Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zonder ervaring en kennis een best buy systeem bouwen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Na lang wikken en wegen heb ik besloten een account aan te maken om toch een aantal vragen te stellen. Ik ben een gamer en ben hard toe aan een nieuw systeem. Vele medegamers hebben mij aanbevolen zelf een systeem te bouwen omdat je dan veel meer waarde voor je geld krijgt. Mij is verteld dat standaard systemen vaak veel duurder zijn dan de onderdelen zelf en dat het nooit een samenstelling is van de beste elementen/onderdelen in de prijsklasse.

Nu heb ik totaal geen ervaring met het bouwen van pc’s. Ik heb zelfs nog nooit mijn pc open gemaakt voor onderhoud. Kennis van de producten heb ik ook niet. Nu is dat net de reden waarom ik hier terecht ben gekomen. De jongens waar ik mee game vertelde me dat ik hier naar de best buy guide systemen moest kijken en dat de onderdelen in die guides absoluut waar voor mijn geld zijn. Dat ik zo ook weet dat alles op elkaar aansluit en dat ik de juiste onderdelen heb en een goed systeem.

De guides houd ik al een aantal maanden in de gaten. Nu heb ik eindelijk het geld en de tijd om een systeem in elkaar te zetten. Mijn vraag aan jullie is: Is het verstandig om zonder ervaring en zonder kennis te beginnen aan het bouwen van een computer? Of is het beter om dit uit te besteden aan een computerzaakje of expert die het dagelijks doet? Is het iets waar je gewoon eens een keer aan moet beginnen of is het iets dat echt opleiding vereist om te doen? Ik las in de “hoe bouw ik een pc” guide dat het net is als lego in elkaar zetten. Is het echt zo makkelijk? Geldt dit alleen voor het bouwen of ook voor het software matige gedeelte?
Om een lang verhaal kort te maken, kan ik zonder ervaring en kennis een best buy guide volgen en mijn eigen pc bouwen?

Met vriendelijke groet,

Hellskin

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je vroeger met lego/mecano gespeeld? Als dat zo is dan lukt het bouwen van een PC ook wel. Als er iets simpel is is het dat als je maar gewoon in de manual kijkt. Tegenwoordig past alles maar op 1 manier, en zolang je niets forceert gaat erook niet snel iets mis.

Verwijderd

Topicstarter
Of ik met lego heb gespeeld?! Iedere spaarcent tot mijn 12e ging op aan lego en ieder jaar zag mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag het zelfde eruit: Lego lego lego

Het niet forceren is wel iets waar ik op moet passen, ik kan soms nogal lomp uit de hoek komen.

De guide: "hoe bouw ik een pc" is een goede manier om een idee te krijgen hoe het bouwen in elkaar zit?

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 18:30

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Je kan ook beginnen door een oude pentium ofzo uitelkaar te schroeven, en dan weer terug, gaat er iets stuk is het geen probleem, en zo krijg je wat feeling voor het spul.

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Kijk eventueel ook op youtube, er zijn genoeg filmpjes te vinden waar ze het stap voor stap voordoen.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tips!

Ik heb net dat beetje moed gekregen dat ik nodig had om hieraan te beginnen. Ik ga binnenkort eens kijken waar ik de onderdelen het best kan bestellen ;)

• JdeVries2012
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-11 13:54
Het enige waar je vooral op moet letten is dat alle onderdelen ook goed met elkaar overweg kunnen =P
Dus ook of alles wel in de kast past.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 17:20:
Of ik met lego heb gespeeld?! Iedere spaarcent tot mijn 12e ging op aan lego en ieder jaar zag mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag het zelfde eruit: Lego lego lego
Goh.... dat klinkt bekend ;)

Maar dan verwacht ik eigenlijk niet echt problemen hoor.

Verwijderd

Topicstarter
JdeVries2012 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 17:41:
Het enige waar je vooral op moet letten is dat alle onderdelen ook goed met elkaar overweg kunnen =P
Dus ook of alles wel in de kast past.
Daarom ga ik me heilig houden aan de Best Buy Guide.

De systemen die daar staan moeten met elkaar overweg kunnen, right?

• RoofTurkey
  • Laatst online: 18-11 13:16

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 20:40:
[...]

Daarom ga ik me heilig houden aan de Best Buy Guide.

De systemen die daar staan moeten met elkaar overweg kunnen, right?
De High-end wil nog wel eens arrogant doen richting het budget-systeem...

( _O- )

Als je het over de losse onderdelen hebt, dan is het antwoord in ieder geval ja ;) , zorg alleen wel voor randapparatuur (muis, toetsenbord, speakers, eventuele headset en scherm) deze onderdelen staan vaak ook onder het BBG systeem.

Grillmeister

• CK3v1N
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-11 13:44
Is perfect te doen hoor Hellskin. Genoeg tutorials op het internet hierover. Ik heb dit een jaar of 2 terug ook gedaan zonder enige voorkennis en mijn systeem draait nog steeds perfect. Je moet gewoon goed opletten dat de componenten bij elkaar passen en dat je deze ook met liefde behandeld :-)

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59

JT

VETAK y0

Mijn eerste keer was toen ik 14 was ofzo, ik was toen naar een beurs geweest, onderdelen bij elkaar gesprokkeld. Enige wat ik daarvoor eens gedaan had was een CD writer plaatsen. Heb alles gedaan zonder hulp van iemand, lekker zelf pielen. Ook ik speelde veel met lego :P In mijn ervaring moet je alléén soms licht gecontroleerd kracht zetten bij het plaatsen van de geheugenmodules om zo de palletjes naar beneden te drukken. Maar zoals ik al zei, licht. Dus niet met je volle gewicht erop gaan hangen ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• chukkepukke
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-11 19:52
Een eigen pc is helemaal niet moeilijk en als je iets niet zeker weet dan zoek je het gewoon even op, zo makkelijk is het tegenwoordig met internet. Al ging mijn eerste pc build wel een beetje in rook op toen ik een afstandsbusje achter het moederbord was vergeten weg te halen. :D
Maar je moet zeker geen schrik hebben, een videotutorial of 2 doornemen en er gestructureerd aan begint, zou zonder problemen moeten gaan.
Succes!

Verwijderd

Topicstarter
RoofTurkey schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 20:51:
[...]

De High-end wil nog wel eens arrogant doen richting het budget-systeem...

( _O- )

Als je het over de losse onderdelen hebt, dan is het antwoord in ieder geval ja ;) , zorg alleen wel voor randapparatuur (muis, toetsenbord, speakers, eventuele headset en scherm) deze onderdelen staan vaak ook onder het BBG systeem.
Met de High-end bedoel je de jongens (& meiden) met een monster systeem?

Voor mij is het heel belangrijk dat het binnen een bepaald budget blijft. Maar dat is tegenwoordig vrij normaal. Ik denk dat het arrogant doen hier wel mee zal vallen, het zal vast niet half zo erg zijn als op een gemiddeld game-forum.

Ik heb zelf al randapparatuur, ik twijfel alleen over of ik een nieuw beeldscherm en nieuwe speakers nodig heb. Maar dat zien we wel wanneer ik het systeem gebouwd heb.

Wat mij opvalt bij de BBG is dat er heel veel gespeculeerd wordt over andere set-ups die beter zouden zijn, die vervolgens weer een post of twee later weer gedebunkt worden. Nu weet ik niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Is het 't verstandigst als ik me gewoon aan het eerste systeem houd? of komt er gaande de discussie aan het eind een beter systeem uit? zo ja hoe weet ik wat dan het betere systeem is?

ook nog twee praktische vragen: Heb ik speciaal gereedschap nodig?

en ik heb begrepen dat het bouwen van een pc alleen om de hardware gaat en dat het installeren van een sturingsprogramma en andere software een hele andere tak van sport is. Waar kan ik het best terecht voor vragen over het sturingsprogramma?

• kikker81
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:54
Voor zover ik weet zetten de meeste computerzaken gewoon een pc voor je in elkaar als je daar de losse onderdelen besteld, je zit dan alleen met het nadeel dat je alles bij 1 zaak moet kopen en dat is waarschijnlijk minder voordelig.

Als het je leuk lijkt om je eigen PC te bouwen moet je dat natuurlijk gewoon doen,

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-11 23:09
Het belangrijkste bij het bouwen van een PC is dat je alles voorzichtig doet. De printplaten in de computer zijn erg krasgevoelig dus plaats alles heel voorzichtig en doe het lekker rustig aan.

Tevens kun je op youtube vast wel een leuke video vinden waar stap voor stap een computer in elkaar wordt gezet. :)

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18
JT schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:18:
Mijn eerste keer was toen ik 14 was ofzo, ik was toen naar een beurs geweest, onderdelen bij elkaar gesprokkeld. Enige wat ik daarvoor eens gedaan had was een CD writer plaatsen. Heb alles gedaan zonder hulp van iemand, lekker zelf pielen. Ook ik speelde veel met lego :P In mijn ervaring moet je alléén soms licht gecontroleerd kracht zetten bij het plaatsen van de geheugenmodules om zo de palletjes naar beneden te drukken. Maar zoals ik al zei, licht. Dus niet met je volle gewicht erop gaan hangen ;)
Precies, bij het zelfbouwen moeten onderdelen gewoon passen. Lijken ze niet te passen, dan passen ze gewoon niet en doe je waarschijnlijk iets fout :+

En zelfbouwen blijft altijd leuker dan kant en klaar in de winkel halen.

• Local Host
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11 14:39

Local Host

Het forum is om te leren.

Ik denk dat dit een handige handleiding is : http://nl.hardware.info/r...-je-eigen-pc!-2011-editie

Of het fimpje van het hele gebeuren : YouTube: Bouw je eigen PC computer - stap voor stap handleiding 2011#!

:)

[ Voor 47% gewijzigd door Local Host op 21-06-2012 15:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips ik heb er vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen en mocht ik tegen problemen aanlopen dan zal ik hier terugkeren. Tegenwoordig is het niet moeilijk om een fototje van "het probleem" te maken en advies in te winnen. Bedankt voor de moed die jullie me gegeven hebben.

Nog een laatste vraag: Kan ik het beste het eerste systeem aanhouden dat in de BBG beschreven wordt? Of wordt er gaande weg het topic een beter systeem bij elkaar gebracht?

Ik zie in de topics veel discussie maar weet de reacties niet op waarde te schatten

• DJSnels
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-11 12:37
En let ook even op de inkeping in je RAM geheugen, die reepjes kunnen er maar op 1 manier in en je sloopt ze lekker snel (aangezien je ze meestal flink aan moet duwen).

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:43
Er zijn eigenlijk maar 3 dingen die echt mis kunnen gaan:

- Geheugenreepjes verkeerd om (of het verkeerde geheugen, maar als je via de BBG koopt speelt dat niet). Ik dacht niet dat het me ooit zou lukken maar ook ik heb een keer een reepje verkeerd in een PC gekregen. Hoefde niet eens kracht te zetten, maar fikte wel de module door. Goed opletten dat de inkepingen met elkaar overeen komen dus :)

- Processor. Dit is een klein frutseltje met HEEEL VEEEEL pinnetjes die ALLEMAAL krom kunnen. Niet doen :P Voorzichtig mee zijn, zorgen dat de pijltjes op de proc en de socket overeen komen en komt helemaal goed.

- Afstandsbusjes. Het moederbord moet niet direct op de kast, er zit een halve cm speling tussen de kast en (de achterkant van) het moederbord. Bij de meeste kasten moet je de afstandsbusjes zelf in de corresponderende gaatjes draaien. Leg het moederbord dus in de kast (niet aangesloten!), noteer welke busjes je moet monteren en controleer dat je er niet teveel monteert :)

De rest kan niet mis, past tegenwoordig maar op één manier :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

DJSnels schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 16:24:
En let ook even op de inkeping in je RAM geheugen, die reepjes kunnen er maar op 1 manier in en je sloopt ze lekker snel (aangezien je ze meestal flink aan moet duwen).
Ik heb anderhalf jaar geleden voor het eerst een systeem ge-upgrade (een packard bell) van 4gb naar 8gb geheugen en heb daarbij gewoon die reepjes alle mogelijke manieren erin proberen te drukken :9 . Totdat ie eindelijk 'klik' zei, alleen toen had ik hem al een paar keer verkeerd om erin proberen te drukken (met redelijk wat kracht). Die dingen werken nu nog en gebruik ik zelfs nu nog bij mijn über systeem als reserve onderdelen :P . Weinig wat daar dus fout kan gaan (tenminste met budget reepjes).

Grillmeister

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:22
En nog een kleine tip. Pas op hoe je de elektronica vast pakt. Pak zoveel mogelijk moederbord/videokaart aan de randen vast. Statische elektriciteit vinden ze meestal niet echt lekker en voorkomen is nog altijd beter.

Ik pak meestal voor ik begin even de radiator vast om te ontladen mits daar een aarde op aangesloten zit. Je hebt ook speciale bandjes die je om kunt doen maar heb er al zoveel gebouwd en nooit 1 nodig gehad.

Zolang je het rustig doet en zorg voor voldoende ruimte om je heen dan is het gewoon leuk om te doen.

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:31
Ik kwam net langs dit topic, en net als jij wil ik over een week of drie mijn eigen pc bouwen. Ik ben er (serieus) al een maan of vier mee bezig, en ik heb heel wat filmpjes gezien. Daarvan kwam deze het beste eruit voor mij. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Tadaaa

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-11 21:05
Gewoon rustig ervoor gaan zitten, aan een grote tafel waar je alle ruimte hebt om spullen neer te leggen en te bekijken. Dan gewoon stap voor stap alles erin gaan zetten, en af en toe een youtube filmpje kijken met tips. Er kan eigenlijk weinig fout gaan als je alles even dubbelcheckt vóórdat je de stap maakt :) Oh en de eerste keer dat je de PC aanzet en het werkt allemaal, dat is wel soort van een euforisch gevoel :+

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Een paar belangrijke dingen :

- Afstandsbusjes onder je moederbord plaatsen.
- Goede koelpasta voor je processor kopen.
- Alle draaden uit de voeding goed controleren of deze ook echt op de juiste plek zitten.
- Voor hardeschijven niet zowel de IDE als de Sata lijn voeding geven (slechts 1 van de twee).
- Ventilators controleren (of ze draaien).
- Memory modules niet forceren.

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Topicstarter
De tips van ontladen had ik al eerder gekregen van iemand op mijn werk. Maar toch bedankt allemaal!
Jouke74 schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 14:00:
Een paar belangrijke dingen :

- Afstandsbusjes onder je moederbord plaatsen.
- Goede koelpasta voor je processor kopen.
- Alle draaden uit de voeding goed controleren of deze ook echt op de juiste plek zitten.
- Voor hardeschijven niet zowel de IDE als de Sata lijn voeding geven (slechts 1 van de twee).
- Ventilators controleren (of ze draaien).
- Memory modules niet forceren.
Ik ga er vanuit dat de afstandbusjes bij het moederbord geleverd worden? Of bij de pc kast zelf?

Koelpasta? kan je me daar iets meer over vertellen?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:43
Bij de kast :)

Als je een CPU-cooler koopt zit daar meestal al een laagje koelpasta op zodat je er zelf niet mee hoeft te prutsen. Wil je het per se zelf dan moet je los koelpasta kopen, een minuscule hoeveelheid pasta op de core doen, pasta gelijkmatig verspreiden, koeler erop... En heel goed je handen wassen erna want dat spul is giftig.

De winst is dat je CPU mogelijk een of twee graden koeler is, ik denk dat dat voorlopig nog een brug te ver voor je is gezien de 'winst' :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet van plan te gaan overklokken of andere fratsen uit te halen met het systeem, koelpasta zal ik dan ook maar niet als prioriteit beschouwen.

Ik denk dat ik vandaag of morgen de BBG items ga bestellen.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Als je alleen al de handleidingen doorneemt lukt het vaak ook (mits je genoeg tijd hebt ;) ) al zonder enige hulp, maar het leukste en beste is om het gewoon samen te doen. Maakt niet uit of die ander meer of minder ervaring ermee heeft, met z'n tweeën zie je nou eenmaal een stuk meer.

Grillmeister

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-11 21:05
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 18:15:
Ik ben niet van plan te gaan overklokken of andere fratsen uit te halen met het systeem, koelpasta zal ik dan ook maar niet als prioriteit beschouwen.

Er moet wel koelpasta tussen de CPU fan en je processor, maar als je een boxed Intel processor koopt zit daar al een standaard koeler bij met van tevoren aangebrachte koelpasta (of een soort patch, dat werkt ook). Als je een high end CPU koeler los koopt moet je vaak zelf pasta kopen en aanbrengen, en dat laatste is voor een 'normaal' systeem dus allemaal niet nodig.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-11 13:05

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 18:15:
De eerste van de maand komt altijd de nieuwe BBG; ofwel 1 juli, zondag a.s. Wellicht handig om nog even te wachten.
De tekst is al geschreven ;)
Pagina: 1