Transportkoeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96160

Topicstarter
Wij zijn de trotse bezitters van nu 3 grote honden, over 2,5 jaar verwachten wij dat dit er 4 zijn. Het betreft newfoundlanders, die doen het niet al te goed in warme auto's e.d.

Op dit moment rijden wij rond in een VW Caddy, deze zou over ongeveer 2,5-3 jaar vervangen worden door iets in de klasse transporter-vivaro-trafic e.d. omdat we als er wat bagage mee is toch wat plaats tekort hebben.

Het zou een 2- danwel 3-zits uitvoering worden, lichte vracht volgens belgische norm. Nu is het zo, dat je voor rond de 20.000 euro met een basic uitvoering kunt rondrijden, echter dit is buiten airco voor de laadbak gerekend. Wil je transportkoeling vanachteren af-fabriek dan kom je bij de frigo-uitvoeringen en dan betaal je al snel rond de 40.000 euro maar dan heb je wel een haccp-gekeurde koelvrieswagen. Lichtelijk overdreven dus.

Waar we zelf aan zitten te denken is de door ons gewenste bestelbus in de door ons gewenste uitvoering te kopen en via een 3e partij een dakunit te laten plaatsen. Is hier iemand die ongeveer in dezelfde situatie zit of heeft gezeten en hier ervaringen mee heeft?

Onze eisen zouden zijn:

-De koelgroep zou via een externe 230v-bron als standairco moeten kunnen dienen (campingroep als het even kan)
-Moet tijdens het rijden in de zon de temperatuur in de laadbak op maximaal 20 graden houden, ook al staan we in Frankrijk in de file in de zon eitjes te bakken op de motorkap
-Moet liefst niet al teveel extra luchtweerstand pakken, bagage op het dak doet de brandstofrekening serieus oplopen heb ik gemerkt met de dakrails.
-Temperatuur moet vanuit de cabine door chauffeur danwel bijrijder te bedienen zijn.
-Standkachelfunctionaliteit is overbodig.

Er zijn uiteraard dakunits van waeco en andere gekende merken te vinden, echter dit zijn allemaal standairco's en daardoor vergen deze het e.e.a. van de accu's en hebben ze een relatief lage koelcapaciteit.

Daarom zoeken wij het richting ombouw door derden. Enerzijds om voldoende koelcapaciteit te hebben en anderzijds om de prijs enigszins onder controle te houden. Dus koeling zonder ombouw tot frigowagen.

Reeds gevonden:
-Carroseriefabriek Harderwijk
-Aerocool Westrozebeke (België)
-Westcool / Carrier-Transicold
-Zanotti

En ik heb er nog gevonden, maar ik ben op zoek naar mensen die reeds ervaring hebben met een dergelijke installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
kan je zon unit niet in een zijpaneel bouwen? zodat je die grote unit op het dak kwijt bent?

en denk er ook over om je dynamo te verzwaren. geen idee wat zon airco aan vermogen trekt maar dat zal niet niks zijn :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Prachtige honden, en jullie hebben hart voor je honden, dat lees ik hier uit. Veel succes!

Vanmorgen dacht ik hier nog eens over na, en ik denk dat enige dak en wand isolatie wel scheelt in de koelcapaciteit die je nodig zal hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door Obelink op 21-06-2012 10:50 . Reden: aanvulling ]

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De verdamper zou op het dak moeten liggen, de blaasroosters zitten in de laadruimte, Het geheel "hangt" dus min of meer aan het plafond, de verdamper is aerodynamisch gevormd en verhoogt met slechts enkele centimeters, da's geen bezwaar voor ons. Dynamo en accu zullen inderdaad verzwaard moeten worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.aerocool.be/templates/aerocool_vervolg/images/opbouw.jpg

Ondertussen heb ik contact gehad met de servicewerkplaats waar ik de oplegger van mijn vrachtwagen naartoe moet doen voor onderhoud en reparaties. Deze mannen gaan voor mij in de toekomst de wagen voorzien van een traanplaat dubbele bodem zodat er wat reiskoffers onder de vloer kunnen, geisoleerde wanden en een soort bagagerekken zoals in vliegtuigen. De chef daar kende dan weer iemand die de wagen dan weer voorziet van de airco die aan de door ons gestelde eisen voldoet.

Neemt niet weg dat ik nog altijd op zoek ben naar ervaringsdeskundigen voor wat betreft indelingen. Vooral van mensen die al met campers of caravans zijn wezen kamperen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Doe je de honden zeg maar los in de laadruimte of in benches?

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nu gaan ze nog los wegens gebrek aan ruimte voor grote benches, bij een "echte" besteller zou er een inrichting voorzien worden waarbij ze in benches gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:03

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik zie op http://www.thermoking.nl/content/index.php/Everest/231 dat "inbouw" in het dak, aan de voorzijde van de bestelbus ook mogelijk is. Maar in principe is alles wel mogelijk, als er maar genoeg €€ beschikbaar is, dat had je zelf ook al uitgevonden :P

Kun je 't niet omdraaien? Koop een "oude" koelwagen-bus en bouw 'm terug tot gewone bestelbus. Isolatie-deur vervangen door deur-met-raam, dat soort werk.

Volgens mij zijn 2e-hands koel-bestelbussen relatief ongewild (ivm verlopen van FRC-keur / HACCP)

Let er wel op dat je met een "professionele" koelinstallatie verplicht bent om jaarlijks te keuren en alle koeltechnische reparaties in een logboek (op het voertuig aanwezig) mee te voeren.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

APClll schreef op maandag 25 juni 2012 @ 21:22:

Kun je 't niet omdraaien? Koop een "oude" koelwagen-bus en bouw 'm terug tot gewone bestelbus. Isolatie-deur vervangen door deur-met-raam, dat soort werk.

Volgens mij zijn 2e-hands koel-bestelbussen relatief ongewild (ivm verlopen van FRC-keur / HACCP)

Let er wel op dat je met een "professionele" koelinstallatie verplicht bent om jaarlijks te keuren en alle koeltechnische reparaties in een logboek (op het voertuig aanwezig) mee te voeren.
Koop je een koelbus met verlopen keurmerk, moet je hem keuren omdat dat verplicht is. Lijkt me niet echt handig.

Plus dat koelingen gemaakt zijn voor lage temperaturen. Het zal me benieuwen of je wel een temperatuur van 18 graden kunt instellen bij iets dat voor 6 of -18 is ontworpen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Maasluip schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 08:45:
[...]

Koop je een koelbus met verlopen keurmerk, moet je hem keuren omdat dat verplicht is. Lijkt me niet echt handig.

Plus dat koelingen gemaakt zijn voor lage temperaturen. Het zal me benieuwen of je wel een temperatuur van 18 graden kunt instellen bij iets dat voor 6 of -18 is ontworpen.
Vaak is dat nog wel redelijk instelbaar. Als ik weer eens koelwagens rijd zal ik wel eens kijken.

IK weet wel dat van die Mercedes Sprinters ZONDER bak (Dus gewoon een 'normaal' model) in de koelwagen uitvoering een nette unit op het dak hebben die goed mee loopt in de carrosserie. Deze zelfde unit zie ik ook nogwel eens zitten op de clubbus varianten (zegmaar de niet 9 persoons varianten maar waar nog meer mensen in kunnen en een indeling als een kleine touringcar hebben met z'n gangpad enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:03

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Maasluip schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 08:45:
[...]

Dat was een beetje onhandig verwoord van mij.

De FRC slaat op de (gegarandeerde) isolatiewaarde van de opbouw, meestal tot 10 jaar na "bouwjaar". Dat staat verder geheel los van de (technische) staat van de koelunit zelf.

Bij de koelunits op vrachtwagens kun je doorgaans van -25 tot +25 instellen. Of de waarde ook gehaald wordt, ligt aan de rest van de laadbak :P

Ik vermoed dat 't bij die kleine units ook zo is. Ook kamerplanten moeten in de winter op temperatuur kunnen blijven...

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
een ex-koelbus beschikt niet over ramen, hooguit over binnenverlichting bij de laadbak.

Zie het in de 1e plaats als onze personenwagen waarbij er (gekoeld) 3 honden mee moeten kunnen. 2e hands met een redelijk bouwjaar en een redelijke km-stand daar wordt nog redelijk veel geld voor gevraagd, denk aan 20.000 euro en meer voor een wagen van 5 jaar oud. Voor een Opel Vivaro + aanpassingen zouden we in België ongeveer 25.000 euro moeten betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 14:04

Geckoo

Good news, everyone!

wij hebben op de zaak een vivaro gekocht met 50/60k op de teller voor ongeveer 6k
dan heb je nog 19k over voor de koeling...

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
En een uitvoering waarbij er geen wand zit tussen de cabine en laadruimte? Dan kan de gewone airco gebruikt worden. Of moet er ook gekoeld kunnen worden zonder draaiende motor?

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Standkoeling is wenselijk, maar mag via een externe 230v / campingaansluiting zijn.

En over de wand tussen de laadruimte en cabine: in geval van een 2/3-zit (1 rij stoelen) is dat geen probleem, maar de cabine-airco kan de laadruimte in de brandende zon er niet bijdoen. een 5/6 zitter (2 rijen zetels) kan als lichte vracht worden ingeschreven, maar moet wel een volledig gesloten niet-uitneembare tussenwand hebben en voldoende laadruimte (2/3e) dus in geval van een dubbele cabine komt alleen een H1L2 in aanmerking, maar in principe komen we met een 2/3 zitter toe.
Pagina: 1