Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:44
** Ik heb dit bericht in dit forum geplaatst omdat ik vermoed dat het een probleem is met de BIOS en niet met de SSD zelf! **

Beste tweakers,

Een aantal dagen geleden heb ik een nieuwe laptop aangeschaft, de Samsung NP300V3A-S04NL-2nd i5-2450M.
Bij aanschaf heb ik direct de Samsung 830 SSD Notebook kit gekocht en deze heb ik ingebouwd in de laptop.

Ik heb hierop een eigen versie van Windows 7 Ultimate geïnstalleerd en alles liep voorspoedig.
Na alle stuurprogramma's en dergelijke geïnstalleerd te hebben, vanaf de Samsung site te downloaden, heb ik benchmarks gedraaid voor de SSD en de resultaten van de SSD waren goed te noemen, ~530 mb/s read en 340 mb/s write. Echter kwam ik tot de conclusie dat mijn draadloze verbinding niet lekker werkte. Ik kreeg max 72MB/s doorvoer en hij viel er om de haverklap uit.

Ik ben gaan zoeken naar de oplossing en het bleek uiteindelijk dat een Bios update (van versie PHOENIX 03FI naar 08FI) de oplossing. Prima! Alles werkt perfect, zo leek het. Tot ik gisteren avond een nieuw stel benchmarks draaide van de SSD.

~250mb/s read - 250mb/s write..

Hoger kom ik gewoon niet!

Nu heb ik geprobeerd om alle drivers die ik in de afgelopen dagen heb geïnstalleerd te verwijderen en de oude er weer op te zetten, maar dat geeft allemaal niet de oplossing.

Ik vermoed zelf dat er in de Bios upgrade iets aangepast is waardoor de schijf minder snel draait. Echter kan ik geen andere bios versie vinden online, ook kan ik geen lijst vinden waar de aanpassingen te vinden zijn. Misschien zoek ik niet goed, of zie ik iets over het hoofd, maar ik kom er niet uit. De snelheid was goed, en moet dus ook weer goed kunnen.

Heeft iemand van jullie misschien tips / ideeën ?

In de bios staan de instellingen op AHCI en ik heb alle instellingen van de laptop op maximaal draaien (op netsnoer). Alle 'oudere' drivers (van de Samsung Site, waar alles 100% op functioneerde) staan weer op de laptop.

Ik hoop dat iemand de oplossing heeft! Thx

[ Voor 8% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 21-06-2012 13:09 . Reden: *indeling van het bericht ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Bios terugflashen?? Vaak geld het spreekwoord: if it works, don't touch it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Bartjezz schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:10:
Bios terugflashen?? Vaak geld het spreekwoord: if it works, don't touch it!
Ja, dat wil ik wel doen, maar dan moet ik wel de oude bios file kunnen vinden, ik heb tot diep in de nacht lopen zoeken, maar kan nergens een oudere versie van de bios vinden.. En het heeft één probleem opgelost, mijn WIFI verbinding werkt perfect nu.

[ Voor 9% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 21-06-2012 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 19:37
Je laptop heeft waarschijnlijk een chip die problemen geeft met SATA600, de nieuwe bios heeft daarom SATA600 uitgezet en er SATA300 van gemaakt.

Natuurlijk kun je terug gaan, maar er is een reden dat ze hem langzamer hebben gemaakt (je wilt immers niet dat je laptop ineens niet meer werkt). Je kunt de laptop terug brengen naar de winkel onder het motto dat hij niet de snelheid heeft waarmee geadverteerd wordt.

Edit: Ook een leuke opmerking op de site van samsung: http://www.samsung.com/nl...e/NP300V3A-S04NL-features

*Functies en specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.

Edit2: Ze adverteren zo te zien nergens welke SATA snelheid er wordt geleverd, ik denk dat je dus "pech" hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door DutchKel op 21-06-2012 13:15 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
kfaessen schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:11:
Je laptop heeft waarschijnlijk een chip die problemen geeft met SATA600, de nieuwe bios heeft daarom SATA600 uitgezet en er SATA300 van gemaakt.

Natuurlijk kun je terug gaan, maar er is een reden dat ze hem langzamer hebben gemaakt (je wilt immers niet dat je laptop ineens niet meer werkt). Je kunt de laptop terug brengen naar de winkel onder het motto dat hij niet de snelheid heeft waarmee geadverteerd wordt.

Edit: Ook een leuke opmerking op de site van samsung: http://www.samsung.com/nl...e/NP300V3A-S04NL-features

*Functies en specificaties kunnen zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
Als ik de eigenschappen van de harde schijf bekijk geeft het aan dat het op SATAIII werkt.. Dat zou het probleem dan niet kunnen zijn lijkt mij?
kfaessen schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:11:

Edit2: Ze adverteren zo te zien nergens welke SATA snelheid er wordt geleverd, ik denk dat je dus "pech" hebt.
Het lijkt mij dat er wel een andere oplossing voor te vinden is. Hoe weet ik nog niet, maar met 'pech' neem ik geen genoegen, sorry

[ Voor 16% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 21-06-2012 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Zanzibar-1337 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:14:
[...]

Als ik de eigenschappen van de harde schijf bekijk geeft het aan dat het op SATAIII werkt.. Dat zou het probleem dan niet kunnen zijn lijkt mij?
Je vergist je, wat bij de eigenschappen staat is het type controller, dat is nog steeds SATA600, immers is de chip in de laptop niet vervangen. Maar hij is door de bios beperkt tot snelheden van SATA300.

Dit is met veel laptops een probleem, ook de alienware M17X R2 had dit (oorspronkelijk werd geadverteerd met SATA600 maar een bios update maakte er doodleuk SATA300 van omdat er een fout in de chip zit), alleen dell heeft toen veel laptops omgeruild voor een M17X R3 die geen problemen had met de SATA600 chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
kfaessen schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:19:
[...]

Je vergist je, wat bij de eigenschappen staat is het type controller, dat is nog steeds SATA600, immers is de chip in de laptop niet vervangen. Maar hij is door de bios beperkt tot snelheden van SATA300.

Dit is met veel laptops een probleem, ook de alienware M17X R2 had dit (oorspronkelijk werd geadverteerd met SATA600 maar een bios update maakte er doodleuk SATA300 van omdat er een fout in de chip zit), alleen dell heeft toen veel laptops omgeruild voor een M17X R3 die geen problemen had met de SATA600 chip.
Dan moet ik dus een oudere versie van de bios vinden waarbij ik wel de maximale kracht kan benutten. Echter lijken die nergens te vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Opgelost!

Ik heb windows opnieuw geïnstalleerd (was niet de oplossing), maar het bleek een optie in de bios te zijn.

Ik heb alles nog een keer doorgelopen en de SataGen 3 stond op Disabled. Na dit aangezet te hebben, je raadt het al, probleem opgelost. |:( |:( |:(

Gelukkig geen brakke chip, maar een half slapend persoon.

Bedankt voor de hulp 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Zanzibar-1337 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:52:
Opgelost!

Ik heb windows opnieuw geïnstalleerd (was niet de oplossing), maar het bleek een optie in de bios te zijn.

Ik heb alles nog een keer doorgelopen en de SataGen 3 stond op Disabled. Na dit aangezet te hebben, je raadt het al, probleem opgelost. |:( |:( |:(

Gelukkig geen brakke chip, maar een half slapend persoon.

Bedankt voor de hulp 8)7
Mooi dat je het op die manier hebt kunnen oplossen, ik lees vele verhalen waarbij het niet in te stellen is en je het maar gewoon moet accepteren. Wel apart dat bij jou laptop op internet nergens wordt verwezen dat er SATAIII in zit (ik heb toch al behoorlijk wat sites afgezocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151407

kfaessen schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:19:
[...]

je verward je, de R2 heeft nooit SATA3 gehad. de R3 had 1 poort SATA3 stabiel en andere was gewoon veruuckt.
sinds de R4 flikken ze het zelfde geintje weer, Msata poort word als SATA3 aangeduid maar draait alleen op SATA2.

maar mooi dat je het heb opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
kfaessen schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:25:
[...]

Mooi dat je het op die manier hebt kunnen oplossen, ik lees vele verhalen waarbij het niet in te stellen is en je het maar gewoon moet accepteren. Wel apart dat bij jou laptop op internet nergens wordt verwezen dat er SATAIII in zit (ik heb toch al behoorlijk wat sites afgezocht).
Ja, heb overal lopen zoeken, maar het is inderdaad nergens duidelijk aangegeven. Het zit er dus wel degelijk in.
Anoniem: 151407 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:37:
[...]

je verward je, de R2 heeft nooit SATA3 gehad. de R3 had 1 poort SATA3 stabiel en andere was gewoon veruuckt.
sinds de R4 flikken ze het zelfde geintje weer, Msata poort word als SATA3 aangeduid maar draait alleen op SATA2.

Ben er wel blij mee, was bang dat ik zo'n brakke poort had..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Anoniem: 151407 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:37:
[...]

Je hebt gelijk :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .phoz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:55
Past de standaard M4 van crucial in de laptop of moet je zo'n eentje van 7mm hoogte kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Die past gewoon in de laptop. De harde schijf eruit draaien en je kunt de M4 er zo indraaien, fluitje van een cent! Succes ermee

Pagina: 1