Toon posts:

Automatisch overclocken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb laatst een upgrade gedaan van mijn pc.
Nieuw MB, proc en geheugen. (Hier mijn specs)

Nu is het zo dat in de Bios hij stond op automatisch overclocken stond.
Hij draaide op 3600 mhz en werd rond de 50 graden onder druk.
Nu is dit niet echt het probleem, mijn probleem is meer dat op een gegeven moment de CPU cooler op 5600 RPM stond te draaien.
Dus mijn vraag is meer is het verstandig om het uit te zetten allemaal zoals ik nu heb gedaan, en te wachten totdat ik een andere cooler heb of kan het niet echt kwaad zolang hij maar rond de 50 graden blijft?

Greetz,

Teremai

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-01 11:31
In de regel is overklokken met de standaard koeler niet zo'n goed idee, vaak ze zijn afgestemd op stock performance en niet berekend op dat de CPU 'harder gaat'. Maar dat hoeft niet duur te zijn, merken zoals Scythe, Noctua, Thermaltake, Zalman (ik noem er maar een paar) maken prima aftermarket koelers die heel wat beter koelen dan het ding dat erbij zit.

BF1 Stats

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil niet perse gaan overclocken maar met de standaard instellingen in mijn bios begon de processor vanzelf op 3600 mhz te draaien.
Maar het staat nu uit in de bios dus voorlopig laat ik dat zo.
In ieder geval bedankt voor de snelle reacties.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Foodie88 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 01:38:
In de regel is overklokken met de standaard koeler niet zo'n goed idee, vaak ze zijn afgestemd op stock performance en niet berekend op dat de CPU 'harder gaat'. Maar dat hoeft niet duur te zijn, merken zoals Scythe, Noctua, Thermaltake, Zalman (ik noem er maar een paar) maken prima aftermarket koelers die heel wat beter koelen dan het ding dat erbij zit.
Nee,

Je kan prima overclocken met een stock cooler. Zo n aftermarket cooler koelt ook meestal niet veel beter dan een stock cooler. Er zit alleen heel wat marketing achter en kost een hoop.

Met een stock cooler kan je een eindje vooruit en hou de temps goed in de gaten.

• themac1983
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-02-2025
Reden voor een aftermarket cooling is voor velen (bij mij igg) het geluid. Mijn stock koeler draait ook als een malle, dit komt omdat er een kleine fan op zit die dus meer rondjes moet maken voor dezelfde luchtverplaatsing van een grotere fan die op de meeste aftermarket coolers zit.

Zolang je proc slechts 50 graden is zou ik me nergens druk om maken.

Echter kom je niet over als iemand die het nodig heeft of zin heeft om zelf de OC'en. Dus als je het liever uitzet omdat je het toch niet nodig acht doe je dat toch lekker :D

I-racing Profile

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-01 11:31
com2,1ghz schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:17:
[...]

Nee,

Je kan prima overclocken met een stock cooler. Zo n aftermarket cooler koelt ook meestal niet veel beter dan een stock cooler. Er zit alleen heel wat marketing achter en kost een hoop.

Met een stock cooler kan je een eindje vooruit en hou de temps goed in de gaten.
Nou.. probeer maar eens een Scythe ofzo. Ik heb de Mugen Rev 2 B en dat koelt absoluut niet marginaal beter. De heatsink is veel groter waardoor hij veel meer warmte kan afvoeren. Ook blaast de fan (overigens 120mm dus idd stiller zoals de poster boven mij al zegt) er vanaf de zijkant door, niet erbovenop. Door de vele vinnen is het contactoppervlak met de lucht die de fan erdoorheen blaast veel groter dan een doorsnee stock fan. Je idle temps zullen misschien niet al teveel dalen, maar de load temps zeker wel. En dan hebben we het hier nog niet eens over waterkoeling, dat kan inderdaad wel duur zijn. Maar 30 euri voor goede aftermarket koeler, dat is toch niet veel?

BF1 Stats

Pagina: 1