Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 17:19
Voordat je verder leest, kraak dit bericht niet af maar lees het tot het eind, toon ook begrip want dat deden de vorige mensen op andere fora's niet.

Een vriend van mij is eindelijk toegelaten tot zijn droomstudie, grafisch ontwerper echter heeft hij voor die studie een macbook nodig, hij heeft zelf een windows pc van 5 jaar oud en een imac g3 maar nu heeft hij een laptop nodig.

Dus, hij woont thuis met z'n moeder, die werkt ook en zij verdient zo'n 1200 euro per maand (ze is lichamelijk beperkt) hij werkt ook en verdient tussen de 900 a 1100 euro per maand (hij is 20) maar dat is nu het geval straks als hij naar school gaat verdient hij tussen de 600 a 700 euro per maand (hij heeft echter alleen recht op basis beurs).

Dus min alle lasten houdt hij 230 euro over (als hij naar school gaat wordt het zo'n 170 euro per maand), binnen die tijd dat hij heeft (de opleiding start in september) lukt het hem niet om genoeg ervoor te sparen (hij gaat voor de MBP van 1249 euro) dus wou hij een lening voor studenten bij de bank nemen, dat lukt niet omdat hij geen volledige beurs heeft en hij krijgt het niet, zijn moeder kan niet bijschieten en zijn familie doet het niet, uiteindelijk blijkt de enigste optie om eentje via iPay Later te nemen, en echt anders kan het niet (hij kan er eentje huren maar 120 euro per maand is een hoger dan het bedrag dat hij maandelijks kwijt zou zijn voor de macbook als hij het via ipay later zou nemen).

Dus we hebben naar de voorwaarden gezocht op het internet en die zijn dat hij minimaal 1000 euro per maand over moet houden exclusief woonlasten van minimaal 350 euro per maand, dus hij moet in dat geval zo'n 1350 euro per maand verdienen, echter ze hoeven bij ipay later niet te weten dat hij bijschiet voor zijn moeder maar nergens stond helaas welke regels er zijn voor studenten die thuis wonen.

Hij moet er eentje hebben en dit is helaas de laatste redmiddel, zonder een macbook kan hij zijn studie niet vervolgen (omdat ze voor zijn opleiding een op mac os x gebaseerd systeem vereisen, echter moet dat een laptop zijn en hij heeft geen van beiden).

Weet iemand tips hoe hij dat kan regelen? of lukt dat gewoon in zijn geval via iPay later?

P.S. kraak deze vraag niet af, hij zelf heeft al via dieverse fora's om tips en hulp gevraagd en elke keer werd hij beledigd en afgekraakt, hij heeft er een voor zijn studie nodig maar zo te zien begrepen die mensen dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als hij recht heeft op een basisbeurs heeft hij ook de mogelijkheid om bij te lenen. Voor dit soort gevallen is de lening ook bedoeld. Waarom zou je je aan een onbekende partij verbinden als je de mogelijkheid hebt om van de overheid te lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:17
Wat ik je kan vertellen over iPay; studenten worden altijd per definitie afgewezen. Ook al verdien je een vermogen, je word als student altijd afgewezen. Dus als je het via iPay wil doen moet je het altijd op de naam van de moeder doen.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 10:05

Flappiewappie

Hier nog meer

Inderdaad wat @Luit zegt.

Zodra zijn studie begonnen is volledige lening aanzetten. Eerste maanden die laptop huren (moet kunnen aangezien hij 230 heeft per maand). En in de 3e of 4e maand lening terug schroeven en als het dan inderdaad zijn droom studie is de laptop gewoon kopen.

Kijk in dat geval ook eens naar een tweedehands laptop en schaf daar desnoods los apple care bij.

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahb
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-08 09:36

ahb

Rond het 0-punt zweven met je banksaldo is erg vervelend, dat heb ik als student ook lang meegemaakt. Nou wil ik je niet in de problemen helpen, want geld lenen is sowieso niet verstandig. Maar op mn studentenrekening kon ik 1000 euro rood staan. Dat is natuurlijk wel even handig als je een piekaankoop hebt. Maar de rente is niet mals. Ik zeg niet dat je het moet doen, maar het is misschien een optie als overbrugging.

Vergeet ook niet dat je je studiekosten en afschrijving van de laptop (alleen het gedeelte dat je gebruikt voor studie, en weet niet of en hoe je een macbook kan verantwoorden, maar als de studie het echt voorschrijft zou dit geen probleem moeten zijn) kan aftrekken bij de belasting. Dat kan een hoop schelen. Ik weet niet precies hoe dit in elkaar steekt (geen gebruik van kunnen maken omdat ik niet zoveel verdiende tijdens mn studie) dus het beste kan je daarvoor bij de belastingdienst zijn (belastingtelefoon is ook gratis en helpen ze je meestal erg goed) .

Succes ermee in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 15:44
Waarom gaat hij niet op zoek naar een goed 2e hands model? Het hoeft toch geen nieuwe te zijn?

Last.fm
Films!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:06
Wat ahb zegt is een goede, mijn vrouw heeft voor haar school ook een laptop gekocht toen der tijd en die mocht ze ook afschrijven. Echter, is dat achteraf (jaar later dan aanschaf) en in 3 jaar tijd. Dus op dit moment niet interessant, maar achteraf zeker wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:41
biedt de school niets aan? Lijkt mij niet meer dan redelijk dat als een instituut een macbook verplicht, ze deze ook kunnen leveren tegen gunstige voorwaarden.

verder kun je ook een laptop aanschaffen, en er dan een hackintosh van maken.
Voor rond 550 euro heb je HP ProBook 4530s, die zeer geschikt blijkt te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
107mb schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:15:
biedt de school niets aan? Lijkt mij niet meer dan redelijk dat als een instituut een macbook verplicht, ze deze ook kunnen leveren tegen gunstige voorwaarden.

verder kun je ook een laptop aanschaffen, en er dan een hackintosh van maken.
Voor rond 550 euro heb je HP ProBook 4530s, die zeer geschikt blijkt te zijn...
Volgens mij heeft 'ie nergens gezegd dat de school de MacBook verplicht, alleen dat 'ie het nodig heeft.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik zou het advies van Luik opvolgen.

Als iemand recht heeft op de basis studiebeurs kan je daar ook extra bij lenen. Lenen van de overheid is naast lenen van familie of vrienden een van de goedkoopste oplossingen. Daarbij is de lening juist voor dit soort zaken bedoeld.

Meer informatie is te vinden op de duo website duo.nl en hier http://duo.nl/Images/2617_04%20AtotZ_tcm7-13447.pdf onder kopje 1.5

Good luck, hopelijk heb je er wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:41
@Hahn:

Hij moet er eentje hebben en dit is helaas de laatste redmiddel, zonder een macbook kan hij zijn studie niet vervolgen (omdat ze voor zijn opleiding een op mac os x gebaseerd systeem vereisen, echter moet dat een laptop zijn en hij heeft geen van beiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:38
Je kan ook op afbetaling bij de MediaMarkt kopen, al zijn zij niet coulant als je een keer niet terug kunt betalen. Beste optie is lenen bij IB-groep. Dat lenen gevaarlijk is zoals al gezegd, kan ik me in vinden, maar zolang het voor een nuttig doel is zie ik het probleem niet. Dan heet het investeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:06
Wij (MBO in R'dam) hebben een contract met Slim waar je ook met korting Mac books etc kunt kopen, maar dan moet je wel ingeschreven zijn. Geen idee hoe dat voor hem zou gelden.

Met I-King ben ik het eens. Het is een investering en via de IB-groep moet dat gewoon kunnen en is de rente lager dan elke andere optie die je hebt. Ik zou eens contact met ze opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 09:30
Ik neem aan dat je hier al hebt gekeken?
http://store.apple.com/nl-edu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 20:24

Bolletje

Moderator Harde Waren
Gaat niet om de aanschaf van een laptop, maar om het inkomen van iemand > Werk en Inkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:45

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Waarom heeft hij geen recht op aanvullende beurs? Het inkomen van zijn moeder is laag genoeg. hij mag zelf ongeveer 10k per jaar binnenharken zonder in de problemen te raken.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enigszins off-topic, maar wat kan je eigenlijk wel op een macbook en niet op een normale laptop? Photoshop et cetera draait toch ook prima op een 'normale' Windows laptop?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2012 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nogal vreemd. Als je recht op basisbeurs heb zie ik totaal niet in waarom hij geen recht op aanvullende beurs zou hebben.

Dan houdt hij nog 230 euro per maand over, dus kan hij nog wel wat sparen. Dan desnoods wat van vrienden/familie lenen en direct je IB lening paar maanden op max (nog geen eens zo lang, je kan flink veel bijlenen), om daarmee die vrienden/familie terug te betalen.

Vervolgens, als ik kijk naar die prijs ga ik uit van een MBP 13 inch (dafuq? Grafisch designen op 13 inch scherm?) met integrated graphics (...). Sowieso lijkt het mij toch dat zon instelling wel regelingen hiervoor heeft. Heeft hij uberhaupt navraag daarover gedaan? Als je een peperdure laptop verplicht stelt zijn er meestal wel regelingen.

Anyway, MBP 13 inch. Marktplaats slaan we maar over, of kan je wel doen maar sowieso ga je zulk soort dingen zelf ophalen, kijken of het werkt, etc. (Bijna) Iedereen die een MBP naar je wil verzenden per post is je aan het oplichten. Tik je het op V&A in, kom je uit op 700 euro als goedkoopste van iemand die er zo ongeveer bij zet dat je hem prima voor 600 euro kan krijgen, doe dit verhaaltje erbij en misschien nog wel goedkoper uit medelijden. Hij kon nog twee maanden sparen, dus 460 euro, oftewel moet hij nog 140 euro ergens heel tijdelijk vandaan lenen. Dat moet toch wel lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik vind de eis voor een Macbook wat overdreven. In de ontwerpwereld wordt vaak software gebruikt van Adobe. Photoshop, Illustrator, InDesign, etc..etc.. En ook wel QuarkExpress. Al deze pakketen zijn voor zowel MacOS als voor Windows beschikbaar.

Waarom 1250 euro uitgeven voor een Macbook, als je voor 600 euro de zelfde software op een Windows machine kan laten lopen.

De MediaMarkt biedt uitgestelde betaling aan (via ComfortCard). Nu kopen in over 12 maanden betalen. Een laptop huren voor 120 per maand is dus al duurder. Met de MediaMarkt constructie leg je 105 euro appart elke maand, en dan betaal je die 1250 euro na 12 maanden, rentevrij.

Is de eis die die vriend van je stelt eigenlijk wel reeel? Want als je een je zorgen maakt voor de aanschaf voor een relatief duur product, en het kan ook met een goedkoper product, maak je het jezelf gewoon moeilijk.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Sowieso kun je als student de laptop met korting aanschaffen volgens mij heet dat Surfspot ofzo? Maar volgens mij hebben ze ook bij Apple zelf een kortingsregeling voor studenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:34
Als de opleiding dat vereist dat kun je wel over Windows vs Mac gaan discussieren, maar dat lijkt me niet de goede plaats hier.
De beste optie lijkt me toch echt om een tweedehands MacBook te kopen. Die kun je lijkt me al voor 500-600 vinden en dan zijn ze iets van 2-3 jaar oud? Ik denk dat de specs nog steeds meer dan toereikend zijn voor de studie. En het scheelt je een bak met geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 19:22
Mijn advies: Kijk om een Macbook van zo'n 3/4 jaar oud. Deze komen op zich nog redelijk mee, en als je een beetje zoekt moet het wel mogelijkheid om voor max 500 euro klaar te zijn.

Wat betreft lenen: Kan je het niet via de Wehkamp proberen? Ook daar betaal je een woekerrente, maar deze kennen mogelijk andere acceptatie criteria dan iPay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:07

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
Even een titelfixje gegeven zodat wat duidelijker is waar het om gaat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 15:09

scorpie

Supra Addict

Kun je niet bij die school vragen of hij het via hun mag kopen en aan hun afbetalen..? Zullen ze vast ook wel een potje voor hebben. En waarom hebben ze geen Mac's daar staan als ze het vereisen?

PS. je 'disclaimer' slaat natuurlijk compleet nergens op. Als je het Tweakers volk een beetje kent wist je wel dat als je een goed verhaal hebt, niet bang hoeft te zijn om afgezeken te worden.. omdat je dit toch meldt, voelt het wel enigszins raar om 'normaal' antwoord te geven..

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als zijn eigen bank jeen Persoonlijke lening wil geven, probeert ie het toch bij een andere bank? Niet geschoten is altijd mis ;)

Verder: wellicht kan ie een deel van de macbook terugkrijgen van de belastingen, omdat het onder studiekosten valt. Zie de site van de belastingdienst. Drempel is 500 euro vziw, en de het bedrag daarboven aan uitgaven mag ie aftrekken. Scheelt misschien geen honderden euro's maar toch wel iets :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Viccers schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 16:52:
De beste optie lijkt me toch echt om een tweedehands MacBook te kopen. Die kun je lijkt me al voor 500-600 vinden en dan zijn ze iets van 2-3 jaar oud? Ik denk dat de specs nog steeds meer dan toereikend zijn voor de studie. En het scheelt je een bak met geld.
Dat denk ik eigenlijk niet, iig niet als degene die nu als nieuw optie wordt aangedragen tweede hands wordt gekocht. Niet omdat hij tweede hands is, maar omdat een 13 inch laptop met onboard grafisch gewoon ongeschikt is voor grafisch designen volgens mij. Granted ik zit niet in die wereld, maar het lijkt mij een redelijk inkoppertje.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 20-06-2012 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik geloof dat budgetplaatje niet.

Er komt maandelijks netto € 2.200 binnen, al maanden en hij heeft geen € 1.300 kunnen sparen? En dat terwijl hij al tijden weet wat hij wil? Daarnaast heeft hij nu vakantie en kan hij een paar weken full-time werken.

Tuurlijk kan je lenen bij de duo, maar ik denk dat hij eerder het onderliggende probleem moet aanpakken.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Op het Saxion in Enschede hebben ze een apart potje voor schrijnende gevallen, als ze dit ook op de school hebben waar hij naartoe gaat is dat misschien een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 15:58
Mijn zusje doet ook grafisch ontwerpen en daar stonden ze er inderdaad ook op dat ze echt een macbook nodig zou hebben, terwijl ze eigenlijk alleen het adobe pakket gebruiken.

Ik zou inderdaad kijken naar een 2e hands macbook, want een 13 inch kopen is gewoon geldverspilling.

ps, veel banken geven inderdaad studentenleningen : http://studentenlening.org/
bijvoorbeeld bij de abn amro kan je gewoon 1000eu rood staan op de rekening waar je stufi krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door sjaakwortel op 20-06-2012 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

107mb schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 13:21:
@Hahn:

1+

Het leunt wel op randje van minder legaal, maar in Nederland mag je het als particulier wel doen. Kijk gewoon op internet en je ziet zo wel Windows notebooks geschikt zijn voor OSX.

Er is zelfs een HCL hardware compatibiliteit lijst die je online kunt vinden, ik heb er zelf wel eens mee geëxperimenteerd, maar kan niet aanraden om de gok te wagen om een goedkope notebook te kopen en dat teleur gesteld raken dat OSX niet fijn werkt.

Verder begrijp ik niet waarom de persoon waar over gaat maar iets van € 200 + over houdt als ie meer dan € 1000 binnen komt? Het zal toch niet zo zijn dat ie zoveel kostgeld geeft.

Ik woon ook thuis en hou best veel over, ook toen ik nog een wajong had en ook ik betaal kostgeld en zorgverzekeringen enzo. Maar een Macbook is veel te duur, als de school het toe laat kan ie zich betere een goeie budget Windows notebook kopen.
Ardana schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 18:21:
Ik geloof dat budgetplaatje niet.

Er komt maandelijks netto € 2.200 binnen, al maanden en hij heeft geen € 1.300 kunnen sparen? En dat terwijl hij al tijden weet wat hij wil? Daarnaast heeft hij nu vakantie en kan hij een paar weken full-time werken.

Tuurlijk kan je lenen bij de duo, maar ik denk dat hij eerder het onderliggende probleem moet aanpakken.
Je bent 20 en je moeder heeft maar klein inkomen en hebt dus nooit luxe gehad en je hebt waarschijnlijk nooit kunnen sparen en nu je inkomen hebt geef je het uit aan snacks, drank, uit gaan, kleding en andere dingen.

Sparen komt er dan niet van, en vele hebben geld uit uitgeven terwijl ze nog hele maand van moeten leven, veel mensen weten niet wat sparen is en op latere leeftijd merken ze de consequenties omdat er bijvoorbeeld veel schulden zijn opgebouwd.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2012 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Z'n mpeder heeft maandelijks € 300 meer dan minimum. Hij heeft zelf bijna € 700-900 meer dan minimum. Goed, de huurtoeslag zal wegvallen, maar dat is max € 350. Hebben ze samen nog steeds € 600-800 PER MAAND meer dan ze monimaal nodig hebben. Kun je binnen 2 maanden een macbook van kopen.

Als je zo gemotiveerd bent voor je studie, had je dit ook (moeten) kunnen voorzien.

[ Voor 13% gewijzigd door Ardana op 20-06-2012 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:47
Volgens mij heeft hij nog de hele zomervakantie om een macbook te verdienen. Uiteraard hoeft dat geen nieuw model te zijn (er staan overigens vaak onrealistische vraagprijzen in v&a).

Heeft de opleiding overigens geen voorzieningen hiervoor op de campus, vaak is er wel een ruimte gevuld met bijvoorbeeld iMacs juist hiervoor.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 22:52
Kijk eens naar aanbiedingen van de vorige generatie. Bijvoorbeeld:
http://www.ivizi.nl/actie/ Heb je al een Macbook pro voor €999.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Zoals al gezegd: Ga vakantiewerk doen

2 maanden, juli en augustus, 320 uur totaal, moet ie toch wel een baantje kunnen krijgen van zo'n 10 euro per uur. Hou je meer dan genoeg over voor een macbook pro.

Verder vind ik het een beetje een vaag verhaal. Die Mac OSX is namelijk niet de enige grote aankoop waar je vriend tegenaan gaat lopen. Bedenk dat hij waarschijnlijk ook software pakketten, boeken en andere leuke kostenposten gaat krijgen. Probeer via DUO een lening af te sluiten

[ Voor 41% gewijzigd door Arthas op 20-06-2012 22:38 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Tja, studenten die zich in de schulden gaan werken om met een mac te kunnen lopen....
Apple heeft de marketing toch wel goed voor elkaar, ik hoop dat dit geen voorbode voor de rest van zijn leven wordt...

De vraag is al eerder gesteld.. Wat kun je ermee wat je met een windows machine van 600 euro niet kunt?

Kijk ik wil ook graag masserati rijden, maar tot die tijd moet ik het toch echt bij een ander merk houden. Eerst verdienen en dan uitgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Speedmaster

Make my day...

thefox154 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 23:58:

De vraag is al eerder gesteld.. Wat kun je ermee wat je met een windows machine van 600 euro niet kunt?

Kijk ik wil ook graag masserati rijden, maar tot die tijd moet ik het toch echt bij een ander merk houden. Eerst verdienen en dan uitgeven...
Ik blijf me irriteren aan mensen die dit soort stellingen neer zetten.
Als dit de eisen zijn van de school, dan is het graag of niet.
Vergeet niet dat in de grafische industrie massaal gebruik word gemaakt van Mac's, ik weet het het is ook niet mijn favoriet, maar als er 1 bedrijfstak is waar Mac's veel meer gebruikt worden dan is het de grafische wel, als je dan probeert oom het op een windows machine te doen werkt het toch weer anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Speedmaster op 21-06-2012 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die eisen moeten wel reaal zijn vind ik en vooral al die eisen outdated zijn en alle vereiste programma's zijn gewoon beschikbaar voor Windows, dan zie ik niet in waarom je niet met een Windows machine kan werken.

Maar hackintosh is ook al terecht genoemd, Apple's zijn gewoon pc's die draaien op zelfde architectuur als een Intel Windows notebook en daarom is hackintosh tegenwoordig best goed mogelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2012 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:23

Fiber

Beaches are for storming.

Waarom gaan dit soort topics altijd over 'Een vriend'...? O-)

Anyway, 2 maandjes vakken vullen, bollen pellen of tomaten plukken en je houdt nog geld over ook. :)

En waar heb je in vredesnaam een nieuwe MBP voor nodig? Voor ongeveer de helft heb je een prima tweedehands Macbook.

[ Voor 27% gewijzigd door Fiber op 21-06-2012 01:37 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 20:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

Misschien dan maar geen dure macbook? Het is wel bekend neem ik aan dat Apple nogal weinig product voor je geld is omdat alles absurd duur is. Daarom is een PC-notebook misschien een beter idee, omdat je die met vergelijkbare specs met Macbook veel, maar dan ook veel goedkoper kunt krijgen.

Of is een Macbook verplicht? (Kan ik me niet voorstellen)

En als hij persé OS/X wil: Hackingtosh?
Speedmaster schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 00:07:
[...]
Ik blijf me irriteren aan mensen die dit soort stellingen neer zetten.
Als dit de eisen zijn van de school, dan is het graag of niet.
Vergeet niet dat in de grafische industrie massaal gebruik word gemaakt van Mac's, ik weet het het is ook niet mijn favoriet, maar als er 1 bedrijfstak is waar Mac's veel meer gebruikt worden dan is het de grafische wel, als je dan probeert oom het op een windows machine te doen werkt het toch weer anders.
Ik vraag me af of het echt eisen zijn. Misschien dat het wordt aangeraden, maar dat is iets anders.
In de grafische wereld wordt (zoals al genoemd) vaak Adobe-software gebruikt zoals Photoshop en inDesign. Afaik werkt dat op Windows precies hetzelfde als op OS/X. Ik snap je argument dus niet :)

[ Voor 57% gewijzigd door Compizfox op 21-06-2012 00:35 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Mizgala28 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:37:
Weet iemand tips hoe hij dat kan regelen? of lukt dat gewoon in zijn geval via iPay later?

P.S. kraak deze vraag niet af, hij zelf heeft al via dieverse fora's om tips en hulp gevraagd en elke keer werd hij beledigd en afgekraakt, hij heeft er een voor zijn studie nodig maar zo te zien begrepen die mensen dat niet.
Tja, wat verwacht je dan? Een antwoord van het type "ga naar adresje zus en zo en daar geven ze macbooks weg voor 50 euro" en dan snel ktnxbye, gooi het topic maar dicht? Er worden hier suggesties gegeven, vragen gesteld, dingen verondersteld. Wanneer je daar niet op reageert, dat wordt ook niet duidelijk hoe de situatie nu echt zit en krijg je ook geen bruikbare oplossingen.

Misschien weet je zelf ook niet overal het antwoord op, maar dan moet die vriend zelf maar reageren. Een probleem in een forum dumpen en dan rekenen op ladingen begrip en een oplossing op een presenteerblaadje gaat niet werken in ieder geval.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
een laptop huren is echt geen goed idee. de prijzen zijn veel te hoog en het huren is dan ook niet voor studenten bedoeld. In een noodgeval zou ik dan liever wehkamp overwegen.

Ik ken de specs niet van die vereiste macbook, maar waarschijnlijk kan hij voorlopig prima overweg met een witte macbook, die koop je voor 300-400 euro op marktplaats. extra geheugen en een SSD er in en het is een prima laptop. Die eerste generatie grijze macbook pro 15" met grijze toetsen zijn geen goeie koop meer, die gaan snel kapot.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:47
Ben overigens wel benieuwd naar de betreffende opleiding, heb je misschien een linkje ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:39

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Eerlijk gezegd vind ik dit een vreemd verhaal, heb even OP's profiel rondgeneusd.. Hij is wel actief op Apple / mac threads. OP als je zo graag een macbook wilt koop je een tweede hands toch? ;)

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:56

Garyu

WW

..het is dan ook niet voor hem zelf.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Garyu schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 11:44:
..het is dan ook niet voor hem zelf.
Maybe, maybe not. Vragen stellen voor een 'vriend' is net zoiets als wanneer je ergens gebanned ben zeggen dat het je kleine broertje was die op jouw account speelde. Soms zal het waar zijn, maar ik zou er niet echt vanuit gaan.

Sowieso is er wel bijzonder weinig feedback van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

furby-killer schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 11:48:
[...]

Maybe, maybe not. Vragen stellen voor een 'vriend' is net zoiets als wanneer je ergens gebanned ben zeggen dat het je kleine broertje was die op jou account speelde. Soms zal het waar zijn, maar ik zou er niet echt vanuit gaan.

Sowieso is er wel bijzonder weinig feedback van de TS.
Als TS zegt dat het over een vriend gaat moet je ook aannemen dat dat zo is, en niets erachter zoeken. Totaal niet relevant voor de discussie.

Is het geen optie om de studie niet te doen?

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En jij beticht me van niet relevante uitspraken |:( 8)7

Kom op zeg...

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 21-06-2012 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Gewoon vakantiewerk, knokken tot je er bij neer valt, waar een wil is is een weg ;) . Een goede vriend :+ (serieus) van mij heeft voor zijn private master van 25k van de Universiteit een beurs gehad van 20k door goed te presteren. Hij is niet zo handig met baantjes vinden, dus gaat hij maar gewoon dag en nacht in de kas werken (eenvoudig, iedereen kan het, iedereen die wil wordt aangenomen, altijd wel werk) om die 5k bij elkaar te sprokkelen deze zomer. Om zo van het jaar niets te hoeven lenen.

Desnoods zeg je je vakanties af, als je wil kom je zo aan werk (ook al betaald het weinig) en dan doorzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

@TS: je vraagt om aardige reacties en daarvan zijn er een hoop geweest. Het zou je sieren als je, nog reageert.
De minder aardige reacties zijn allemaal opbouwend kritisch geweest, en ook daar ga je niet op in. Iedereen hier doet moeite om met je mee te denken, het is aardig als je ook nog reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
Als er goed vertrouwen is onder de vrienden, waarom help je hem dan niet met een "vriendenlening"? Kan je zeggen dat hij geen intrest moet betalen en kan je afspreken hoeveel je maandelijks terug krijgt.

Natuurlijk, nooit zonder een papiertje doen want, jammer genoeg, weet je maar nooit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Ardana schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 20:25:
Z'n mpeder heeft maandelijks € 300 meer dan minimum. Hij heeft zelf bijna € 700-900 meer dan minimum. Goed, de huurtoeslag zal wegvallen, maar dat is max € 350. Hebben ze samen nog steeds € 600-800 PER MAAND meer dan ze monimaal nodig hebben. Kun je binnen 2 maanden een macbook van kopen.

Als je zo gemotiveerd bent voor je studie, had je dit ook (moeten) kunnen voorzien.
Juist.. Vind het een beetje vreemd om de conclusie te trekken dat ze binnen 2 maanden een macbook zouden hebben kunnen kopen als ze het eerder hadden voorzien.. Je hebt totaal geen inzicht in hun financiën. Je neemt een minimum maar op basis waarvan bereken jij dat zij daar genoeg aan hebben? Bij ons komt er gemiddeld 3500 netto binnen maar tis ook niet zo dat wij dan 1900-2100 euro per maand over zouden kunnen hebben.. Ja misschien op water, droog brood en pasta met ketchup :P

Ontopic: zoals al eerder vermeld kan lenen gevaarlijk zijn, echter in dit geval zie ik het ook meer als een investering. Er zijn een paar opties.

iPay10 betaal je volgens mij 50 euro administratiekosten, daarna kan je in 10 maanden renteloos afbetalen. Je kan prima nu zolang hij nog werkt, op naam van moeder is ook een optie. Voordeel is dat je na die 10 termijnen klaar bent en geen schuld meer hebt (als je het totaal bedrag hebt terugbetaald uiteraard).

Ook rood staan is een optie, volgens mij betaal als student je rond de 1% per maand dus betaal je 10 euro rente als je -1000 staat de gehele maand. Als je elke maand 100 minder rood zou staan dan ben je dus in 10 maanden weer op 0. Je zou dan in theorie elke maand een euro minder betalen, je komt dan op 55 euro (10+9+8+etc.). Het scheelt niet heel veel met de iPay10 maar het probleem met rood staan is dat je niet perse hoeft terug te storten, ik weet nog wel in mijn studietijd dat ik altijd het maximale rood stond gewoon omdat ik altijd alles uitgaf dat er binnen kwam. Dus die 55 euro is theoretisch als je daarna ook niet meer rood gaat staan.

Ik zou sowieso gaan voor een vorige versie van de mbp, scheelt toch paar honderd euro. Ook kan hij wachten tot er een zogenaamde zonder btw actie komt bij media markt enzo.

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

LesCacques schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 10:22:
Juist.. Vind het een beetje vreemd om de conclusie te trekken dat ze binnen 2 maanden een macbook zouden hebben kunnen kopen als ze het eerder hadden voorzien.. Je hebt totaal geen inzicht in hun financiën. Je neemt een minimum maar op basis waarvan bereken jij dat zij daar genoeg aan hebben? Bij ons komt er gemiddeld 3500 netto binnen maar tis ook niet zo dat wij dan 1900-2100 euro per maand over zouden kunnen hebben.. Ja misschien op water, droog brood en pasta met ketchup :P
Tot 2 jaar geleden was z'n moeder een alleenstaande ouder met een minderjarige zoon. Ja, het is mogelijk, maar het ligt niet in de lijn der verwachting dat ze tussen toen en nu een grandioze inkomsten- en uitgavenwijziging heeft gehad. Zij zat toen met haar € 1.200 op het sociaal minimum en zal geen extreme vaste lasten gehad hebben: die kon ze gewoon niet betalen.

De zoon is nu 20 en verdient € 900-€ 1.100. Buiten het wegvallen van de huurtoeslag zal er niet veel gewijzigd zijn, tenzij de zoon extra lasten is aangegaan, zoals leningen of een auto. Er komt dus netto daadwerkelijk minimaal € 600 per maand meer binnen dan 2 jaar geleden, terwijl de lasten slechts met de zorgkosten van de zoon gestegen zijn.

Ja, ik heb ook meer vaste lasten dan er bij TS samen aan inkomsten binnenkomen, maar dat staat in verhouding tot ons inkomen. Als we ervan uit gaan dat de vaste lasten van de moeder van TS ook in verhouding staan tot haar inkomen, kom je dus op bovenstaand plaatje uit.

Ik blijf dus van mening dat ze inderdaad hadden kunnen reserveren, tenzij er meer informatie komt. Maar goed, TS reageert niet meer, dus het blijft gissen.

Pagina: 1