netwerk over een langere afstand

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rene_404
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-03-2007
Een kennis van mij woont ongeveer 500 meter bij mij vandaan. Met hem zou ik graag een netwerkje willen opzetten, zodat onze computers gemakkelijk bestanden e.d. kunnen uitwisselen.

Vanwege de afstand en gemeentelijke regels e.d. is UTP kabel natuurlijk uitgesloten.

Zijn hier andere oplossingen voor? Ik heb wel eens gehoord van zendmasten die zoiets konden doen. Wel moet het op een beetje snelheid kunnen, anders kan ik net zo goed de modem gebruiken... >:)

huh, heb ik dat gedaan?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je hebt draadloze netwerken tot 11 Mbps, maar die hebben maar een beperkte reikwijdte.

Packet-radio komt vele kilometers ver maar is geloof ik maar 9600 baud, dus niet echt wat je zoekt.

Zwaardere radio-versies bestaan maar zijn duurder dan een huurlijn.

Ook leuk voor dit soort afstanden zijn "line-of-sight" netwerken, waarbij een laser de communicatie verzorgt, enkele Mbps, maar duizenden guldens.

500 m is veel te veel voor UTP-kabel (max 100 yards), dus je moet of voor dikke coax gaan (net over de grens, max 500 yards, en duur als je dat nog vindt in die lengte), of voor glasvezel (so-wie-so duur).

Een werkende oplossing zou zijn als jullie allebei een permanente aansluiting hebben, dus kabel of ADSL, dan kun je een VPN (virtual private network) tussen beide systemen opzetten.

Een andere is beide een systeem als dial-up server inrichten, en dan PPP-en, maar dan hangt de bruikbaarheid af van de verbindings-tijd, zowel qua kosten als qua aanvaarbaarheid van het opeten van een verbinding.

O ja, een yard is iets meer dan 90 cm.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt waar ze ook zo'n laser verbinding tussen de gebouwen hadden. Da's de eerste keer dat ik een netwerk down heb zien gaan omdat het mistig was. *lol*

Misschien dat je beide een kabel of asdl abbonement neemt en dan een vlan opzetten.

>:)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

LOL

Overigens hangt de mist-gevoeligheid van de "line-of-sight" oplossing af van de gebruikte golf-lengte. Maar je kunt natuurlijk raden wat de mindere gevoeligheid voor een invloed heeft op je prijs-kaartje (lasers buiten het zichtbare gebied zijn weer een stukje duurder).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ik zou dat draadloos netwerken eens onderzoeken. Die moeten dat wel halen.
11Mbps kun je op die afstand wel vergeten maar 4 a 5 blijft er waarschijnlijk nog wel over.

Op mijn werk leeft het idee om een accesspoint van zo'n systeem op de gevel te plaatsen om dan draadloos in het vondelpark te kunnen netwerken. Dat is zo'n 700m en er werd gezegd dat dat haalbaar is.

Waarschijnlijk hangt het van obstakels af.
Hebben jullie vrij zicht?

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Hhhmmzzz...

word het niet weer eens tijd voor een [b]Geschifte actie©?[/b]?????

;)

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• rene_404
  • Laatst online: 11-03-2007
Waarschijnlijk hangt het van obstakels af.
Hebben jullie vrij zicht?
Helaas niet, staat een flat en een erg drukke weg tussen... ;)

huh, heb ik dat gedaan?

• melgior
  • Laatst online: 17-06-2025
Draadloze huis-tuin-en-keuken netwerken zoals Apple Airport komen niet zoveel verder dan 50 meter. Wavelan heeft wel Outdoor routers die 500 meter kunnen halen . Maar wat dat kost zou ik niet weten. Het zou trouwens het handigst zijn om de antenne op het dak van die flat te zetten :Y)

If the tail was smarter, it would wag the dog.

Pagina: 1