Compatibility verouderd moederbord en nieuwe PSU

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenutrecht
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-05-2023
Beste tweakers,

Ik ben nieuw hier op tweakers en hoop dat iemand mij verder kan helpen met mijn probleem. Ik heb al wat onderzoek gedaan maar heb echt hulp nodig van een expert om verder te komen!

Specs:
PSU - Cooler Master Real Power M520, 520Watt
CPU - Intel Core 2 Duo,E8400, Socket 775
Geheugen - OCZ OCZ2P10004GK,4096MB, 1000MHz, DDR2, PC8000
MOBO - GigaByte GA-EP45-DS3
GPU - Sapphire Radeon HD4870,512MB, GDDR5, PCI Express x16

Onlangs is mijn PSU overleden (Cooler Master Real Power M520). Dit heb ik vastgesteld door alle onderdelen te testen en een identieke PSU te installeren (van een vriend geleend). Tijdens de test met de werkende Cooler Master Real Power M520 werkte de computer gewoon zoals die het altijd heeft gedaan.

Ik heb de defecte PSU proberen te vervangen door een nieuwe PSU (OCZ ModXstream 600w pro). Hierbij startte de pc echter niet op. De computer start een fractie van een seconde op (LEDs lichten op e.d.) en sluit meteen weer af. Ik wist de oorzaak hiervan niet en heb weer getest met de werkende PSU van een vriend. De computer werkte tijdens deze test weer gewoon als normaal.

Na verschillende keren googlen kwam ik terecht bij dit topic over een vergelijkbare situatie:

In dit topic stelt gebruiker 'Parsec' in post #5 dat nieuwere PSU's niet de juiste voltages afgeven op specifieke pins; hij heeft het over pin20 op de 24pins moederbord aansluiting. Mijn EP45-DS3 moederbord verwacht op deze pin -5v. De nieuwere PSU's leveren dit vaak niet meer aan. Parsec stelt dat de PC hierdoor niet boot en daarom gelijk afsluit. Dit komt overeen met mijn probleem en bij het nalopen van mijn specificaties zie ik dat de voltages op pin 20 niet overeenkomen. Zie specificaties hier onder:Ik heb eigenlijk twee vragen:
  1. Klopt het verhaal hierboven wat ik voorleg aan jullie?
  2. Hoe vind ik de juiste PSU?
Ik heb al een aantal populaire PSU's bekeken en deze leveren geen van allen -5v op pin20. Ik hoop dat er iemand bekend is met dit probleem en mij verder op weg kan helpen. Bedankt alvast voor jullie tijd en ik kijk uit naar jullie antwoorden.

Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Van wiki:

ATX12V 1.2

A relatively minor revision from January 2002. The only significant change was that the −5 V rail was no longer required (it became optional). This voltage was used only on some old systems with certain ISA add-on cards.

Misschien een ''gewoone'' atx12v selecteren in de prijswatch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:23
Je nieuwe voeding in een andere pc proberen! Misschien defect.

Of bios reset doen en weer proberen.
Heb je alle kabels weer goed aangesloten naar moederbord(kijk goed of er niet extra kabels op moeten ivm stroom).
Gpu misschien ook extra stroom kabel.
Kijk je moederbord handleiding goed na.
Controleer goed je stekkers na of er iets niet los zit, ook op je nieuwe psu.

Zoek op je moederbord en psu of er daar problemen mee zijn, dus google. Dus algemeen psu of met je merk psu.
Ruil je psu om met een andere merk.

[ Voor 75% gewijzigd door jan99999 op 22-06-2012 16:04 ]