Beste Tweakers,
Ook ik was op zoek naar meningen en adviezen over de set-up zoals ik deze voor ogen heb. Ik ben 5 jaar geleden geheel overgestapt op Apple (met inmiddels een iMac, Macbook, iPad & iPhone -> please don't hate me
), en alhoewel dat mij altijd zeer is bevallen, heb ik toch besloten dat ik graag een Windows desktop thuis wil hebben staan ivm werk/studie etc. Daarnaast loop ik nu af en toe tegen limitaties aan van mijn iMac waar ik me aan erger. Ik heb nog nooit zelf een systeem gebouwd maar ik ben vrij technisch ingesteld, heb een linker- en een rechterhand, en het lijkt me een leuke en leerzame ervaring.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast de standaard dingen zijn de volgende twee activiteiten het meest veeleisend;
- Audiobewerking (voornamelijk) in Ableton Live. Mijn huidige 3.06GHz Intel Core 2 Duo 27" iMac met 16 GB DDR3_1067MHz heeft het hier af en toe zwaar mee met effect-plugins en synths over meerdere sporen.
- Games; ik wil BF3 op ultra kunnen draaien.
- Als het kan wil ik t.z.t. ook een dual boot met Windows-Mac OSx kunnen draaien.
- Ook al ben ik een n00b, ik wil graag een systeem waar ik veel over kan leren en veel mee kan. T.z.t. wil ik bijvoorbeeld ook misschien kunnen overclocken, alhoewel ik daar op dit moment nog niet veel kaas van gegeten heb. Ik wil echter niet nu veel geld spenderen om er later achter te komen dat ik uitgesloten ben van bepaalde handelingen. Zo wil ik in ieder geval ook de mogelijkheid hebben om in de toekomst misschien Crossfire/SLI toe te passen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1100,- incl BTW. Mag iets meer zijn, maar niet al te gek.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nee. Ik durf echter m'n iMac nog niet direct te verkopen en wil deze graag (in eerste instantie) gebruiken als beeldscherm, dus een videokaart met miniDisplayPort uitgang zou mooi zijn. Geluid(skaart) is ook al aanwezig (externe USB NI Audio2)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Stevige processor die een tijdje mee kan en opgewassen is voor flinke audiobewerkingen (FLAC, AIFF & WAV).
- Videokaart met MDP-out
- Veelzijdige MOBO. Minstens 2 PCIe x16 en ruimte voor mogelijke toevoegingen.
- USB 3.0 (en ook Thunderbolt ondersteuning)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet echt. ASUS lijkt me een solide merk qua MOBO's en qua GPU zat ik naar een Sapphire HD7850 OC te kijken, maar dat kan ik niet echt onderbouwen met solide argumenten.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
- Midtower
- Ik zou een eurootje extra uitgeven om het systeem iets energiezuiniger te maken.
- Geluidsniveau maakt me niet heel erg uit (maar stiller uiteraard beter)
Gebaseerd op diverse reviews, benchmarks en mooie kleurtjes van onderdelen (
) had ik het volgende bedacht;
Wederom; ik ben onervaren wat betreft het samenstellen van een pc, dus misschien staan er domme combo's tussen of gaan sommige items misschien m'n pet te boven. Maar weer; ik wil graag een goed, future-proof systeem. Ik ben zeer benieuwd naar jullie input! Alvast bedankt!
P.S. ik ben ervan bewust dat ik voorlopig een standaard CPU koeler heb, ondanks ik in de toekomst misschien wilde OC-en. Raden jullie aan er gelijk een andere koeler in te drukken? Of kan dat ook later?
Ook ik was op zoek naar meningen en adviezen over de set-up zoals ik deze voor ogen heb. Ik ben 5 jaar geleden geheel overgestapt op Apple (met inmiddels een iMac, Macbook, iPad & iPhone -> please don't hate me
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast de standaard dingen zijn de volgende twee activiteiten het meest veeleisend;
- Audiobewerking (voornamelijk) in Ableton Live. Mijn huidige 3.06GHz Intel Core 2 Duo 27" iMac met 16 GB DDR3_1067MHz heeft het hier af en toe zwaar mee met effect-plugins en synths over meerdere sporen.
- Games; ik wil BF3 op ultra kunnen draaien.
- Als het kan wil ik t.z.t. ook een dual boot met Windows-Mac OSx kunnen draaien.
- Ook al ben ik een n00b, ik wil graag een systeem waar ik veel over kan leren en veel mee kan. T.z.t. wil ik bijvoorbeeld ook misschien kunnen overclocken, alhoewel ik daar op dit moment nog niet veel kaas van gegeten heb. Ik wil echter niet nu veel geld spenderen om er later achter te komen dat ik uitgesloten ben van bepaalde handelingen. Zo wil ik in ieder geval ook de mogelijkheid hebben om in de toekomst misschien Crossfire/SLI toe te passen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1100,- incl BTW. Mag iets meer zijn, maar niet al te gek.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nee. Ik durf echter m'n iMac nog niet direct te verkopen en wil deze graag (in eerste instantie) gebruiken als beeldscherm, dus een videokaart met miniDisplayPort uitgang zou mooi zijn. Geluid(skaart) is ook al aanwezig (externe USB NI Audio2)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Stevige processor die een tijdje mee kan en opgewassen is voor flinke audiobewerkingen (FLAC, AIFF & WAV).
- Videokaart met MDP-out
- Veelzijdige MOBO. Minstens 2 PCIe x16 en ruimte voor mogelijke toevoegingen.
- USB 3.0 (en ook Thunderbolt ondersteuning)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet echt. ASUS lijkt me een solide merk qua MOBO's en qua GPU zat ik naar een Sapphire HD7850 OC te kijken, maar dat kan ik niet echt onderbouwen met solide argumenten.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
- Midtower
- Ik zou een eurootje extra uitgeven om het systeem iets energiezuiniger te maken.
- Geluidsniveau maakt me niet heel erg uit (maar stiller uiteraard beter)
Gebaseerd op diverse reviews, benchmarks en mooie kleurtjes van onderdelen (
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB | € 99,60 | € 99,60 |
| 1 | Sony Optiarc AD-7280S Zwart | € 13,09 | € 13,09 |
| 1 | Cooler Master CM Storm Enforcer | € 71,90 | € 71,90 |
| 1 | Trust eLight LED Illuminated Keyboard | € 19,99 | € 19,99 |
| 1 | Sharkoon FireGlider | € 19,- | € 19,- |
| 1 | Intel Core i7 3770K Boxed | € 301,- | € 301,- |
| 1 | Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5 | € 219,- | € 219,- |
| 1 | Corsair Builder CX500 V2 | € 49,92 | € 49,92 |
| 1 | Samsung 830 series 128GB | € 99,90 | € 99,90 |
| 1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 46,95 | € 46,95 |
| 1 | Asus Republic Of Gamers Maximus V GENE | € 166,95 | € 166,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.107,30 | |
Wederom; ik ben onervaren wat betreft het samenstellen van een pc, dus misschien staan er domme combo's tussen of gaan sommige items misschien m'n pet te boven. Maar weer; ik wil graag een goed, future-proof systeem. Ik ben zeer benieuwd naar jullie input! Alvast bedankt!
P.S. ik ben ervan bewust dat ik voorlopig een standaard CPU koeler heb, ondanks ik in de toekomst misschien wilde OC-en. Raden jullie aan er gelijk een andere koeler in te drukken? Of kan dat ook later?