Toon posts:

Desktop-PC voor panoramafotografie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb twee samenstellingen gemaakt , dit voor een foto panorama productie.
Inkort , 1 panorama heeft een gemiddelde van 250beelden (1 beeld 12 miljoenpixels).
Het is een productie die ongeveer in 7 stappen is.
converteren, sorteren,stichen, tunen, renderen, photoshop, virtual tour.
Dit voor 1 Panorama. (1 Panorama kan gaan tot 7 meter, het zijn extreem zware bestanden)
Nu het handige zou zijn om een systeem te hebben die eigenlijk meer pano's aankan ipv stap per stap en pano per pano.
Werk nu op een IMAC anno 2011. Die kan het niet aan, tenzij ik ga voor de extreem dure versies van mac. Maar dat is niet mijn budget.
Maxium budget is 1500 (all in desktop-monitor).
Nu mijn vraag, wat vinden jullie van deze twee configuraties en is het een goede config of kan het nog beter.
Of welke is de beste config?
De keuze voor een touchscreen monitor is vanwege het handig zou zijn voor het tunen van de panorama.(verplaatsen, van de beelden) maar twijfel toch aan de kleur correctie.

wenslijst: PC FOTO/PANORAMA II

wenslijst: PC FOTO/PANORAMA I

bij deze merci voor de input en extra adviezen.
groetjes :)

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 22:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

Vervang in lijst 1 de HDD.. De Barracuda Green is niet geweldig, paar euro meer en neem de Barracuda XT o.i.d.

🠕 This side up

Verwijderd

Topicstarter
Ok, merci.

Verwijderd

Topicstarter
enige tip kwestie samenstelling I en II. Welke vind je beter.

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 19:11
als je voor 16gb gaat zou ik toch 2 reepjes kiezen, dan hou je voor in de toekomst nog altijd ruimte over, bijvoorbeeld: pricewatch: Corsair XMS3 CMX16GX3M2A1333C9

Zelfde prijs :)

Niet onderbouwd maar persoonlijk zou ik voor keuze 2 gaan,als ik moet kiezen tussen acer en dell ga ik blind voor dell, acer moet je kopen als je het niet veel gebruikt en extreem goedkoop is :+

ik denk dat tegenwoordig elke dvd brander wel zo'n beetje op hetzelfde neerkomt, dus ik zou voor de goedkoopste gaan.

Qua ssd heb ik goede verhalen over de samsung 830 gehoort, en is deze recent aardig in prijs verlaagd.

Behuizing is een kwestie van voorkeur :)

[ Voor 45% gewijzigd door rutger465 op 21-06-2012 21:03 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

JE HOEFT NIET ZO TE SCHREEUWEN IN JE TOPICTITELS!!!!1

;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
oeps, was niet zo bedoeld.
Dacht dat het kleiner ging uitkomen.

Verwijderd

Topicstarter
rutger465 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 20:57:
als je voor 16gb gaat zou ik toch 2 reepjes kiezen, dan hou je voor in de toekomst nog altijd ruimte over, bijvoorbeeld: pricewatch: Corsair XMS3 CMX16GX3M2A1333C9

Zelfde prijs :)

Niet onderbouwd maar persoonlijk zou ik voor keuze 2 gaan,als ik moet kiezen tussen acer en dell ga ik blind voor dell, acer moet je kopen als je het niet veel gebruikt en extreem goedkoop is :+

ik denk dat tegenwoordig elke dvd brander wel zo'n beetje op hetzelfde neerkomt, dus ik zou voor de goedkoopste gaan.

Qua ssd heb ik goede verhalen over de samsung 830 gehoort, en is deze recent aardig in prijs verlaagd.

Behuizing is een kwestie van voorkeur :)
Die extra geheugen kan handig zijn , die houd ik zeker.thanks
Kwestie scherm tja, het is juist vanwege de touchscreen , die mij wel verleid. Lijkt mij een zeer handige tool.
Maar twijfel dus ook qua kwaliteit en productie, het is toch nog redelijk nieuw die touchscreens.
Nu hp heeft er ook mooie en er is er eentje opkomst de HP Compaq L2206tm.Maar ja in Amerika toch.
Dus denk dat ik toch ga voor dell .

Zoveel brand ik nu toch niet , dus de goedkoopste versie is de beste .

De behuizing staat goed aangeschreven bij hardware.info
qua stijl en layout vind ik die van lian Li super maar durf niet ,ken ze niet zo goed en weet niet dat ze wel goed zijn voor toekomstige uitbreiding.

Kwestie socket 1155 en 2011 en kracht tussen de twee.
Heb persoonlijk het idee dat de tweede samenstelling sterker is maar ben niet zeker.
merci voor de tip en input
gr

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-05 06:33
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 21:28:
[...]

Die extra geheugen kan handig zijn , die houd ik zeker.thanks
Kwestie scherm tja, het is juist vanwege de touchscreen , die mij wel verleid. Lijkt mij een zeer handige tool.
Maar twijfel dus ook qua kwaliteit en productie, het is toch nog redelijk nieuw die touchscreens.
Nu hp heeft er ook mooie en er is er eentje opkomst de HP Compaq L2206tm.Maar ja in Amerika toch.
Dus denk dat ik toch ga voor dell .

Zoveel brand ik nu toch niet , dus de goedkoopste versie is de beste .

De behuizing staat goed aangeschreven bij hardware.info
qua stijl en layout vind ik die van lian Li super maar durf niet ,ken ze niet zo goed en weet niet dat ze wel goed zijn voor toekomstige uitbreiding.

Kwestie socket 1155 en 2011 en kracht tussen de twee.
Heb persoonlijk het idee dat de tweede samenstelling sterker is maar ben niet zeker.
merci voor de tip en input
gr
Foto's == Mooi beeld willen hebben.
De Dell is een IPS, is standaard vrijwel altijd beter beeld dan de TN van Acer of HP. Zou dus zeker voor de Dell gaan :)

Heb zelf 2x U2211H (voorganger en 21,5" model van de dell die jij daar hebt) en die zijn super!

Verwijderd

Topicstarter
Zeker, belangrijk mooie beelden , is het belangrijkste zelf.
Dan gaan we zeker voor dell.
thanks

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:18
Of optie 1 of optie 2 beter is is niet duidelijk te zeggen. Beide opties hebben hun sterke en zwakke kanten.
- Socket 2011 of 1155:
Het grootste verschil tussen beide sockets is de quad channel geheugen controller en de mogelijkheid om 6 core CPU's te plaatsen van het socket 2011 platform. Aangezien je een quadcore plaatst in je socket 2011 platform valt dat voordeel iig weg. Of een quad channel geheugen controller veel voordeel heeft durf ik niet te zeggen. In benchmarks zie je eigenlijk alleen bij synthetische benchmarks verschillen. Maar aangezien je met veel grote bestanden werkt zou het een voordeel kunnen zijn. Als CPU kracht puur je bottleneck is zou ik een ivy bridge 3770k cpu nemen. Deze is zeer eenvoudig en veilig op een hogere kloksnelheid te zetten. Verder pak je bij je 1155 setup een moederbord van 170 euro. Voor 50 euro minder heb je al prima moederborden, wat zit er op dit moederbord wat je niet kan missen?

- Videokaart
Verder zou ik een Nvidia videokaart plaatsen als je van cuda functies in de adobe pakketten gebruik maakt (of wilt gaan maken). Met een kleine aanpassing kun je ook "niet ondersteunde" Nvidia kaarten laten werken.

- Behuizing
Behuizing is persoonlijk en ik vraag me af waarom je in de 2 verschillende setups een andere behuizing gebruikt? Kies gewoon de beste uit en ga vanuit daar verder.
Lian li maakt overigens prima kasten die net zo geschikt zijn voor toekomstige uitbreidingen als een andere vergelijkbare kast.

-HDD
HDD zou ik inderdaad ook een 7200 rpm exemplaar nemen.

- Voeding
Die 500W corsair is prima.

- SSD
- Samsung 830 en Crucial M4 zijn beide prima SSD's, de samsung is in de benchmarks iets sneller dan de M4 echter ga je dit verschil in de praktijk niet merken. Maar aangezien de samsung op het moment iets goedkoper is, is dit de beste keuze.

- Scherm
Bij fotobewerking moet je gewoon de beste beeldkwaliteit hebben. Dus een degelijk ips paneel zoals die Dell. Touch screen klinkt leuk, maar ik vermoed dat je daar niks aan gaat hebben (behalve vingervlekken op je monitor wat je niet wilt).

Zo zou ik het doen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 99,50€ 99,50
1Dell Ultrasharp U2412M€ 241,90€ 241,90
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,37€ 14,37
1Microsoft Windows 7 Professional SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 123,90€ 123,90
1Corsair Carbide 500R Black€ 93,95€ 93,95
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 301,-€ 301,-
1XFX Pro 450W v2€ 49,38€ 49,38
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 99,40€ 99,40
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 107,58€ 107,58
1EVGA GeForce GTX 550 Ti FPB€ 107,90€ 107,90
1Asrock Z77 Extreme4€ 123,50€ 123,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.393,93

[ Voor 47% gewijzigd door jaapsander op 22-06-2012 10:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
-MOEDERBORD
Kwestie het ASUS moederbord, de reden voor deze is Wlan (wifi) en Bluetooth aansluiting.
Bluetooth, vanwege draadloze trackpad en keybord, handig om mee te werken en minder draden op de bureau. (ook heb poezen in huis, houden van die kleine draden).
Wifi, de bedrading van ethernet ligt nog niet voor mijn bureau. (dat gaat wel veranderen maar niet nu).

Kwestie socket 1155 en 2011, inderdaad 2011 heeft de mogelijkheid voor een 6 core.
De Intel Core i7 3930K Boxed, is beter maar ook een pak duurder.(nu toch)
Vandaar ik dacht als ik de 3820 neem dan behoud ik de 2011socket en eventueel een kans toch voor een sterkere processor.
De 1155 en I7 3770, daarentegen is nu af en sterk maar het idee dat hij niet sterker kan of de mogelijkheid om up te graden. zie ik niet .

beiden kwestie hypertreading is ok. Zal het nodig hebben.

-VIDEOKAART

ja daar heb ik

Sapphire HD 7770 GHz Edition 1GB GD versus

EVGA GeForce GTX 550 Ti FPB.

Hier is de keuze gevallen , vanwege 1 De prijs en toch ok voor mijn gebruik.
ik ben wel een voorstander van Nvidia Kaarten, dus als je een tip hierin hebt , die is welkom.
Eventueel kan ik hem nog upgraden naar deze dan. (als de beste te duur is voor nu)

-BEHUIZING ,
Inderdaad, daar heb je gelijk in.
Dan blijft het toch bij de CoolerMaster, (groot en veel ruimte) Kan ik zelf een extra harde schijf in plaatsen, als leek dan toch.
Of inderdaad LIan li, wat denk van deze.
pricewatch: Lian Li PC-V351B (Zwart)

-HDD

Dacht dit het beste was , kwestie snelheid.

-VOEDING

oef, is ook een casse tête, om de juiste te vinden.

-SSD

de prijs en kwaliteit , dus de samsung.
Liever een 256 maar dat is weer te duur.

-SCHERM
Het verdict is hier duidelijk DELL.
met een Datacolor Spyder4Express Display Calibration System
(staat goed aangeschreven bij B&H photo en bij tweakers)

Merci voor de input is echt echt super.

Verwijderd

Topicstarter
jaapsander schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 10:20:

Zo zou ik het doen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock Z77 Extreme4€ 123,50€ 123,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.393,93
Deze had ik nog niet gezien, was juist bezig met typen.
De prijs staat me enorm aan.
De Asrock ken ik ook,maar heb hem niet genomen vanwege geen wlan en bluetooth.(maar kan goed zijn dat hij beter is dan de Asus, dat weet ik niet)
Nu naar de toekomst toe, de mogelijkheden om te upgraden hoe zie je dit.
Of is hij toch sterk genoeg voor twee jaar ?
merci

• jaapsander
Hij is zeker sterk genoeg voor 2 jaar. Het voordeel van socket 2011 is dat je er een snellere cpu op kan prikken (een 6 core). Echter moet je dan redelijk wat bij gaan lappen (op dit moment is een 6 core) 500 euro + de afschrijving op de quad core die je nu koopt. Upgrademogelijkheden moet je je niet blind op staren, het kan zo maar zijn dat bij een nieuwe generatie weer een nieuwe socket komt waardoor je je moederbord toch moet vervangen. Een 1155 cpu zou je waarschijnlijk niet kunnen upgraden met een nieuwe generatie cpu's, maar heeft wel de mogelijkheid om over te klokken. Klinkt voor sommigen eng, maar is tegenwoordig best simpel en veilig.

Je hebt nu een moederbord genomen met onboard wlan en bluetooth, terwijl een losse wlan kaart en bluetooth ontvanger samen ongeveer 25 euro zijn. Als dat de enige eisen zijn kun je nog prima een goedkoper moederbord nemen ~100 euro. Ben je een stuk goedkoper uit en heb je hoogst waarschijnlijk een beter bereik dan bij gebruik van onboard draadloze chips.

Voor adobe pakketten zou ik een Nvidia videokaart nemen. Die uit mijn lijstje kun je werkend krijgen. Gebruik je geen GPU geaccelereerde functies in die adobe pakketten, dan kun je gewoon een low end kaartje pakken om geld te besparen (zou zelfs beginnen met op de interne GPU te werken, dit moet ook prima werken).

#ProductPrijsSubtotaal
1Sitecom CN-516 Bluetooth 2.1 USB Micro Adapter€ 6,95€ 6,95
1TP-Link 300Mbps Wireless N PCI Express Adapter TL-WN881ND€ 13,78€ 13,78
1Asrock Z77 Pro4-M€ 83,40€ 83,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.374,56

Qua kast moet je het natuurlijk helemaal zelf weten. Kijk alleen wel even of je atx of alleen uatx moederborden kan plaatsen. Pas daarop je moederbord aan (hierboven is al een uatx exemplaar). Verder moet je er rekening mee houden dan een grote koeler (zoals een mugen 2) niet altijd past in de wat kleinere kasten.

Kwaliteitsmerken maken over het algemeen ook gewoon kwaliteitskasten. Lees 1 of 2 review van een kast die jij mooi vindt en aan je wensen voldoet.

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 22-06-2012 12:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is inderdaad wel redelijk duur die 2011, dat is waar.
liever een sterk systeem die goed is voor twee jaar en redelijk van prijs.
Dan een systeem die redelijk duur is en zwaar op de maag ligt.
Moet ook rekening houden als fotografe, het fotomateriaal die ook een leuk prijskaartje heeft.(plus software en etc)

Kwestie moederbord, tss de twee asrocken , zie ik geen probleem.
Beiden hebben genoeg usb aansluitingen en usb3 , 4x DDR3 en genoeg interne schijf aansluitingen.
Ga denkelijk toch met de tijd een homeserver aanschaffen dus meer dan 4 harde schijven ga ik niet.
Voor de rest is het toch chinees voor mij, wat er nog extra kan .
Weet alleen wat ik nodig heb.
Als dat de oplossing is een extra wifi en bluetooth aansluiting, dan is dit super voor mij.

Maar kwestie overklokken , hoe doe je dit eigenlijk.
ook je spreekt over cuda , is ook een beetje chinees voor mij.
Als je ergens een interessante review hebt over deze , dan zal ik die wel aandachtig lezen.
Denk sowieso dat ik de nvidia neem , dus dat is zeker.

Voor de behuizing zal ik wat zoeken , ben al beter geïnformeerd dus moet lukken.

Allenzins merci al voor je hulp en info.

• jaapsander
Losse Wifi en blutooth hebben in dit geval (bijna) alleen maar voordelen, het is goedkoper en de kwaliteit is waarschijnlijk beter (persoonlijke ervaring met onboard bluetooth en wifi is niet zo best). Op deze manier hoef je helemaal geen duur moederbord te nemen.

Overklokken wordt hier goed uitgelegd http://nl.hardware.info/r...-sandy-bridge-overklokken
Zorg wel dat je je even een uurtje inleest voordat je begint en begin bescheiden, dan kan er niet veel mis gaan.

Cuda is een GPGPU functie van Nvidia waarbij je de videokaart inzet om berekeningen uit te voeren die anders door de CPU gedaan worden. Vooral bij simpele goed parallelliseerbare berekeningen is een videokaart veel sneller dan een CPU. Wikipedia: CUDA

Sommige functies of filters (ben zelf niet erg bekend met photoshop) kunnen gebruik maken van cuda waardoor iets beter of sneller uitgevoerd kan worden http://www.tomshardware.c...5-cuda-64-bit,2770-8.html Gebruik je deze functies niet, dan zou je ook prima overweg kunnen met de ingebouwde GPU van de CPU.

• paalbasher
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-02 13:57
Al meerdere malen heb ik mensen culgames zien aanraden voor windows 7, heb er persoonlijk geen ervaring mee. Dan komt volgens mij de 27 inch dell binnen budget

Verwijderd

Topicstarter
jaapsander schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 16:15:
Losse Wifi en blutooth hebben in dit geval (bijna) alleen maar voordelen, het is goedkoper en de kwaliteit is waarschijnlijk beter (persoonlijke ervaring met onboard bluetooth en wifi is niet zo best). Op deze manier hoef je helemaal geen duur moederbord te nemen.

Overklokken wordt hier goed uitgelegd http://nl.hardware.info/r...-sandy-bridge-overklokken
Zorg wel dat je je even een uurtje inleest voordat je begint en begin bescheiden, dan kan er niet veel mis gaan.

Cuda is een GPGPU functie van Nvidia waarbij je de videokaart inzet om berekeningen uit te voeren die anders door de CPU gedaan worden. Vooral bij simpele goed parallelliseerbare berekeningen is een videokaart veel sneller dan een CPU. Wikipedia: CUDA

Sommige functies of filters (ben zelf niet erg bekend met photoshop) kunnen gebruik maken van cuda waardoor iets beter of sneller uitgevoerd kan worden http://www.tomshardware.c...5-cuda-64-bit,2770-8.html Gebruik je deze functies niet, dan zou je ook prima overweg kunnen met de ingebouwde GPU van de CPU.
Merci, het is een kennis meer en elke kennis meer is veel waard.
Pagina: 1