[Fiets] Binnenband achterwiel vervangen bij naafversnel. ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:29
Hoi,

De binnenband van het achterwiel van mijn fiets is lek, hij is precies bij het ventiel gescheurd dus komt gewoon door ouderdom. Kon ook niks scherps vinden in de buitenband.

Maargoed, nieuwe binnenband gekocht (28 x 1 5/8 x 1 3/8), maar nu zit ik er mee: Hoe haal ik het achterwiel los? Aan de rechterkant zit gewoon een moer die ik kon losdraaien, maar aan de linkerkant zit de versnellings bende (naafversnelling met 5 standen). Dit zit eigenlijk boven op de wielmoer aan de linkerkant.

Heb al geprobeerd om aan de rechterkant de vork wat naar buiten te trekken, maar dan kom ik nog 2 centimeter tekort om de band er langs te wurmen...

Hoe verwissel je de binnenband in zo'n geval? Als ik er echt niet uitkom breng ik de fiets wel naar de fietsenmaker, maar ik ben bang dat die er ook wel eventjes mee bezig is, en dat ik dan een pittige rekening krijg :X

Tips welkom!

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 20-06-2012 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gazelle heeft een handleiding voor hun fietsen iig: http://www.uwfietsenwinke...ding_gazelle_algemeen.pdf

Maar het blijft een klote karwei waarschijnlijk. Goede kans dat je alsnog bij fietsenmaker uitkomt, en tot zover waarom ik voor een derailleur ipv naafversnelling heb gekozen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:11

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Een vorkuitzetter is wat je zoekt.

kijk wel een beetje uit met wat je koopt; de goedkoopste zijn soms van pisbakkenstaal en heb je zo dolgedraaid

[ Voor 6% gewijzigd door Tens op 20-06-2012 14:16 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als ik er echt niet uitkom breng ik de fiets wel naar de fietsenmaker, maar ik ben bang dat die er ook wel eventjes mee bezig is, en dat ik dan een pittige rekening krijg
Dan moet je een andere fietsenmaker zoeken, want de winkel waar ik m'n fiets altijd naar toe breng rekent gewoon een vaste prijs voor een band plakken / vervangen... Voor die ~10 euro scheelt het een hoop gedoe :Y)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:25
Een vorkuitzetter mag je alleen niet gebruiken met een aluminium frame, let daar op anders beschadig je hem vrij erg.

-edit-
of carbon, maar dat lijkt me evident xD

[ Voor 17% gewijzigd door sjaakwortel op 20-06-2012 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:11

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

sjaakwortel schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 14:22:
Een vorkuitzetter mag je alleen niet gebruiken met een aluminium frame, let daar op anders beschadig je hem vrij erg.
Yep, had ik er even bij moeten zetten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Daarom sloeg ik inderdaad die optie over, een beetje moderne fiets is zeer waarschijnlijk niet van staal. En op alle andere materialen mol je je fiets ermee.

[ Voor 19% gewijzigd door Sissors op 20-06-2012 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:29
furby-killer schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 14:11:
Gazelle heeft een handleiding voor hun fietsen iig: http://www.uwfietsenwinke...ding_gazelle_algemeen.pdf

Maar het blijft een klote karwei waarschijnlijk. Goede kans dat je alsnog bij fietsenmaker uitkomt, en tot zover waarom ik voor een derailleur ipv naafversnelling heb gekozen :P
Met deze handleiding is het gelukt, ik wist niet dat dat kastje van de versnelling er zo makkelijk af te halen was. Schroefje los en kon hem er zo vanaf pakken. Ketting er even afgewipt met een schroevendraaier en toen kon ik het wiel zo uit de vork pakken.

Binnenband is vervangen :) Het is al een wat oudere Gazelle, gewoon van staal. Aluminium en carbon zijn dus niet aan de orde. Vorkuitzetter heb ik dus ook niet gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik haal altijd gewoon de kettingkast los, kettingspanners en die grote moeren los en de kabel voor de achterrem. Ketting er af en je haalt het wiel er bij mijn fiets en die van mijn vriendin met aangesloten versnellingskabel zo uit. Band verwisselen en alles weer terug. Laatste keer gedaan in nog geen kwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:25
Bij oude naafversnelling is dat inderdaad niet zo'n uitdaging, maar ik kan me voorstellen dat op sommige moderne fietsen het iets gecompliceerder zit. Daarom dus de gebruikshandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-05 21:59
furby-killer schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 14:11:
Waarmee je uiteindelijk nog veel meer tijd kwijt bent, want een derailleursysteem moet regelmatig gepoetst en opnieuw gesmeerd worden om de boel geruisloos en soepel te laten draaien, eigenlijk na iedere regenrit al.
Terwijl een naafversnelling geen onderhoud vergt om soepel te blijven lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Het Fantoom schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 17:04:
[...]

Waarmee je uiteindelijk nog veel meer tijd kwijt bent, want een derailleursysteem moet regelmatig gepoetst en opnieuw gesmeerd worden om de boel geruisloos en soepel te laten draaien, eigenlijk na iedere regenrit al.
Terwijl een naafversnelling geen onderhoud vergt om soepel te blijven lopen.
Hij heeft meer onderhoud nodig ja, maar na elke regenrit is zwaar overdreven. En wanneer je het doet kost het je een paar minuten ofzo, dat is zo gedaan.

Maar true, het heeft allebei voor en nadelen.
Pagina: 1