M4 SSD maakt piepend geluid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07 08:44
Beste mensen,

Ik heb sinds een paar maanden een M4 CT064M4SSD2 ATA schijf, maar sinds een paar weken piept de schijf zo nu en dan. Ik heb het vermoeden dat het een bepaald gedeelte van de schijf is, want het is geen constante piep. Ik heb er ook een filmpje van gemaakt voor de duidelijkheid.

Hij piept vooral als hij een systemscan doet, maar bij normaal gebruik van de PC merk ik er eigenlijk niks van.
Ik word er vaak snachts van wakker omdat ie dan gaat scannen hehe, scan uitzetten = einde piep.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Grtz Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 20:14
Ik heb dit ook wel eens gehad.
Het klinkt meer als een resonantie piepje. En dan vooral van een spoeltje uit de voeding ofzo.

Maar heb je ook nog andere hardware? Mogelijk dat iemand het herkent bij een onderdeel.
Zet dus even je specs neer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:16
Ik hoor soms iets vergelijkbaars uit mijn Macbook kopen, van de plaats waar ruwweg mijn Intel 320 ssd zit. Het is inderdaad enkel hoorbaar bij de stevigere I/O momenten.

Ik vermoed dat dit eigen aan de ssd's is, dus misschien 's nachts de pc uitschakelen?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Dit is het systeem wat ik recent nieuw gekocht heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Storm Scout€ 68,50€ 68,50
1AMD FX-4100 Black Edition€ 93,95€ 93,95
1Corsair Builder CX500 V2€ 49,95€ 49,95
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 65,99€ 65,99
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX€ 92,70€ 92,70
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 81,-€ 81,-
1Asus EAH6850 DC/2DIS/1GD5/V2€ 118,80€ 118,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 570,89

Verder nog 3 HDD's die al wat ouder zijn:

- Hitachi HDS722020ALA330 ATA
- Maxtor STM31000340AS ATA
- Maxtor STM3250820AS ATA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Malantur schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 16:54:
Ik hoor soms iets vergelijkbaars uit mijn Macbook kopen, van de plaats waar ruwweg mijn Intel 320 ssd zit. Het is inderdaad enkel hoorbaar bij de stevigere I/O momenten.

Ik vermoed dat dit eigen aan de ssd's is, dus misschien 's nachts de pc uitschakelen?
No offence, maar dat is een oplossing van niks! Ik zal m'n pc toch gewoon moeten kunnen gebruiken waarvoor ik hem nodig heb!

Zojuist was ik een videobestand het laden in een programma en toen begon de SSD ook te piepen, het is gewoon zeer vervelend/irritant. En wellicht is het iets schadelijks en ben ik straks nog mijn bestanden kwijt en kan ik weer een nieuwe schijf kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door metallicattim op 20-06-2012 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
Enkele klasgenoten hebben ook SSD's, vooral van OCZ, en die piepen allemaal als je ze gebruikt.
Er zit waarschijnlijk een klein schakelend voedingkje in. En die gaan piepen bij een bepaalde hoeveelheid stroom.

Mijn Crucial M4 doet het soms ook. Maar dat is wel heeeeel erg zachtjes. Kan me niet voorstellen dat je er wakker van wordt.

Je zou het kunnen oplossen door enkele 100 mV's meer of minder spanning aan te bieden over de sata-power. Maar zoek wel eerst een datasheet op waarin de absolute minimum en maximum (Vin) staan beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:27
Lijkt wel alsof ik de enige ben hier waarbij dat niet zo is. Ik vind het iig niet normaal. Zo'n ding hoort geen geluid te maken IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Caelorum schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 17:01:
Lijkt wel alsof ik de enige ben hier waarbij dat niet zo is. Ik vind het iig niet normaal. Zo'n ding hoort geen geluid te maken IMO.
Mee eens! De eerste maanden ging het ook goed, nooit iets van geluid gehoord, maar opeens begint ie te piepen, dan is er toch ergens iets misgegaan lijkt me. Ik zal Crucial ook eens een mailtje sturen met dit geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je moederbord's CPU phases maken ook een piepgeluid, je voeding maakt ook een piepgeluid.
Alleen de bij de Crucial M4 hebben ze een bepaalde combinatie van onderdelen gebruikt waardoor de frequentie waarop de voedingen werken binnen het bereik van menselijke oren komt.

Dat is tevens ook afhankelijk van diverse temperaturen en unieke eigenschappen door marges bij het maken.

Je kunt een nieuwe regelen, maar dat belooft niets. Misschien komt het wel door de lage (of juist hoge) voedingsspanning die jouw voeding heeft binnen zijn marges.

*Ik heb zelf ook wel is schakelende voedingen gemaakt en bij een bepaalde belasting begon deze ook te piepen.
Dit kon ik verhelpen door meer spanning aan te leveren. Maar dat is met een labvoeding makkelijker dan in-system.

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 20-06-2012 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:16
metallicattim schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 16:58:
[...]

No offence, maar dat is een oplossing van niks! Ik zal m'n pc toch gewoon moeten kunnen gebruiken waarvoor ik hem nodig heb!
Tja wat wil je anders horen? Als hij niet voldoet aan je eisen, dan moet je hem terug sturen en niet komen klagen op een forum. Ik betwijfel het echter dat ze er iets aan kunnen/gaan doen dus leer er mee leven of koop iets anders.
Imho zijn die geluiden normaal, al is dit niet het antwoord dat je wou horen.
Zojuist was ik een videobestand het laden in een programma en toen begon de SSD ook te piepen, het is gewoon zeer vervelend/irritant. En wellicht is het iets schadelijks en ben ik straks nog mijn bestanden kwijt en kan ik weer een nieuwe schijf kopen.
Als het dan toch iets schadelijks blijkt te zijn en je schijf gaat inderdaad kapot dan is er nog geen probleem.
Je hebt namelijk toch een back up van je bestanden en de schijf heeft 3 jaar garantie.

Als je hem nu al preventief terug doet, dan ben je je schijf even goed 2 weken kwijt. En dan bestaat de kans nog altijd dat het probleem blijft bestaan.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-03 10:48

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Ik heb dat piepje ook, maar bij mij komt dat niet van mijn M4 SSD maar van mijn HDD (ook tijdens scannen).
Want ik had dat voor de aankoop van mijn ssd al.

OT:
- Back-up nemen van je data
- als het je ssd is zou ik deze terugsturen. Garantie is garantie. Jah, je bent hem dan wel kwijt, maar dit is beter dan dat piepje.
- Is het misschien je voeding of dergelijke?

Beyond Photographs | Flickr | 500px

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Caelorum schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 17:01:
Heel veel videokaarten maken ook zulke geluiden. Het is misschien irritant maar absoluut niet schadelijk.

Zie: YouTube: Coil Whine Radeon HD7970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Ik kom niet klagen hier, ik kom vragen of mensen bekend zijn met dit probleem! Want het is een probleem, het is immers opeens uit het niets ontstaan na maanden van normaal gebruik. Er is dus opeens iets veranderd waardoor ie piept. Ik heb me beetje ingelezen in de SSD's en voor zover ik weet zitten er geen bewegende delen in, dus vandaar de vraag waarom het kreng opeens piept!

Als dit een normale zaak was geweest, had ik hier toch eerder over moeten hebben gelezen, want ik heb uitgebreid reviews gelezen voordat ik tot aanschaf ging en nergens een vermelding van piepende geluiden gezien.

Uiteraard zijn Back-ups gemaakt, maar neemt niet weg dat het vervelend is allemaal.

Voor de duidelijkheid, dit is geen zoemend geluidje op de achtergrond, maar een zeer aanwezige en harde pieptoon! Niet zoals die videokaart uit het filmpje wat hier gepost wordt, maar echt vele malen harder!

[ Voor 5% gewijzigd door metallicattim op 20-06-2012 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-03 10:48

jordy-maes

We Photograph Your Journey

En je bent er zeker van dat dit van je SSD komt?
Ik gok eerder op een voeding

Beyond Photographs | Flickr | 500px

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ik heb mijn SSD net eens aan een grondige gehoortest onderworpen, en hij maakt een vergelijkbaar, toch vele malen stillen, geluid als AS-SSD met de 4k's bezig is.

Kijk maar wat de garantie je te bieden heeft, want als je dit geluid kan opnemen, dan heb je zeer gevoelige apparatuur nodig. Of veel herrie.

Persoonlijk vermoed ik dat er een piekje ontstaat als er tussen idle/RW status word gewisseld en dat je dat goed kan horen door een spoeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metallicattim
Hello,

Thank you for contacting us. Did you purchase this directly from Crucial? If so, please provide the order number, email address used on the order, and the list of requested information below required for an RMA. Return instructions for purchases directly from Crucial can be found here: http://www.crucial.com/helpdesk/returns.aspx

If your product was not purchased directly from Crucial, you will need to direct your inquiries to the original vendor. If that vendor is no longer in business, 30 days have passed from the original purchase date, or you received the product as a gift or with your PC, we will proceed with your exchange request.

Please choose one of the following exchange methods:

- Cross-ship Exchange: Crucial will ship your new product if you agree to have the new purchase charged to your credit card (if applicable) at the time of shipment. When Crucial receives the returned product, we will issue you a credit within 7-10 days. Please call us at (800) 336-8896 to provide your credit card information.

- Wait-to-Receive Exchange: No charges or credits are made; Crucial ships your new product after we receive your return. This method takes a little longer due to the shipping time. (Please note that current pricing for the replacement product must exactly match the pricing of your original purchase. If the pricing has changed since your original order, we can set up your exchange on cross-ship terms.)

If you would like to proceed with your exchange request, please provide us with the following:

- Full CT / BL part number
- 5 or 6 digit material number
- Quantity
- Name
- Address
- Phone number
- E-mail address
- Exchange Method

For assistance in locating information on your module labels, click on the link below.

http://www.crucial.com/support/identify_parts.aspx

If you have further questions, please visit the Crucial Community at http://www.crucial.com/help. For sales questions, try our online chat service at http://www.crucial.com/company/contacts.aspx. Our hours are Monday through Friday from 7 a.m. to 6 p.m. (Mountain Time). At Crucial, we are committed to providing high-quality products and reliable service and support.

TINA BURNEY
Sales & Support Representative
Tel: (800) 336-8896 (US & Canada only)
Tel: (208) 363-5790
Fax: (208) 363-5501
mailto:crucial.service@micron.com
Website: http://www.crucial.com

Talk to an Expert Online
http://www.crucial.com/contact/

Join the Crucial Community
Forums: http://forums.crucial.com/
Facebook: http://www.facebook.com/CrucialMemory
Twitter: http://twitter.com/crucialmemory
YouTube: YouTube: CrucialMemory
Ik kan hem dus terugsturen en dan krijg ik een nieuwe SDD. Nu is dit allemaal heel fijn, maar ze hebben het echter totaal niet over het probleem en of het kwaad kan of dat het normaal is voor deze SSD's.

Ik bedenk me nog even welke optie ik kies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Het kan geen kwaad, maar hoort niet normaal te zijn. Ik zou het ding terugsturen voor een nieuwe. Eventueel gewoon via de shop waar je het ding hebt gekocht, die moeten tenslotte de garantie afhandelen voor jou.
Pagina: 1