Gas- en E-meter op lagere stand dan afgelopen jaarafrekening

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-07 16:34
Ik zet deze vraag maar hier neer, omdat jullie hier waarschijnlijk het meeste ervaring mee hebben ivm salderen etc.

Ik zit met een nogal curieus probleem. Ik ben 1.75 jaar geleden in mijn huidige huis gaan wonen en energielevering aangevraagd. Na het eerste jaar kreeg ik dus het verzoek om mijn meterstanden in te vullen, maar omdat ik een oud emailadres had opgegeven, heb ik die mail nooit gelezen. Toen hebben ze mijn gegevens geschat en een naheffing gestuurd. Deze was niet echt overdreven hoog en is automatisch afgeshreven.

Het punt is nu, dat die oude schatting van energiedirect ZO HOOG is, dat ik nu (0.75 jaar later) nog steeds niet aan dit verbruik zit en waarschijnlijk ook niet zal komen. Hoe gaat dit nu in zijn werk als ik de juiste standen opgeef en deze zijn LAGER? Krijg ik geld terug? Kan ik die andere afrekening nog aanpassen?

FYI, men was uitgegaan van een gasverbruik van 2000m3 en een e-verbruik van 3500m2 voor een klein appartement van 70m2. Mijn ouders met een vrijstaand huis hebben nog geen 2000m3 verbruik, dus het is een wazige schatting :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-07 16:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Men gaat er van uit dat jij als tweaker een gasturbine hebt staan om in je noodstroom te kunnen voorzien?

:?

( en het verbruik in vierkante meters voor je electra ontgaat mij helemaal..... 8)7 )

[ Voor 28% gewijzigd door Coach4All op 21-06-2012 11:26 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-07 15:49
Als jij lagere meterstanden opgeeft krijg je zomenteen bij je jaarrekening gewoon geld terug en waarschijnlijk een veel lagere schatting voor 2013 en dus een lager maandbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-07 23:45
je betaald aan de energie leverende instantie een maandelijks voorschot, gebaseerd op een geschat verbruik. Als het jaar is afgelopen wordt er bekeken of je meer of minder hebt verbruikt. als je minder hebt verbruikt dan krijg je geld terug en wordt je schatting naar beneden toe bijgesteld. en andersom ook, heb je meer verbruikt dan moet je bijbetalen en ga je omhoog.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:54

Pixeltje

Woo-woohoo!

Heb ik ook gehad, is niets aan de hand. Je stuurt gewoon de meterstandenkaart in en eea wordt verrekend. Als ze het niet vertrouwen komen ze kijken, zien ze dat je gelijk hebt, en gaan ze weer weg.

Overigens zou ik ook graag stroom afnemen in vierkante meters, dat is stukken goedkoper dan per KWh :+

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 22:59
Je had bij die vorige jaarrekening gewoon in beroep moeten gaan.... maarja... achteraf kijk je een koe in zin k*nt

Probleem is dat je nu in volgens de meterstanden een negatief verbruik gaat hebben.
Je kan twee dingen doen:
- Bij voorbaat alvast je energieleverancier bellen en het voorleggen...
Mocht je er dan niet uitkomen:
- Nog 1 keer te hoge standen doorgeven, zodat je 'jaarverbruik' 300 kWh stroom en 250 m3 gas is oid. Het volgende jaar geef je dan de juiste standen door en zit je weer 'goed'. Probleem is wel, dat als je gecontroleerd wordt dat je niet de juiste standen doorgegeven hebt... maar ik weet niet of dat nou zo erg is als de doorgegeven standen hoger zijn dan de daadwerkelijke.
- De daadwerkelijke standen doorgeven en zien hoeveel je 'terug' krijgt, maar ik ben bang dat er iets niet goed gaat dan. Of dat je voor je negatieve stroomverbruik de kale stroomprijs krijgt en voor je gas helemaal niets.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-07 22:37

houthakker

Poehé

Is helemaal geen probleem, ik heb dezelfde situatie gehad.

Er werd toen geconstateerd dat de vorige meterstand 'automatisch' berekend was, en dus waarschijnlijk incorrect. Vervolgens krijg je gewoon je geld terug.

Specs

Pagina: 1