Desktop pc voor fotobewerking/surf/media/download €750,-

Pagina: 1
Acties:

• Gyrrack
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-12-2025
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar goed advies voor een nieuwe pc voor fotobewerking/internet/media en download gebruik. Het is erg lang geleden dat ik me met onderdelen van pc's bezig heb gehouden, dus ik ben er niet bepaald meer in thuis. Het gevolg is dat ik inzicht mis wat goede componenten zijn en welke combinaties wenselijk zijn of juist moeten worden vermeden.

De cpu en koeler monteren op het moederbord laat ik het liefst over aan deskundigen, dat zal een winkel moeten doen voor me. De rest durf ik zelf wel aan om te monteren en installeren.
Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Fotobewerking (Lightroom & Photoshop)
  • Surfen
  • Downloaden
  • HD media afspelen
  • Mogelijk in de toekomst wat HD videobewerking, maar dat heeft geen prioriteit dus daar stel ik geen hele hoge eisen aan.
  • Gaming is geen wens van mij.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs van €700 - 750,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
  • Samsung Syncmaster 2243BW monitor die ik al heb staan.
  • Samsung 1TB HDD uit de huidige pc
  • Mogelijk 1.5TB HDD die ik nu in een behuizing heb als externe schijf.
  • E-MU 0404 geluidskaart (PCI) uit de huidige pc.
  • DVD-brander uit de huidige pc.
  • Verder heb ik nog een budget (€40, de goedkoopste optie die ik kon vinden, het ging om de DVI aansluiting) Asus EAH5450 gpu in de huidige pc, hoewel ik betwijfel of deze enige meerwaarde zal bieden in de nieuwe pc. Wat is jullie advies?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- CPU, moederbord, intern geheugen, SSD, voeding, behuizing, koeling.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
- Niet specifiek, goede prijs-kwaliteit verhouding.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
- Passend in een normale pc kast en niet al te luid, hoeft niet onhoorbaar te zijn.

Door eigen onderzoek o.a. hier op tweakers, en hardware.info ben ik op de volgende lijst met componenten uitgekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Silencio 550€ 64,-€ 64,-
1Zalman CNPS10X Extreme€ 49,68€ 49,68
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 265,-€ 265,-
1Cooler Master Silent Pro M2 520W€ 75,90€ 75,90
1Samsung 830 series 128GB€ 97,52€ 97,52
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1Asus P8H77-M€ 85,68€ 85,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 684,73

Enige verantwoording van mijn keuzes tot dusver:
  • Ik heb gekozen voor een i7 uit future-proofing en Ivy Bridge omdat de Sandy Bridge niet veel goedkoper is op het moment.
  • Het moederbord: Asus omdat ik steeds maar tegen kwam dat dit een van de betere merken is. 7 serie i.v.m. zekerheid ondersteuning van Ivy Bridge en betere functionaliteit van de interne gpu van de i7. Het leek me onnodig om te kiezen voor een Z77 serie omdat ik niet wil gamen en dus ook niet ga overclocken. Binnen deze H77 series heeft Asus meerdere series, M, M LE, V, V LE en I. Ik zag dat de M LE maar 2 geheugen banken heeft, die viel af zodat M de beste optie leek. De rest is duurder maar ik zag niet echt in waar precies de meerwaarde zit. Zou B75 nadelen kennen omdat deze op de zakelijke markt gericht zijn?
  • Corsair Vengeance werd hier op tweakers positief beoordeeld meen ik.
  • Samsung SSD was in de aanbieding en heb ik reeds binnen, bovendien las ik vele lovende reviews.
  • Cooler Master Silent Pro werd in een groeptest op hardware.info als goed beoordeeld en is modulair wat me handig leek i.v.m. kabelbende in de kast. De ripple en geluidproductie zijn beide ok.
  • Cooler Master Silencio omdat de kast 2 case fans standaard aan boord heeft en 1 USB 3.0 aansluiting aan de voorzijde. Hoewel de aansluiting van de USB op het moederbord eleganter had gekund. Verder heeft de kast padding aan de binnenzijde zodat deze geluid dempt.
  • Zalman vs Scythe Mugen 3 Rev B. Omdat ik de processor en koeler niet durf te monteren ben ik gebonden aan het aanbod van fysieke winkels. Dat zijn mycom en computerland vanwege de prijzen. Zalman hebben ze bij mycom, Scythe bij computerland, maar niet de Mugen 2 die zo populair is. Of heb ik uberhaupt geen andere koeler nodig voor mijn doeleinden? Gezien de kast die naast geluid ook warmte binnen houdt leek me van wel.
  • Windows 7 heb ik even buiten het budget gehouden omdat ik die via stage kan bestellen met korting (surfspot).
Ik hoor graag van jullie wat eventuele betere keuzes zijn. Bij voorbaat dank!

Grts,
Paul

Edit: tabel aangepast,zoals bos97 terecht opmerkte had ik een verkeerde cpu gekozen 8)7

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-11-2025
Hoi paul,

Even wat tips: de i7 3820 is geen ivy bridge, maar een sandy bridge-E(high end sandy bridge), en werk op een ander socket (socker 2011). De processor-moederbord combo gaat dus niet werken. Een X79 moederbord is wel geschikt voor de 3820, maar deze zijn erg geprijsd. Ik zou je dan een i7 3770 aanraden, werkt namelijk wel met jouw moederbord;)
Verder ziet alles er leuk uit, misschien een iets minder dure processor koeler, als je toch niet gaat overklokken...

gr niels

• Gyrrack
Oh wacht, je hebt gelijk! Ik had enige ruzie met de wenslijst wegens gebrek aan forum ervaring, waardoor ik iets te snel de producten had toegevoegd. Het was inderdaad de bedoeling om de 3770 in de lijst te zetten. Ik heb het originele bericht hierboven even gewijzigd.
Heb je toevallig een goede tip voor een alternatieve koeler?
Thanks voor de pointer in elk geval!

• michaelscott
Als je dan toch de 3770 doet, daar past wel een scythe mugen 2 rev.B op;)

• Telecom_Kay
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-01-2025
Je zou nog een Wireless Lan kaart aan kunnen toevoegen. Ik zou je ook de nieuwe iPad willen aanraden met iPhoto. Ik heb begrepen dat je met deze combo waanzinnige foto bewerkingen mee kan doen.

Verwijderd

Telecom_Kay schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:42:
Je zou nog een Wireless Lan kaart aan kunnen toevoegen. Ik zou je ook de nieuwe iPad willen aanraden met iPhoto. Ik heb begrepen dat je met deze combo waanzinnige foto bewerkingen mee kan doen.
Dat is best handig advies, als je even vergeet dat hij een PC wil en dat de iPad in z'n eentje het budget al overschrijdt en dat "waanzinnige fotobewerking" wellicht niet precies is wat hij zoekt, zeker ook omdat "ik heb begrepen" niet 100% dekkend is als het gaat om duidelijke bronnen met vergelijking tussen de iPad als fotobewerkingstool versus een PC als fotobewerkingstool.

Mijn enige puntje van potentiele kritiek zou zijn dat, gezien de zeer lage geheugenprijzen op het moment, het eventueel doenlijk i som het ding wat te futureproofen door er een extra bankje geheugen in te duwen. 8 GB is niet heel weinig, maar afhankelijk van wat voor projectjes je zoal doet kan ik me voorstellen dat je er meer in wilt proppen. Een forse bulk werkgeheugen maakt het werken in meerdere bestanden tegelijk een stuk dragelijker.
Verder een keurige samenstelling, waarvan ik vermoed dat je die zó kunt kopen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2012 09:53 ]

• Telecom_Kay
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:48:
[...]

Dat is best handig advies, als je even vergeet dat hij een PC wil en dat de iPad in z'n eentje het budget al overschrijdt en dat "waanzinnige fotobewerking" wellicht niet precies is wat hij zoekt, zeker ook omdat "ik heb begrepen" niet 100% dekkend is als het gaat om duidelijke bronnen met vergelijking tussen de iPad als fotobewerkingstool versus een PC als fotobewerkingstool.

Mijn enige puntje van potentiele kritiek zou zijn dat, gezien de zeer lage geheugenprijzen op het moment, het eventueel doenlijk i som het ding wat te futureproofen door er een extra bankje geheugen in te duwen. 8 GB is niet heel weinig, maar afhankelijk van wat voor projectjes je zoal doet kan ik me voorstellen dat je er meer in wilt proppen. Een forse bulk werkgeheugen maakt het werken in meerdere bestanden tegelijk een stuk dragelijker.
Verder een keurige samenstelling, waarvan ik vermoed dat je die zó kunt kopen.
Dan moet je even naar de keynote van Apple kijken van een paar maanden terug. Daar lieten ze zien hoe geweldig iPhoto werkt op de iPad, de nieuwe iPad. De huidstinten kunnen gewoon met de vinger zachter gemaakt worden en er zijn enorm veel mogelijkheden om de contrast en kleuren te veranderen. Vergeet ook niet dat je op een iPad wel GRATIS apps kan downloaden, zoals Instagram. Hiermee kan je aardig wat leuke bewerkingen mee doen.

Helaas heb ik zelf nog geen iPad, dus ik kan het niet spreken uit ervaring. Heb onlangs wel van me pa een nieuwe MacBook Pro met Retina Display gekregen. Zit net iets boven je budget, maar je kan dan wel Youtube filmpjes in Retina resolutie kijken. De bladen van mijn ventilatie zijn bovendien assymmetrisch, dat ding is MUISSTIL. Dus als je een koeler zoekt, dan zou ik je zeker aanraden om 1tje te vinden die ook assymmetrische bladen heeft. Verder moet de nieuwe Macbook Pro met Retina Display ook goed zijn voor media. Ik heb het getest met enkele Facebook spelletjes en ik heb tot nu toe geen last gehad van lag.

• Clamchowder
  • Laatst online: 09-06-2022
Hi Gyrrack, ik ben zelf op dit moment ook bezig op een nieuw systeem samen te stellen;

Nu heb ik veel research gedaan naar de juiste PSU;

Hierdoor kom ik tot de volgende conclusies;

- de coolermaster series verschillen erg in kwaliteit; eigenlijk wordt alleen de silent pro series aangeraden.
Het beste kun je voor een seasonic PSU gaan vanwege de hoge kwaliteit; echter kosten deze vaak iets meer.

Corsair maakt over het algemeen goede PSU's alleen de cx presteren onder de genoemde waarden (500 wat is reëel 430 watt etc, daarnaast zitten ze vol met goedkope Chinese componenten)

De tx series zijn dan wel weer goed (en door seasonic gebouwd) en bevatten hoogwaardige Japanse elementen.

antec is ook een aanrader (meerdere modellen zijn door seasonic gebouwd)

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:49
Telecom_Kay schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 11:45:
[...]

Dan moet je even naar de keynote van Apple kijken van een paar maanden terug. Daar lieten ze zien hoe geweldig iPhoto werkt op de iPad, de nieuwe iPad. De huidstinten kunnen gewoon met de vinger zachter gemaakt worden en er zijn enorm veel mogelijkheden om de contrast en kleuren te veranderen. Vergeet ook niet dat je op een iPad wel GRATIS apps kan downloaden, zoals Instagram. Hiermee kan je aardig wat leuke bewerkingen mee doen.

Helaas heb ik zelf nog geen iPad, dus ik kan het niet spreken uit ervaring. Heb onlangs wel van me pa een nieuwe MacBook Pro met Retina Display gekregen. Zit net iets boven je budget, maar je kan dan wel Youtube filmpjes in Retina resolutie kijken. De bladen van mijn ventilatie zijn bovendien assymmetrisch, dat ding is MUISSTIL. Dus als je een koeler zoekt, dan zou ik je zeker aanraden om 1tje te vinden die ook assymmetrische bladen heeft. Verder moet de nieuwe Macbook Pro met Retina Display ook goed zijn voor media. Ik heb het getest met enkele Facebook spelletjes en ik heb tot nu toe geen last gehad van lag.
Je slaat de plank een beetje mis...

Verder zou ik idd van 8 naar 16 gb intern geheugen gaan. Geheugen is toch spotgoedkoop. En waarom wil je een andere koeler. Als je niet gaat overclocken, voldoet de stockkoeler prima.

• michaelscott
Als voeding zou ik deze nemen: pricewatch: Corsair Enthusiast TX550M Wordt op tweakers vaak aanbevolen, is modulair en levert genoeg watt. Dit is ook een mooie: pricewatch: Seasonic M12II 520W Erg betrouwbaar merk, goede kwaliteit voedingen. Zijn allebei wel weer wat beter dan die cooler master;)
Trouwens als je niet gaat overklokken, dan is een extra koeler niet noodzakelijk. Als je een stille pc wilt, wat logisch lijkt gezien de keuze van je kast, kan je beter een aftermarket koeler halen, zoals de scythe 2 of deze: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

[ Voor 6% gewijzigd door michaelscott op 21-06-2012 16:50 ]

• Telecom_Kay
#ProductPrijsSubtotaal
1Apple MacBook Pro met Retina Display (voorjaar 2012) 15"€ 2.176,51€ 2.176,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.176,51

Bekijk deze eens. Ik was vanmiddag naar de Apple Store gegaan voor een 1-on-1 session, omdat ik mijn internet explorer niet kon vinden. In die zelfde sessie hebben ze me nog wat tips gegeven. Als je iets meer wilt weten over dit product, stel ze maar gerust.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Telecom_Kay schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:42:
Assumtion is the mother of all fuckups ;)

Bovendien heeft TS een zut aan hardware die ie mee wil nemen (waaronder een x-aantal HDD's) en dat gaat niet passen in een iPad ;)

* The Eagle vind een iPad overigens nog steeds een veredeld tafeltennisbatje.
Ben geen apple hater ofzo, maar ik zie de meerwaarde niet zo. Maar dat vroeg de TS ook niet ;)

Ontopic: Ik zou voor een 265 GB SSD gaan. Voor zover ik weet zijn die goedkoper in prijs/GB :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Telecom_Kay
The Eagle schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:07:
[...]

There is an app for that.

[ Voor 16% gewijzigd door Telecom_Kay op 21-06-2012 17:16 ]

• Gyrrack
Beste tweakers,

Iedereen bedankt voor de adviezen, daar kan ik wat mee!
Ik zal even kijken naar de mogelijkheid om er iets meer werkgeheugen in te steken, qua prijs valt het inderdaad nog wel mee.
De voeding had ik grotendeels op basis van een groeptest op hardware.info gekozen. De cooler master werd daar aangeraden als beste budget optie die modulair is. Ik zie in dezelfde test dat de Seasonic ook behoorlijk presteert, hoewel de ripple hoger zou zijn. Hoeveel waarde moet ik daar nu aan hechten? Ik zal de Seasonic en Corsair TX serie nog eens nader bekijken.

Wat betreft de koeler weet ik het zelf ook niet of dat nu wel of geen meerwaarde zal bieden. In eerste instantie leek het me overbodig gezien het gebruik van de pc en het feit dat ik niet wil gaan overclocken. Anderzijds las ik hier op tweakers in een review van de Cooler Master kast dat deze juist door de geluidsisolerende werking ook de warmte binnen weet te houden. Daarom wilde ik eigenlijk meer vanuit het oogpunt van zekerheid er toch een bij doen. Het enige probleem is dat ik zelf nooit een cpu en voeding op een moederbord heb gemonteerd waardoor ik dat graag laat doen in een winkel. Dat betekent echter wel dat diezelfde winkel dan ook zowel de koeler als het moderbord van mijn voorkeur zal moeten hebben. Dat is de reden dat ik in de lijst niet een Scythe Mugen 2 rev B had gezet, wat een no-brainer zou zijn als ik het goed bergepen heb.
Ik ga nog even wat opzoeken over de suggesties die jullie gedaan hebben.

Grts,
Paul

Verwijderd

Het op- en inbouwen van een custom koeler, nadat je de CPU hebt aangebracht, is een soort Lego met dure steentjes. Mijn nichtje van 9 had ik het in één keer geleerd toen ze een nieuwe PC kreeg. Dat kun je heel eenvoudig zelf doen en als je de aanwijzingen volgt op het papiertje dat erbij zit kun je er eigenlijk niets aan fout doen. Je hoeft er ook niet handig voor te zijn - ik kan het en ik word door al mijn vrienden altijd pas uitgenodigd voor het klussen als alles klaar is en de internet/telefoon/TV/schotelantenne/wifi/etc. aangesloten moet worden.

Een grotere custom koeler heeft als je niet overklokt voornamelijk het voordeel van stilte - als je een stille koopt natuurlijk.
Qua ripple op je voedingslijnen... als je je moederbord, CPU, GPU en geheugen tot het uiterste laatste beetje wilt overclocken is stabiliteit een absolute vereiste. Als je gewoon de zooi aan wilt sluiten en er mee aan de Photoshop gaat zonder zelfs maar naar de overclockopties te kijken is dat minimale afwijkinkje echt volstrekt niet ter zake doende.

• Stefan1987
The Eagle schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:07:
[...]
* Stefan1987 vindt dat ook.
OT: Ik zie nog steeds niet waarom je de koeler zou vervangen als je niet OC. De stockkoeler is erop gemaakt om je cpu op temperatuur te houden, ongeacht je kast. En zoveel herrie maakt hij niet. Mocht je toch een andere koeler willen, dan raad ik je er een aan met de minste db.
En zo'n ding monteren stelt niet zoveel voor. De stockkoeler is een kwestie van kruislings klikken, een stockkoeler is een klein bouwpakketje met handleiding.

• michaelscott
Waarom laat je de pc niet assembleren bij azerty of alternate, het aanbod is daar veel ruimer, hebben ze bijvoorbeeld wel de scythe. Die gelid is een goed alternatief, wordt bij hardware.info de opvolger van de scythe genoemd...

• Clamchowder
  • Laatst online: 09-06-2022
Gyrrack schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 17:22:
Beste tweakers,

Het enige probleem is dat ik zelf nooit een cpu en voeding op een moederbord heb gemonteerd waardoor ik dat graag laat doen in een winkel. Dat betekent echter wel dat diezelfde winkel dan ook zowel de koeler als het moderbord van mijn voorkeur zal moeten hebben. Dat is de reden dat ik in de lijst niet een Scythe Mugen 2 rev B had gezet, wat een no-brainer zou zijn als ik het goed bergepen heb.
Ik ga nog even wat opzoeken over de suggesties die jullie gedaan hebben.

Grts,
Paul
Het is echt kinderspel, ik had die angst in eerste instantie uit, PSU zit vast met 4 schroefjes over het algemeen, je haalt ze los en je schuift m er zo uit (binnen 1 minuut te doen)

Cpu is iets lastiger maar je plaats hem op het moederbord, stopt er wat koelingpasta op en daarna de fan/heatsink erop, op youtube staan er genoeg filmpjes over. Het is ieder geval erg makkelijk dus laat je er niet door afschrikken :)

• Gyrrack
Tja, jullie zullen ongetwijfeld gelijk hebben dat het doodeenvoudig is. De moeilijkheid lijkt me ook niet het probleem, het is puur de angst om een prijzige cpu te gaan toasten indien ik dat hele ding vol klieder met koelpasta of juist te weinig gebruik. Waarschijnlijk complete onzin, met een beetje common sense voorkom je dat, maar het is de onervarenheid op dit vlak.
Ik lees net dat bij een boxed cpu de koeler al voorzien is van de juiste hoeveelheid koelpasta. Dan zie ik het probleem niet, dan kan ik weinig fout doen. De stock koeler zou het me dus wel een stuk gemakkelijker maken.
Uit de reacties krijg ik de indruk dat niet iedereen het er over eens is of ik die nu wel of niet het beste kan vervangen. Daardoor weet ik het zelf ook even niet meer.
Ik ga me eerst maar eens op de alternatieve voedingen storten voor ik deze knoop door hak. ;)
Nogmaals dank voor alle adviezen!

• michaelscott
Denk dat voor jou in dit geval de stock koeler het makkelijkst is, bespaart je ook weer geld. ;) Als je misschien met het idee speelt om je pc toch zelf in elkaar te zetten is dit misschien is iets voor je: http://nl.hardware.info/r...-je-eigen-pc!-2011-editie duidelijke uitleg, en bijbehorende video :)

Verwijderd

michaelscott schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 22:27:
Denk dat voor jou in dit geval de stock koeler het makkelijkst is, bespaart je ook weer geld. ;)
Als je niets bijzonders doet is de standaard koeler inderdaad prima - niet rumoerig, makkelijk te installeren, goedkoop.

• Stefan1987
Gyrrack schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 22:17:
Tja, jullie zullen ongetwijfeld gelijk hebben dat het doodeenvoudig is. De moeilijkheid lijkt me ook niet het probleem, het is puur de angst om een prijzige cpu te gaan toasten indien ik dat hele ding vol klieder met koelpasta of juist te weinig gebruik. Waarschijnlijk complete onzin, met een beetje common sense voorkom je dat, maar het is de onervarenheid op dit vlak.
Ik lees net dat bij een boxed cpu de koeler al voorzien is van de juiste hoeveelheid koelpasta. Dan zie ik het probleem niet, dan kan ik weinig fout doen. De stock koeler zou het me dus wel een stuk gemakkelijker maken.
Uit de reacties krijg ik de indruk dat niet iedereen het er over eens is of ik die nu wel of niet het beste kan vervangen. Daardoor weet ik het zelf ook even niet meer.
Ik ga me eerst maar eens op de alternatieve voedingen storten voor ik deze knoop door hak. ;)
Nogmaals dank voor alle adviezen!
Koelers zijn inderdaad voorzien van de juiste hoeveelheid pasta. Hier hoef je dus inderdaad niets aan te doen. Bij de stockkoeler druk je gewoon de pinnen op het mobo tot je klik hoort. Aan de onderkant even controleren en klaar. En anders is er wellicht iemand in je omgeving die hier ervaring mee heeft. Doe het samen, dan weet je het voor de volgende keer ;)

• Gyrrack
Ik zal jullie adviezen ter harte nemen en de stock koeler gaan gebruiken, mede omdat ik het daarmee wel aan durf om deze zelf te monteren.

Daardoor is er ruimte in mijn budget ontstaan om de geheugencapaciteit te verdubbelen. Ik zie daarbij de mogelijkheid om dat te verdelen over alle 4 de banken, ofwel 2 maal 8GB over 2 banken. Heeft één van beide nog voordelen qua prestaties? Voor mijn gevoel lijkt het me nuttiger om de kit met 2x8GB te nemen zodat er nog ruimte is voor eventueel extra geheugen in de toekomst, hoewel de kans niet erg groot lijkt dat het nodig zal zijn.

Ik heb me op het gebied van de voeding eveneens laten overtuigen door jullie. Ik lees erg positieve reviews en ervaringen met de Seasonic M12II 520 die hier werd aangehaald en kies deze boven de Corsair.

@The Eagle: een grotere SSD is geen optie meer omdat ik de 128GB SSD al had besteld voordat ik dit topic opende. Deze was in de aanbieding en de voorraden leken overal erg klein. Inmiddels is de 256GB variant ook in prijs gezakt waardoor de prijs per GB inderdaad in het voordeel van de grotere variant is. Nu ik de 128GB al in huis heb ga ik daar dus geen verandering in brengen. Daarnaast is de SSD bedoeld voor programma's en als scratch disk voor Photoshop, daar denk (en hoop) ik genoeg aan te hebben.

@Bos97: Ik ben inderdaad nog steeds van plan om de boel zelf in elkaar te zetten, eigenlijk ben ik best wel eigenwijs. :P In het verleden heb ik eigenlijk alles behalve de cpu en koeler wel eens vervangen in pc's, vandaar dat ik het zelf wil doen. Daarnaast vind ik het gewoon wel leuk om te doen en bespaar ik er €50,- tot €60,- mee. De link heb ik in elk geval opgeslagen, thanks!

Mijn nieuwe lijstje ziet er nu als volgt uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Silencio 550€ 64,-€ 64,-
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 265,-€ 265,-
1Seasonic M12II 520W€ 69,-€ 69,-
1Samsung 830 series 128GB€ 94,90€ 94,90
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 107,58€ 107,58
1Asus P8H77-M€ 85,68€ 85,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 686,16

In de praktijk kom ik hiermee op bijna €750,- uit, helemaal goed dus.

Op- en aanmerkingen zijn wederom meer dan welkom.
Thanks voor de adviezen!

Grts,
Paul
Pagina: 1