pa misschien een beetje mee paaien als hij de stroomrekening betaalt. :)

• w4v3g0d
CaPtAiNCaRnAgE schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 19:19:
Tja, je kan ook ook je drivers voor je onboard intel graphics verwijderen, evt. met Driversweeper o.i.d. gevolgd door Regclean en na een herstart de onboard graphics disabelen in je BIOS.
Heel omslachtig, nergens voor nodig en heeft als nadeel dat je je BIOS moet resetten mocht je Nvidakaart het ooit begeven en je wil je onboard chip weer wil gebruiken.

Gewoon lekker naast elkaar geinstalleerd laten staan. Lucid Virtu is wel een beetje overrated (en is er al sinds de Z68 chipset), kun je je pa misschien een beetje mee paaien als hij de stroomrekening betaalt. :)
dat is alleen Lucid Virtu(Green GPU virtualization) wat sinds Z68 bestaat, de nieuwe versie of het nieuwe programmatje heet MVP, wat tijdens bijv. videobewerken & gamen de krachten van zowel je Nvidia/ATI/AMD GPU bundelt om zo de berekeningen sneller klaar te krijgen!

• keup
  • Laatst online: 31-03-2024
Had de moederbord specs niet opgemerkt, tevens bedankt voor de info;-), wist niet dat elk z77 moederbord deze mogelijkheid aanbied

• CaPtAiNCaRnAgE

CaPtAiNCaRnAgE

@ Hardwarejunk: I stand corrected

Werkt dat ook een beetje? Kan me voorstellen dat bijvoorbeeld Mercury van Premiere een mix van MVP/Cuda-acceleratie en CPU rendering niet heel lekker ligt?

• w4v3g0d
CaPtAiNCaRnAgE schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 19:27:
@ Hardwarejunk: I stand corrected

Werkt dat ook een beetje? Kan me voorstellen dat bijvoorbeeld Mercury van Premiere een mix van MVP/Cuda-acceleratie en CPU rendering niet heel lekker ligt?
ik bleek het ook niet helemaal vlekkeloos goed te hebben hoor :$ : http://www.lucidlogix.com/product-virtu1.html

• Yostie
Met andere woorden gewoon lekker morgen installeren?

• CaPtAiNCaRnAgE

CaPtAiNCaRnAgE

Met dezelfde woorden gewoon lekker morgen installeren :)

• Yostie
CaPtAiNCaRnAgE schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 19:54:
Met dezelfde woorden gewoon lekker morgen installeren :)
Oke mooi, bedankt.

En de rest ook heel erg bedankt voor deze vele en snelle reacties _/-\o_

• CaPtAiNCaRnAgE

CaPtAiNCaRnAgE

• w4v3g0d
CaPtAiNCaRnAgE schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 19:55:
[...]

...twee leren meer als één, haha
And that's how it's done ;) *high five*
Pagina: 1