• Altern4tor
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-05 16:47
Heej T's,

Ik heb een nieuwe PC samengesteld om op te kunnen gamen en VM's te draaien voor mijn werk. Ik weet dat de twee videokaarten zware overkill, evenals de CPU koeler, maar tis een typisch gevalletje: "omdat het kan" en ik eigenlijk ook voor de eigen ervaring gewoon meer wil weten van SLI. Ik was al even zover om te begrijpen dat op de mobo's in dual GPU het tweede slot draait op 8x dat maar 64 Gbit/s aan bandbreedte heeft. Mijn vraag is echter of dit genoeg is voor de GTX 670 TOP. Of moet ik dan gaan voor bijvoorbeeld een bord als deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z77A-GD55€ 119,99€ 119,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 119,99

Volgens MSI zelf zou de tweede lane op 16x draaien. Hieronder mijn setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Flash Voyager CMFVY3S-16GB 16GB Zwart€ 15,95€ 15,95
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 99,50€ 99,50
1Dell Ultrasharp U2312HM (Zwart)€ 169,95€ 169,95
1Corsair Hydro Series H100€ 89,95€ 89,95
4Scythe Gentle Typhoon D1225C12B5AP-15 (1850 rpm) , 120mm€ 12,30€ 49,20
2Zotac GeForce GTX 670 AMP! Edition€ 429,20€ 858,40
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 205,50€ 205,50
1Corsair Gaming GS800€ 89,-€ 89,-
1Samsung 830 series 128GB€ 99,-€ 99,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9B€ 93,80€ 93,80
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.896,25

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-05 11:19

H.Boss

Hugo Boss

Ik heb zelfs sinds gister de MSI Z77A-G43 die is top. Een ATX mobo met crossfire mogelijkheid, PCI-E 3.0 en daarnaast 2 x SATA III aansluiting. Stuk of 5 fan aansluitingen. Waarvan 2 PWM (Excl die van de CPU fan).

94 euro voor betaald. Misschien iets voor jou?

edit: ik zie dat jij inderdaad voor SLI bent, zoals ik zie is het mobo dat ik aangeschaft heb alleen compatible met Crossfire. Die GD55 is inderdaad zowel met SLI als Crossfire compatible.

[Voor 28% gewijzigd door H.Boss op 22-06-2012 15:37]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• Altern4tor
MrJoker1985 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 15:31:
Ik heb zelfs sinds gister de MSI Z77A-G43 die is top. Een ATX mobo met crossfire mogelijkheid, PCI-E 3.0 en daarnaast 2 x SATA III aansluiting. Stuk of 5 fan aansluitingen. Waarvan 2 PWM (Excl die van de CPU fan).

94 euro voor betaald. Misschien iets voor jou?
Ook een leuk bord maar hierbij is het tweede PCI-e slot een Gen2 welke in een SLI opstelling zelfs op 4x werkt.

Daarom is mijn vraag ook. Is 8x of in dit geval 4x genoeg of remt dit een kaart als de GTX 670 top af?

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-05 12:24
op www.tomshardware.com hebben ze nog niet zo lang geleden een test gedaan of 8x vs 16x verschil maakt. Volgens mij was de uitkomst dat de huidige kaarten 8x nog niet vol trekken. Google het even, dan kom je genoeg tests tegen.

Het bord in je config is overigens duurder dan het MSI board, dus dat zou zowiezo een rede zijn om voor de MSI te gaan.

[Voor 21% gewijzigd door TMon op 22-06-2012 15:43]

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-05 11:19

H.Boss

Hugo Boss

Altern4tor schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 15:38:
[...]

Ook een leuk bord maar hierbij is het tweede PCI-e slot een Gen2 welke in een SLI opstelling zelfs op 4x werkt.

Daarom is mijn vraag ook. Is 8x of in dit geval 4x genoeg of remt dit een kaart als de GTX 670 top af?
Dat durf ik niet te zeggen. Want heb nooit in een SLI/Crossfire opstelling gewerkt. Maar is daar eventueel op het net niks over te vinden?

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• Altern4tor
MrJoker1985 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 15:49:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen. Want heb nooit in een SLI/Crossfire opstelling gewerkt. Maar is daar eventueel op het net niks over te vinden?
Thnx voor de snelle reacties al!!! Ik google blijkbaar verkeerd maar wat me wel enorm opvalt is dat de testbenches waar SLI configuraties worden getest allemaal mobo's hebben die inderdaad 2 keer 16x hebben. Maar er is niemand die er echt concreets iets van zegt.

Ik had de conlusie dus ook al gemaakt dat dit zo is. Twee jaar terug bleek dit al bij de 16x/4x opstelling. Maar als ik iets geleerd heb tijdens het bouwen is dat aannamens echt veel te veel geld kosten.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:32
Een 16x/4x opstelling is minder aan te raden, de lanes van het eerste slot komen vanaf de cpu, die van de tweede vanaf de chipset. Hierdoor heeft deze naast minder lanes ook een hogere latency, niet ideaal voor SLI/CF. Overigens kun je hierbij helemaal geen SLI draaien omdat Nvida dit niet ondersteund. Zelfs bij PCI-e 2.0 heeft 8x/8x maar een minieme negatieve invloed op de snelheid, echter je nieuwe kaarten en mainboard/cpu ondersteunen PCI-e 3.0 waardoor je met 8x dezelfde bandbreedte hebt als PCI-e 2.0 16x, en dat is dus meer als genoeg.

• Altern4tor
Ok dus kortom... Met het Gigabyte bord ga ik daar dus niks van merken? Begrijp ik dat goed?

Alvast bedankt voor je reactie XD!!

• .phoz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05 11:54
Misschien kan je beter een Noctua NH-D14 of Thermalright Silver Arrow ipv een H100 kopen?

Als je waterkoeling wilt, zou ik eerder een custom set kopen of een kit.

• Redmen800
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-03 17:12
Ik heb de Gigabyte Z77X-D3H maar ik ben niet zo te spreken over het bios. Dat 3d gedoe is totaal niet nuttig en in het 'geavanceerde' menu kan je, ondanks dat hij wel op je scherm staat, de muis niet gebruiken. Je kan de muis wel bewegen maar ergens op klikken dat kan dan weer niet :S Ik weet niet of dit een bug is of dat het de bedoeling is. Ik heb de laatste BIOS versie. Behalve dat dan is het een goed moederbord!

• Altern4tor
.phoz schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 18:54:
Misschien kan je beter een Noctua NH-D14 of Thermalright Silver Arrow ipv een H100 kopen?

Als je waterkoeling wilt, zou ik eerder een custom set kopen of een kit.
Wat zou in dat geval een leuke custom set of kit zijn die mogelijk uit te breiden is. Ik wil mijn kast namelijk serieus gaan modden en daarbij is waterkoeling natuurlijk een leuk gezicht.
Redmen800 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 10:48:
Ik heb de Gigabyte Z77X-D3H maar ik ben niet zo te spreken over het bios. Dat 3d gedoe is totaal niet nuttig en in het 'geavanceerde' menu kan je, ondanks dat hij wel op je scherm staat, de muis niet gebruiken. Je kan de muis wel bewegen maar ergens op klikken dat kan dan weer niet :S Ik weet niet of dit een bug is of dat het de bedoeling is. Ik heb de laatste BIOS versie. Behalve dat dan is het een goed moederbord!
Wat de BIOS betreft lijkt me dat niet zo'n probleem. Ik zal hier hooguit een maandje in prutsen om een leuke OC te behalen.

Echter begrijp ik nog steeds niet of de 8x lane genoeg is voor de 670 TOP.

• Altern4tor
bump

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:32
Je kunt zelf ook even zoeken hè, gebruik als zoekterm bv eens 'pci express scaling'. Kom je oa dit tegen:

http://www.techpowerup.co...CI-Express_Scaling/1.html
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee