Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryht
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-02 19:07
Hopelijk is het hier goed gepost (er zijn zo veel mogelijkheden), maar bij deze mijn probleem. Hopelijk weten jullie, medetweakers, wel hoe het is op te lossen.
__________________________________________________________________________________________
Gisteren heb ik (Gratis :) ) een HP ProLiant DL380 G3 overgenomen van een andere Tweaker. Fantastische prijs uiteraard, en fantastische server! Echter... Er stond Windows Server 2000 op, maar ik wil Ubuntu Server (12.04) i386. Nu heb ik de schijven al geformatteerd, en zijn ze leeg. Er zit een CD-ROM drive in de server, en de server ondersteunt helaas geen boot vanaf USB.

Nu is het probleem dat ik zowel de SmartStartsoftware, die ik volgens de handleiding van HP moet gebruiken, heb gebrand (ja, echt ISO gebrand). Hetzelfde geldt voor het HP benodige-software-pakket-voor-ubuntu, wat tevens ook niet werkt. Uiteindelijk heb ik nogmaals de Ubuntu Server gebrand (en werkt niet). Het ligt ook niet aan de CD's, want op een gewone PC werken ze gewoon. Let wel op: Ze zijn gebrand op een CD-R, en ik heb gelezen dat niet alle CD-ROM drive's dat ook aan kunnen. Wat ik dus ook probeer, het werkt niet :(

Bij het opstarten van de server zie je de tekst (net als zo veel mensen op Google die het ook niet opgelost krijgen):
Attempting to boot from CD
Attempting to boot from Floppy Disk
etc. (volgens de in het BIOS ingestelde volgorde)

Dan:
HP PXE Mode-2.1 (dacht ik).
media test failure, Check cable

Kabel heb ik gecheckt, alles werkt. Lampjes branden (groen ook), en je hoort het geluid van de CD ook. Het enigste is: Kan hij inderdaad geen CD-R lezen, of is het iets anders? En hoe kan ik in hemelsnaam een Ubuntu CD-ROM krijgen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je nog een oude cd-r/cd-rw 4 speed (audio CD) waarschijnlijk leest de cd-drive deze wel? Schijfjes voor hogere snelheden weerspiegelen teveel. Anders gebruik een andere cd/dvd drive uit andere computer.
Of kijk voor een pxe-boot install als deze computer dat ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryht
Ah, goede tip. Moet ik eens naar zoeken. Ik heb nog wel een cd/dvd drive over. Het probleem is alleen: de aansluiting in de server is een of andere verkleinde versie van IDE. En dan nog maar te zwijgen over de stroomkabel. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als t ding ILO heeft dan kun je als t goed is de CDROM in je eigen PC gebruiken. Denk niet dat de G3 al ISO ondersteuning had. Trial licenties hier:
http://h20000.www2.hp.com...316529&objectID=c01215495

Alternatief, hij zou ook moeten kunnen booten van een USB CDROM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-09 21:40

Koenvh

Hier tekenen: ______

Zet writespeed naar 4× (Gebruik anders ImgBurner)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryht
@Jan: Ik heb in ieder geval al een oudere CD-R gevonden (van 8x speed). Die moet ik nog een keer testen.

@wagenveld: Hij heeft inderdaad ILO :D Maar... Ik weet de gebruikersnaam nog niet van de vorige eigenaar :S Dus dat is ook weer een probleem. Als de G3 werkelijk geen ISO ondersteunt snap ik het probleem wel.
(En USB CDROM heb ik niet :( )

@Koen: Ik heb ze gebrand op 4x ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09-2024
iLO kun je wel resetten, eenvoudig te vinden via google.
anders inderdaad cd bakken op lage speed of via usb key proberen.
zou zowieso even de laatste firmware maintenance cd/support pack for proliant cd er overheen halen zodat je firmware enigzins recent is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 22:29

grep

meer begrep...

De ILO's waar ik mee te maken heb gehad, hebben allemaal de mogelijkheid om een iso file als virtuele cd te mounten waar je vervolgens mee kan booten.
Zo hebben we alle RHEL installaties hier altijd gedaan.

Zou dus echt achter dat ILO account aan gaan, want denk dat dat de makkelijkste oplossing gaat zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door grep op 22-06-2012 12:12 ]

Specs | Outcast UT clan | You're going to reap what you sow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
wagenveld schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 22:51:
Als t ding ILO heeft dan kun je als t goed is de CDROM in je eigen PC gebruiken. Denk niet dat de G3 al ISO ondersteuning had. Trial licenties hier:
http://h20000.www2.hp.com...316529&objectID=c01215495

Alternatief, hij zou ook moeten kunnen booten van een USB CDROM.
G3 ondersteund wel ISO mount via ILO mits je de juiste licentie daarvoor hebt. Ik heb ze tot nu toe altijd geinstalleerd met de Ubuntu 10.04 LTS Server versie op een Sony CD-R bij de kruidvat gekocht in packs van 10 dus wellicht gaat dat je oplossing zijn. Daarnaast even kijken in de bios naar de boot volgorde het kan zijn dat je cdrom uit staat in boot order.

ILO kun je resetten door een jumper op het moederbord om te zetten (switch) volgens mij staat dat op de binnenkant van de kap en anders in google >:)

[ Voor 10% gewijzigd door raymonvdm op 22-06-2012 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryht
Yeeeh, gelukt! Ik heb een jumper omgezet om de beveiliging van het ILO even uit te schakelen om het wachtwoord te wijzigen :) EN nu kan hij ook via CD booten (probeert hij tenminste). Het probleem is nu dat hij blijft haken op: Attempting to boot from CD-ROM.

P.S Gebruikersnaam was gewoon Administrator :P. Ik had administrator (zonder hoofdletter) geprobeerd...

[ Voor 17% gewijzigd door Henryht op 22-06-2012 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryht
Het werkt bijna helemaal! Ubuntu is geïnstalleerd, maar hij wil Grub er niet op zetten :S Iemand enig idee? Of moet ik werkelijk de tigon/tg3_tso.bin van HP erop zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is de Broadcom Tigon3 ethernet driver.
Blijkbaar is er iets aan de hand? Welke versie zet je erop? Las dat een 10.04 zou werken? Als het een recente ubuntu is kan het te maken hebben met Physical Address Extension (PAE) versie of niet?
Eventueel dan 10.04 installeren en upgraden erna of non-pae installeren?
installeren op hardware die PAE niet ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryht
Ik probeer 12.04 te installeren. Ik doe vast iets fout met het definiëren van de locatie voor de bootloader, maar kan ook nergens vinden hoe het wel moet. In ieder geval vraagt hij ergens aan het begin van de installatie om de Tigon3 driver. Ik heb echter ook geen idee waarom.

Zal het in mijn geval echt helpen om 10.04 te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik heb ooit ook zitten stoeien met een Debian installatie op een HP server. Hierbij moest ik de drivers voor de netwerkkaart via een USB stick installeren. Op het punt dat GRUB geinstalleerd moest worden, moest ik die USB stick er weer uithalen, anders werkte het niet. Misschien is dit ook bij jou het geval.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaegan
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-11-2020
Debian heeft een speciale .iso met ingepakte firmware van bijvoorbeeld de Broadcom kaart voor de oude
DL380 G3 en G4.

http://ftp.acc.umu.se/cdi...re-6.0.5-i386-netinst.iso

Weet niet of Ubuntu ook zo'n speciale iso heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryht
@Mega: Ik had op mijn USB-stick geprobeerd dat bestandje te laden. Het zat echter in een compleet .deb pakket. Ik weet dus niet of het is gelukt, want hij zei nergens: gelukt of mislukt.

@Kaegan: Bedankt voor het bestandje. Als je Debian installeert, moet je dan zowel deze CD als de installatie CD erin hebben?

Ik heb verder echt werkelijk geen idee hoe ik Grub er fatsoenlijk op kan krijgen :S Alle schijven zijn (volgens mij) goed ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat als je opstart harde schijf door Ubuntu zelf laat volledig installeren? Andere loskoppelen als er iets belangrijks opstaat. 12.04 installeert grub2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryht
Bedoel je automatisch grub laten installeren? Dan geeft hij een error, net als wanneer je het zelf probeerd.

Toevoeging: Hij vraagt dus bij het installeren van grub om de locatie voor de bootloader. Dit doe je met /dev/blabla/blabla. (*op blabla moet een andere waarde staan). Dit moet volgens mij de schijf zijn die je als boot wil gebruiken. In mijn geval heb ik echter SCSI. 5 schijven, 2 smart arrays waarvan 3 in de primaire en 2 in de secundaire. Ze hebben allemaal een Schijf nummer van 2 en daarachter een ID van 0 t/m 4. Hoe vertaal je dat echter naar /dev/blabla ?

Hopelijk weet iemand iets, want ik zit er al 5 dagen mee :'(
Alvast bedankt!

[ Voor 71% gewijzigd door Henryht op 23-06-2012 19:21 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk gewoon eens in /dev/. Ik weet dat HP servers nog wel eens /dev/ccisp/ oid wil hebben voor zijn schijven.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryht
Het is me EINDELIJK gelukt grub te installeren. Ik moest blijkbaar LVM uitzetten. Het werkte zowel met /dev/ccisp/c0d1 als /dev/cciss/c0d1p1. Het laatste echter alleen na het instellen van de primarie schijf op ex4. Maar... Dat grub werkt wil nog niet zeggen dat hij wil booten. En dat laatste wil hij inderdaad niet. De installatie van Ubuntu staat er netjes op, niet geformatteerd, maar het werkt niet :(

Elk idee is van harte welkom! Ik zit al dagen hier met een server waar het OS niet eens op wil booten :S

P.S @ Hero of Time: /dev/ccisp/ werkt helaas niet, maar /dev/cciss wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, ik wist dat het ergens in die richting was. Hoewel we op 't werk nog een paar oude HPs hebben, zit ik er niet dagelijks achter.

Wat betreft het booten, je boot partitie mag geen LVM volume zijn, moet primair zijn en aan het begin van de schijf staan. Dat is alles. Daarna grub installeren in de MBR, /dev/cciss/c0d0 of c0d1, wat er ook als eerste staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryht
Yep, heb ik gedaan ;) Alles ging soepeltjes, geen errors meer, maar hij wil alsnog niet booten :S.

EDIT: Maakt het uit of je het OS op de 1e of 2e smart array hebt staan?

[ Voor 27% gewijzigd door Henryht op 24-06-2012 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaegan
Henryht schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 14:08:
@Mega: Ik had op mijn USB-stick geprobeerd dat bestandje te laden. Het zat echter in een compleet .deb pakket. Ik weet dus niet of het is gelukt, want hij zei nergens: gelukt of mislukt.

@Kaegan: Bedankt voor het bestandje. Als je Debian installeert, moet je dan zowel deze CD als de installatie CD erin hebben?

Ik heb verder echt werkelijk geen idee hoe ik Grub er fatsoenlijk op kan krijgen :S Alle schijven zijn (volgens mij) goed ingesteld.
Ik zie inmiddels dat je wat verder bent. De link die ik stuurde is een volledige Debian 6.0.5 netinstall iso met firmware er bij in. Deze firmware laad Debian in tijdens de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaegan
Henryht schreef op zondag 24 juni 2012 @ 15:31:
Yep, heb ik gedaan ;) Alles ging soepeltjes, geen errors meer, maar hij wil alsnog niet booten :S.

EDIT: Maakt het uit of je het OS op de 1e of 2e smart array hebt staan?
Heb je 2 RAID controllers in je server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryht
Volgens mij heb ik er maar een, maar dat weet ik niet zeker. Het is wel zo dat ik 5 schijven heb, waarvan 3 op 15.000 rpm en 2 op 10.000. Daarom heb ik ze verdeeld in 2 smart-arrays. Ik was van plan Ubuntu op die van 15k rpm te zetten, maar die staan wel ingesteld als 2e array. Dit is dan volgens de installatie niet c0d0 maar c0d1. Ik heb dus werkelijk geen idee waar de fout zit. Misschien iets met partitie indelingen?

EDIT: Er staat wel dat ik 2 channels heb. Channel 1 en 2. Het OS is geeinstalleerd op channel 2.

[ Voor 10% gewijzigd door Henryht op 24-06-2012 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Doe voor de zekerheid dan een grub-install op beide kanalen. Zie je vanzelf of je een grub error krijgt of niet. Van wat ik nu hoor, krijg je die niet eens, dus 't probeert niet te starten van HDD, of faalt stilletjes en gaat verder de lijst af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaegan
Henryht schreef op zondag 24 juni 2012 @ 16:18:
Volgens mij heb ik er maar een, maar dat weet ik niet zeker. Het is wel zo dat ik 5 schijven heb, waarvan 3 op 15.000 rpm en 2 op 10.000. Daarom heb ik ze verdeeld in 2 smart-arrays. Ik was van plan Ubuntu op die van 15k rpm te zetten, maar die staan wel ingesteld als 2e array. Dit is dan volgens de installatie niet c0d0 maar c0d1. Ik heb dus werkelijk geen idee waar de fout zit. Misschien iets met partitie indelingen?

EDIT: Er staat wel dat ik 2 channels heb. Channel 1 en 2. Het OS is geeinstalleerd op channel 2.
Ja dat kan een aparte raid controller zijn of verschillende hardeschijven op 1 RAID controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryht
@Hero: Heb ik ook al geprobeerd ;) Hij wil alleen grub installeren op het 2e kanaal (logisch, want daar staat het OS op, en op die andere niet). Hij doet inderdaad zo:

Attempting to boot from CD-ROM (Er zit geen CD-ROM in, dus volgende stap)
Attempting to boot from Hard Disk (C:)
_ (De _ blijft de hele tijd knipperen en verder gebeurt er niks)

@Kaegan: Dat moet ik dan inderdaad eens nakijken. Hoe moet je grub dan goed installeren in het geval van 2 RAID controllers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Grub kan op elk kanaal of schijf gezet worden, niet alleen de 1e. Er moet alleen een geldige verwijzing zijn van de boot schijf naar de schijf met de boot bestanden zelf, in dit geval de config van grub.

Wat gebeurt er als je aangeeft bij het opstarten om van de andere controller of HDD te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryht
Ow, want bij het installeren van grub geeft hij errors als je het ergens anders wilt.

Bij het opstarten geeft hij bij mij niet de optie om van andere HDD's te starten. Is dat ergens anders in te stellen?
Pagina: 1