[Ubuntu 12.04] Mount probleem na aanpassen partitie label

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 16:44
Ik heb al een tijdje een dual-boot Ubuntu-Windows Vista.
Laatst heb ik een schone installatie van Ubuntu 12.04 gedaan.

De Windows (D:/) schijf wilde ik automatisch laten mounten, aangezien daar veel van mijn data opstaat.
Ik heb dus in /etc/fstab de volgende regel toegevoegd

UUID=429AFF9D9AFF8C23 /home/[user]/Windows ntfs rw,auto,users,exec,nls=utf8,umask=003,gid=46,uid=1000 0 2

Dat werkt allemaal prima. Ik was alleen nog niet helemaal tevreden met de label die de partitie meekrijgt, namelijk "534 GB bestandssysteem". Via google vond ik dat die label wel makkelijk aan te passen zou moeten zijn, met de disk utility die standaard in Ubuntu zit.
Daarin wordt de partitie gewoon weergegeven en wanneer je het volume ontkoppeld hebt, komt er een optie te staan waarmee je het label aan kan passen. Dat heb ik dus gedaan (naar "Windows"), maar toen kon ik dus de partitie niet meer aankoppelen via de disk utility, maar ook niet via Nautilus. Ik heb snel de label weer verwijderd, maar het onheil was al geschied.

Ik krijg steeds de volgende melding.
Niet in staat 534 GB bestandssysteem aan te koppelen
Error mounting: mount exited with exit code 1: helper failed with:
Unprivileged user can not mount NTFS block devices using the external FUSE
library. Either mount the volume as root, or rebuild NTFS-3G with integrated
FUSE support and make it setuid root. Please see more information at
http://tuxera.com/community/ntfs-3g-faq/#unprivileged
De partitie wordt wel bij het opstarten gewoon gemount en ook met sudo mount -a, maar dus niet meer gewoon door het icoontje aan te klikken.

In Nautilus staat nu overigens onder Apparaten:
534 GB bestandssysteem & Windows (de label die ik had ingesteld)

Ik heb dus iets gesloopt, maar ik kan er maar niet achter komen wat precies of hoe ik dat op moet lossen. Ik heb wel wat gegoogled, maar ik weet niet goed waar ik nu eigenlijk naar op zoek ben...
Wellicht heeft hier iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Persoonlijk had ik het label vanuit Windows aangepast, maar goed. Het probleem staat duidelijk in je quote. Je geeft het zelf ook al aan, sudo mount -a werkt gewoon. Dus waarom zou je 'm dan als user handmatig willen mounten, als het bij het opstarten al wordt gedaan? Wat heeft dat voor zin?

Had je ook herstart na de laatste wijzigingen aan je schijf?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
Hmm, daar had ik nog niet aan gedacht. Ubuntu laat dus gewoon de partitie naam zien die ik in Windows aangeef.

Ik heb inderdaad al een herstart gedaan na die wijzigingen en dat is ook geen probleem.

Het probleem is dus dat ik
1) niet, als ik de partitie voor wat voor reden dan ook ge-unmount heb, gewoon door simpel te klikken kan mounten, wat eerst wel het geval was.
2) er staat nu een extra label in Nautilus met 'Windows', de label die ik wilde gebruiken voor de partitie, en die link werkt dus niet

Dit moet toch op te lossen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heel erg voor de hand liggend, maar je moet er maar op komen/het weten: http://linux.die.net/man/8/ntfslabel

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Dan heb je toch ergens 2 keer gemount of ingesteld om te mounten.
Verwijder de regel in fstab, dan werkt de schijf weer.(rebooten).
Dan maak je de fstab weer aan op de goede mount plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
Ok, bedankt voor de tips. Ik ben weer iets opgeschoten.

Ik heb inderdaad de regel uit fstab gehaald en opnieuw opgestart. Er is dan geen probleem. Ik kan gewoon in Nautilus op de drive klikken (Windows apparaat is ook verdwenen), waarna de drive wordt gemount.
Alleen als ik vervolgens de regel weer aan fstab toevoeg en opnieuw opstart is het weer hetzelfde verhaal als eerst.

Ik heb ook ntfslabel gebruikt:
sudo ntfslabel /dev/sda2

maar het enige resultaat is een lege regel, wat volgens mij betekent dat de drive geen label heeft.

Ik krijg de indruk dat er toch ergens een config-bestandje gewijzigd is toen ik probeerde de label in te stellen, maar ik heb geen idee welke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Misschien houdt udev wat aan cache vast?
Wat laat blkid zien? http://linux.die.net/man/8/blkid

[ Voor 22% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 22-06-2012 19:50 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
Wat is udev? Ik kan alleen een paar files vinden waar die naam inzit...

Ik heb net nog ntfslabel uitgeprobeerd en daarmee de partitie: 'win_part' genoemd. blkid geeft nu:

/dev/sda1: UUID="8260E2F360E2ECBB" TYPE="ntfs"
/dev/sda2: LABEL="win_part" UUID="429AFF9D9AFF8C23" TYPE="ntfs"
/dev/sda5: UUID="48a42030-f6e2-4a01-9dfb-ab03d849a787" TYPE="ext4"
/dev/sda6: UUID="819c0ab1-0b13-4e1f-b5c9-c9a83e554f46" TYPE="swap"
/dev/sdb1: LABEL="Elements" UUID="0EBE1831BE181435" TYPE="ntfs

Voor de duidelijkheid, in Nautilus wordt nu inderdaad win_part aangegeven, op de plek waar eerst de schijf stond, dus dat is goed. Het 'Windows' apparaat staat er nog steeds bij en klikken op de schijf geeft nog steeds de foutmelding.

Btw,
blkid -L Windows

geeft geen output.

EDIT:
Alleen de regel uit fstab verwijderen lost het probleem al helemaal op! Ik hoef dan helemaal niet opnieuw op te starten of iets dergelijks. Zodra ik die regel uit fstab verwijder, verdwijnt het 'Windows' apparaat uit Nautilus en werkt het mounten door alleen maar aan te klikken zonder problemen... :? Helaas heb ik dan geen auto-mount bij het opstarten...

[ Voor 21% gewijzigd door long op 22-06-2012 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Nautilus (wat als niet-root draait), alle NTFS-partities weergeeft als 'Windows'-directory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
Na nog wat verder zoeken krijg ik de indruk dat het te maken heeft met gvfs-mount, zie ook deze link:

Nautilus mount zonder root access

gvfs-mount -l

geeft als output:

Drive(0): Diskettestation
Type: GProxyDrive (GProxyVolumeMonitorGdu)
Drive(1): 750 GB harde schijf
Volume(0): 107 GB bestandssysteem
Type: GProxyVolume (GProxyVolumeMonitorGdu)
Volume(1): win_part
Drive(2): CD/DVD-station
Volume(0): Windows

En als wanneer ik de automount regel uit fstab haal:

Drive(0): Diskettestation
Drive(1): 750 GB harde schijf
Volume(0): 107 GB bestandssysteem
Volume(1): win_part
Drive(2): CD/DVD-station

Voor de duidelijkheid, de Volume(0): Windows is dus volgens mij fout. Ik heb de partitie win_part genoemd.
Volgens de post wordt het mounten met Nautilus afgehandeld door gvfs-mount.
Precies hetzelfde resultaat krijg ik door te typen:

:~$ gvfs-mount -d /dev/sda2
Mounted /dev/sda2 at /media/win_part

Wanneer ik automount aanzet krijg ik:
:~$ gvfs-mount -d /dev/sda2
Error mounting /dev/sda2: Error mounting: mount exited with exit code 1: helper failed with:
Unprivileged user can not mount NTFS block devices using the external FUSE
library. Either mount the volume as root, or rebuild NTFS-3G with integrated
FUSE support and make it setuid root. Please see more information at
http://tuxera.com/community/ntfs-3g-faq/#unprivileged

[ Voor 20% gewijzigd door long op 25-06-2012 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
Ik heb ondertussen nog geen oplossing gevonden voor het probleem.
Als tussenoplossing mount ik nu bij het opstarten niet meer via fstab, maar heb ik gewoon 'gvfs-mount -d /dev/sda2' aan mijn opstarttoepassingen toegevoegd.

Dit is natuurlijk niet helemaal hetzelfde (er wordt nu namelijk automatisch een mountpunt gekozen: /media/win_part ipv de ~/Windows die ik eigenlijk wil), maar het werkt eigenlijk prima.

Toch blijft het natuurlijk een beetje knagen dat ik met de disk-utilities iets aan heb gepast wat ik niet meer in zijn originele staat terug kan zetten... :?
Als er iemand nog ideeën heeft hoor ik die graag natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:49

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Heb je de website bekeken die bij de foutmelding wordt genoemd? Je hebt als gewone gebruiker geen rechten om de FUSE module te gebruiken. Mogelijk dat het volgende ervoor zorgt dat je het weer als gewone gebruiker mag doen:

chown root $(which ntfs-3g)
chmod 4755 $(which ntfs-3g)

Mbt het mountpoint volgens mij moet je dit gewoon aan gvfs-mount mee kunnen geven (gvfs-mount <device> <mountpad>)

[ Voor 17% gewijzigd door Nitroglycerine op 28-06-2012 13:49 ]

Hier kon uw advertentie staan

Pagina: 1