LaCie USB HD werkt NIET goed op mobile i5 chipset, wel op i7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonnyTonny
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 10:25
Dit is een van de gekste hardware problemen die ik in jaren heb gezien.

LaCie Rikiki USB 3.0 HD van 1 TB aangesloten op meerdere Windows 7 x64 systemen.
Werkt overal prima behalve op Core-i5 laptop chipsets.

Daar ziet de Windows Diskmanagment (diskpart ook) hem als 'Unreadable" en is het niet mogelijk iets aan de MBR van de disk te wijzigen (wipe, her-paritioneren, formateren, etc). Full-disk encryptie er op zetten gaat hierdoor ook niet en dat was nou eigenlijk wel de bedoeling.

Gek genoeg is de partitie die er op staat (aangemaakt op andere PC) wel gewoon te benaderen in Explorer en komt die correct door chkdsk heen.

Op andere laptops met een Core-i7 of Core2Duo en op desktop-chipsets met een Core-i5, i7 of Xeon is er geen probleem.
Ik heb meerdere van deze LaCie drives liggen die allemaal exact hetzelfde gedrag vertonen.

(Laptops zijn allemaal Lenovo Thinkpads (X201, T510 en T520) met een Intel mobile core-i5. Heb helaas geen ander merk laptop met een Core-i5 tot mijn beschikking.
LaCie support geeft de Lenovo de schuld. Lenovo wijst naar LaCie.

USB drivers zijn de standaard drivers van Win7-x64-SP1. Ik heb de Intel chipset driver updater geprobeerd maar die vindt het niet nodig de USB drivers te updaten.

Iemand enig idee wat hier loos zou kunnen zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

I5 en i7 is de benaming van de cpu, niet van de chipset. De cpu heeft er verder niks mee te maken. Die Thinkpads werken (nog) met usb 2, misschien dat daar het probleem ligt. Check de drivers die in windows aanwezig zijn.

Van de website van LaCie zelf: klik (had je zelf al gevonden natuurlijk :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonnyTonny
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 10:25
Hippocampus schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 08:26:
I5 en i7 is de benaming van de cpu, niet van de chipset. De cpu heeft er verder niks mee te maken. Die Thinkpads werken (nog) met usb 2, misschien dat daar het probleem ligt. Check de drivers die in windows aanwezig zijn.

Van de website van LaCie zelf: klik (had je zelf al gevonden natuurlijk :P )
Alle overige machines werken ze goed, ook met USB2.
Wat betreft die mobile core-i7. Heb net gecheckd.
Die machines zijn allemaal 1e gen Sandy Bridge. De I5's (met het probleem) allemaal 2nd gen.

Driver is in alle gevallen de normale W7 driver voor de Intel chipset. D'r is echt geen andere of nieuwere.
En voor de USB drive zelf zijn er uberhaupt geen specifieke drivers.

Dat LaCie support document had ik ook al gezien: Dat is hun standaard blabla en compleet irrelevant in dit geval.