Beste tweakers,
Ik ben op zoek naar goed advies voor een nieuwe pc voor fotobewerking/internet/media en download gebruik. Het is erg lang geleden dat ik me met onderdelen van pc's bezig heb gehouden, dus ik ben er niet bepaald meer in thuis. Het gevolg is dat ik inzicht mis wat goede componenten zijn en welke combinaties wenselijk zijn of juist moeten worden vermeden.
De cpu en koeler monteren op het moederbord laat ik het liefst over aan deskundigen, dat zal een winkel moeten doen voor me. De rest durf ik zelf wel aan om te monteren en installeren.
Hopelijk kunnen jullie me helpen!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Richtprijs van €700 - 750,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- CPU, moederbord, intern geheugen, SSD, voeding, behuizing, koeling.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
- Niet specifiek, goede prijs-kwaliteit verhouding.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
- Passend in een normale pc kast en niet al te luid, hoeft niet onhoorbaar te zijn.
Door eigen onderzoek o.a. hier op tweakers, en hardware.info ben ik op de volgende lijst met componenten uitgekomen:
Enige verantwoording van mijn keuzes tot dusver:
Grts,
Paul
Edit: tabel aangepast,zoals bos97 terecht opmerkte had ik een verkeerde cpu gekozen
Ik ben op zoek naar goed advies voor een nieuwe pc voor fotobewerking/internet/media en download gebruik. Het is erg lang geleden dat ik me met onderdelen van pc's bezig heb gehouden, dus ik ben er niet bepaald meer in thuis. Het gevolg is dat ik inzicht mis wat goede componenten zijn en welke combinaties wenselijk zijn of juist moeten worden vermeden.
De cpu en koeler monteren op het moederbord laat ik het liefst over aan deskundigen, dat zal een winkel moeten doen voor me. De rest durf ik zelf wel aan om te monteren en installeren.
Hopelijk kunnen jullie me helpen!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Fotobewerking (Lightroom & Photoshop)
- Surfen
- Downloaden
- HD media afspelen
- Mogelijk in de toekomst wat HD videobewerking, maar dat heeft geen prioriteit dus daar stel ik geen hele hoge eisen aan.
- Gaming is geen wens van mij.
Richtprijs van €700 - 750,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- Samsung Syncmaster 2243BW monitor die ik al heb staan.
- Samsung 1TB HDD uit de huidige pc
- Mogelijk 1.5TB HDD die ik nu in een behuizing heb als externe schijf.
- E-MU 0404 geluidskaart (PCI) uit de huidige pc.
- DVD-brander uit de huidige pc.
- Verder heb ik nog een budget (€40, de goedkoopste optie die ik kon vinden, het ging om de DVI aansluiting) Asus EAH5450 gpu in de huidige pc, hoewel ik betwijfel of deze enige meerwaarde zal bieden in de nieuwe pc. Wat is jullie advies?
- CPU, moederbord, intern geheugen, SSD, voeding, behuizing, koeling.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
- Niet specifiek, goede prijs-kwaliteit verhouding.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
- Passend in een normale pc kast en niet al te luid, hoeft niet onhoorbaar te zijn.
Door eigen onderzoek o.a. hier op tweakers, en hardware.info ben ik op de volgende lijst met componenten uitgekomen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Cooler Master Silencio 550 | € 64,- | € 64,- |
| 1 | Zalman CNPS10X Extreme | € 49,68 | € 49,68 |
| 1 | Intel Core i7 3770 Boxed | € 265,- | € 265,- |
| 1 | Cooler Master Silent Pro M2 520W | € 75,90 | € 75,90 |
| 1 | Samsung 830 series 128GB | € 97,52 | € 97,52 |
| 1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 46,95 | € 46,95 |
| 1 | Asus P8H77-M | € 85,68 | € 85,68 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 684,73 | |
Enige verantwoording van mijn keuzes tot dusver:
- Ik heb gekozen voor een i7 uit future-proofing en Ivy Bridge omdat de Sandy Bridge niet veel goedkoper is op het moment.
- Het moederbord: Asus omdat ik steeds maar tegen kwam dat dit een van de betere merken is. 7 serie i.v.m. zekerheid ondersteuning van Ivy Bridge en betere functionaliteit van de interne gpu van de i7. Het leek me onnodig om te kiezen voor een Z77 serie omdat ik niet wil gamen en dus ook niet ga overclocken. Binnen deze H77 series heeft Asus meerdere series, M, M LE, V, V LE en I. Ik zag dat de M LE maar 2 geheugen banken heeft, die viel af zodat M de beste optie leek. De rest is duurder maar ik zag niet echt in waar precies de meerwaarde zit. Zou B75 nadelen kennen omdat deze op de zakelijke markt gericht zijn?
- Corsair Vengeance werd hier op tweakers positief beoordeeld meen ik.
- Samsung SSD was in de aanbieding en heb ik reeds binnen, bovendien las ik vele lovende reviews.
- Cooler Master Silent Pro werd in een groeptest op hardware.info als goed beoordeeld en is modulair wat me handig leek i.v.m. kabelbende in de kast. De ripple en geluidproductie zijn beide ok.
- Cooler Master Silencio omdat de kast 2 case fans standaard aan boord heeft en 1 USB 3.0 aansluiting aan de voorzijde. Hoewel de aansluiting van de USB op het moederbord eleganter had gekund. Verder heeft de kast padding aan de binnenzijde zodat deze geluid dempt.
- Zalman vs Scythe Mugen 3 Rev B. Omdat ik de processor en koeler niet durf te monteren ben ik gebonden aan het aanbod van fysieke winkels. Dat zijn mycom en computerland vanwege de prijzen. Zalman hebben ze bij mycom, Scythe bij computerland, maar niet de Mugen 2 die zo populair is. Of heb ik uberhaupt geen andere koeler nodig voor mijn doeleinden? Gezien de kast die naast geluid ook warmte binnen houdt leek me van wel.
- Windows 7 heb ik even buiten het budget gehouden omdat ik die via stage kan bestellen met korting (surfspot).
Grts,
Paul
Edit: tabel aangepast,zoals bos97 terecht opmerkte had ik een verkeerde cpu gekozen