• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 14:44
Sinds enige tijd gebeurt het regelmatig dat de audio-output op mijn HTPC plots niet meer over HDMI wil gaan, maar uitsluitend nog via SPDIF wil. Na reboot van de machine werkt dan alles weer naar behoren, maar als het systeem enige tijd (paar uur) niet gebruikt wordt en ik mn tv op een ander kanaal schakel, dan kan het geluid plots weer weg zijn, wat dus als gevolg heeft dat ik de receiver weer op een ander kanaal moet zetten, wat best hinderlijk is. Op het moment dat het geluid weg is, wordt er ook in het configuratiescherm aangegeven dat er niets connected is op HDMI.

De PC zit direct op de TV aangesloten met een HDMI->mini HDMI en vanaf de TV via optical naar de receiver. De SPDIF van de PC zit direct op de receiver.

Aangezien het na een reboot allemaal wel weer goed werkt, en ook tijdens gebruik niet halverwege het geluid weg valt lijkt het me een software-issue. Systeem gaat niet naar stand-by of hybernate of iets dergelijks. Machine is al een keer clean geinstalleerd, en van zowel het bord als van de videokaart zijn de drivers bijgewerkt naar de laatste versie. Op de machine is naast de gebruikelijke drivers alleen MediaPortal, XBMC, iMon, EventGhost en McAfee Enterprise geinstalleerd.

Moederbord: Asus M4A79T Deluxe/U3S6
Videokaart: XFX HD6570 passief gekoeld
TV: Sony Bravia KDL-40W5500

iRacing Profiel

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:34
Probeer eens een andere HDMI kabel.
Ik heb een soortgelijke issue gehad met een kabel die niet helemaal lekker bleef zitten.

- knip -

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 14:44
Raymond P schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 11:26:
Probeer eens een andere HDMI kabel.
Ik heb een soortgelijke issue gehad met een kabel die niet helemaal lekker bleef zitten.
Ook al geprobeerd, maar zonder succes.
Het lijkt wel alsof er eens in de zoveel tijd wordt gekeken of de HDMI-kabel nog aangesloten zit, en als de TV niet op die HDMI-input staat deze als down wordt weergegeven. Is dat een setting?

iRacing Profiel