Externe SSD thunderbolt of firewire 800

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-10 19:08
Ik heb een MBP van het werk en om garantie redenen kan ik hier niet zelf een SSD inbouwen. Ik ben met name geintresseerd in een SSD omdat het compilen en werken in intellij gewoon een stuk soepeler gaat. Hoe snel de computer opstart maakt mij niet zo veel uit.

Nu wil ik de snelheid van de SSD natuurlijk wel zo optimaal gebruiken dus USB2.0 is denk ik niet goed genoeg. Ik heb een thunderbolt poort maar daar heb ik een tweede monitor op aangesloten.

Ik zoek dus de beste manier op extern een SSD aan te sluiten met Thunderbolt of Firewire 800 waarbij ik ook nog mijn tweede monitor kan gebruiken. Wat zijn jullie ervaringen met externe SSD's? Kan ik beter voor Thunderbolt of Firewire gaan? En welke producten raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:10
Met Thunderbolt kun je je externe scherm gewoon daisychainen, dus beide aansluiten op een enkele Thunderbolt poort is geen probleem.

Ik denk dat je meer moeite hebt om een Thunderbolt SSD te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
thaan schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:15:
Met Thunderbolt kun je je externe scherm gewoon daisychainen, dus beide aansluiten op een enkele Thunderbolt poort is geen probleem.

Ik denk dat je meer moeite hebt om een Thunderbolt SSD te vinden.
Een thunderbolt enclosure voor 2.5 schijven zou al perfect zijn, alleen heb ik die inderdaad nog niet kunnen vinden. Wel fijn dat de tweede display gewoon aangesloten kan worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

PhoneTech schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:12:
Ik heb een MBP van het werk en om garantie redenen kan ik hier niet zelf een SSD inbouwen.
Ech wel.
Nu wil ik de snelheid van de SSD natuurlijk wel zo optimaal gebruiken dus USB2.0 is denk ik niet goed genoeg. Ik heb een thunderbolt poort maar daar heb ik een tweede monitor op aangesloten.

Ik zoek dus de beste manier op extern een SSD aan te sluiten met Thunderbolt of Firewire 800 waarbij ik ook nog mijn tweede monitor kan gebruiken. Wat zijn jullie ervaringen met externe SSD's? Kan ik beter voor Thunderbolt of Firewire gaan? En welke producten raden jullie aan?
Thunderbolt. En als je er dan eentje neemt met een tweede Tb-poort kun je de monitor dáár in prikken.

http://www.lacie.com/nl/products/product.htm?id=10549

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 22-06-2012 11:19 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-10 22:03

Zygivt

Evenaren en overtreffen

PhoneTech schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:12:
Ik heb een MBP van het werk en om garantie redenen kan ik hier niet zelf een SSD inbouwen.
Misschien wat offtopic en niet de bedoeling, maar dit is toch niet te controleren en volgens de regels van apple ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De hdd is een user replaceable part, net als geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

CyBeR schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 12:04:
De hdd is een user replaceable part, net als geheugen.
Ja snap ik, maar daarom snap ik dus niet waarom zijn werk dit niet toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-10 09:27
Zygivt schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 12:07:
[...]

Ja snap ik, maar daarom snap ik dus niet waarom zijn werk dit niet toelaat.
Waarschijnlijk omdat ze net zoals bij ons op de werkvloer speciale contracten hebben met Apple voor service en garantie waarin expliciet staat vermeld dat er absoluut niet zelf aan de systemen gerommeld mag worden. Ook heel erg grote kans dat dit zo is omdat de helpdesk/ict van zijn werkgever niet zelf de ondersteuning doet van de Apple systemen omdat daarvoor de kennis niet in huis is. In de meeste bedrijven staan meestal hoogstens een handjevol Apple machine t.o. honderden Windows bakken, daarvoor worden echt geen mensen opgeleid, dat wordt uitbesteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

MicGlou schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 12:19:
[...]

Waarschijnlijk omdat ze net zoals bij ons op de werkvloer speciale contracten hebben met Apple voor service en garantie waarin expliciet staat vermeld dat er absoluut niet zelf aan de systemen gerommeld mag worden. Ook heel erg grote kans dat dit zo is omdat de helpdesk/ict van zijn werkgever niet zelf de ondersteuning doet van de Apple systemen omdat daarvoor de kennis niet in huis is. In de meeste bedrijven staan meestal hoogstens een handjevol Apple machine t.o. honderden Windows bakken, daarvoor worden echt geen mensen opgeleid, dat wordt uitbesteed.
Zo, flinke aannames maak je daar.

Bij mij is 't andersom hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-10 23:38
Thunderbolt SSD:
pricewatch: Elgato Thunderbolt SSD 120GB Grijs
Kost boven de 350 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:44
Zo'n SSD kost misschien 100-120 euro. Dan weet je wat je voor de behuizing en thunderbolt techniek betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Ik denk eerder dat het IT departement niet wil dat users gaan liggen rommelen met hun systemen, zou ik zelf als systeembeheerder ook niet vrolijk van worden.
Als het IT departement het zelf kan/wil doen is er uiteraard niets aan de hand, garantie blijft gewoon gelden.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-10 19:45
Brm-G schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 12:51:
[...]

Zo'n SSD kost misschien 100-120 euro. Dan weet je wat je voor de behuizing en thunderbolt techniek betaalt.
gast vraag en aanbod? heeft niks met licenties of technieken te maken. momenteel is het aanbod veel lager dan de vraag en dan kunnen de prijzen dus flink omhoog. als er wat meer concurrentie komt gaan ze vanzelf wel naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:44
supersnathan94 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 13:25:
[...]

gast vraag en aanbod? heeft niks met licenties of technieken te maken. momenteel is het aanbod veel lager dan de vraag en dan kunnen de prijzen dus flink omhoog. als er wat meer concurrentie komt gaan ze vanzelf wel naar beneden.
Je moet niet alles geloven wat ze je in de economieles vertellen, zo simpel ligt het niet imho...
Natuurlijk speelt vraag en aanbod een belangrijke rol, maar dat verklaart echt niet in zijn geheel waarom de prijzen zo hoog liggen van thunderbolt devices.

De thunderbolt techniek is gewoon een enorm dure techniek. Het is een nieuwe techniek en R&D moet ook worden terugverdient, dit verklaart grotendeels waarom de prijzen van thunderbolt chips zo hoog liggen.
Fabrikanten die deze techniek in hun apparaten willen gebruiken zullen er dus flink voor moeten betalen en dat wordt uiteindelijk gewoon op de consument verhaald.

Een simpele thunderbolt kabel van 1 meter kosten bijvoorbeeld al 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-10 19:45
ja maar dat die kabel zo duur is vind ik niet zo gek. het is en blijft een Apple branded cable hea. dat heeft niets te maken met r&d want in feite is het gewoon een MDP kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Darkstar schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 12:57:
Ik denk eerder dat het IT departement niet wil dat users gaan liggen rommelen met hun systemen, zou ik zelf als systeembeheerder ook niet vrolijk van worden.
Als het IT departement het zelf kan/wil doen is er uiteraard niets aan de hand, garantie blijft gewoon gelden.
Dat snap ik wel, maar overleg het idd dan met je beheerder ipv extra geld uit te geven. De meeste it-er zijn niet zo lastig toch ? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:43
supersnathan94 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 13:42:
ja maar dat die kabel zo duur is vind ik niet zo gek. het is en blijft een Apple branded cable hea. dat heeft niets te maken met r&d want in feite is het gewoon een MDP kabel.
Dat is het dus niet ;). In die TB kabel zit meer techniek dan je denkt;
Kijk hier maar eens. Een MDP kabel zul je ook nooit kunnen gebruiken voor TB ;).

@hieronder; jammer joh :P te laat

[ Voor 4% gewijzigd door Bloemstukje op 22-06-2012 13:49 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

supersnathan94 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 13:42:
Dat is niet zo.

Die Tb kabel is een actieve kabel.

http://www.ifixit.com/blo...olt-cable-lightning-fast/

Ah kut :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoneTech
Ok. Thunderbolt enclosures blijven erg duur. Daarom ben ik ook naar Firewire 800 aan het kijken icm een SSD. De bestanden waar mee ik werk zijn over het algmeen erg klein (Denk aan javaprojecten, html en css en tomcat)

Zou het al een flinke snelheidswinst zijn als ik firewire + sdd gebruik voor opslag van mijn projecten?
Pagina: 1