newbie watercooler

Pagina: 1
Acties:

• stealth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:06
Hoe ontstaat condens nou precies? En is er iemand met veel ervaring met condens?
Ik weet wel hoe het ontstaat maar eigenlijk is de vraag, heeft iemand nog tips&tricks?

Asus A7V -=- Athlon 900@1200 - 2,2V

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 20:28
Je krijgt alleen last van condens als je waterkoeling in combinatie peltiers gebruikt. Peltiers kunnen namelijk tot onder het vriespunt koelen. Kijk een op www.waterkoeling.nl voor enig info.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Verwijderd

Condens ontstaat wanneer warme lucht inraking komt met een materiaal wat een flink stuk koeler is (Hoeft dus niet per se onder het vriespunt te zijn, het gebeurt al bij een graad of 10). Er gebeurt scheikundig dan iets waardoor de waterstof afkoelt en condenseert. Hierdoor onstaan waterdruppels. Gevolg je hebt direct water in je PC.
Bij Peltier is dit effect idd veel duidelijker aanwezig omdat de temperaturen nog nu lager liggen.
Als je alleen met waterkoeling aan de slag gaat moet je ervoor zorgen dat je water minimaal een graad of 15 is.
Voor Peltier heb ik geen tips omdat ik hier geen ervaring mee heb.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Zie op www.waterkoeling.nl de stukjes over condensatie en over peltiers voor een uitleg.

Kijk daarna ook nog even op de site van Tazitiz (ook te bereiken via www.waterkoeling.nl ) voor nog een stuk over condensatie.

Herman. www.waterkoeling.nl

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

er gebeurd nix scheikundigs hoor. Wel wat natuurkundigs. Er zit altijd water in de lucht (als het warm is meer dan als het koud is) in gasvorm. Als dat een koud materiaal tegenkomt condenseert het erop en gaat het van gasvorm naar vloeibare vorm. Niks engs dus op zich, maar wel eng dat dat water dan in je computer komt.
Trouwens, het is dan wel zuiver water wat geen stroom kan geleiden, maargoed, in de pc zitten genoeg dingen die wel een klein beetje in wateroplossen zodat het geen zuiver water meer is en zodoende wel stoom kan geleiden.

Om even op de werkelijke vraag terug te komen: volgens mij krijg je bij alleen waterkoelig niet echte problemen met condensatie, maar als je peltiers en/of gekoeld water gaat gebruiken je er wel last van krijgt.

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 15:20

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

De enige goeie tip die ik je kan geven is om de hele boel (CPU+peltiers/koelblok) goed te isoleren met schuimrubber, zodat er geen (warme) lucht bij de koele delen kan komen. Eventueel kan je ook nog de onderkant van je mamaplank isoleren.
Suc6! ;)

• php
  • Niet online

php

Condenstaite krijg je slechts in twee gevallen:

Wanneer je peltiers gebruikt (al dan niet in combinatie met waterkoeling) en zelfs dan alleen als je de koude kant onder het DAUWPUNT krijgt (dit dauwpunt is afhankelijk van de luchtvochtigheid, maar houdt voor het gemak 10 graden aan.)

Wanneer je gekoeld koelwater gebruikt. Wederom ligt de grens bij ongeveer 10 graden.

In alle andere gevallen ontstaat er geen condensatie.

Op mijn site zijn een aantal oplossingen te zien, de meest populaire is inderdaad de processor zo goed mogelij in te pakken in schuimrubber, PU-schuim of een ander schuim. Ook worden er chemische middelen als vet etc toegepast, maar dit is moeilijker terug te draaien.

Herman www.waterkoeling.nl

Verwijderd

Kan een processor zijn warmte niet slechter kwijt als je hem inpakt in schuimrubber dan?

• php
  • Niet online

php

In principe wel, maar daar zorgt dan de peltier voor. Zodra je een processor in schuimrubber moet verpakken, dan is dat omdat deze op een temperatuur van minder dan 10 graden zit. Niets om je zorgen over te maken, dus.

Verwijderd

een andere oplossing om condens te voorkomen is zorgen voor veel ventilatie, de stomende lucht zal het neerslaan van vochtige lucht voorkomen. Net als dat je ma de was buiten hangt in de wind en zegt goh lekker snel droog en het was vandaag niet eens zonnig!!!
Weer iets anders is zorgen voor afvoer van vochtige lucht, condensators. Een koud schild waarop de vochtige lucht neerslaat en afgevoerd wordt. dit zal in de praktijk niet meevallen of je moet nog een ouwe koelkast hebben staan om een beetje om te bouwen.

sjeiko

Verwijderd

Sjeiko, met die ventilatie van jou voer je juist vocht aan naar het koude oppervlak zodat het daar kan neerslaan. Je moet proberen om "verse" lucht weg te houden bij je coldplate om dit te voorkomen. Een beetje lucht tussen isolatie en CPU/Peltier/coldplate is dus geen probleem mits die lucht maar niet ververst wordt.

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:49
Ik dacht opeens: waarom maak je de lucht niet droger in je kast? Strooi gewoon de bodem van je computer vol met rijst! :)

(dan kun je pas écht leven van je computer :))

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Pagina: 1