Ik probeer al een tijdje een reeks foto's geconverteerd te krijgen van TIFF-LZW naar TIFF-ZIP om zonder verlies van gegevens ruimte te sparen. Ik krijg dit tot op heden nog niet voor elkaar. Het zijn er zoveel, dat handmatig één voor één converteren geen optie is.
Wat heb ik geprobeerd:
Nou, eigenlijk is een ander formaat dat door veel image viewers ondersteund wordt, ook prima.
Waarom wil ik dit uberhaupt:
Om ruimte te besparen. Ruimte is goedkoop? Ja klopt, totdat je foto's op blurays gaat branden (zoveel is het wel), en als je dan een paar GB kan besparen en het op 3 ipv 4 BD-R's kan branden, heel graag natuurlijk. Een kleine test wijst uit dat een paar GB trouwens redelijk is. Een set van 20 foto's werd al ruim 100MB kleiner, dus het helpt echt. Maar die waren met de hand gedaan, en dat was al niet leuk.
Iemand advies?
Wat heb ik geprobeerd:
- Met Photoshop CS5 batch functies geprobeerd, maar die kan alleen uncompressed TIFF of TIFF-LZW opslaan, geen ZIP. Een normale Save As kan dat wel, dus dat is wel opmerkelijk. Ik heb in elk geval in Photoshop geen manier gevonden om een hele berg foto's achter elkaar te doen.
- XnView heeft een aantal opties zelfs, om te batch-converten. De ene optie gaat uit van bepaalde bestandsnamen, dus dat gaat niet werken. De tweede optie werkt alleen maar met uncompressed TIFF, en de laatste optie maakt wel TIFF-ZIP, maar levert grotere files op dan met LZW, terwijl ze in Photoshop (geheel correct) wel netjes kleiner worden.
- Gegoogled, maar het enige dat ik tegenkom, zijn dubieuze allesconverters, en die vertrouw ik nooit. Van die tools die claimen 5000 formaten in 5000 andere formaten om te kunnen zetten. Of het werkt niet, of het bevat spyware, of het is gelijk nodeloos complex.
Nou, eigenlijk is een ander formaat dat door veel image viewers ondersteund wordt, ook prima.
- JPEG2000: Ik heb een export naar lossless JPEG2000 ook geprobeerd, maar daarbij gaan alle EXIF-gegevens verloren (met XnView). Ik weet niet of EXIF uberhaupt in JPEG2000 kan, maar mij lukt het niet.
- PNG: Ik heb ook PNG geprobeerd, maar een test waarbij ik er eerst één opsla met Save As in Photoshop, levert wederom een file op zonder EXIF-gegevens. Volgens mij kan dat ook niet in PNG. Dat kan weliswaar in PNG ook wel, maar support daarvoor is niet bepaald wijdverspreid, en er was iets met EXIF.
- PSD of DNG: Opslaan als PSD of DNG zou eventueel een optie kunnen zijn, maar deze zijn me te prorietair om te gebruiken als archief.
- ZIP: Opslaan in een gewone zip (of 7zip, of gzip, of bzip) doe ik liever niet, want dan is zijn de foto's niet meer browsable met een normale image viewer. Dan moet je ze iedere keer eerst extracten.
Waarom wil ik dit uberhaupt:
Om ruimte te besparen. Ruimte is goedkoop? Ja klopt, totdat je foto's op blurays gaat branden (zoveel is het wel), en als je dan een paar GB kan besparen en het op 3 ipv 4 BD-R's kan branden, heel graag natuurlijk. Een kleine test wijst uit dat een paar GB trouwens redelijk is. Een set van 20 foto's werd al ruim 100MB kleiner, dus het helpt echt. Maar die waren met de hand gedaan, en dat was al niet leuk.
Iemand advies?
日本!🎌