[Time Machine] Iedere paar maanden hele nieuwe back-up

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Golfkarton
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05-2023
Situatie: MacBook Pro, OS X en externe WD schijf (1 TB).

Elke +/- twee maanden leegt Time Machine mijn externe hdd om vervolgens een hele nieuwe back-up te maken. Dit laatste duurt met ongeveer 400 GB op mijn hdd, een paar dagen.
Is het mogelijk om ervoor te zorgen dat de oudste back-up verdwijnt waarna er een nieuwe gemaakt wordt. Het liefst zou ik uiteindelijk van iedere week, maand, etc. een copie bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dat is precies wat Time Machine automatisch al zou moeten doen.

Van de Time Machine Preferences pagina:
Time Machine keeps:
  • Hourly backups for the past 24 hours
  • Daily backups for the past month
  • Weekly backups for all previous months
The oldest backups are deleted when your disk becomes full.
Dat is ook hoe het bij mij werkt. Waarom er bij jou iets anders gebeurt, weet ik helaas niet.

[ Voor 47% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 21-06-2012 22:18 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-10 21:43

samo

yo/wassup

Maak jij misschien aanpassingen op het filesystem van je backupschijf? Gooi je oude backups weg? Time Machine backupt namelijk alleen de onderdelen die veranderen, en verwijst verder naar bestaande content. Als je daar in morrelt, kan ik me voorstellen dat Time Machine besluit met een schone lei te beginnen.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-10 20:22
krijg je geen melding dat je back-up corrupt is geraakt ofzo ?

Want zoals hierboven reeds aangegeven, normaal werkt time machine zoals je zelf aangeeft

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Golfkarton
Dat verwacht ik ook, maar het is echt anders zonder dat ik iets veranderd heb.
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 22:14:
Dat is precies wat Time Machine automatisch al zou moeten doen.
Van de Time Machine Preferences pagina:

[...]
Dat is ook hoe het bij mij werkt. Waarom er bij jou iets anders gebeurt, weet ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel vreemd. Maar dit heb ik dus ook gehad. Ik kreeg een bericht dat hij een compleet nieuwe back-up moest maken. maar ik heb dit nu nog maar 1 keer gehad, dus weet niet of het vaker voor gaat komen. ik dacht eerst dat dit zo hoorde, maar blijkbaar niet. any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
Misschien een AV die ook de TM-disk scanned en besluit wat dingen te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-10 10:18
Of een corrupte harddisk. Een andere aanwijzing daarvoor vind ik de "paar dagen" die het kost om een volledige backup te maken, dat is echt een beetje overdreven volgens mij. Normaal gedrag is het ook niet, ik heb nog backups staan van vorig jaar, alleen hetgeen verandert wordt van een update voorzien. Je doet idd niets met de backup schijf zelf? Trek je het er af en toe gewoon uit zonder normaal af te sluiten?

[ Voor 40% gewijzigd door vgroenewold op 27-06-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf heb gewoon een Timecapsule van 2 terra. Die is via wifi verbonden. Lijkt me sterk dat het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Ahhh via wifi, dat had ik niet gelezen dat verklaart de tijd. ;) Kan je die niet rechtstreeks aansluiten? En is je netwerk stabiel genoeg? Kan me voorstellen dat daar fouten in optreden oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Golfkarton
Rechtstreeks aansluiten is inderdaad veel sneller, maar dat is mijn probleem niet eens.
Bij mijn probleem komt nog bij dat als ik TM open er geen data (dagen, etc.) staan om terug te gaan in de tijd. Leeg, empty, nada niente. Kijk ik bij TM-voorkeuren zie ik dat de externe schijf voor de helft vol is - er staat dus wel e.e.a. op, maar ik kan er niet bij.

[ Voor 31% gewijzigd door Jan Golfkarton op 03-07-2012 09:00 . Reden: Probleem duidelijker gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Jan Golfkarton schreef op maandag 02 juli 2012 @ 23:43:
Rechtstreeks aansluiten is inderdaad veel sneller, maar dat is mijn probleem niet eens.
Bij mijn probleem komt nog bij dat als ik TM open er geen data (dagen, etc.) staan om terug te gaan in de tijd. Leeg, empty, nada niente. Kijk ik bij TM-voorkeuren zie ik dat de externe schijf voor de helft vol is - er staat dus wel e.e.a. op, maar ik kan er niet bij.
Ik zou gewoon een andere disk proberen, dit klinkt gewoon als een corrupt geheel. En wellicht is er iets met je permissies op die schijf, hoewel me dat wat sterk lijkt.

[ Voor 7% gewijzigd door vgroenewold op 03-07-2012 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Golfkarton
vgroenewold schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 12:46:
[...]

Ik zou gewoon een andere disk proberen, dit klinkt gewoon als een corrupt geheel. En wellicht is er iets met je permissies op die schijf, hoewel me dat wat sterk lijkt.
Alsof 't niks kost ;-)
Western Digital deed het altijd goed, totdat ik overging op Lion. Daarvoor heb ik wel de hele schijf leeggemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 22:52
Dat probleem ken ik ook sinds Lion en dan in combinatie met een netgear readynas. Is een bekend probleem op het netgear forum. Blijkbaar gaat het dus ook bij andere merken netwerkschijven mis.
Erg vervelend inderdaad. Als ik zie dat hij na een paar maanden de boel weer eens wil weggooien en opnieuw beginnen sluit ik wel eerst even bekabeld aan maar dan nog duurt het lang.

Af en toe maak ik een extra TM kopie op een disk via usb en dat gaat gelukkig altijd goed en razend snel. Zo ben ik nooit echt oude gegevens kwijt (bij het lozen en opnieuw beginnen met de netgear).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Golfkarton
Na avonden surfen, zoeken, vloeken en tieren, heb ik Time Capsule - 2 TB besteld.
Heb ik alles van Apple..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 22:52
Is dat de oplossing dan?? GerbenM hierboven heeft er ook last van gehad compleet met TC 2 TB.
Overigens als je op dat probleem gaat zoeken bij Apple vind je nog meer gebruikers van de TC die dit verschijnsel ook melden.

Naar mijn idee moet er "iets" in Lion worden gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Golfkarton
TC ontvangen, aangesloten en geconfigureerd (binnen de minuut geloof ik). Het goed nieuws is: alles werkt perfect! TC heeft inmiddels een paar back-ups gemaakt die allemaal toegankelijk zijn. Het valt me op dat TM i.c.m. met TC en Lion (ik weet niet wat het zwaarst telt) v.w.b. het benaderen van bestanden, veel sneller is dan Leopard i.c.m. WD.
Alleen weet ik nu niet wat er gebeurt als de schijf vol is (zie oorspronkelijk probleem bovenaan), maar ik ga ervan uit dat alles OK is.
Nu nog de pc's er op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:29
Dit is best irritant, heb het probleem gisteren ook gehad. Ik heb een iMac, Synology DS112j NAS en FritzBox-router. iMac en NAS zijn bekabeld aangesloten. Is een bekend probleem schijnbaar, dat TimeMachine niet lekker werkt met een NAS en via wifi is het schijnbaar helemaal niet aan te raden. De sparsebundle raakt beschadigd door een (volgens mij) nog-niet-geïdentificeerde netwerkfout. Sommige gebruikers krijgen die sparsebundle gerepareerd via deze tutorial. Ik heb het niet geprobeerd, mij iets teveel werk voor een backup die pas 6 maanden oud is (de echt belangrijke zaken gooi ik maandelijks handmatig om op een andere USB disk).

Maar de meesten blijven problemen ondervinden, bij het eerste resultaat op Google staat een link naar de Apple Forums.

Die verificatie van de backup is een redelijke nieuwe feature, waar je voorheen dus pas met de mislukte backup werd geconfronteerd wanneer je een restore wilde doen, word je nu ruim van tevoren gewaarschuwd. Liever dat Apple het helemaal fixet natuurlijk, TimeMachine is wat mij betreft een zeer fijne backup tool voor thuisgebruik. Ik hang voorlopig weer een USB schijf aan de iMac hiervoor, TimeMachine zonder voorgeschiedenis is voor mij niet echt handig.

[ Voor 3% gewijzigd door driedees op 17-07-2012 11:03 ]

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:08
Jan Golfkarton schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 22:32:
Na avonden surfen, zoeken, vloeken en tieren, heb ik Time Capsule - 2 TB besteld.
Heb ik alles van Apple..
Hoe staat het er nu voor. Hetzelfde probleem nog gehad?

Ik kick dit even omhoog. Omdat ik hier veel last van heb. Bij mij is het niet een keer in de twee maanden maar meer dan 2 x per maand. Eerlijk gezegd wordt ik er goed ziek van. Temeer omdat ik nu sinds een week twee macbooks heb en dus twee keer 'het gezeik heb'.

Ik heb alleen een Synology DS211, maar de rest is alles hetzelfde. Als de TC de oplossing is wil ik daar nog wel over denken. (al haat ik het om in dit soort keuzes gedwongen te worden) |:(
Pagina: 1