[koop] Videobewerking: Mac Pro vs. iMac vs. Macbook Retina

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-08 16:27
Hallo allemaal,

Ik heb op korte termijn een apple computer nodig om video mee te bewerken. Momenteel gebruik ik nog een Macbook Pro late 2008 en dat is niet meer vooruit te branden.

Nu vind ik de keuze voor een nieuwe computer moeilijk, wellicht kunnen jullie jullie meningen en ideeën laten weten.

Mijn budget: ca 2900 euro incl. BTW

Toepassingen:
- videobewerking (regelmatig 4 full HD streams tegelijk in multicam edit)
- videobewerking -> rendering met deadlines
- motion / aftereffects (niet te doen op mijn huidige)
- adobe lightroom voor fotobewerking

De kandidaten:

Mac Pro:
- 3,2 quad core xeon
- 8 gb geheugen
- HD1: 1 TB
- HD2: 2 TB
- de rest standaard
- overweging: tja, dan moet ik wel nog een monitor kopen (ik heb er al een) maar qua budget is het wel heftig aan het worden, maar goed. Als dit het ultieme is tov de rest dan wordt het dit.

iMac:
- 3,4 quad core i7
- 8 GB
- 256GB SSD + 1 TB HD
- AMD Radeon 6970 2GB
- overweging: 16GB geheugen of de 2GB radeon (ipv 8GB en 1 GB radeon)

Macbook Retina
- 2,6 Core i7 met turbo(?) tot 3,6
- 8 GB geheugen
- 512 SSD
- overweging: tja het wachten. Ik zit vol in de projecten en wordt nu een beetje gek. Als ik kijk naar prestaties dan is ie leuk, maar minder dan bovenstaande computers. Een plus is de nieuwe poorten als USB3

Wat raden jullie mij aan?

Ik neig naar een iMac, dan hoef ik geen monitor nog te kopen en heeft een aardige prestatie. Hoewel als je kijkt naar de benchmarks van de processors:

- Mac pro: 3,2 XEON: 13536 punten
- iMac: 3,4 i7: 10463 punten
- Retina: 2,6 i7: 9155 punten
Bron: http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desertfox1983
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-07 19:41
Wat betreft prijs/kwaliteit zal ik je toch de imac moeten aanraden.

De mac pro is mijn inziens te duur voor wat hij biedt vandaag. Een imac heeft voldoende capaciteit om te verwerken. Enkel indien je de mac veel dient te verplaatsen is het een overweging waard. Onze fotoclub gaat namelijk veel on site filmen en verwerken, en dan is dat scherm toch wat te fragiel voor ons.

De macbook pro retina zou ik niet nemen of je bewerkt de video vanop een externe hard disk. Videobewerking uit zich namelijk in veel read/write opdrachten wat de levensduur van je SSD toch op termijn kan aantasten. De software kan natuurlijk wel op een SSD staan samen met de OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-10 23:03
Ik raad je vooral de Retina aan. Bij mijn weten is de CPU / GPU in de retina sneller dan die in de iMac zit (correct me if i'm wrong).
Naast je SSD dan een thunderbolt of usb3 schijfje kopen voor je opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Retina performt beter, SSD met 400 read/write, cache op de SSD.
Kijk maar eens naar de test op Ananndtech

Wat je niet opgeeft, is of je ook op een andere locatie wilt/gaat werken? Je kan dan de Retina meenemen. Met je MacPro en je iMac gaat dat moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:56
Ik zou wachten op de iMac upgrade naar Ivy Bridge. Mac Pro is veel te duur in vergelijking met de iMac.
Retina MBP is leuk, maar te weinig opslag in het 'goedkope' model waardoor je letterlijk alles vanaf een externe disk moet doen (met USB 3.0 niet zo'n groot probleem overigens)

Maar met de iMac krijg je qua performance/prijs het beste waar voor je geld.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:21

Fiber

Beaches are for storming.

Nieuwe niet retina MBP met thunderbolt display lijkt me ook een mooie optie...

Wel even zelf wat extra geheugen en SSD in zetten

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 21:44:
Nieuwe niet retina MBP met thunderbolt display lijkt me ook een mooie optie...

Wel even zelf wat extra geheugen en SSD in zetten
Ja en dan is deze duurder dan de retina :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobbieB schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 21:40:
Ik zou wachten op de iMac upgrade naar Ivy Bridge. Mac Pro is veel te duur in vergelijking met de iMac.
Retina MBP is leuk, maar te weinig opslag in het 'goedkope' model waardoor je letterlijk alles vanaf een externe disk moet doen (met USB 3.0 niet zo'n groot probleem overigens)

Maar met de iMac krijg je qua performance/prijs het beste waar voor je geld.
Het blocking issue bij multicam video editing is niet echt de processor, maar de lees en schrijfsneleheid van een HD. Je moet voor SSD gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desertfox1983
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-07 19:41
Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 22:02:
[...]

Het blocking issue bij multicam video editing is niet echt de processor, maar de lees en schrijfsneleheid van een HD. Je moet voor SSD gaan!
Als hij kan wachten op de Imac upgrade, mij goed. Maar zoals gezegd, bij video-editing ziet en SSD goed af op termijn. Dus ofwel het budget uitgeven aan thunderbolt of usb3 voor externe opslag bij retina Macbook Pro ofwel een Imac (waar je dus de software wel via de SSD kan laten lopen).

Anders moet de TS eens vertellen wat voor video-editing hij in gedachten heeft. (SD, HD, multichannels, live edtiting, ...) Als het echt puur een workstation is, zie ik niet in waarom het plots een retina macbook pro moet zijn.

PS: Mijn early 2011 macbook pro 15" kan perfect alles aan met final cut pro. Als je echt draagbaar wil, kan een gewone macbook pro dus ook voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees zijn post, staat er duidelijk

Toepassingen:
- videobewerking (regelmatig 4 full HD streams tegelijk in multicam edit)
- videobewerking -> rendering met deadlines
- motion / aftereffects (niet te doen op mijn huidige)
desertfox1983 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 22:47:
[...]

Als hij kan wachten op de Imac upgrade, mij goed. Maar zoals gezegd, bij video-editing ziet en SSD goed af op termijn. Dus ofwel het budget uitgeven aan thunderbolt of usb3 voor externe opslag bij retina Macbook Pro ofwel een Imac (waar je dus de software wel via de SSD kan laten lopen).

Anders moet de TS eens vertellen wat voor video-editing hij in gedachten heeft. (SD, HD, multichannels, live edtiting, ...) Als het echt puur een workstation is, zie ik niet in waarom het plots een retina macbook pro moet zijn.

PS: Mijn early 2011 macbook pro 15" kan perfect alles aan met final cut pro. Als je echt draagbaar wil, kan een gewone macbook pro dus ook voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp2002
Bedankt voor jullie reactie!

De overwegingen zoals ik het zie:
- verplaatsen: ik hoef niet te verplaatsen. Mijn oude mbp late 2008 ga ik upgraden met een SSD van 240gb
- Begrijp ik het goed dat de retina het beste performt? Dus die benchmark is niet juist (of compleet) die ik heb gepost? Of gaat het om de combi van beeld, cache en processor?
- Wachten op iMac met Ivy bridge: volgens mij duurt dat te lang. Ik vind 4 weken voor de retina al lang.
- het is inderdaad raar dat een niet retina mbp duurder is als je de specs gelijktrekt in de webshop, belachelijk...
- SSD is voor mij vooral nuttig om het os en programma's soepel te laten draaien, editen gaat niet want ik werk met minimaal 7 projecten tegelijk, past nooit op SSD
- jep ik werk veel met HD multicam edit, meestal 4 camera registratie. Met final cut pro x.

Hmm moeilijk, ik word echt geslingerd tussen deze 3 systemen. Wie heeft nog een goeie overweging? :) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48
Jouw vergelijking loopt overigens scheef in je TS. De Mac Pro en iMac hebben namelijk een andere processor volgens de Tech sheet van Apple. De Mac Pro heeft namelijk een Intel Xeon W3565. Deze haalt echter 'maar' 6070 punten en is dus langzamer dan de door jouw voorgestelde iMac en MBPr. De iMac haalt namelijk op de ranglijst zo'n 9084 punten met de Core i7 en de MBPr haalt zo'n 9155 punten met de duurste processoroptie.

Conclusie is dus dat de Mac Pro momenteel de traagste computer is met de meest standaard uitvoering. Mocht je per se op OS X willen blijven dan zou ik gaan voor de MBPr met Cinema Display of eventueel de 27" iMac. Een hele dure videokaart zou ik niet doen en al zeker niet een videokaart met veel werkgeheugen. Dat is interessant voor gaming, maar niet voor jouw doeleinden.

In andere gevallen zou ik serieus naar een systeem gaan kijken gebaseerd op Windows of Linux met standaard de Intel Core i7-3770 (of 3750). Dat is momenteel de snelste processor die ook nog goed betaalbaar is. Maar ik kan me voorstellen dat je liever OS X gebruikt voor video editing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp2002
Kijk dat is nou fijn, bedankt voor de verbetering!

Mijn voorlopige conclusie:
De Mac pro valt bij deze af. Dan wacht ik even af wanner de MacBook pro retina beschikbaar komt, tenzij het qua projecten te druk wordt en haal ik een iMac,

En in het geval van de iMac zal ik dan kiezen voor 16gb geheugen met 1gb videokaart ipv 8gb en 2gb videokaart.

Kun je me trouwens uitleggen waarom dat alleen voor gaming beter is? Ik vermoed dat het te maken heeft met het inladen van textures (games) in het geheugen, maar maken final cut, aftereffects en motion geen gebruik van het geheugen van de videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Het heeft te maken met OpenCL. Een Mac is in staat om de rekenkracht van de GPU in te zetten als een 'tweede CPU'. Het geheugen van de videokaart is inderdaad om de textures van een game te kunnen laden/opslaan.

Verder zou ik je niet te blind staren op CPU-prestaties: iedere machine de huidige lijn kan prima 4 1080P-streams verwerken als het om de CPU gaat. Een SSD is, als eerder genoemd, een must. Veel geheugen is ook erg prettig, in After Effects slurp ik regelmatig 32GB+ RAM op bij projecten. Nu is dat met 16GB RAM en een SSD nog niet zo'n heel groot euvel, maar meer is beter :)

De iMac bestellen met 16GB en een SSD en er zelf voor een kleine €100,- nog 16GB bijprikken, lijkt me de beste optie. De Mac Pro zou ik (nog) niet helemaal afschrijven als optie. 64GB werkgeheugen en twee SSD's in RAID-0 met 2x2GB HDD werkt in de praktijk nog het best, al moet je dan wel fors investeren na aankoop en iets langer wachten op je renders.

In mijn ogen is deze lijst (klik wel de 64 bit-benchmarks aan!) nog de meest betrouwbare voor welke prestaties je kan verwachten van een CPU.

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.anandtech.com/...-retina-display-review/10

http://www.anandtech.com/...-retina-display-review/14

Deze benchmarks spraken me aardig aan en ik moet ook af en toe 4 of 5 cams editen. Over een paar weken heb ik mijn rMBP binnen, 18 Gb erin en 512. Dat is genoeg voor het editen. Pegasusje eraan voor de archives.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2012 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp2002
aha, ik begrijp dat je em in de webshop hebt besteld?
ik vind het nu moeilijk: wachten op de rMBP of de iMac. Ik kan nog heel even wachten, denk ik...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heretic
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat je ook kunt doen is de iMac met 2GB radeon nemen en achteraf het geheugen en de SSD (laten) plaatsen. Bij Amac (en wellicht ook andere) doen ze dat. Ik was iets van €400,- kwijt (wel de iMac daar ook besteld) voor een 256GB Crucial M4, upgrade naar 16GB en inbouw. Je hebt dan alleen geen Apple garantie op de SSD, die loopt via henzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet niet dat de custom Apple SSD driver die men nu gebruikt in de rMPB een stuk sneller is dan de standaard Samsung of andere drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:48
Waarom wil je een 2GB Radeon? Het geheugen is wat sneller dan normaal RAM, maar wordt vooralsnog niet gebruikt. Daarnaast denk ik dat je het nu en in de nabije toekomst ook niet zult merken mochten softwarefabrikanten overstappen op videokaartgeheugen.

Ook van die SSD driver, dat is leuk maar of je nu 250MB/s hebt of 300MB/s (bij wijze van spreken), dat verschil ga je nauwelijks merken. Vooral niet als je met grote bestanden werkt en deze eventueel op externe disks zet. Vergeet niet dat een gewone harde schijf 'maar' 80 tot 150MB/s kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp2002
nog iets om mee te nemen is:
- de macbook retina heeft usb3
- de iMac heeft thunderbolt.

Als je kijkt in tweakers pricewatch dan zie je maar weinig thunderbolt apparaten. En die er zijn, zijn heel duur.

Oké: Thunderbolt is wel sneller, maar ik vraag me af of dat interessant is ten opzichte van prijs. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De macbook retina heeft ook thunderbolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

zoals de_nico zegt, de MBPr heeft beide (USB3 + thunderbolt). De iMac zal het tot aan de volgende update met USB2 moeten doen.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:24

Japie.G

Colour Classic

Zit toevallig met een soortgelijke overweging. Houd ook eens een OSX86 in je achterhoofd. Bouw je een mooi ivy bridge systeem op, en installeer je zelf osx daar op. Ik wacht af tot de ivy bridge buy guide op tonymacosx86 uit komt en ga er dan voor.

http://tonymacx86.blogspot.nl/search/label/CustoMac

Weet niet of deze opties ook voor serieus/professioneel werk in gedachten gehouden kunnen worden, maar kijk er toch eens naar.

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 25-06-2012 13:59 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als je op je budget moet letten zou ik goed overwegen of je wel 16gb in een iMac wil bestellen bij Apple.

Wij (mijn vriendin en ik) hebben op de Keynote gewacht voor een nieuwe iMac maar toen die niet kwam er toch maar een besteld, i7 3,4 / 256ssd+1tb/UsKeyboard en 4gb geheugen.

16gb geheugen bestel ik hier op de zaak voor 64,- ex (Corsair Mac geheugen) en bij Apple vragen ze daar een meerprijs voor van 300,- (het prijs verschil van 230 is bij 10% van de hele iMac)
Pure diefstal als je het mij vraagt. Zeker als je ziet dat het met de garantie niets van doen heeft en dat het super eensimpel te vervangen is.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp2002
@de_nico en Darkstar: Klopt inderdaad, het punt is eigenlijk: als je een iMac koopt, dan heb je geen usb3, is dat een dealbreaker vraag ik me af. Aangezien het wel fijn is om een hoge bandbreedte te hebben met externe schijven. En TB is duur.

@Japig.G: interessant! Niet zozeer voor werkstation, daar wil ik toch het liefste een "echte" mac voor, maar als rendermachines zou een Mac Pro custom wel interessant kunnen zijn. Wist niet dat dat bestond.

@Donstil: dat is ook een hele goeie: het geheugen los bestellen. 230 Euro is inderdaad een groot verschil, daar kun je veel mee doen. Je moet natuurlijk wel de tijd die je bezig bent met het andere geheugen wel meerekenen.
Mag ik het linkje van het product in de webshop van het betreffende geheugen, want dat vind ik ook zeker een hele serieuze om te overwegen. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
xp2002 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 14:49:

@Donstil: dat is ook een hele goeie: het geheugen los bestellen. 230 Euro is inderdaad een groot verschil, daar kun je veel mee doen. Je moet natuurlijk wel de tijd die je bezig bent met het andere geheugen wel meerekenen.
Mag ik het linkje van het product in de webshop van het betreffende geheugen, want dat vind ik ook zeker een hele serieuze om te overwegen. Alvast bedankt!
Het zit er onder de 5min in dus die tijd is te verwaarlozen.

Pricewatch

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

offtopic:
TS heeft verstand van videoeditting op mac, ik ben beginner.

Enig idee of het mogelijk is om video te editten met FCPx en de rendertaken te offloaden naar een renderbak, lees customMac Pro?

Ik zou graag een hele dikke 'nep' osx machine bouwen om die ergens weg te stoppen op zolder, en mijn mooie iMac gebruiken voor het editten. is dit uberhaupt een mogelijkheid?

Geheugen vervangen in een iMac kost echt niet meer dan 5 minuten! Is door Apple ook toegestaan, dus garantie vervalt niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp2002
@Donstil: thanks voor de link, handig!

Het moet mogelijk zijn om macs in een netwerk de renderlast te laten dragen. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar wil dit ooit eens doen. Hier een artikel hierover: http://www.macworld.com/article/1049047/marcchreateside.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

xp2002 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 14:49:
@Japig.G: interessant! Niet zozeer voor werkstation, daar wil ik toch het liefste een "echte" mac voor, maar als rendermachines zou een Mac Pro custom wel interessant kunnen zijn. Wist niet dat dat bestond.
Hou bij OSX86 (OS X op gewone PC hardware) wel rekening met de volgende zaken:
- Het is NIET legaal! (in strijd met de EULA van Apple, bij zakelijk gebruik niet onbelangrijk!)
- Het wordt bijgevolg ook niet officieel ondersteund
- Je bent niet zeker dat updates überhaupt werken en misschien zelfs je systeem onbruikbaar maken

Langs de andere kant is het natuurlijk een hoog tweaker-gehalte om een custom OSX machine te bouwen, maar ik wou bovenstaande punten toch even meegeven.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp2002
Bestelling is geplaatst!

- iMac 3,4 I7
- 4GB geheugen (en 16GB los besteld voor 80 euro)
- SSD + 2 TB
- Radeon 6970M 1GB

Ben benieuwd :)

Ik was zooo klaar met het editen vandaag (4 camera multicam omzetten naar een promo |:( Ik smeet bijna de macbook pro het raam uit) dat ik maar gewoon heb besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

dat zal een flinke slok op een borrel schelen :)

Gefeliciteerd! En ik ben wel benieuwd naar je eerste ervaringen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp2002
Thanks! Dat hoop ik :)

En @Donstil nog bedankt voor de geheugentip. Dat scheelt inderdaad 220 euro. Daar kan ik leuk mijn huidige macbook pro mee upgraden SSD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel 58
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-09 17:04

Dark Angel 58

Peace!!!

Darkstar schreef op maandag 25 juni 2012 @ 12:44:
zoals de_nico zegt, de MBPr heeft beide (USB3 + thunderbolt). De iMac zal het tot aan de volgende update met USB2 moeten doen.
ik heb deze thread met grote interesse meegevolgd, maar ik zit 1 vraag... wanneer komt volgende update van iMacs? Misschien kan ik nog even langer wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp2002
Wachten? Ik zag dat ie onderweg is en daar kan ik al niet op wachten :)

Tja wanneer de nieuwe komen, voorlopig nog niet hoop ik. Het zal wel einde van het jaar zijn of begin 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:16
Waarschijnlijk ergens in september/oktober.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om nu een iMac te bestellen vind ik zowat het domste wat je kunt doen. Ik vind dit echt een verkeerde keuze. De RMBP is beter dan de iMac in alle opzichte. Je koopt veroudert hardware voor een premium prijs.

Als je even had gewacht dan komt de mac mini en imac met updates. Op dit moment was ik gewoon voor de RMBP gegaan. Het gewoon een veel betere computer in alle opzichten ook al heb je geen laptop nodig maar een desktop.

Hele domme zet van jou. Ik neem het de community trouwens ook kwalijk dat ze je niet in bescherming hebben genomen. Iedereen had hier aan moeten raden dat je gewoon even moest wachten of om de RMBP te nemen (of zelfs de MBA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 01:16:
Om nu een iMac te bestellen vind ik zowat het domste wat je kunt doen. Ik vind dit echt een verkeerde keuze. De RMBP is beter dan de iMac in alle opzichte. Je koopt veroudert hardware voor een premium prijs.

Als je even had gewacht dan komt de mac mini en imac met updates. Op dit moment was ik gewoon voor de RMBP gegaan. Het gewoon een veel betere computer in alle opzichten ook al heb je geen laptop nodig maar een desktop.

Hele domme zet van jou. Ik neem het de community trouwens ook kwaliteit dat ze je niet in bescherming hebben genomen. Iedereen had hier aan moeten raden dat je gewoon even moest wachten of om de RMBP te nemen (of zelfs de MBA).
Overdrijf je nu niet een beetje?? 8)7

Een rMBP is vooralsnog een héél stuk duurder dan een instapmodel iMac, hou daar ook rekening mee. Er zijn ook nog maar heel weinig apps die gebruik maken van de retina resolutie. En niet iedereen heeft behoefte aan het nieuwste van het nieuwste op het vlak van hardware. Jij reageert alsof een Sandy Brigde ineens zo traag als stroop is sinds Ivy Bridge gelanceerd is. B*llsh*t...
Als de TS de prijs van de iMac OK vindt en meer dan genoeg heeft aan de huidige hardware, wat is dan het probleem?

De machine die de TS uiteindelijk besteld heeft kan echt nog wel een aantal jaren meedraaien, en volgens mij net even lang als een iMac die Ivy Bridge aan boord zou hebben. Een i7 3.4GHz met 16GB RAM met een SSD + een extra data HDD en een 6970M met 1GB is toch echt wel een bloedsnelle machine!

[ Voor 12% gewijzigd door Darkstar op 29-06-2012 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp2002
Ik kan me niet voorstellen dat de rmbp zoveel sneller zal zijn dan de iMac voor dezelfde prijs. Of ik nu enkele minuten langer moet wachten op een render van enkele uren maakt ook niet uit. Het gaat em om het lekkere werken en dat het fatsoenlijk loopt.

Dit is ook een zakelijke aankoop. Elke dag dat ik nu moet wachten (en ik heb al veel te lang gewacht) betekent niet lekker werken, veel wachten, worstelen met deadlines. Ik heb de knoop nu doorgehakt en met de hulp van medetweakers een goede beslissing genomen. Een Mac pro zou niet zo slim zijn omdat je voor hetzelfde geld beduidend lagere performance koopt. Een iMac of rmbp maakt niet zoveel uit want elk heeft zijn voors en zijn tegens. En dat is mijn oordeel en daar zal ik het mee moeten doen :)

Ps als ik em straks binnen heb, wat voor een benchmark progjes zijn de moeite om te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

xp2002 schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 22:32:
Ps als ik em straks binnen heb, wat voor een benchmark progjes zijn de moeite om te gebruiken?
Geen enkele, gewoon mee gaan werken en ondervinden hoe snel hij is in vergelijking met je oude. Het enige wat je uit een benchmark haalt is wat cijfertjes waar je blij of niet blij van wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Zer0 op 29-06-2012 23:20 ]

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp2002
Thanks!
Ik word al blij van grafiek 2 op deze Adobe aftereffects test
http://barefeats.com/aecs6.html

Mijn computer komt direct onder de mp met 6 cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je alles op de CCD verwerkt en als je projectje klaar is opslaat op de HDD, is er niks aan de hand. Snel genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp2002
Even een update:

Ik heb de iMac een tijdje binnen en hij bevalt heel goed.
De software die ik heb geïnstalleerd zoals final cut pro x en Adobe lightroom start super snel op door de SSD. In enkele seconden, terwijl het bij mijn MacBook pro zeker een halve minuut duurde.

Renderen is ook aardig sneller geworden, normaal renderde de computer over een 1,5 uur film zo'n 3 uur. Nu is het 45 minuten geworden. Dat is qua workflow zeker een verbetering.

Maar ik kan niet zeggen dat het altijd flitst en vliegt. Final Cut Pro X mag toch nog zeker wat optimalisatie krijgen van Apple want vaak hapert het afspelen van 4 HD streams behoorlijk. Je kunt dit wel oplossen door proxy media aan te maken, maar als je schakelt tussen proxy en nonproxy dan hangt final cut vaak vast.

Kortom: zeer blij met de iMac, de enkele probleempjes liggen vooral aan de software en niet aan de hardware.

Toch nog een vraag:
- ik hen er nu 16 Gb in gedaan en dat ging in 1x goed, het valt me wel op dat de pakketten doorgaans het hele geheugen niet gebruiken. Als ik heftig met fcpx bezig ben dan gebruikt ie max 4gb. Dan vraag ik me af: wel haperen (soms) maar niet het volledige geheugen gebruiken?
- ander drama is dat ik de netwerk printer niet aan de praat krijg met lion. (HP laserjet 1600) ik moest met Xcode sourcecode gaan zitten compileren van drivers en dan werkt het nog niet, verschrikkelijk (het herinnerde me aan mijn hts tijd :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ook die printer, drivers van een 1100 doen het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp2002
Thanks voor de tip, ga ik proberen maandag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp2002
Volgens mij werkt dat niet onder Lion, want ik heb die dingen al geïnstalleerd en krijg ik een foutmelding bij het selecteren van de printer. Ik zal het nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxiootje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-03 22:12
Dark Angel 58 schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 15:35:
[...]

ik heb deze thread met grote interesse meegevolgd, maar ik zit 1 vraag... wanneer komt volgende update van iMacs? Misschien kan ik nog even langer wachten...
Voor mensen die een indruk willen hebben wanneer de nieuwe apparaten van Apple uitkomen: http://buyersguide.macrumors.com/

Hier zie je hoelang het geleden is dat het vorige apparaat in een serie is aangekondigd en hoelang het gemiddeld over alle jaren duurde. Hierdoor krijg je dus een aardige indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pval
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 17:31
Voor mensen die een indruk willen van de prestaties van de verschillende Macs:
http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks
http://db.xbench.com/compareindex.xhtml?sort=score#tableTop
Synthetisch natuurlijk, net als bovenstaande CPU vergelijkingen.
Pagina: 1