Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• niek1974
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-11 20:26
Heren .. heeft ook iemand goed advies voor mij

ik wil BMO245 gaan kopen 8 stuks .. ofwel 1960Wp
heb zelf een beetje rondgekeken en SMA lijkt een van de meest verkochte en een goed apparaat te zijn

SMA adviseerd zelf de SMA1600Tl, deze heeft het hoogste rendament. ongeveer 94% bij deze panelen
De 1700Wp max die de omvormer aan kan , zul je waarschijnlijk bijna nooit halen . en als je deze haal , zal hij het vemogen wat i over heeft verstoken. de desingers tool geeft gewoon goed aan ..
het huis staat op 5 graden uit het zuiden en de hellings hoek is 50graden

veel installateurs zeggen dat ook dat je de omvormer moet onder gedemensioneerd , ofwel je moet meer Wp in de omvormer stoppen tov dat de omvormer eigenlijk aan kan op een zekere hoogte dan , zo krijg je een hoger rendament. het maximale Wp krijg je bijna nooit .. of de zon staat niet goed tov de panelen of de temperatuur is te hoog van de panelen. dit geld alleen in landen waar de zonuren niet zo hoog zijn..

ik lees twijvels op deze forum of het wel kan

mijn leverancier adviseerd eventueel de omnik 2kTL een compleet ding met wifi ..
graag jullie advies
:)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Dag Niek1974.

Ik zou het juist vanaf de andere kant bekijken. Stop de 8 panelen nog eens in sunnydesign, selecteer handmatig de SB2100TL en knoop onder het tabblad strings de string van 8 Bisol BMO245 er aan en voila.

Mijn gut instinct zegt dat over dimensioneren in dit geval helemaal zo gek niet is. De opstartcriteria voor de 1600TL en 2100TL liggen niet ver uit elkaar en geloof me maar dat pieken van 2200 Watt input niet ondenkbaar zijn. Is toch zonde om die niet te benutten?

De andere grote reden om te onder dimensioneren is geld. De 2100 TL is zo'n 150 euro duurder. Ik denk dat de 2100TL in deze situatie 50kWh per jaar meer uit dezelfde installatie haalt. Dat is dus 11 euro per jaar.

Over de gehele economische levensduur maakt dat dus niet gek veel uit.

Maar..... een piek van 2100 Watt AC kant op je mooie SunnyBeam (even een piggyback laten regelen door uw installateur), is dusdanig leuk dat je die 150 euro binnen een jaar al meer dan vergeten bent.

De 1600TL kan zeker weten op deze manier gebruikt worden, maar ik vind het overkill.
(je vroeg om een mening, hier heb je er 1tje)

de Omnik 2kTL ken ik niet, als geld een rol speelt zeker de moeite van het overwegen waard.
Is ie goed? time will tell....

suc6 ermee!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A