Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-09 17:14
Hallo,

Ik ben bezig met het samenstellen van een lichte HTPC.
Ik heb de volgende eisen samengesteld:
  • OS wordt Linux. Omdat het gratis is, omdat het volgens mij een kleine footprint heeft en omdat het mij leuk lijkt wat meer van Linux te leren
  • Ik wil HD-materiaal kunnen bekijken die op mijn Diskstation staat
  • Ik wil live HDTV kunnen ontvangen, maar alleen om dit signaal op te kunnen nemen. HDTV bekijk ik normaal rechtstreeks op mijn tv
  • Budget zo laag mogelijk :P , ongeveer 200-300 euro
Ik heb nog een SATA harde schijf liggen (250GB) die eerst wel even voldoet. Verder heb ik een tijdje terug een tv tuner gekocht, de AnySee E30TC.

Na heel wat struinen op internet heb ik een lijstje kunnen maken van componenten.
Kunnen jullie zeggen of deze componenten goed op elkaar aansluiten en voldoende zijn voor de eisen die ik stel?

#ProductPrijsSubtotaal
1Palit GeForce GT520€ 35,-€ 35,-
1Intel Pentium G630 Boxed€ 52,90€ 52,90
1MS-Tech MC-1200€ 91,50€ 91,50
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 19,90€ 19,90
1Asrock H61M-VS€ 39,52€ 39,52
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 238,82

Zoals je kunt zien heb ik niet gekozen voor AMD Llano. Hier ging mijn voorkeur eerst wel naar uit, maar ik vrees dat ik dan tegen de nodige problemen onder Linux aan zal lopen.
Verder nog een vraag over de processor: kan ik ipv de Pentium G630 ook een Celeron G530 gebruiken? Of lever ik dan op belangrijke onderdelen teveel in?

Misschien wel interessant om te noemen, ik wil de volgende software draaien:
  • Ubuntu Minimal (of misschien OpenELEC)
  • XBMC-PVR
  • TVheadend
  • Oscam
Tips en suggesties zijn van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-09 21:40

Koenvh

Hier tekenen: ______

Wat dacht je van MythBuntu? Speciaal gemaakt voor TV's (http://www.mythbuntu.org/)
Dat bovenop Lubuntu, dus moet geen problemen geven ;)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA
Zou ook kunnen, maar ik heb tvheadend geprobeerd op mijn laptop en dat lijkt prima te werken. Misschien dat ik Mythbuntu ook nog even kan testen.

Maar waar ik nu in eerste instantie benieuwd naar ben: passen de verschillende componenten goed bij elkaar? Is het overkill of misschien underpowered voor de eisen die ik er aan stel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA
Hmm, niemand die mij iets kan vertellen over de combinatie van componenten?
Of had ik dit topic onder een andere categorie moeten starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-09 21:40

Koenvh

Hier tekenen: ______

Misschien is dit beter kwa RAM: pricewatch: Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile

Moederbord: pricewatch: Asrock 880GM-LE
Processor: pricewatch: AMD Athlon II X3 450 Boxed

Ik denk dat dit een betere keuze is, wel iets duurder.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Een Sandy Bridge platform lijkt me geen verkeerde keuze; snel, zuinig (als je de juiste componenten kiest) en niet duur. Zeker i.c.m. een nVidia-kaart moet dat prima lukken met VDPAU onder Linux. Interessante topics over Linux en zuinige hardware zijn Linux en zuinigheid en het nieuwe zuinige server discussie-topic.

Als je geen overdaad aan CPU-power nodig hebt (voor transcoding?) zou ik voor de Celeron G530 gaan, op een MSI H61MA-E35 (iets duurder, maar zuiniger en completer dan de Asrock denk ik) en een ruime hoeveelheid RAM (4-8GB, zal max. op 1066Mhz draaien maar 1333Mhz is vaak net zo duur en gewoon compatible). De Geforce GT520 is goed genoeg denk ik. Als je nog een erg goedkope HTPC behuizing zoekt is de LC-Power 1400mi (low profile) wellicht een optie, de 200W voeding zou genoeg moeten zijn voor bovenstaande hardware. Nog een tip: zorg bij voorkeur dat je OS op solid state storage staat, dus een (kleine) SSD of een USB stick :)

Met deze hardware zou een idle-verbruik van 25-30W mogelijk moeten zijn (hoewel ik niet weet hoe zuinig de voeding is en wat je TV-kaart verbruikt), dat gaat de AMD-setup van Koenvh.nl niet halen denk ik ;) Ik heb zelf een AMD Athlon X2 4850e met 740G chipset en een Geforce 210 draaien, Debian Squeeze draait vanaf USB stick met XBMC en er hangt een 2TB schijf aan voor opslag. Met PicoPSU kom ik idle op 39W, m'n Sandy Bridge server doet echter maar 16W. Als je het dan toch over footprints hebt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA
@Koenvh.nl:
Bedankt voor jouw suggestie. Waarom raad je mij een Athlon in plaats van een Pentium aan? Het valt mij vooral op dat de TDP nogal hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA
@jeroen__online:
Goed om te horen dat het systeem nog best zuinig kan zijn! Ik zag dat de Pentium een TDP van 65W had, dus mijn verwachtingen qua stroomverbruik zijn niet zo hoog.
Je noemt transcoding. Wanneer wordt dat gebruikt? Het systeem zal overweg moeten kunnen met DivX, Xvid, vob en m2ts bestanden bijvoorbeeld. Wordt dat native op de videokaart uitgevoerd? Misschien is het beter om voor de zekerheid dan toch maar de Pentium te nemen.

Wat betreft die MSI: die lijkt me inderdaad veel beter, ik zal mijn wenslijstje aanpassen!

SSD is mij eerst nog wat te prijzig, maar een USB stick zou wel kunnen. Is een USB 2.0 stick sneller dan een desktop harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 11:10
Transcoding gebruik je om bijvoorbeeld je media af te spelen op je telefoon. Je telefoon is op zich zelf niet sterk genoeg om dit alleen te doen dus zet je PC het om ('transcoden') naar een lichter formaat.
Strict gezien betekent het gewoon dat het omgezet wordt naar een ander formaat, maar dat wordt dus meestal gebruikt wanneer het origineel niet kan worden afgespeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA
geldt dat ook voor een formaat wat de videokaart niet zelf zou kunnen decoderen?

Ik ben namelijk niet van plan de uitvoer naar iets anders dan de tv te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Gaan voor een AM3 platform met een athlon X3 lijkt me niet zo slim. Een SB platform met celeron of pentium samen met een GT520 is een stuk beter. Transcoding is overigens helemaal niet zo'n issue, wil je videobestanden converteren dan kun je dat real-time doen (is zo'n cpu snel genoeg voor). Ook kunnen veel mobiele apparaten prima HD video afspelen.

Het afspelen van video is niet transdoderen, maar decoderen. Dat wordt (mits softwarematig goed ingesteld) door de videokaart gedaan.

Een desktop harde schijf is over het algemeen een stukje sneller dan een usb 2.0 stick. Wil je iets sneller, dan kun je voor een goede usb 3.0 stick gaan (het MSI moederbord heeft immers usb 3.0 poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA
Daar zat ik ook even naar te kijken!
In eerste instantie zat ik te denken aan een SSD, maar die zijn me (nu) te duur. Vandaar dat ik een oude harde schijf ga gebruiken. Het OS zou prima op een USB 3.0 stick passen, 2 GB zou al genoeg zijn. (al neem ik dan waarschijnlijk een van 8-16 GB)
Ik kan dan misschien de harde schijf helemaal weglaten en tvheadend naar de Diskstation laten schrijven. In mijn huidige opzet was het de bedoeling om de recordings op de lokale schijf op te slaan.
Hierdoor zal de pc ook weer wat stiller worden.

Over stil gesproken: ik lees in de reviews dat de voeding van de behuizing nogal wat herrie maakt, en elders lees ik dat vanaf rev.D het probleem wel meevalt. Ik ga het daarin eerst met de originele voeding proberen en later eventueel een andere ventilator monteren.

Is hier misschien ook iemand met een rev.D behuizing die daar iets over kan roepen?
Pagina: 1