Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat het bedrijf waar ik voor werk een andere bedrijf heeft overgenomen ben ik bezig geweest met het overzetten van alle (Exchange)mailboxen naar onze eigen mailserver, Dit is inmiddel gelukt. Er wordt op dit moment ook niet meer gebruik gemaakt van de mailserver. Het domein van de andere organisatie wordt ook opgeheven, De Exchange server van het bedrijf dat overgenomen is komt hier dus ook mee te vervallen.
Voor de handigheid noem ik ons eigen bedrijf Bedrijf A en het bedrijf dat overgenomen is Bedrijf B.

Nu wil is weten hoe ik er voor kan zorgen dat alle mailberichten die nog verstuurd worden naar de oude domeinnaam toch nog binnen blijven komen bij de mailboxen op onze eigen mail server. In zowel bedrijf A als B draait een Exchange 2010 server.

Nu heb ik het idee om met mijn beperkte kennis om alle mailboxen van bedrijf B die overgezet zijn naar bedrijf A om hier een extra SMTP address toe te voegen op de mailboxen op de Exchange server. Maar nu weet ik dus niet hoe ik er voor kan zorgen dat alle mail ook daadwerkelijk aankomt binnen de mailboxen van het andere domein. Ik heb ooit wel eens gehoord om dit met een MX record te doen maar hoe dit precies werkt??

Wie kan mij hier helpen?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Klopt, dus:

1. Mailserver van bedrijf B uitzetten, als je al gemigreerd hebt moet hij echt uit om verwarring te voorkomen.
2. MX record van domein bedrijf B zodanig aanpassen dat het wijst naar de mailserver van bedrijf A
3. domein toevoegen aan server bedrijf A (http://technet.microsoft.com/en-us/library/aa996314.aspx)
4. smtp aliasen toevoegen aan mailboxen bedrijf A

MX record laten aanpassen doe je bij het bedrijf waar je je domeinnaam afneemt (bedrijfb.nl dus).
Óf als je het zelf in beheer hebt (wat me stug lijkt gezien de geboden info) in je dns server aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mental op 21-06-2012 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:54
Precies wat Mental zegt hierboven :) Let er wel op dat het omzetten van je MX-records soms wel even kan duren (tot 24 uur), en je mogelijk dus mails mist in die tussentijd.
Misschien is het een logischere stap om eerst op de Exchange van Bedrijf A het mail-domein toe te voegen, dan de MX-records te laten aanpassen, en als je records om zijn pas server B uit te zetten. Dan kun je daarna de alsnog binnen gekomen mail even exporteren en weer importeren.

Andere optie is natuurlijk om de niet bereikbaarheid tijdelijk te accepteren. De meeste verzendende mailservers proberen het 48 uur lang om af te leveren alvorens de mail wordt gedropt...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Dan kun je daarna de alsnog binnen gekomen mail even exporteren en weer importeren.
In theorie goed idee, in praktijk een drama om te realiseren; makkelijkste is een big bang moment ipv een gefaseerde migratie.
Als je de tijd hebt kun je een keer 's nachts de mailboxen migreren en de mx records aan laten passen.
Ondertussen de oude mailserver zodanig instellen dat hij alle mail voor bedrijfb.nl forward naar de mailserver van bedrijfa en je hebt bijzonder weinig kans op verlies van belangrijke mail en hoeft achteraf waarschijnlijk ook niets over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 16:46
Mental schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:08:
[...]

In theorie goed idee, in praktijk een drama om te realiseren; makkelijkste is een big bang moment ipv een gefaseerde migratie.
Als je de tijd hebt kun je een keer 's nachts de mailboxen migreren en de mx records aan laten passen.
Ondertussen de oude mailserver zodanig instellen dat hij alle mail voor bedrijfb.nl forward naar de mailserver van bedrijfa en je hebt bijzonder weinig kans op verlies van belangrijke mail en hoeft achteraf waarschijnlijk ook niets over te zetten.
Helaas heeft hij de mailboxen al gemigreerd, dat probleem heeft hij dus al ;)

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de mailboxen van bedrijf B nu bij A staan..en je hebt niets gedaan met de inkomende mail route dan krijgt niemand van B dus mail nu.

Dat lijkt mij een ongewenste situatie.

Hoe je dit normaal doet is als volgt (in a nutshell dan he):
  1. In de target organisatie voor je de SMTP namespace op van de source organisatie als "accepted domain".
  2. Je maakt voor de mailboxen die bestaan in de source allemaal mailusers aan in de target (dit doe je met het prepare-moverequest script)
  3. Je maakt in de target een sendconnector aan die mail voor de namespace van de source mail aflevert op de source.
  4. Je zet het MX record om van source naar target.
Nu zit je dus in de situatie dat alle e-mail voor je domein binnenkomt bij het nieuwe bedrijf. De Exchange server hier stuurt het door naar het overgenomen bedrijf. Er is dus geen mailbox gemigreerd nog, maar je mailverlies heb je dus al opgelost nu.

Nu kun je met een Exchange 2010 cross-forest mailbox move een mailbox overtrekken naar de target organisatie. Stel er komt nu een mail binnen voor die mailbox, dan zal die afgeleverd worden in de nieuwe mailbox. Exchange kijkt namelijk eerst of hij het kan afleveren. Als de mailbox niet gemigreerd is dan kan hij dat dus niet en stuurt hij het over de connector naar de source. Staat de mailbox er wel dan mikt hij het daarin.

Et voila, waterdichte migratie.

Wat je ook nog moet doen is een SPF record maken waarin je zowel de source als target Exchange server opvoert als server die mail mag versturen voor de namespace van de source. Op het moment dat je namelijk vanuit 2 punten mail verstuurt dan kan dat gezien worden als spam (simpel gezegd).

Wat je ten alle tijden moet voorkomen is dat er data operaties zijn op een mailbox in de source en target tegelijk. Dat krijg je namelijk niet meer goed.

Op dit moment ben je al te ver denk ik. Wat je nu kan doen:
- Als dit nog niet al te lang speelt kun je de migratie ongedaan maken en alsnog bovenstaande uitvoeren. Ik verwacht echter dat dit geen optie meer is.
- Je kan nu het MX record omzetten en de pijn van het verlies pakken. Als deze om is kun je de oude mailboxen nog 1x exporteren. Wellicht kom je dan nog weg met het importeren van deze PSTs waarbij je het maken van duplicaten niet toestaat, maar ik waarschuw je alvast, test dit eerst.

Als ik het zo lees heb je gewoon PST files geimporteerd in nieuwe mailboxen? Dan moet je dus alle nieuwe mailboxen voorzien van de orginele SMTP adressen, de namespace toevoegen als accepted domain en het MX record omzetten. En dat het liefst zo snel als je kan :P

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2012 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Als de mailboxen van bedrijf B nu bij A staan..en je hebt niets gedaan met de inkomende mail route dan krijgt niemand van B dus mail nu.
Et voila, waterdichte migratie.
Joh, lekker makkelijk om een waterdichte migratie te doen als je de grootste fout al gemaakt hebt ;)
Wat ik aangeef gaat er nog steeds van uit dat de mx records naar de oude server gaan en die nog online is maar de mailboxes al wel gemoved zijn.
Waterdicht migreren zonder overzetten van mail na migratie bestaat niet voor een geval als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oude domein toevoegen in je e-mail relay, policy maken dat elke gebruiker, undostres@derestkenjewel.nl krijgt. Deze policy over de mailboxen heen pushen, voor je dit doet MX records aanpassen naar de huidige mailomgeving. Of je laat de oude omgeving aanstaan en je maakt dat je aflever adres en relayed het dan naar je mailstores/server in je eigen domein. Al denk ik dat, dat enorm veel spam problemen kan opleveren, + is dit redelijk geavanceerd werk.. duurde ook even voor ik het draaiende had.

Een MX record is een DNS record welke e-mail verkeer afhandelt. Als deze wijzen naar de oude mailserver dan zal de mail nooit bij jouw mailserver aankomen. Dus om dit in gang te zetten moet je het volgende doen.

1. Vraag of login op je beheer pagina en verander mx1.domeinnaam.nl aan van ip 83.123..244.123 naar jouw adres zorg (mx1.domeinnaam.nl heb ik gewoon zelf bedacht kan ook mail.domeinnaam.nl zijn).

2. Dit duurt 24 uur dus zou ik niet aan je huidige MX records zitten maar gewoon 2 extra records aanvragen en deze naar jou mail server laten wijzen. Geef deze een hogere prioriteit dan de bestaande MX records zodat het op jouw mailserver aan komt en niet op de oude.

3. Maak 1 gigantische export van de mailboxen (hier heb je tools voor) en importeer deze met dezelfde tool in je exchange omgeving.. PST bestanden komen te vervallen in alle 2010 versies je kan ze nog wel koppelen.

Waterdichte migraties bestaan niet echt ik zou het ook gefaseerd doen een big bang is altijd het resultaat van gare mailboxen.

Gluck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
With ^^
Pagina: 1