PC voor films en muziek [optioneel - server taken]

Pagina: 1
Acties:

• Scallus
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-12-2023
Geachte tweakers,

ik ben nu reeds geruime tijd op zoek naar een systeem die me toelaat om films te zien en muziek.
Ik kan maar geen gedacht krijgen van mijn componenten en daarom richt ik me weer tot jullie voor hulp.
Wat moet het systeem zeker kunnen:
- Films in HD afdraaien OP TV via HDMI!
- Bluray speler die ook normale DVDs kan afdraaien
- Muziek afspelen. Dit aan de hand van boxen.
--> Bij dit laatste bedoel ik dat ik niet wil dat ik de TV moet aansteken voor muziek te kunnen horen
Wat ik leuk zou vinden mocht dit systeem nog kunnen:
- Server capaciteiten: Mijn bedoeling is om dit systeem in een netwerk (-"thuisgroep") te brengen met een desktop en laptop (beiden zijn Win7 home). Het zou tof zijn dat bepaalde mapjes van laptop en/of desktop worden gebackupped (dit evt met in RAID gekoppelde harde schijven)
Wat het systeem zeker moet zijn:
- Stil
- Energie zuinig (indien mogelijk, vol continue pc draaien zal waarschijnlijk niet gebeuren)
- budget mag niet oplopen. 500 lijkt me ideaal (maar is dit logisch?)
- een voorkeur voor intel
- Ik heb opgenomen dat geintegreerde grafische kaarten reeds sterk genoeg zijn voor mijn toepassing, maar interessant zou zijn dat ik evt op later tijdstip toch een grafische kaart er in kan plaatsen. (de voeding zou ik pas dan ook mee aanpassen).

Voorts heb ik nog een oude desktop staan waaruit ik alles kan halen en enkel de behuizing over hou. Dit is een ANTEC P182, zou dit alles hierin kunnen?
Zowiezo wil ik jullie al bedanken voor jullie tijd,
en voor potentiële antwoorden ben ik zeer dankbaar!

Thx
-Scallus-

• Henryht
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 19:08
In mijn Inventaris heb ik mijn HTPC staan. (Home Theatre PC). Die voldoet aan al je eisen, behalve de Intel. Hij werkt echter super soepel, en was dacht ik rond de 400 euro in totaal! Hij heeft een Antec Fusion kast met schermpje en afstandsbediening (wat zeker cool is). En uiteindelijk ook bluetooth ontvanger met bluetooth toetsenbord met touchpad! Kijk maar even ;) Ik ben er dol op:
Mooi design, fijn toetsenbord, heerlijk stil, en natuurlijk Bluray!

EDIT: Hier nog een linkje KLIK

[ Voor 10% gewijzigd door Henryht op 21-06-2012 21:31 . Reden: Linkje ]

• Scallus
dit lijkt me al een super systeempje ja :) echter. De server capaciteiten die ik interessant vindt zal hier niet opzitten denk ik? Alsook kan dit wel allemaal in een P182 of zou je resoluut voor een nieuwe behuizing gaan?

• Henryht
Als backup server moet het zeker lukken. Er kunnen 2 harde schijven in de kast, dus koop je gewoon een schijfje erbij :) Dan heb je zo RAID-1. Verbinding met thuisgroep heb ik ook. Je kunt gewoon filmpjes/foto's e.d. afspelen van je PC op de HTPC en andersom. Dit werkt allemaal naadloos op Windows 7.

Verder is de Fusion een stuk kleiner dan de P182. Het past dus zeker, maar ik vind de P182 eerder geschikt als desktop PC ;)

• Scallus
Ivm de antec. Dat is zeker! De Antec P182 bevat mijn oude "game pc". Maar ik heb een nieuwe gekocht met alles erop en eraan. Omdat de oude kapot was. Daarmee heb ik een behuizing over :). Maar jou systeem ziet er wel tof uit en dermee ben ik aan het denken geweest... (ja ik doe dat soms!). Wat als ik "jouw" systeempje koop, en de ouwe rakker ombouw tot servertje maw 2 systemen dan lijkt een totaal kost van 5-600 haalbaar niet?

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Scallus schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 12:03:
Ivm de antec. Dat is zeker! De Antec P182 bevat mijn oude "game pc". Maar ik heb een nieuwe gekocht met alles erop en eraan. Omdat de oude kapot was. Daarmee heb ik een behuizing over :). Maar jou systeem ziet er wel tof uit en dermee ben ik aan het denken geweest... (ja ik doe dat soms!). Wat als ik "jouw" systeempje koop, en de ouwe rakker ombouw tot servertje maw 2 systemen dan lijkt een totaal kost van 5-600 haalbaar niet?
Ik zou niet het systeem 1 op 1 overnemen, maar de basis is prima. Als je die antec fusion echt heel mooi vindt (hij is wel behoorlijk duur)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 65,57€ 65,57
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 99,60€ 99,60
1Antec Fusion Remote Zwart€ 148,75€ 148,75
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,49€ 32,49
2Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 3,65€ 7,30
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 28,40€ 28,40
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 53,-€ 53,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,95€ 33,95
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 27,95€ 27,95
1AMD A6-3500 Boxed€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 557,-

Ik heb hierbij gekozen voor een AMD systeem omdat AMD op dit moment voor multimedia gebruik een betere oplossing heeft dan Intel. De ingebakken GPU is qua ondersteuning beter en krachtiger. Ook zijn zaken als 3d bij deze APU al ondersteund terwijl je bij Intel dan ongeveer 100 euro moet betalen.

Ik heb verder een stille aftermarket koeler toegevoegd met stille casefans (kun je op moederbord aansluiten om rpm te regelen).

Echter maakt silverstone ook erg mooie HTPC kasten die een wat vriendelijkere prijs hebben dan die antec

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 65,57€ 65,57
1Silverstone Grandia GD05B€ 85,45€ 85,45
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,49€ 32,49
3Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 3,65€ 10,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,95€ 33,95
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 27,95€ 27,95
1AMD A6-3500 Boxed€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 497,35

Wil je echt besparen kun je nog een AMD A4 APU en een goedkoper moederbord. Vindt je het niet nodig dat de blu-ray lezer ook dvd's kan branden dan kun je voor de goedkopere lite-on bluray speler gaan.

of een kleinere setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 66,95€ 66,95
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 99,90€ 99,90
1In Win BM639B€ 49,50€ 49,50
1Nexus PWM Series Real Silent Case Fan 80 mm, 80mm€ 5,30€ 5,30
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 19,90€ 19,90
1AMD A4-3400 Boxed€ 48,10€ 48,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 371,05

[ Voor 27% gewijzigd door jaapsander op 22-06-2012 12:23 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Scallus schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 21:25:
Voorts heb ik nog een oude desktop staan waaruit ik alles kan halen en enkel de behuizing over hou. Dit is een ANTEC P182, zou dit alles hierin kunnen?
Zowiezo wil ik jullie al bedanken voor jullie tijd,
en voor potentiële antwoorden ben ik zeer dankbaar!
Je hebt een mooi lijstje met eisen en wensen opgesteld, maar heb je zelf ook een en ander al gezocht of gelezen (denk aan de best buy guides op de FP van Tweakers.net)? We zijn geen "Ik dump mijn vraag, krijg toch wel antwoord" forum ala helpmij.nl of zo. Daarnaast is een aanhef of groeten / bedanken niet nodig. :)

Heb even wat zoekwerk gedaan voor je, de laatste HTPC BBG is van November 2011: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2011 Het kan dus al enigszins gedateerd zijn, ik verwacht daarom binnenkort (in de BBG van Juli of anders September denk ik) een nieuwe BBG voor HTPC's.

[ Voor 22% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2012 12:25 ]

• Henryht
Een kleine opmerking over de voeding in die BBG van Tweakers: Ik had een jaar geleden of zo een heel interessant en leerzaam gesprek gehad met een ervaren tweaker die heel duidelijk uitlegde waarom een voeding zo belangrijk is. Dat gesprek ben ik nooit vergeten! Ik zal dus altijd een voeding van goede kwaliteit nemen.

• Scallus
CptChaos schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 12:23:
[...]
Je hebt een mooi lijstje met eisen en wensen opgesteld, maar heb je zelf ook een en ander al gezocht of gelezen (denk aan de best buy guides op de FP van Tweakers.net)? We zijn geen "Ik dump mijn vraag, krijg toch wel antwoord" forum ala helpmij.nl of zo. Daarnaast is een aanhef of groeten / bedanken niet nodig. :)
Ik geef je gelijk dat dit geen forum is om vragen te dumpen. Maar je moet me excuseren op dit vlak want ik wou eerst en vooral een combi server - htpc. Het probleem is, ik ken iets van pc's (game pc's dan toch) maar ik ben leek op onderdelen en zeker op vlak van de combi die ik voorstelde.
Zoals ik aanhaalde, ik kan maar geen gedacht krijgen van de nodige componenten. Anders zou ik reeds een voorstel gelanceerd hebben.

en een bedankingetje... dit kan nooit kwaad het gebeurt al zo weinig :). Ivm Jaapsander en Henryht, bedankt voor je voorstellen ik zal ze dit weekend es bekijken!

• Scallus
Waarde tweakers,

na een weekend intensief te browsen doorheen bestbuy/jullie adviezen en anderen ben ik tot volgende (nog niet finale) besluit gekomen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 65,81€ 65,81
1Antec Fusion Remote Zwart€ 148,75€ 148,75
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,39€ 24,39
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 42,07€ 42,07
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 26,80€ 26,80
1AMD A6-3600 Boxed€ 99,20€ 99,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 559,62

Zoals je ziet ben ik afgestapt van de HTPC/server hybride. Ik had dit al wat in gedachten maar ik wou toch proberen. Ik ga van mijn oude pc een server maken later.
Nu ivm de HTPC heeft er iemand nog opmerkingetjes? Ivm het besturingssysteem. Ik ben nog niet helemaal mee hoe dit in zijn werk gaat. Is dit zo dat er win 7 kan op staan in samenwerking met XBMC. Of is er ergens intern software meegeleverd? Ik heb ook al over de XBMC remote wat gelezen. Maar wat me nog wat onduidelijk is is het volgende: kan ik de HTPC vanuit hybernate activeren via mijn smartphone en ook weer terug? Of dien ik een toetsenbord te hebben?
Thx :)

• jaapsander
De setup ziet er al best goed uit. Paar kleine puntjes:
- de CPU koeler kun je prima vervangen door een Scythe big shuriken, deze is nog wat stiller dan een gewone shuriken (maar de gewone is ook goed als je die paar euro wil besparen).
- Ik zou de voeding vervangen door een pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W goedkoper, stil en waarschijnlijk iets zuiniger bij lage belasting.
- Verder zou ik de APU vervangen door een pricewatch: AMD A6-3500 Boxed Die 3600 is nog duurder dan de snellere pricewatch: AMD A8-3850 Boxed en heeft niet zoveel voordeel bovenop de A6 3500. Scheelt toch weer 40 euro. Zoals ik al zei kun je ook prima een pricewatch: AMD A4-3400 Boxed nemen.

Theoretisch kun je de HTPC prima met een smartphone laten booten via de lan. Alleen zit er bij de behuizing ook gewoon een afstandsbediening waarmee je de htpc kunt starten.

[ Voor 8% gewijzigd door jaapsander op 26-06-2012 09:17 ]

• Scallus
Thx Jaapsander,

ik zal die koeler dan vervangen door een Scythe Big Shuriken 2 Rev. B :) alsook de processor.
Ook de Stroombron zal ik dan gebruiken. Ik weet niet waar ik het vond maar bleek goed te zijn. Maar als die van u nog stiller is... ik wil zeker zijn dat em stil is :).
Ivm de besturingssysteem, Win 7 (als ik niet kies voor linux :) ) moet er zowiezo op zeker of niet?

• jaapsander
Die Antec voeding heb je volgens mij uit de BBG, dit is ook een goede voeding. Maar die bequiet is voor HTPC gebruik beter wanneer je waarde hecht aan stilte.

Qua besturingssysteem kun je 2 kanten op: Windows 7 is prima, heeft de beste ondersteuning van de hardware maar kost alleen wel geld (tip http://www.culgame.com/software/microsoft/windows.html*). Linux is gratis, je kunt reeds geconfigureerde distributies zoals XBMCbuntu of openelec gebruiken, alleen is de ondersteuning iets minder.

Het is maar net wat je wilt.

*Voor zover ik weet zijn dit legale keys

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-12-2025

DMZ

Linux is wel beter op het vlak van customizatie, en de forums zijn actiever dan Microsoft ooit zal zijn.

• Scallus
Hmmz kun je me dan een concreet voorbeeld geven van "customizatie"? Want ik ben relatief leek.
Mijn idee is dat ik de pc krijg, het verbindt met mijn netwerk (als me dat al gaat lukken :p) dat ik XMBC installeer en dat wanneer ik de juiste file geselecteerd heb ik muziek zal horen of een film zal zien en horen.
Nog een misschien dom vraagje maar kan ik appart van de tv boxen aansluiten? dus maw zonder dat de TV gaat ik muziek kan opstarten en horen?

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-12-2025

DMZ

Nou ja, Linux laat je vrijwel alles doen met een beetje leerwerk. Wil je een mooi menu bij je favo films? Done. Wil je graag dat de HTPC altijd een specifieke songlist inlaadt bij een toetscombinatie? Done.

Het zijn niet de beste voorbeelden, maar dit kun je in Linux doen zonder extra programmas, door het simpelweg te scripten op te coderen met een paar simpele commandos(Linux forums helpen enorm), zonder dat er allehande nieuwe installs op je systeem komen. In windows is dit wat omslachtiger.

XBMC moet alles doen wat jij nodig hebt, denk ik.

Wat betreft TV boxen, volgens mij kun je gewoon de boxen aansluiten op de PC en zal de PC al het geluid afhandelen zonder dat de TV er aan te pas komt. Als je boxen die in de TV zijn ingebouwd bedoelt, weet ik het even niet.

• Henryht
Ik raad je toch gewoon Windows aan. Linux is wat meer voor gevorderde gebruikers, en vooral in een HTPC (waar je waarschijnlijk draadloos toetsenbord en muis gebruikt) is dat niet altijd even handig experimenteren.
Om een voorbeeld te noemen: Stel, je wilt films downloaden. Op windows download je simpelweg een .exe voor het programma, installeren, klaar.

Op linux werkt dat niet zomaar. Om een .exe te starten moet je Wine gebruiken, en alles instellen (met een commandline uiteraard). Daarbij is Linux niet altijd even compatibel met de grafische kaarten (ook ingebouwde) en ingebouwde geluidskaarten (eigen ervaring).

• jaapsander
Voor een beginner is Windows inderdaad beter geschikt. Ondanks dat linux distributies als XBMCbuntu en openelec al behoorlijk gebruiksvriendelijk zijn is Windows gemakkelijker wanneer je al Windows gewend bent (logisch).

De voorbeelden die DMZ aanhaalt zijn naar mijn mening niet relevant. Door XBMC onder Windows te gebruiken kun je dit alles ook instellen. Het weergeven en organiseren van een mediabibliotheek is geen functie van het besturingssysteem, maar van XBMC of andere mediacentre software. Wat het besturingssysteem moet doen is de hardware goed aansturen en Windows is daar net iets beter in dan Linux (dxva onder W7 is een stuk stabieler dan XvBA of Vaapi).

Het enige nadeel van W7 is dat het duur is tov een gratis linux.
Pagina: 1