Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-12-2022
Beste mede tweakers,

Ik ben bezig met het bouwen van een nieuwe pc, Nu wil ik dus 2 ssd's in raid 1 zetten! Kan dit zo nee wat kan wel.

Reden raid 1 is dat er voor mij kostbare dingen op komen te staan.

Het gaat om deze ssd: Samsung MZ-7PC128B/WW

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-07 11:28
Ja, dat kan. Denk je er wel even aan dat raid geen backup is. Als je een virus hebt of je bent trigger happy op de delete knop ben je je data keurig op allebei je ssdtjes kwijt.

O, en eigen inzet is geen overbodige luxe, we zijn geen helpdesk en dit is echt zo te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
vistu schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 01:07:
Ja, dat kan. Denk je er wel even aan dat raid geen backup is. Als je een virus hebt of je bent trigger happy op de delete knop ben je je data keurig op allebei je ssdtjes kwijt.

O, en eigen inzet is geen overbodige luxe, we zijn geen helpdesk en dit is echt zo te vinden.
Bedankt voor je reactie!

O, Heb ernaar gezocht en ook veel over gevonden ja maar dat zijn website's waar ze vanalles op kunnen zetten en daarom vraag ik het hier op tweakers zodat ik het zeker weet!

Zeker omdat het om 200 euro gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:31
Waarom maak je geen dagelijkse backup naar een harddisk. Hoeveel data ga je daadwerkelijk iedere dag wijzigen zodat dit ook op je backup moet wijzigen?

Voordelen:
Veel goedkoper
historie, als je op je SSD iets weggooit, dan heb je nog de versie op de harddisk, je kunt zelf meerdere versies van bestanden houden.
Veel meer ruimte, je kunt er nog andere programma's en files opzetten

Nadelen:
omslachtiger dan raid 1
loopt een dag achter qua data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ik zeg zonde van je geld, een mirrored array beschermt je alleen tegen 1 disk fail en is alleen dan een back up.
Je geeft aan kostbare bestanden te hebben en daarmee sluit ik me aan bij White Feather; zorg voor een goed back up systeem. Hoe goed je beschermt wil zijn is natuurlijk jou eigen keus, maar denk aan kortsluiting, brand of diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151407

Yes maak gewoon goede backups, raid 1 in geen backup maar schijn veiligheid.
Als een disk ploft draait je systeem nog vrolijk door maar ja met een disk en een backup ben je sneller terug dan wachten op een rebuild _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
Hippocampus schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:49:
Ik zeg zonde van je geld, een mirrored array beschermt je alleen tegen 1 disk fail en is alleen dan een back up.
Je geeft aan kostbare bestanden te hebben en daarmee sluit ik me aan bij White Feather; zorg voor een goed back up systeem. Hoe goed je beschermt wil zijn is natuurlijk jou eigen keus, maar denk aan kortsluiting, brand of diefstal.
Bedankt allemaal voor de reacties!

Het is zo stel ik maak backups van de data en de hdd faalt dan kan ik er wel een nieuwe hdd instoppen en van de backup alles er weer terug op zetten maar dan is het nooit het zelfde als dat het was.

Gaat over muziek produceren, Als je alles het zelfde terug zet zoals je het had staan dan zijn er altijd kleine dingen die niet zo zijn als dat ze waren.

daarom wil ik raid 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151407

denp schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:13:
[...]

Bedankt allemaal voor de reacties!

Het is zo stel ik maak backups van de data en de hdd faalt dan kan ik er wel een nieuwe hdd instoppen en van de backup alles er weer terug op zetten maar dan is het nooit het zelfde als dat het was.

Gaat over muziek produceren, Als je alles het zelfde terug zet zoals je het had staan dan zijn er altijd kleine dingen die niet zo zijn als dat ze waren.

daarom wil ik raid 1
dan is je keuze door jezelf al bevestigd ;) succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Jingles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-05 20:12
Dat je een raid 1 wil gaan maken met een SSD is denk ik zinloos. Raid 1 is redundancy. Met de traditionele hdd's was dit wel zinvol maar aangezien SSD's geen bewegende onderdelen hebben is de kans dat ze stuk gaan een stuk kleiner. Dus ik denk de risico die je wil afdekken met een Raid 1 is erg klein. Risico = Kans x Impact.
Als je echt zeker wil zijn van je data. Ga liever voor een goede NAS. Er bestaan ook software waarmee je images kan maken van je HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
Mr.Jingles schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:21:
Dat je een raid 1 wil gaan maken met een SSD is denk ik zinloos. Raid 1 is redundancy. Met de traditionele hdd's was dit wel zinvol maar aangezien SSD's geen bewegende onderdelen hebben is de kans dat ze stuk gaan een stuk kleiner. Dus ik denk de risico die je wil afdekken met een Raid 1 is erg klein. Risico = Kans x Impact.
Als je echt zeker wil zijn van je data. Ga liever voor een goede NAS. Er bestaan ook software waarmee je images kan maken van je HDD.
Oke een nas wil ik sowieso hebben (synology DS412+) dus dat komt goed.

Maar vroeg me af of het kon op raid 1 aangezien er altijd een hdd/ssd kapot kan gaan door welke oorzaak dan ook.

Bedankt voor alle reactie's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-07 11:15
denp schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:46:
[...]

Oke een nas wil ik sowieso hebben (synology DS412+) dus dat komt goed.

Maar vroeg me af of het kon op raid 1 aangezien er altijd een hdd/ssd kapot kan gaan door welke oorzaak dan ook.

Bedankt voor alle reactie's
Mocht je toch met Raid1 door willen gaan, zorg dan wel voor een knappe raid-controller. Meestal zijn die onboard dingen niet zo heel best. Ik heb dr zelf een Asus U3S6 in zitten, waar eerst 2 HDD's op raid1 op zaten (inmiddels vervangen voor 1x SSD), en was er wel redelijk tevreden over gezien de prijs :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Laatst online: 09:31
Mr.Jingles, ik zal je even corrigeren:
Dat je een raid 1 wil gaan maken met een SSD is denk ik zinloos. Raid 1 is redundancy. Met de traditionele hdd's was dit wel zinvol maar aangezien ondanks dat SSD's geen bewegende onderdelen hebben is de kans dat ze stuk gaan een stuk kleiner groter.
Tevens is het zo dat als een SSD de geest geeft, het meestal direct einde oefening is. Bij een harde schijf is er vaak nog data te redden.
Check!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:45
kroegtijger schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:36:
Mocht je toch met Raid1 door willen gaan, zorg dan wel voor een knappe raid-controller. Meestal zijn die onboard dingen niet zo heel best. Ik heb dr zelf een Asus U3S6 in zitten..
Praktisch elke integrated sata/raid controller is beter dan die Marvell controller op je Asus kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Laatst online: 10:28
TRIM support kan je trouwens voorlopig ook vergeten met RAID configuraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
kroegtijger schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:36:
[...]

Mocht je toch met Raid1 door willen gaan, zorg dan wel voor een knappe raid-controller. Meestal zijn die onboard dingen niet zo heel best. Ik heb dr zelf een Asus U3S6 in zitten, waar eerst 2 HDD's op raid1 op zaten (inmiddels vervangen voor 1x SSD), en was er wel redelijk tevreden over gezien de prijs :)
Die Asus U3S6 is toch een usb 3.0 kaart??

Ik ga deze nemen: ASRock Z77 Extreme6 daar zitten toch zat aansluitingen op om 2 ssd's op te zetten in raid 1

deze kan toch ook wel Dawicontrol DC-610e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
Jimster schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 00:04:
TRIM support kan je trouwens voorlopig ook vergeten met RAID configuraties.
Zal dat echt veel schelen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-07 12:57
Er kleven wel een aantal nadelen aan inderdaad:

Trim. Dit houdt je SSD in een goede conditie. Onboard controllers hebben daar geen ondersteuning voor.

Daarnaast performance. Aangezien je de onboard raid chip wil gebruiken zal de performance behoorlijk droppen. Let wel het zal nog steeds een boost zijn in vergelijking met een conventionele HDD.

Kosten plaatje. SSD is duur om je data op weg te schrijven. 200 wordt genoemd dus ik denk dat je voor 2 keer 128 Gb gaat/loensmodus off. ik weet niet om hoeveel data wij het hier hebben, maar heb je bij muziek echt die performance nodig? ik zou dan eerder kiezen voor een enkele SSD voor je besturingssysteem e.d. Je muziek kan je wegschrijven op 2 640 HHD in RAID 1. heb je toch de snelheid, daarnaast meet opslag en toch je raid array :) En dat ook nog eens voor dezelfde prijs :)

[ Voor 16% gewijzigd door muppet99 op 22-06-2012 11:21 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
muppet99 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:18:

Trim. Dit houdt je SSD in een goede conditie. Onboard controllers hebben daar geen ondersteuning voor.
Kul, TRIM wordt prima ondersteunt, het zit namelijk in de ATA commando set. TRIM wordt echter niet meer ondersteunt als je je SSD's in RAID zet. TRIM is namelijk niet meer dan het wissen van ongebruikte geheugencellen in de SSD tijdens idle operation. Als je dit tijdens de schrijfopdrachten moet doen ga je behoorlijk performance verlies merken.
Daarnaast performance. Aangezien je de onboard raid chip wil gebruiken zal de performance behoorlijk droppen. Let wel het zal nog steeds een boost zijn in vergelijking met een conventionele HDD.
Ook onzin, via de gewone Intel RAID configuratie zal je met RAID-1 echt geen performance hit voelen. Anders wordt het als je RAID5 wilt maar daar heeft TS het niet over gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door redfoxert op 22-06-2012 11:24 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-07 12:57
redfoxert schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:23:
[...]
Kul, TRIM wordt prima ondersteunt, het zit namelijk in de ATA commando set. TRIM wordt echter niet meer ondersteunt als je je SSD's in RAID zet. TRIM is namelijk niet meer dan het wissen van ongebruikte geheugencellen in de SSD tijdens idle operation. Als je dit tijdens de schrijfopdrachten moet doen ga je behoorlijk performance verlies merken.
[...]

Ook onzin, via de gewone Intel RAID configuratie zal je met RAID-1 echt geen performance hit voelen. Anders wordt het als je RAID5 wilt maar daar heeft TS het niet over gehad.
Excuus: Mijn bronnenverzameling is ook niet meer wat het geweest is.
One case where it has been implemented is in post-January-2011 releases of the Linux kernel's dmraid, which implements BIOS-assisted "fake hardware RAID" support, and now passes through any TRIM requests from the filesystem that sits on the RAID array.

Ik vind 5 tot 10% een performance drop. Ik kijk hier puur naar de benchmarks. Dat je het als gebruiker waarshijnlijk niet voelt, Let wel het zal nog steeds een boost zijn in vergelijking met een conventionele HDD.

[ Voor 16% gewijzigd door muppet99 op 22-06-2012 11:38 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 10:45
Nou ik zou het nog niet aandurven om mijn belangrijke data alleen op SSD te hebben. Die gaan te vaak kapot. Sommige merken werken heel goed en probleemloos andere hebben toch hoge uitval presentages.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-07 11:15
denp schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:11:
[...]

Die Asus U3S6 is toch een usb 3.0 kaart??
Ook ja... Daar kocht ik m in eerste instantie dan ook voor ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
muppet99 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:18:

Kosten plaatje. SSD is duur om je data op weg te schrijven. 200 wordt genoemd dus ik denk dat je voor 2 keer 128 Gb gaat/loensmodus off. ik weet niet om hoeveel data wij het hier hebben, maar heb je bij muziek echt die performance nodig? ik zou dan eerder kiezen voor een enkele SSD voor je besturingssysteem e.d. Je muziek kan je wegschrijven op 2 640 HHD in RAID 1. heb je toch de snelheid, daarnaast meet opslag en toch je raid array :) En dat ook nog eens voor dezelfde prijs :)
Wou idd 2X 128 GB kopen ja ik heb nog een 1TB schijf liggen die ik kan gebruiken in me nieuwe pc.

Dus eigenlijk wat je zegt is besturingssysteem op de ssd en me muziek op de hdd raid 1?

Maar wat ik me dan afvraag is, Stel ik doe dat zet me producer software en software (voor muziek) op de hdd raid 1 schijf en me ssd gaat kapot dan kan ik toch ook niet een nieuwe ssd erin stoppen windows 7 installeren en dan de raid schijf weer gewoon gebruiken als daarvoor.

Dan moet ik toch weer gewoon de software installeren?

[ Voor 13% gewijzigd door denp op 22-06-2012 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denp
kroegtijger schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 14:34:
[...]

Ook ja... Daar kocht ik m in eerste instantie dan ook voor ;)
Oke het is dus ook een raid card.

Niet echt duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Wat is nou het probleem? Maak goede (image/ghost) backups van je systeemschijf, dan wordt ook alles precies zoals het was. Inclusief alle geïnstalleerde programma's. Het is wel goed je databestanden en systeemdisk gescheiden te houden. Bij voorkeur sla je de databestanden op met behulp van een NAS, liefst met het ZFS bestandssysteem als je hoge eisen stelt aan betrouwbaarheid (uptime) en bescherming.

Ga je voor een simpelere setup met gewoon één PC, dan raad ik aan dat je de onboard Intel pseudoRAID gebruikt. Als je echt twee SSDs in RAID1 wilt, doe je er goed aan deze onder te partitioneren. Na het aanmaken van de RAID-set (SATA-controller in RAID modus zetten!) installeert je dan Windows op de RAID-set, maar je klikt bij de partitiefase op advanced en dan op New, zodat je zelf de grootte kan opgeven. Begin gewoon eens met 80GiB van de 119GiB/128GB die je dan beschikbaar hebt.

Je kunt de partitie altijd nog groter maken, kleiner maken heeft geen nut omdat je geen TRIM hebt; de gegevens blijven dan toch staan vanuit het oogpunt van de SSD. Dat groter maken doe je in disk management, klik rechts op de partitie en kies voor Extend.

Oh en wil je de meest betrouwbare SSDs, kijk dan naar de Intel 320. Helaas zitten deze nog op een 'oud' prijsniveau en hebben ze nauwelijks geprofiteerd van recente prijsdalingen onder SSDs. Maar het is wel de enige consumenten SSD die beschikt over power-safe capacitors. Ook de RAID4 redundante NAND zorgt voor bitcorrectie. Er was een bug in de firmware, maar modellen die je nu koopt beschikken over nieuwe firmware. Wat mij betreft het overwegen waard, al koop je er maar één en de ander een goedkopere Samsung 830 128GB ofzo.

Tot slot: je startpost niet van het niveau dat we hier op Tweakers.net verwachten. Eigen inzet wordt gevraagd en dat blijkt niet uit je startpost.
Pagina: 1