Advies aanschaf Windows 7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yostie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09 09:40
Nu heb ik mijn systeem besteld maar daar moet natuurlijk een besturingssysteem op. Hier wilde ik dus Windows 7 op zetten, maar de juiste / goedkope versie vinden blijkt toch nog moeilijker te zijn dan ik dacht.

Na zelf gezocht te hebben werden al mijn vragen niet echt beantwoord, daarom dat ik het nu maar gewoon aan hier vraag.

Home Premium, Professional of Ultimate?
De PC is gewoon bedoeld om thuis de standaard dingen te kunnen doen (internetten, gamen, word) en niet echt iets speciaals. Home Premium heeft volgens mij dus ook alles wat ik nodig heb (alleen geen Remote Desktop wat jammer is maar daar betaal ik het verschil niet voor), ik neem dus ook aan dat deze mij aangeraden zal worden. Toch neemt bijna iedereen Ultimate (oa door alternatieven waar je hieronder nog over leest), dus wilde zeker zijn.

OEM of Retail? Of toch een alternatief?
Raden jullie OEM of Retail aan? OEM is wel stukken goedkoper en ik las ook dat men zegt voor besturingssystemen OEM aan te raden en voor software de retail versie te nemen (off-topic: klopt dit?, dit zou wel handig zijn voor mijn aanschaf Office 2010).
Maar ik las natuurlijk ook dat er alternatieven zijn, zo kan ik via Surfspot Windows 7 Professional Upgrade halen voor 56,50 (of Ultimate voor 79,75). Dit is wel een upgrade versie maar er zijn manieren om toch het kaal te installeren (double install) al zegt Surfspot specifiek: "Het is niet toegestaan de Upgrade-versie op een 'kale' computer te installeren. SURFspot.nl geeft dan ook geen enkele garantie en service wanneer dit wel het geval is."
Daarnaast las ik in een ander topic dat je een Ultimate Key al voor €17,24 hier kan halen, maar is dit betrouwbaar en hoe zit het dan met garantie? Daarnaast hoe installeer ik dan Windows 7 voordat ik het kan activeren (je krijgt een download link van Microsoft in de mail zeggen ze, moet ik deze dan op een CD / USB zetten?)?
Welke van deze methodes raden jullie aan qua betrouwbaarheid en garantie? (ik wil wel alles legaal en legitiem houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
Yostie schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 10:40:
Home Premium heeft volgens mij dus ook alles wat ik nodig heb (alleen geen Remote Desktop wat jammer is maar daar betaal ik het verschil niet voor),
Home Premium beschikt gewoon over RDP hoor, alleen niet over RDP server. Dat wil zeggen dat je vanaf een Win7 HP machine wel andere machines (die wel server hebben, Ultimate bijvoorbeeld dus) over kunt nemen. Maar je kunt een Home Premium machine niet via RDP overnemen. Maar goed, dan installeer je lekker teamviewer ofzo.
OEM of Retail? Of toch een alternatief?
Verschil tussen OEM en Retail is prima zelf uit te zoeken volgens mij. Kort door de bocht: wil je support: moet je Retail nemen. Bouw je zelf een machine (of laat je die bouwen) dan kun je voor OEM kiezen. Houdt er rekening mee dat OEM gekoppeld wordt aan de hardware, dus als je ooit een andere pc koopt zou je die licentie niet mee kunnen nemen naar je volgende pc.

Je krijgt waarschijnlijk een ISO als download, die kan je via een bootable USB of een DVD installeren. Microsoft levert zelf een tooltje om een bootable USB stick te maken.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yostie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09 09:40
Rupie schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:53:
[...]

Home Premium beschikt gewoon over RDP hoor, alleen niet over RDP server. Dat wil zeggen dat je vanaf een Win7 HP machine wel andere machines (die wel server hebben, Ultimate bijvoorbeeld dus) over kunt nemen. Maar je kunt een Home Premium machine niet via RDP overnemen. Maar goed, dan installeer je lekker teamviewer ofzo.

[...]

Verschil tussen OEM en Retail is prima zelf uit te zoeken volgens mij. Kort door de bocht: wil je support: moet je Retail nemen. Bouw je zelf een machine (of laat je die bouwen) dan kun je voor OEM kiezen. Houdt er rekening mee dat OEM gekoppeld wordt aan de hardware, dus als je ooit een andere pc koopt zou je die licentie niet mee kunnen nemen naar je volgende pc.

Je krijgt waarschijnlijk een ISO als download, die kan je via een bootable USB of een DVD installeren. Microsoft levert zelf een tooltje om een bootable USB stick te maken.
Bedankt maar ik had mij goed genoeg geïnformeerd om bovenstaande te weten (behalve teamviewer als alternatief en dat laatste). Het ging er meer om wat jullie hier aanraden aangezien er vaak addertjes onder het gras zitten. Daarom verwachtte ik dingen als die support is het geld niet waard of zo'n key is niet veilig (werd wel door een andere tweaker aangeraden die dit zelf had gedaan). Misschien zelfs dat anderen met betere alternatieven komen.
Dit was dus meer bedoeld om wat jullie aanraden en/of afraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het voordeel van een retail versie is dat je, mocht je de PC zelf van de hand willen doen, die licentie op de nieuwe hardware kunt blijven gebruiken (uiteraard wel na verwijderen van de install op de oude hardware).
Daarnaast de al genoemde rechtstreekse support optie bij MS zelf.

OEM is goedkoper, maar in ruil daarvoor zijn de gebruiksrechten wat beperkter doordat dan de verkopende partij jouw supportpartner is én je mag de licentie niet hergebruiken op een nieuwe PC - deze 'hoort' dan bij de set hardware waar je je OEM licentie voor hebt aangeschaft.

Keyboeren die voor onder de 20 euries een retail versie aanbieden: uh uh. Foute boel.

Ik geef zelf de voorkeur aan retail, de hogere aanschafprijs is mij de grotere flexibiliteit m.b.t. hardwareswaps wel waard.

Ga je er zelf vanuit dat je met deze setup een jaar of 4 zonder grote wijzigingen blijft gebruiken - en een videokaart swappen is dan geen grote, denk dan eerder aan elk half jaar een complete verherverherbouwing - dan is een OEM licentie prima te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 21-06-2012 19:23 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:50

Pierre

Van nature lui!

alt-92 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 19:21:
Het voordeel van een retail versie is dat je, mocht je de PC zelf van de hand willen doen, die licentie op de nieuwe hardware kunt blijven gebruiken (uiteraard wel na verwijderen van de install op de oude hardware).
Het verwijderen van de software op de oude hardware mag ik daar uit opmaken dat een wipe van de hd voldoende is

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Rupie schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 12:53:
[...]

Houdt er rekening mee dat OEM gekoppeld wordt aan de hardware, dus als je ooit een andere pc koopt zou je die licentie niet mee kunnen nemen naar je volgende pc.
Bij zowel OEM als Retail wordt het aantal activaties op verschillende hardware opgeslagen. Ik meen dat je na 3x activeren met verschillende hardware telefonisch moet activeren. Maar zowel OEM als Retail kun je gewoon probleemloos meenemen naar een volgende PC.
Aghanim schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 09:36:
[...]

Je verhaal klopt volledig maar ik wil er toch bij opmerken dat een OEM licentie (soms?) altijd prima werkt op meerdere/een nieuw systeem(en).

[ Voor 23% gewijzigd door Trommelrem op 22-06-2012 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
alt-92 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 19:21:

OEM is goedkoper, maar in ruil daarvoor zijn de gebruiksrechten wat beperkter doordat dan de verkopende partij jouw supportpartner is én je mag de licentie niet hergebruiken op een nieuwe PC - deze 'hoort' dan bij de set hardware waar je je OEM licentie voor hebt aangeschaft.
Je verhaal klopt volledig maar ik wil er toch bij opmerken dat een OEM licentie (soms?) prima werkt op meerdere/een nieuw systeem(en). Via telefonische activatie lukt het mij altijd om de home licentie opnieuw te activeren voor een nieuwe PC. Ik ben sinds Win7 op de oorspronkelijke pc nu 2x geswitcht naar nieuwe hardware en heb steeds dezelfde licentie kunnen blijven gebruiken. Ik weet niet of dit geluk is, maar hier werkt het dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:25
Trommelrem schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 09:36:
[...]
Maar zowel OEM als Retail kun je gewoon probleemloos meenemen naar een volgende PC.
Er is een verschil tussen kunnen en mogen. Een OEM licentie kan je wel meenemen naar een nieuwe pc, licentietechnisch mag het echter weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Racemol schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 09:40:
[...]

Er is een verschil tussen kunnen en mogen. Een OEM licentie kan je wel meenemen naar een nieuwe pc, licentietechnisch mag het echter weer niet.
Van de wet mag het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Trommelrem schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 09:41:
[...]

Van de wet mag het gewoon.
Welke wet?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
BW zwarte lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:38
Aghanim schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 09:36:
[...]

Je verhaal klopt volledig maar ik wil er toch bij opmerken dat een OEM licentie (soms?) prima werkt op meerdere/een nieuw systeem(en). Via telefonische activatie lukt het mij altijd om de home licentie opnieuw te activeren voor een nieuwe PC. Ik ben sinds Win7 op de oorspronkelijke pc nu 2x geswitcht naar nieuwe hardware en heb steeds dezelfde licentie kunnen blijven gebruiken. Ik weet niet of dit geluk is, maar hier werkt het dus prima.
Ik wil daar wel aan toevoegen dat volgende de licentievoorwaarden het illegaal is om als consument een OEM-versie te kopen en te installeren. Microsoft heeft al aangegeven dat ze hier niet tegen gaan optreden, dus het zal inderdaad prima werken, maar je bent in principe net zo illegaal bezig als een Windows-versie van internet halen en installeren. Ook het telefonisch activeren van de licentie op nieuwe hardware werkt waarschijnlijk wel, maar is ook illegaal, want je breekt daarmee de licentievoorwaarden.

Het werkt waarschijnlijk verder allemaal wel gewoon en die afweging moet je zelf maken, maar in principe ben je wel gewoon illegaal bezig wat Microsoft betreft. Als je dat niks boeit kan je gewoon een OEM-licentie halen, anders kan je beter een retail licentie nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Luuk1983 op 22-06-2012 09:51 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb geen idee wat dat is. Zou je wat specifieker kunnen zijn?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Luuk1983 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 09:51:
[...]

Ik wil daar wel aan toevoegen dat volgende de licentievoorwaarden het illegaal is om als consument een OEM-versie te kopen en te installeren. Microsoft heeft al aangegeven dat ze hier niet tegen gaan optreden, dus het zal inderdaad prima werken, maar je bent in principe net zo illegaal bezig als een Windows-versie van internet halen en installeren. Ook het telefonisch activeren van de licentie op nieuwe hardware werkt waarschijnlijk wel, maar is ook illegaal, want je breekt daarmee de licentievoorwaarden.

Het werkt waarschijnlijk verder allemaal wel gewoon en die afweging moet je zelf maken, maar in principe ben je wel gewoon illegaal bezig wat Microsoft betreft. Als je dat niks boeit kan je gewoon een OEM-licentie halen, anders kan je beter een retail licentie nemen.
Klopt, maar (zonder een discussie uit te lokken) vind ik het terecht om deze software op een nieuwe build te gebruiken aangezien ik er gewoon voor betaald heb. Stel je koopt vandaag een OEM-licentie en morgen brandt je moederbord door, dan kun je ook een nieuwe licentie gaan kopen. 1 licentie op meerdere pc's gebruiken vind ik niet netjes, maar zodra ik mijn hardware verander voel ik niet de noodzaak om een nieuwe licentie te gaan kopen. D3, WoW en andere software werkt namelijk ook prima op dat nieuwe systeem zonder licentie. Imo is het een discutabel cashmodel wat MS er op nahoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:38
Aghanim schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 10:03:
Klopt, maar (zonder een discussie uit te lokken) vind ik het terecht om deze software op een nieuwe build te gebruiken aangezien ik er gewoon voor betaald heb. Stel je koopt vandaag een OEM-licentie en morgen brandt je moederbord door, dan kun je ook een nieuwe licentie gaan kopen. 1 licentie op meerdere pc's gebruiken vind ik niet netjes, maar zodra ik mijn hardware verander voel ik niet de noodzaak om een nieuwe licentie te gaan kopen. D3, WoW en andere software werkt namelijk ook prima op dat nieuwe systeem zonder licentie. Imo is het een discutabel cashmodel wat MS er op nahoudt.
Het is ook zeker niet de bedoeling om een discussie uit te lokken, het is meer even een opmerking ter bewustwording. Uiteraard mag je vinden wat je wilt, maar dat doet niks af aan de licentievoorwaarden. OEM = voor systeembouwers (consument != systeembouwer, ookal bouw je je computer zelf) en je betaalt veel minder omdat je geen support krijgt van MS en omdat de licentie bij het systeem hoort.

Overigens, als je moederbord na één dag doorfikt mag je gewoon een nieuw hetzelfde moederbord plaatsen zonder dat dat invloed heeft op je licentie. En uiteraard bij wat geheugenuitbreidingen of een nieuwe videokaart is het ook geen probleem. Maar goed, als je als consument een OEM-versie installeert ben je per definitie al illegaal bezig, dus dan maakt bovenstaande ook niet meer uit ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Luuk1983 op 22-06-2012 10:10 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Pagina: 1