Veilig voor overclock?

Pagina: 1
Acties:
  • 381 views

• cheezzzowner
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07-2024
Ik heb sinds kort een q9550 met aftermarket cooling erop (deepcool ice matrix 400). Ik heb er nu 10 mins een stress test op gedaan (prime 95) En dit zijn de temperaturen (volgens core temp 1.0 RC3):

min max
48 50 core #0
39 42 core #1
45 47 core #2
43 46 core #3

Alle temperaturen zijn in graden Celsius.

Nu vraag ik mij dus af of het met deze stress-temperaturen op stock speed veilig is om te gaan overclocken?

Alvast bedankt voor de moeite _/-\o_

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-01 13:43

Fordox

00101010

ja is goed.

dit kon je ook wel vinden door je een beetje in te lezen in alle standaard overclock tutorials.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18-01 11:44

Dark

who tweaked the light?

dit is gewoon met search te vinden lijkt me, wat heb je zelf al ontdekt?

en veilige oc haha nee, bestaat niet, veilig is het binnen de specificatie, daarbuiten is alles voor eigen risico.

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-01 11:31
Nouja het is tegenwoordig wel goed te doen hoor ;) Wat je zegt, 100% veilig is het natuurlijk nooit, maar het is altijd verstandig met kleine stappen te verhogen en de temps blijven monitoren. Prime95 stresst je PC tot het maximale en de temperatuur moet na een uurtje op luchtkoeling al wel gestabiliseerd zijn. Minder misschien nog.

CoreTemp heeft een mooie functie dat je één bovengrens kunt instellen qua temperatuur. Is een beetje afhankelijk van wat je CPU aankan. Voor die van jou blijkt het 71,4 graden te zijn maar het is natuurlijk niet verstandig om hem daar tegenaan te drukken. Ik zou zeggen maximaal 65 graden dan zit je wel goed. En dat is uiteraard als afvlaktemperatuur met Prime95, niet idle ;) ;) Dan stel je CoreTemp in op 65 graden maximum en dan kun je weglopen. Als je PC uit is als je terugbent, is ie eroverheen gegaan :)

BF1 Stats

• Dark

Dark

who tweaked the light?

daar ga je al, 71,4 graden C is de zogenaamde 'max tcase' de maximale temp die de behuizing van de cpu aan de buitenkant, midden op de heatspreader mag bereiken, en je meet de temperatuur van de kern...

• Foodie88
Oftewel de core temperature zal hoger liggen op 71,4c. Maargoed, dan heb je in in ieder geval een veiligheidsmarge!

BF1 Stats

• Dark

Dark

who tweaked the light?

jeps, dat is waarschijnlijk ook het beste -een behoorlijke marge- als je met die vraag komt... afijn de bedoeling was niet om hem van gedachte te doen veranderen of aan de hand te nemen, maar een beetje prikkeltje geven om wat uit te zoeken...

• cheezzzowner
Oke jongens bedankt! Ik had inderdaad al wat research gedaan maar kon niet echt wat concreets vinden. Alleen dat voor de meeste cpu's 70-80 graden toch wel de max is. En natuurlijk is oc niet veilig, heb ik een beetje verkeerd geformuleerd :p bedoelde of ik hiermee een redelijk resultaat me zou kunnen halen. Krijg binnenkort mijn nieuwe RAM binnen en ga dan aan het tweaken :) Ik hoop om de 3.6 ghz te kunnen halen met deze opstelling ^.^

• cheezzzowner
Heb trouwens ook e0 stepping, dus dat gaat nog leuk worden :D

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-01 13:43

Fordox

00101010

je hebt trouwens ook een edit knop :P

offtopic:
welkom op tweakers :+

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• cheezzzowner
luiheid dient de mens :P

Mods lock dit topic maar, het is dus opgelost :) Zal binnenkort wel een nieuw topic starten over de overclock zelf en hoe het er mee gaat ^^

• Foodie88
Veel succes ermee! Daar valt nog best wat uit te halen denk ik, zo'n Q9550. Het is wel handig om te beginnen met alleen de multiplier te veranderen. Baseclock kun je het beste niet aanzitten, want dan overclock je een hoop andere componenten mee die dat niet erg fijn vinden :)

BF1 Stats

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
De mens dient Het algemeen beleid te hebben gelezen alvorens een topic te openen.
Dit topic gaat dicht omdat het niet voldoet aan de aldaar genoemde eisen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.