Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-05 21:46

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Ik heb onlangs een nieuw beeldscherm gekocht in de vorm van een TV. Deze heb ik via mijn PC videokaart, een Nvidia Geforce 9600GT en een HDMI kabel verbonden, nu wou ik graag het geluid ook over HDMI laten gaan zodat het mijn TV bereikt, zodat ik met de afstandsbediening gewoon het geluid harder/zachter kan doen.

Nu heb ik net lopen zoeken op drivers, maar kan geen geschikte vinden, nu leek deze mij het meest voor de hand liggend, maar werkt helaas niet samen met mijn videokaart.

Ook heb ik verschillende audio drivers (o.a. van Ralink) geprobeerd, maar kon helaas niks nuttigs vinden.

Ik vind net bij de specificaties van mijn videokaart dit:
Audio Input for HDMI: SPDIF

Is SPDIF niet zo'n optisch kabeltje? Moet ik deze dan nog apart van mijn videokaart naar TV verbinden?

[ Voor 20% gewijzigd door Toppertje op 21-06-2012 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Omdat de geforce 9 kaarten geen eigen audio codec aan boord hebben zijn deze kaarten uitgerust met een 2 polige sp/dif header. Je vind deze header meestal in de buurt vna de crossfire connector. Je dient deze te verbinden met een sp/dif bron zoals een geluidskaart of de sp/dif header die je op de meeste moederborden vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
gravitone schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 20:44:
Omdat de geforce 9 kaarten geen eigen audio codec aan boord hebben zijn deze kaarten uitgerust met een 2 polige sp/dif header. Je vind deze header meestal in de buurt vna de crossfire connector. Je dient deze te verbinden met een sp/dif bron zoals een geluidskaart of de sp/dif header die je op de meeste moederborden vind.
Ah oke, zijn dat van die connectoren die je ook aan de meeste fan's hebt zitten?
Is er een bepaalde naam voor die kabeltjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-04 18:35

Imprezzion

E92 320i & 307CC

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:25
Welk moederbord zit er in je systeem? Want lang niet alle moederborden hebben een SPDIF-header...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:24

Nemesizz

Untouchable

Heb even gekeken bij een van m'n PC's (met Geforce 9600GT) en er zit vlak naast de SLI connector (geen crossfire! foei! :P ) een 2 pins witte connector voor de SPDIF (lijkt erg veel op een 2 pins fanconnector).

Als het goed is, is zo'n kabeltje gewoon meegeleverd bij de videokaart (bij mij iig wel).

Denk wel dat het moederbord een onboard connector heeft voor SPDIF, bedoel, je komt zelden een bord tegen die dat niet heeft tegenwoordig (zelfs oude Pentium 4 borden hadden dat al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Nemesizz schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:43:
Heb even gekeken bij een van m'n PC's (met Geforce 9600GT) en er zit vlak naast de SLI connector (geen crossfire! foei! :P ) een 2 pins witte connector voor de SPDIF (lijkt erg veel op een 2 pins fanconnector).

Als het goed is, is zo'n kabeltje gewoon meegeleverd bij de videokaart (bij mij iig wel).

Denk wel dat het moederbord een onboard connector heeft voor SPDIF, bedoel, je komt zelden een bord tegen die dat niet heeft tegenwoordig (zelfs oude Pentium 4 borden hadden dat al).
Die header ontbreekt vaker dan je denkt helaas. ik ken zat nog redelijk recente moederborden die helemaal geen SPDIF hebben... plus dat er ook vele moederborden zijn die wel SPDIF op het i/o paneel hebben zitten, maar dat de extra header ontbreekt op het moederbord. Ik heb bijvoorbeeld zo'n moederbord van MSI... ik mis de header maar in principe ondersteund het moederbord het wel want de optie is te configureren. Je ziet em zelfs zitten op het moederbord, er zit alleen geen connector op :) En helemaal als het bijvoorbeeld om een prefab systeem gaat van bijvoorbeeld Dell of HP... die laten meestal ieder onderdeeltje van het moederbord wat voor de bestelde configuratie niet nodig is. Oude Dell pc van mijn broertje in principe gewoon pci-e compatible, maar ze hadden de complete lane weggelaten waardoor upgraden alleen mogelijk was via Dell... als je dan de videokaart bij hun bestelde tegen een veel te hoge prijs dan kon je voor weinig hetzelfde moederbord krijgen maar dan zat de lane er wel op.

Vandaar dat ik om het type moederbord vraag... in principe altijd vragen naar de aanwezige hardware voordat je conclusies trekt ;) De pc-hardware wereld is nogal grillig... en aangezien het om een 9600gt gaat denk ik ook niet dat dit om een vrij recente pc draait en de kans groot is dat het echt niet aanwezig is :)

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 22-06-2012 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:24

Nemesizz

Untouchable

Met OEM borden heb je misschien een punt, die zie ik (gelukkig) niet zo vaak meer (iedereen neemt tegenwoordig een laptop ipv een OEM PC kast).

Laat ik het zo zeggen, de PC's die ik afgelopen jaren inelkaar heb gezet hadden allemaal gewoon een SPDIF connector op het moederbord zitten (dus gewoon die pinnetjes waar je de boel op kan prikken).
Vandaar dat ik de kans ook hoog inschatte dat er wel een SPDIF aanwezig zou zijn.

Al heb je wel gelijk, we kunnen het niet zeker weten totdat we weten wat voor moederbord de TS heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
MicGlou schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 08:53:
Welk moederbord zit er in je systeem? Want lang niet alle moederborden hebben een SPDIF-header...
Specificaties PC: Acer Aspire T180.

Wat op het moederbord (Volgens mij deze) staat:
HT2000
MCP61SM-AM

[ Voor 25% gewijzigd door Toppertje op 25-06-2012 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Ik vond iets, helemaal onderaan mijn moederbord:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1374508/20120625214452.jpg
Klikbaar.

Bovenkant foto = Onderkant kast.

Is dat hem? En kan ik met het volgende artikel mijn "probleem" oploossen?:
pricewatch unsorted: NVIDIA SPDIF Kabel intern -CAC-S2P Club 3D Bekabeling nieuw

Ik zie trouwens net dat de connector 3 pinnetjes heeft, en de kabel 2, welke zou ik aan moeten sluiten mocht dit de juiste aansluiting zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door Toppertje op 25-06-2012 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Jep, dat is em... :) En je moet de 2 pinnetjes die naast elkaar zitten gebruiken, als het goed is heeft die videokaart er ook maar 2 voor de ingang van het signaal. Wel opletten dat je het kabeltje goed aansluit!

Als je jou foto neemt...

De eerste pin van links is GND en de tweede is het SPDIF signaal... de pin rechts gebruik je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
MicGlou schreef op maandag 25 juni 2012 @ 23:40:
Jep, dat is em... :) En je moet de 2 pinnetjes die naast elkaar zitten gebruiken, als het goed is heeft die videokaart er ook maar 2 voor de ingang van het signaal. Wel opletten dat je het kabeltje goed aansluit!

Als je jou foto neemt...

De eerste pin van links is GND en de tweede is het SPDIF signaal... de pin rechts gebruik je niet.
Kabeltje is binnen. Maar hoe weet ik nu welke kleur (zwart of wit) GND of signaal is vanaf de videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Van het moederbord heb ik je uitgelegd... :) De meest linker is GND en die ernaast is het SPDIF signaal... en normaal gesproken wordt de zwarte draad voor GND gebruikt... dus wit is het spdif signaal in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
MicGlou schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 02:15:
Van het moederbord heb ik je uitgelegd... :) De meest linker is GND en die ernaast is het SPDIF signaal... en normaal gesproken wordt de zwarte draad voor GND gebruikt... dus wit is het spdif signaal in jouw geval.
Thanks! Kabeltje zit erin.

Alleen nog geen geluid, moet ik nog iets van drivers downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:08
Mogelijk in je instellingen de output aanpassen dat deze over s/p dif moet. Dit menu vind je door rechts te klikken op de audio icoontje (vanaf daar verschilt het een beetje per windows versie)*.

*ik neem even botweg aan dat je windows draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Aragnut schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 16:51:
Mogelijk in je instellingen de output aanpassen dat deze over s/p dif moet. Dit menu vind je door rechts te klikken op de audio icoontje (vanaf daar verschilt het een beetje per windows versie)*.

*ik neem even botweg aan dat je windows draait.
Staat ie nu op, maar helaas, nog geen geluid uit de TV.

Wat me wel opviel, op de site van Alternate (waar het kabelte wegkomt) staat het volgende:
quote: Alternate
Met deze interne S/PDIF kabel van Club 3D , kan je de DVI-I poort van je grafische kaart met je geluidskaart verbinden en kan je met een DVI naar HDMI adapter, buiten beeld ook geluid overbrengen.
Ik heb geen DVI naar HDMI adapter maar gewoon gelijk HDMI aangesloten op mijn videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Omdat nVidia-kaarten dit niet ondersteunen (ja, pass-through :| ) heb ik mijn videokaart vervangen door een AMD / ATi. Beetje een paardenmiddel, maar dat werkt tenminste wel zoals je verwacht :) Kaart erin, meegeleverde (of zelf gedownloade) drivers installeren en klaar :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Het is volgens mij nog puur een instelling ergens... ik denk er ook aan dat Windows het geluid gewoon nog niet de goede kant op stuurt. Start->ConfigMenu->Geluid.... wat staat daar geselecteerd voor de uitvoer van audio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
MicGlou schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 17:02:
Het is volgens mij nog puur een instelling ergens... ik denk er ook aan dat Windows het geluid gewoon nog niet de goede kant op stuurt. Start->ConfigMenu->Geluid.... wat staat daar geselecteerd voor de uitvoer van audio?
Digitale audio (S/PDIF).

staat nu als standaard ingesteld, dat groene balkje daarnaast (wat het volume weergeeft) gaat op en neer als ik muziek aan heb staan, ik hoor echter niks.
Paul schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 17:00:
Omdat nVidia-kaarten dit niet ondersteunen (ja, pass-through :| ) heb ik mijn videokaart vervangen door een AMD / ATi. Beetje een paardenmiddel, maar dat werkt tenminste wel zoals je verwacht :) Kaart erin, meegeleverde (of zelf gedownloade) drivers installeren en klaar :)
Lijk me sterk, aangezien in de specificaties van mijn videokaart dit staat:
Audio Input for HDMI: SPDIF.

[ Voor 81% gewijzigd door Toppertje op 29-06-2012 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Het wil maar niet werken, de nieuwste drivers voor de videokaart en nieuwste drivers van Realtek haalden ook niks uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Toppertje schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 17:07:

Lijk me sterk, aangezien in de specificaties van mijn videokaart dit staat:
Audio Input for HDMI: SPDIF.
En, hoe goed werkt het al? :P :> Die problemen had ik dus ook (alles lijkt goed te zijn maar geen geluid). Anyway: ;)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Paul schreef op maandag 02 juli 2012 @ 09:51:
[...]
En, hoe goed werkt het al? :P :> Die problemen had ik dus ook (alles lijkt goed te zijn maar geen geluid). Anyway: ;)

[...]
Wrijf het er nog maar even in ;).
Nee het werkt nog niet, maar op basis van de specs zou je zeggen dat het zou kunnen werken.

Maar wat ik nog wil doen is een mail richting nvidia doen om te kijken of hun een oplossing hebben, ik heb er geen hoge verwachtingen van, maar ik kan het altijd proberen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Zit er nog ergens een adapter tussen oid, oftewel is het echt volledig HDMI-HDMI? Heb je de instellingen van de tv al nagekeken? Ik kan de audio namelijk aan en uit schakelen van hdmi op de tv als ik bijvoorbeeld liever spdif zou willen gebruiken... probeer het eens aan die kant te zoeken.

Edit: Nog even wat google gebruikt, maar het blijkt dat (alle?) 8xxx en 9xxx kaarten van Nvidia toentertijd nog wat compatibiliteit problemen hadden over hdmi icm met bepaalde televisies... maar echte details vind ik er zo 1-2-3 niet over.

[ Voor 32% gewijzigd door MicGlou op 02-07-2012 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Laatst online: 17-03 19:32

Mikayu

.srt

Loop ook even alle bitrates na in de audio settings van windows, daar zit ook een handig test knopje
Wel 2x indrukken want het kan gebeuren dat ie het test geluid al afspeeld terwijl je tv het signaal nog niet heeft verwerkt, het zijn zeer kortje pingel geluidjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
MicGlou schreef op maandag 02 juli 2012 @ 17:42:
Zit er nog ergens een adapter tussen oid, oftewel is het echt volledig HDMI-HDMI? Heb je de instellingen van de tv al nagekeken? Ik kan de audio namelijk aan en uit schakelen van hdmi op de tv als ik bijvoorbeeld liever spdif zou willen gebruiken... probeer het eens aan die kant te zoeken.

Edit: Nog even wat google gebruikt, maar het blijkt dat (alle?) 8xxx en 9xxx kaarten van Nvidia toentertijd nog wat compatibiliteit problemen hadden over hdmi icm met bepaalde televisies... maar echte details vind ik er zo 1-2-3 niet over.
Nee, het is echt volledig HDMI-HDMI, kheb toendertijd 2 dezelfde kabels gekocht, 1 voor de playstation en 1 voor de PC, van de playstation krijg ik netjes geluid...

Ja de instellingen van de TV ben ik volleding bij langs gegaan, de bron is: HDMI1/DVI naam: PC.
De naam heb ik al aangepast in alle andere namen die er zijn zo ongeveer.
Mikayu schreef op maandag 02 juli 2012 @ 17:56:
Loop ook even alle bitrates na in de audio settings van windows, daar zit ook een handig test knopje
Wel 2x indrukken want het kan gebeuren dat ie het test geluid al afspeeld terwijl je tv het signaal nog niet heeft verwerkt, het zijn zeer kortje pingel geluidjes
Bij een aantal (eigenlijk alle) begint het af en toe wat te kraken, meer komt er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Gister een bericht naar NVIDIA gestuurd. Ze stelden voor om de HD Audio in de bios te 'Enabelen' ipv op 'Auto' te zetten. Helaas heb ik alleen maar een 'Disable' en een 'Auto' stand.

De bios setting stond dus al goed en heeft dus ook niks uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje

Toppertje

www.davideografie.nl

Topicstarter
Oke, de hulp van nvidia helpt ook nog niet echt iets...

Nu ben ik in het 'Vraag & Aanbod' opzoek naar een mooi 2e hands kaartje.
Mocht iemand dus nog suggesties hebben... ;)

Prijs: Lager dan €75 (of zo min mogelijk ;))
En iets vergelijkbaars met wat ik nu heb, dus er moet HDMI op zitten, en ik wil er er dus wel geluid overheen hebben.

Edit: Zelf zie ik deze net staan.
Of deze.

[ Voor 22% gewijzigd door Toppertje op 05-07-2012 21:09 ]

Pagina: 1